🔘 برابری جنسیتی؛ کلیدواژۀ نابودی خانواده و اجتماع
📌 حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایینژاد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 زمانی که نظام تربیت به دست کسانی بیفتد که دال مرکزی آنها به دور از عقلانیت توحیدی و با محوریت عقل فردگرایانه باشد، اتفاقی که میافتد این است که این دستگاه، نظام معرفتی و مفهومی خود را در ذهن بچهها جا میاندازد و نظام ارزشی متناسب با خودش را در دل آنان شکل میدهد.
🔖 بنابراین هرچه میزان تحصیلات افراد بالاتر میرود، میزان اعتقاد به خانوادۀ دینی (الرجال قوامون علیالنساء) پایینتر میرود یا میزان اعتقاد به اینکه رابطۀ دختر و پسر قبل از ازدواج موجه است، بیشتر میشود و به همین ترتیب اعتقاد به برابری جنسیتی هم بیشتر میشود. درحالی که برابری جنسیتی در نگاه ما کلیدواژۀ نابودی خانواده و اجتماع است؛ اما در نظام تربیتی فردگرایانه این رابطه موجه میشود.
🔖 بنابراین نظام تربیتی ما و عقلانیت حاکم بر آن و عقلانیت فردگرایانهای که از دل نظام تربیتی مدرسه آمده و همچنین از دل رسانههای نوظهور نیز بیرون آمده، نقش بسیار مهمی در جامعۀ نخبگانی ایفا میکند و واقعاً ارزش خانواده از دل این نظام تربیتی بیرون نمیآید.
🌐 @rouyesh_andisheh
•┈┈••✾••┈┈•
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
✅ با ما همراه باشید🔻
🔘 الگوی سوم زن مسلمان؛ یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف شرق و غرب نشدن
📌دکتر زهرا داورپناه در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 نقشآفرینان ما بعضاً در قلبشان به الگوی زن شرقی اعتقاد دارند، پس برای تغییر اوضاع جامعه و زنان تلاش نمیکنند. درمقابل، گروه دیگری به الگوی غربی بهعنوان تنها راه ممکن میاندیشد و متأسفانه از الگوی غربی هم صرفاً تقریر فمینیستی سطحی را میشناسد.
🔖 اما الگوی سوم به قابلیتهای انسانی زن اشاره میکند که به دلیل بهرهمندی از گوهر الهی نفس میتواند از محدودیتهای جاهلانه یا واقعی اما مادی فراتر برود و در ساحتهای مختلف به کمال برسد.
🔖الگوی سوم یعنی تسلیم دوگانۀ منحرف غرب و شرق نشدن و قدمگذاشتن در صراط مستقیمی که حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) در آن قدم زدهاند. الگوی سوم دعوت به این است که ما به بهانۀ زنبودن، از حیات فاطمی طفره نرویم یا زنانمان را محروم نکنیم.
🔖 الگوی سوم یعنی مادری، همسری، فعالیت علمی، اقتصادی، سیاسی همه و همه میتوانند خیر باشند به شرط حیات موحّدانه؛ ولی نگرش مادی غربی، زنان را از ساحت خانواده محروم میکند و نگرش مادی شرقی آنان را به موجوداتی بیارزش و صرفاً «در خدمت دیگری» بدل میکند و هر دو موجب میشوند زندگی زنان حیف شود.
🌐 @rouyesh_andisheh
•┈┈••✾••┈┈•
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
✅ با ما همراه باشید🔻
🔘 فهم از خشونت در هر فرهنگی متفاوت است
📌دکتر سمیه عربخراسانی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 فهم از خشونت در هر فرهنگی و در نسبت میان زنان و مردان متفاوت است.
🔖 برخی استفاده از کلمات تحقیرآمیز را مصداق خشونت روانی میدانند و برخی خشونت جسمی را تا حدی معمول و بهنجار میدانند.
🔖 این فهم چنانچه میان زنان و مردان بهعنوان مشهورترین گروهی که خشونت میان آنان مطالعه شده، تا حدودی یکدست و مورد توافق باشد، مسئلۀ خاصی ایجاد نمیکند. به این معنا که اگر زنان یا مردان استفاده از کلمات نامناسب را در محاوره مصداق خشونت بدانند یا زنان و مردان حدودی از خشونت جسمی را معمول رابطۀ همسرانه بدانند، مشکل خاصی در ارتکاب یا عدم ارتکاب آن بهوجود نمیآید.
🔖در این نوع خشونت زمانی مسئله ایجاد میشود که یکی از دو طرف، این نوع خشونت را خشونت نداند؛ بلکه تضییع حق و لطمه به شخصیت خودش تلقی کرده و در مقابل آن واکنش نشان بدهد. تفاهمنداشتن در معنا و مصداق خشونت، خودش سبب ایجاد خشونت میشود.
🔖 این رویه در میان بسیاری از زنان و مردان وجود دارد که یکی فعلی را مصداق خشونت میداند و دیگری نمیداند و دربرابر اعتراض طرف مقابل مقاومت میکند. اینکه چطور این عدم تفاهم ایجاد میشود، مطلب جداگانهای است.
🌐 @rouyesh_andisheh
•┈┈••✾••┈┈•
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐 https://www.instagram.com/womenresearchinstitute
✅ با ما همراه باشید🔻
✅ دورهآموزشی تک درس عدالت جنسیتی
🔹شش جلسه بصورت حضوری و مجازی
🔻مدرس: سرکار خانم دکتر علاسوند
❇️ سرفصلها:
1️⃣ تبیین نظریه های مهم عدالت: واکاوی مفهومی و نظری، معیارهای برابری یا نابرابری
2️⃣ کاربست عدالت در تحلیل فمینیستی
3️⃣ تبیین جنسیت (Gender) و نسبت آن با معیارهای عدالت
4️⃣ معنای عدالت جنسیتی به مثابه نتیجه بحث
5️⃣ عدالت در متون اسلامی
6️⃣ عدالت میان زن و مرد و نظریه اسلامی: کاربست واژه عدالت در متون دینی شامل قرآن و حدیث
7️⃣ نسبت میان عدالت و احکام شرعی
✍️ ثبت نام از طریق
📎 http://register.wrc.ir/view.php?id=47275
📅 زمان برگزاری دوره 4 الی 9 تیر ماه 1401
⏰ ساعت 11-10
🖊 مهلت ثبت نام 22 خرداد الی اول تیر ماه 1401
•┈┈••✾••┈┈•
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐 https://www.instagram.com/womenresearchinstitute
✅ با ما همراه باشید🔻
☎️ 02532144616
☎️ 02532144618
پژوهشکده زن و خانواده
✅ دورهآموزشی تک درس عدالت جنسیتی 🔹شش جلسه بصورت حضوری و مجازی 🔻مدرس: سرکار خانم دکتر علاسوند ❇
📣📣📣📣 به اطلاع علاقه مندانی که بدلیل مشکلات فنی موفق به ثبت نام در این دوره نشدند می رساند که مشکل فنی برطرف شده است و داوطلبان می توانند نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام نمایند.
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دورهآموزشی تک درس عدالت جنسیتی
🔹شش جلسه بصورت حضوری و مجازی
🔻مدرس: سرکار خانم دکتر علاسوند
❇️ سرفصلها:
1️⃣ تبیین نظریه های مهم عدالت: واکاوی مفهومی و نظری، معیارهای برابری یا نابرابری
2️⃣ کاربست عدالت در تحلیل فمینیستی
3️⃣ تبیین جنسیت (Gender) و نسبت آن با معیارهای عدالت
4️⃣ معنای عدالت جنسیتی به مثابه نتیجه بحث
5️⃣ عدالت در متون اسلامی
6️⃣ عدالت میان زن و مرد و نظریه اسلامی: کاربست واژه عدالت در متون دینی شامل قرآن و حدیث
7️⃣ نسبت میان عدالت و احکام شرعی
✍️ ثبت نام از طریق
📎 http://register.wrc.ir/view.php?id=47275
📅 زمان برگزاری دوره 4 الی 9 تیر ماه 1401
⏰ ساعت 11-10
🖊 مهلت ثبت نام 22 خرداد الی اول تیر ماه 1401
•┈┈••✾••┈┈•
🔻مشاهده فیلم با کیفیت بهتر در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده
https://aparat.com/v/YX0mG
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/accounts/login/?next=/womenresearchinstitute/
✅ با ما همراه باشید🔻
☎️ 02532144616
☎️ 02532144618
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه
🌐 @rouyesh_andisheh
•┈┈••✾••┈┈•
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐 https://www.instagram.com/womenresearchinstitute
✅ با ما همراه باشید🔻
بسته های محتوایی در قالب فایل های پی دی اف با تدریس بیش از 20 نفر از اساتید توانمند در حوزه و زن خانواده
1️⃣ مهارت افزایی سبک زندگی خانوادگی (گام نخست) 18 عنوان درسی
2️⃣ آموزش مباحث زن و خانواده(درس گفتار) 21 عنوان درسی
امکان دریافت فایل ها به صورت کلی و جزئی فراهم شده است.
علاقه مندان می توانند جهت تهیه و دریافت این محتواها به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده زن و خانواده به آدرس ذیل مراجه نمایند
https://press.wrc.ir/shop
🔘 مدرنیته با شاخص فردگرایی مروج خشونت بیشتر است
📌دکتر سمیه عربخراسانی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 مدرنیته با شاخص فردگرایی، مروج خشونت بیشتر است. ضرب فردگرایی در ساختار جنسیت و قدرتی که مردان را در مرتبۀ بالاتری از زنان قرار میدهد، ایجاد نیازهای جدید برای زنان که مطالبۀ پرداختن به آنها و اطلاع و آگاهی آنها از انواع خشونتی که بر آنها وارد میشود و همچنین مقابلۀ زنان و مردان باعث شده طیف وسیعتر و عمیقتری از خشونت ایجاد شود.
🔖 موقعیت جنسیتی زنان و مردان در دوران مدرنیته جز در برخی ممالک تغییر جدی و بنیادی ندارد؛ اما آگاهی زنان از انواع خشونت، آنها را در پذیرش این ماجرا در موقعیت مقابله قرار داده و خود باعث تشدید خشونت شده است. شیءانگاری جزئی از این فرایند است؛ نه عامل مجزا.
🔖 در بستر فردگرایی و در ساختار جنسیتی که همچنان مردان این ذهنیت را دارند که مجازند به زنان خشونت اِعمال کنند، سنت و مدرنیته تفاوت چندانی در خشونت علیه زنان ندارد، بلکه بستر انجام خشونت زنان بر مردان را نیز ایجاد کرده است.
🌐 @rouyesh_andisheh
•┈┈••✾••┈┈•
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در آپارات
🆔https://www.aparat.com/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐 https://www.instagram.com/womenresearchinstitute
✅ با ما همراه باشید🔻
May 11
📺 برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی با موضوع "خانواده و جامعه همیار"
🔷 سرکار خانم دکتر علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
⏰ زمان پخش شنبه 20 فروردین 1401
◀️ پخش از شبکه یک سیما
🔷 این برنامه را در در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده ببینید:
📎https://aparat.com/v/p38r1
#آفتاب_شرقی
#علاسوند
#خانواده
#بازنشر
📺 برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی با موضوع "خانواده و جامعه همیار"
🔷 سرکار خانم دکتر علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
⏰ زمان پخش شنبه 17 اردیبهشت 1401
◀️ پخش از شبکه یک سیما
🔷 این برنامه را در در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده ببینید:
📎https://www.aparat.com/v/TSv6O
#آفتاب_شرقی
#علاسوند
#خانواده
#بازنشر
قراءة في كتاب: "المرأة في الإسلام" قضايا إشكالية
للكاتبة فَريبا عَلاسْونْد للشيخ د. عباس كنعان
تنحو الاتجاهات والهجمات الثقافية الغربية المتعددة، والتي تستهدف جتمعنا، بين الحين والآخر..
https://www.esrc.org.lb/article.php?id=4491&cid=248&catidval=0
May 11
📺 برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی با موضوع "خانواده و جامعه همیار"
🔷 سرکار خانم دکتر علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
⏰ زمان پخش شنبه 7 خرداد 1401
◀️ پخش از شبکه یک سیما
🔷 این برنامه را در در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده ببینید:
📎https://www.aparat.com/v/JZzP3
#آفتاب_شرقی
#علاسوند
#خانواده
✅ دومین دوره مجازی تحولات قوانین خانواده و زنان
🔹دوره به صورت آفلاین در سامانه LMS برگزار می شود
🔻مدرس: حجتالاسلام و المسلمین سجادی امین
❇️ سرفصلها:
1️⃣ لزوم خانواده محوری در قوانین جمهوری اسلامی ایران (2جلسه)
2️⃣ خانواده محوری در قوانین (2جلسه)
3️⃣تحولات در حقوق غیر مالی زن و خانواده (9 جلسه)
4️⃣تحولات در حقوق مالی زن (5 جلسه)
5️⃣ شروط ضمن عقد در اسناد ازدواج (2 جلسه)
✍️ ثبت نام از طریق
📎 http://register.wrc.ir/view.php?id=48767
✍️ ثبتنام: 15 الی 23 تیر ماه 1401
📅 شروع دوره: از 25 تیر ماه 1401
✅ تخفیف ثبتنام گروهی
✅ ارائه گواهی با آزمون
•┈┈••✾••┈┈•
📌 پورتال پژوهشکده زن و خانواده
🌐 https://wfrc.ac.ir/fa
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 صفحه پژوهشکده در اینستاگرام
🌐 https://www.instagram.com/womenresearchinstitute
)✅ با ما همراه باشید🔻
☎️ 02532144616
☎️ 02532144618
May 11
✅ به مناسبت هفته عفاف و حجاب
🔻فروش منشورات با موضوع عفاف و حجاب
🔹با تخفیف 40 %
📅 ۱۸ الی ۲۴تیر ۱۴۰۱
🔸 جهت خرید به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده زن و خانواده به آدرس
https://press.wrc.ir/shop
مراجعه فرمائید
📺 برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی با موضوع "خانواده و جامعه همیار"
🔷 سرکار خانم دکتر علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
⏰ زمان پخش شنبه 14 خرداد 1401
◀️ پخش از شبکه یک سیما
🔷 این برنامه را در در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده ببینید:
📎https://www.aparat.com/v/JARsx
#آفتاب_شرقی
#علاسوند
#خانواده
🔘 تربیت مقاومتی؛ الگویی در مقابل عقلانیت فردگرایانه
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 یک زمان کل ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و تربیتی بر پایۀ قناعت بود و اوضاع بهگونهای بود که همهچیز دستبهدست هم میداد تا با مفهوم قناعت گره زده شود و حول آن پدید آید. در این حالت لازم نبود که شما صبح تا شب در گوش بچۀ خود بخوانید که باید قناعت داشته باشد و بچه خود میفهمید که باید چنین الگویی را در زندگی خود پیشه کند.
🔖 اما در زمانی که عقلانیت حاکم، عقلانیت مصرف است و همه بهسمت مصرفگرایی درحال حرکت هستند و الگوی مطابق با آن را در زندگی خود پیاده میکنند و بهصورت لحظهای درحال سیالیت و تغییر هستند، نظام تعلیم و تربیت آن میتواند به سبک صدسال پیش و زمان قدیم آموزهها را نهادینه کنند؟
🔖 شما اگر بدانید که جریان جهانی، با حالت عقلانیت فردگرایی، فرزندان ما را به شکل سریعی در مسیر خود به پیش میبرد، باید نظام تعلیموتربیت خود را حول تربیت مقاومتی طراحی کنید. تربیت مقاومتی به این معناست که من نسلم را بهگونهای تربیت کنم که بفهمند ما جریان مقاومت هستیم.
📺 برنامه تلویزیونی آفتاب شرقی با موضوع "خانواده و جامعه همیار"
🔷 سرکار خانم دکتر علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
⏰ زمان پخش شنبه 21 خرداد 1401
◀️ پخش از شبکه یک سیما
🔷 این برنامه را در در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده ببینید:
📎https://www.aparat.com/v/I76b1
#آفتاب_شرقی
#علاسوند
#خانواده
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 نقشه حجاب ممنوع، فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی
✅ حضرت آیتالله خامنهای: «شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه، مثلاً علی اصغر حکمت -اینها چهرهها هستند دیگر- در قضیهی کشف حجاب نقش ایفا کردند، نقش استعماری ایفا کردند، یعنی آن پشت جبههی حقیقی رضا شاه اینها بودند. رضا شاه تفنگ دستش بوده و اینها کسانی بودهاند که فکر میساختند و به رضا شاه جهتگیری میدادند که او تفنگ را کجا به کار ببرد. به نظر من این شخصیتهای فرهنگی خیلی مؤثرند، چهرههای اینها شناخته بشود. رضاخان فقط یک سفر خارجی رفت و آن هم به ترکیه بود در زمان آتاترک. آنجا زنهای بیحجاب را آوردند به او نشان دادند. ایدهی بیحجابی را به او تزریق کردند و بعد این دُور و بریهایش گفتند راه تمدن و اینها همین کاری است که آتاترک کرده و از آن وقت او به فکر فرو رفت و مقدماتش را شروع کرد. بعد ۱۳۱۴ دیگر اجباری شد اما قبلاً چیزهای دیگری بود.» ۱۳۹۶/۰۱/۰۸