مستی به بوسه نیست ای دل همتی گمار
رونق عشق به هر روی چون تو رخ دهد
ما را ز نیستان به میستان برده مِهر عشق
هستی به فناست ای دل بباز در ین قمار
✍اسماء
👇
@wittj2
4_5812088270527399459.mp3
1.97M
#علامه_مروجی_سبزواری🌻
⭐️وحدت عاشق و معشوق
🌸بقره ۱۱۵: وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۱۱۵﴾
علمی عرفانی 👇
@wittj2
4_5764925221765121019.mp3
5.25M
⭐️ساقیا بده جامے
🎷علیرضا افتخاری
👇
@wittj2
چو مرا ز عشق کهنه،
صنما به یاد دادی
دِل همچو آتشم را
به هزار باد دادی...
مولانای جان🌻👌
👇
@wittj2
بدرود ای عشق بر باد رفته
درود حضرت خورشید دل
ای همره هستی ای نور بقا
میدرخشی همی برلوح دل
می و مطرب دف و ساقی
همه گشته،رخ تو زجام دل
✍اسماء آذر ۹۸
👇
@wittj2
4_5816477409276331508.mp3
2.35M
#علامه_مروجی_سبزواری🌻
⭐️معرفت به نور
🌸هر چه گویی ای دم هستی از آن
پردهٔ دیگر برو بستی بدان🌸
علمی عرفانی 👇
@wittj2
ما و اندیشه رواقی.mp3
21.24M
📗ما و اندیشه ی رواقی(تاملات)
🔔بررسی و نقد کتاب
✍مارکوس اورلیوس
علمی عرفانی👇
@wittj2
#پذیرش_قلبی_اسلام
🌱تااسلام واردقلب نشود، درک نخواهدشد ؛
حتی اگرقلب پیامبر(ص) باشد..
اسلام نوری است که ازجانب حق تعالی
واردقلب پیامبر(ص) شدتادرک شود،
#سپسابلاغگردد..
قلب فردمتقی به اندازه لیاقت وظرفیتش ،
اسلام رادریافت ودرک میکند
بیماریهای روحی مانند تکبر ، بخل ،حرص ،
حسد ، کینه ...مانع ورود اسلام به قلب میگردد.
#اسلام_اگر_درک_نشود ؛ الهاماتشیطانیواردقلبخواهندشد.
اسلام=اخلاق پیامبر اکرم(ص)
الهامات شیطان=اخلاق یزیدی
#مَنعَرَفَنَفْسَهُفَقَدعَرَفَرَبَّهُ
•••❥✵•❥✵•❥•✵•❥•••
#یک_جرعه_معرفت_ازکلام_وحی
🎯اگر خداوند متعال مشکل یوسف (ع) را در آغاز آزمایشش برطرف مینمود، شاید گنجینههای مصر در اختیار وی قرار نمیگرفت.
⬅️ گاهی بلا به طول میانجامد،
تا #عطا و #بخشش بزرگ شود؛
"وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِی الْأَرْضِ"
(بدین منوال ما یوسف را در سرزمین مصر استقرار بخشیدیم و مقام و منزلت دادیم.)
📗یوسف/آیه21
👈پس، به خدا توکل کن،
توکلی واقعی و راستین و نسبت به پروردگارت حسن ظن داشته باش
و صبر پیشه کن ، صبری جمیل ، صبری زیبا ، صبری که در آن هیچ گله و شکایت و ناامیدی نباشد؛
"فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا"
(صبر جمیل پیشه کن ....)
📗معارج/آیه ی 5
علمی عرفانی 👇
@wittj2
✍ ادامه مطلب فوق
"اعمال" نیز همینطور هستند؛
🔮اعمال اگر #توحیدی وارد شدند، #خُلق پیدا میشود...
👌🎯و این "خلق ها" عبارت از #ملکات هستند؛ که اینها صُوَرِ برزخی هستند.
🔔لذا کتابهای روانشناسی... روانشناسی غربی...
آنها چون بیش از ماده توجه ندارند؛ یعنی این #روح_آدمی درآن نیست،
بنابراین اصلا توجهی به این روح آدمی ندارند!..
#حاجآقاامامی
علمی عرفانی 👇
@wittj2
1_84657039.mp3
2.4M
امیرالمومنین علیه السلام🌻:
اگر دشمن ، تو را به صلح فراخواند و خشنودى خدا در آن بود ، آن را ردّ مكن ؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتى خودت از اندوه ها و ايمنى سرزمين تو است.
بعد از صلح با دشمنت ، از او سخت برحذر باش ؛ زيرا گاه دشمن ، خود را به تو نزديك مى كند ، تا غافلگيرت سازد ؛ پس دورانديش و محتاط باش و خوش بينى به دشمن را متهم كن...
📗 نهجالبلاغه ، نامه ۵۳
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🔮🎷اندازه گیری کوانتومی و ماهیت مرموزش؛ داستان اول: نظریه مسیر کوانتومی
✍ آرمان فروحی در ۲۲ آذر ۱۳۹۸تازه ترین اخبار کوانتومی فیزیک کوانتومی
اندازه گیری کوانتومی از زمان تولد مکانیک کوانتومی، موضوعی چالشبرانگیز بوده و هنوز هم از حرارت این بحث داغ کاسته نشده است. از طرفی، مطالعهی سیستمهای کوانتومی به صورت عملی، همواره با میانگینی از اطلاعات مجموعهای از سیستمها انجام میگرفت؛ اما👈 نظریه مسیر کوانتومی این محدودیتها را از میان برداشته است. در نوشتار زیر و داستان اول که ترجمهی مقالهای است که به قلم فیلیپ بال در وبسایت کوانتا مگزین منتشر شده، پیرامون تایید آزمایشگاهی اخیر پیشبینی های نظریه مسیر کوانتومی در آنچه در طول «فروپاشی» بسیار مرموز سیستمهای کوانتومی رخ میدهد، صحبت خواهد شد. در داستان دوم در قسمت بعدی، به سراغ پژوهش تازهی دیگری خواهیم رفت که👌🔔 تفسیر جدیدی از مکانیک کلاسیکی ارائه کرده است.
تصور کنید اگر تمام نظریات و مدلهای علمی ما، فقط دربارهی میانگینها صحبت کنند: بهترین پیشبینی آبوهوا فقط میتوانست مقدار متوسط روزانهی بارش مورد انتظار در طول ماه آینده را بدهد یا ستارهشناسان فقط میتوانستند زمان متوسط بین گرفتگیهای خورشیدی را پیشگویی کنند.
در روزهای نخست مکانیک کوانتومی، محدودیت اجتنابناپذیر آن ظاهر شد: نظریهای مبتنی بر احتمال که فقط چیزهایی را که در متوسط مجموعهی رویدادها یا ذرات مشاهده خواهیم کرد، به ما میگوید. برای اروین شرودینگر، کسی که معادلهی معروفش، چگونگی رفتار موجودات کوانتومی را تعیین میکند، این کاملا بیمعنا بود که در مورد انجام کارهایی که اتمها یا الکترونهای خاص در زمان واقعی انجام میدهند، فکر کنیم. شرودینگر در سال ۱۹۵۲ مینویسد: «این توضیح منصفانهای است که بگوییم ما در حال آزمایش کردن تک ذرات نیستیم… ما در حال بررسی مجموعهای از وقایع، مدتی طولانی پس از وقوع آنها هستیم». به عبارت دیگر، به نظر میرسد مکانیک کوانتومی فقط با مجموعههایی (ensembles) از ذرات بسیار کار میکند. مایکل دوورت (Michel Devoret)، فیزیکدان دانشگاه ییل میگوید:
وقتی مجموعه، به اندازهی کافی بزرگ باشد، بدست آوردن آمارهای کافی برای بررسی درستی یا نادرستی پیشبینیها، امکانپذیر میشود.
علمی عرفانی 👇
@wittj2
اما روش دیگری برای فرمولبندی مکانیک کوانتومی وجود دارد به گونهای که میتواند دربارهی تک رویدادهایی صحبت کند که در سیستمهای منفرد اتفاق میافتند. این روش، نظریه مسیر کوانتومی (quantum trajectory theory) یا QTT خوانده میشود و با فرمولبندیهای استاندارد مکانیک کوانتومی، کاملا سازگار است؛ حتی به واقع، چشمانداز دقیقتری از رفتار کوانتومی بدست میدهد. توصیف استاندارد، در مقیاسهای زمانی طولانی و پس از میانگینگیری رویدادهای بسیار محاسبه میشود. در یک چالش مستقیم با نگاه بدبینانهی شرودینگر، زلاتکو مینف (Zlatko Minev) که دکترای خود را در آزمایشگاه دوورت در دانشگاه ییل گرفت، میگوید:
QTT به طور دقیق با تک ذرات و رویدادها، درست وقتی اتفاق میافتند، سر و کار دارد.
اخیرا مینف و همکارش با بکارگیری QTT در یک آزمایش در یک مدار کوانتومی توانستند یک «جهش کوانتومی» (یک تعویض بین دو حالت انرژی کوانتومی) را در طول زمان رخدادش، به دام اندازند. آنها همچنین یک شاهکار، یعنی گرفتن چنین پرشی در میانهی راه و معکوس کردن آن را بدست آوردند. دوورت میگوید:
🎯نظریهی مسیر کوانتومی، پیشبینیهایی میکند که با فرمالیسم استاندارد، غیر ممکن است.
🎯نظریه مسیر کوانتومی همچنین میتواند پیشبینی کند که موجودات منفرد کوانتومی مانند ذرات، وقتی مشاهده شوند یا روی آنها اندازهگیری صورت گیرد، چطور رفتار خواهند کرد. معادلهی شرودینگر نمیتواند چنین کاری کند، بلکه میتواند به طور کامل پیشبینی کند که یک موجود در طول زمان چطور نمو مییابد، اگر آن را اندازه نگیریم. اما علاوه بر همهی چیزهایی که میتوانید از 👌معادلهی شرودینگر دریافت کنید، یک امکان دیگر، پیشبینی چیزی است که در میانگین اندازهگیریهای بسیار زیاد خواهید دید؛ نه آنچه هر سیستم منفرد انجام خواهد داد؛ مثلا به شما از آنچه از یک پرش کوانتومی تنها انتظار میرود، چیزی نخواهد گفت.
اندازهگیری، به دلیل پدیدهای که پس کنش کوانتومی (quantum back-action) خوانده میشود، معادلهی شرودینگر را از مسیر خارج کرد. یک اندازهگیری کوانتومی، سیستمی که مشاهده میشود را تحت تاثیر قرار میدهد: عمل مشاهده، نوعی نویز تصادفی را به سیستم وارد میکند که در نهایت منشا اصل مشهور عدم قطعیت هایزنبرگ است. عدم قطعیت در یک اندازهگیری، آنطور که هایزنبرگ در ابتدا تصور میکرد، یک اثر مداخلهای در یک سیستم ظریف کوانتومی نیست؛ بلکه نتیجه غیر قابل اجتناب به طور ذاتی تصادفیسازی خود اثر مشاهده است. معادلهی شرودینگر فقط در پیشبینی اینکه یک سیستم کوانتومی، چگونه تکامل مییابد، خوب است؛ بدون اینکه آن را اندازه بگیرید، آن هم در موردی که نتایج، غیر قابل پیشبینی است.
دوورت میگوید پس کنش کوانتومی میتواند بصورت یک تنظیم ناقص، بین سیستم و دستگاه اندازهگیری تصور شود، زیرا شما نمیدانید سیستم چگونه است، مگر وقتی به آن نگاه کنید. او این امر را با رصد یک سیاره با استفاده از تلسکوپ مقایسه میکند. اگر سیاره دقیقا در مرکز قاب تلسکوپ نباشد، تصویر تار خواهد بود.
علمی عرفانی 👇
@wittj2
QTT میتواند پس کنش را نیز در نظر بگیرد. شما برای بکارگیری QTT به دانش تقریبا کاملی دربارهی رفتار سیستم در حال مشاهده نیاز دارید. به طور معمول، مشاهده یک سیستم کوانتومی، بسیاری از اطلاعات بطور بالقوه در دسترس را نادیده میگیرد: مثلا برخی فوتونهای منتشر شده در محیط از بین میروند، اما اگر تقریبا همهچیز اندازه گیری و سیستم (شامل پیامدهای تصادفی پس کنش کوانتومی) شناخته شود، آنگاه میتوانید بازخوردی در دستگاه اندازهگیری ایجاد کنید که تنظیمات پیوستهای را برای جبران پس کنش ایجاد خواهد کرد. چنین کاری معادل تنظیم چرخش تلسکوپ برای حفظ سیاره در مرکز است. برای این کار، دستگاه اندازهگیری باید دادهها را سریعتر از سرعتی که سیستم دستخوش تغییر قابل توجهی میشود، جمعآوری کند و البته باید این کار را با بازده تقریبا کامل انجام دهد. دوورت میگوید:
همهی اطلاعاتی که سیستم را ترک میکنند و جذب محیط میشوند، ضرورتا باید از میان دستگاه اندازهگیری عبور کنند و ثبت شوند.
در تمثیل ستارهشناسی، سیاره باید تنها با نوری روشن شود که از رصدخانه میآید، که به نحوی کل نوری که دوباره منتشر میشود را جمعآوری میکند. دستیابی به این درجه از کنترل و جمعآوری اطلاعات، بسیار چالشبرانگیز است. زیرا با اینکه چند دهه از تولد QTT میگذرد، اما به قول ویلیام الیور (William Oliver) از دانشگاه MIT:
تنها حدود پنج سال است که ما به صورت آزمایشگاهی میتوانیم این نظریه را بیازماییم.
دکتر مینف، برای آنکه مطمئن شود بهرهوری اندازهگیری کوانتومی بالغ بر ۹۱٪ است، دست به نوآورهایی زد. او میگوید:
این توسعهی فناوری، چیزی است که به ما اجازه میدهد پیشبینی را به آزمایشی قابل تایید و اجرا تبدیل کنیم.
دوورت میگوید:
با این نوآوریها، دانستن اینکه سیستم در هر زمان کجاست، با توجه به تاریخچهی گذشتهاش امکان پذیر است؛ حتی اگر برخی ویژگیهای حرکتش در طولانیمدت به طور غیر قابل پیشبینی ارائه شوند.
دیگر آنکه این دانش تقریبا کامل از چگونگی تغییرات یک سیستم در طول زمان، به پژوهشگران اجازه میدهد از فروپاشی ظاهرا برگشتناپذیر تابع موج فرمالیسم کوانتومی استاندارد اجتناب کنند. این همان روشی است که پژوهشگران میتوانند یک پرش کوانتومی را در میانهی پرواز معکوس کنند.
توافق عالی بین پیشبینی نظریه مسیر کوانتومی و نتایج آزمایشگاهی، نشاندهندهی چیزی عمیقتر از آن است که این نظریه صرفا برای تک سیستمهای کوانتومی کار میکند. یعنی یک صورت خیلی انتزاعیتر مسیر کوانتومی که این نظریه به آن اشاره دارد، یک موجود معنادار است. این دیدگاه در تقابل با چشمانداز معمولی است که در ابتدای تولد QTT وجود داشت و آن را فقط به عنوان یک ابزار ریاضیاتی، بدون هیچ مفهوم واضح فیزیکی درنظر میگرفت.
اما این مسیر دقیقا چیست؟ یک چیز برایمان واضح است: این مسیر، شبیه یک مسیر کلاسیکی، یعنی راهی که در فضا در نظر گرفته میشود، نیست؛ بلکه بیشتر شبیه به راهی است در فضای انتزاعی حالتهای امکانپذیری که سیستم میتواند داشته باشد، فضایی که فضای هیلبرت (Hilbert space) خوانده میشود. در نظریهی کوانتومی سنتی، آن مسیر با تابع موج معادلهی شرودینگر توصیف میشود. اما نکته مهم این است که QTT همچنین میتواند نشان دهد که اندازهگیری چگونه روی مسیر تاثیر میگذارد، کاری که معادلهی شرودینگر نمیتواند انجام دهد. در نتیجه، این نظریه از مشاهدات کامل و دقیق شیوهای که سیستم تاکنون رفتار کرده، استفاده میکند تا آنچه در آینده انجام خواهد داد را پیشبینی کند.
ممکن است این امر را با پیشبینی مسیر یک مولکول هوا مقایسه کنید. معادلهی شرودینگر، نقشی تا حدودی شبیه به معادلهی کلاسیکی نفوذ را بازی میکند که پیشگویی میکند چنین ذرهای، در حالی که متحمل برخوردها میشود به طور متوسط چه فاصلهای را در طول زمان سفر میکند؛ اما QTT پیشبینی میکند یک ذرهی مشخص کجا خواهد رفت و این پیشبینی را بر مبنای اطلاعات دقیق دربارهی برخوردهایی که ذره پیش از این تجربه کرده، انجام میدهد. تصادفی بودن هنوز در بازی است: در هیچ کدام شما نمیتوانید مسیر را کاملا پیشبینی کنید؛ اما QTT داستان یک ذره منفرد و توانایی دیدن جایی که پس از این خواهد رفت را در اختیار شما قرار میدهد.
علمی عرفانی 👇
@wittj2
یک اتم مصنوعی ساخته شده از مدار آلومینیومی روی یاقوت کبود برای آزمون نظریه مسیر کوانتومی استفاده شده بود
👇
@wittj2
👌🔑لذا همه عاشق و معشوق یکدیگرند و اینجاست که محبت متبادل یکدیگر، ذره ای❤️ از عشق ایشان به خداوند است، بلکه در حقیقت پدید آمده از محبت و عشق خدا به ایشان است که "يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ" ، یعنی زن و شوهر در محبت متبادل زوجیت، در حقیقت حضرت حق را دوست می دارند.
مولانا🌻
⚡️عاشقی، گَر زِین سَر و گَر ز آن سَر است
⚡️عاقبت ما را بدان شه رهبر است
استاد سمندری🌻
📗نکاحات در آفرینش
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷حضرت حق عاشق است و از عشق به ذات خود، انسان را
✨زیبا
✨زیبا شناس
✨زیبا دوست
آفرید.
👈به فرموده استادم علامه حسن زاده آملی:
⭐️👌 《 آفرینش، عشق آباد است. 》
لذا شما هیچگاه عقل بی بدن پیدا نمیکنید، و همیشه عقل و بدن در آغوش همدیگرند
با این تفاوت که عقل عاشق کامل کردن بدن است، و بدن هم عاشق کامل شدن،
🎯و با اجرای عاشقانه ی دستورات عقل در پی کامل شدن است.
❤️ لذا همه عاشق و معشوق یکدیگرند، و اینجاست که محبت متبادل همسران به یکدیگر، ذره ای از عشق ایشان به خداوند است.
👈 جناب جلال الدین بلخی (مولانا):
🌻 عاشقی، گر زین سر و گر ز آن سَر است.
عاقبت ما را بدان شه رهبر است.🌻
📗#کتاب_نکاحات_در_آفرینش
#_استاد_سمندری
علمی عرفانی👇
@wittj2
💥 طالب عشق💘
این بار شما از سخن شمس الدین ذوق بیشتر خواهید یافتن زیرا که بادبان کشتی وجود مرد اعتقاد است. چون بادبان باشد، باد وی را بجای عظیم برد و چون بادبان نباشد، سخن باد باشد. خوش است عاشق و معشوق میان ایشان بی تکلفی محض. این همه تکلفها برای غیر است، هر چیز که غیر عشق است برو حرامست. این سخن را تقریر دادمی عظیم، ولیکن بیگه است و بسیار می باید کوشیدن و جویها کندن تا بحوض دل برسد، الا قوم ملولند یا گوینده ملولست و بهانه می آورد، و اگر نه آن گوینده که قوم را از ملالت نبرد، دو پول نیرزد.
هیچ کس را عاشق [هیچ کس، عاشق را] دلیل نتواند گفتن بر خوبی معشوق و هیچ نتواند در دل عاشق دلیل نشاندن که دالّ باشد بر بغض معشوق. پس معلوم شد که اینجا دلیل کار ندارد، اینجا طالب عشق می باید بودن. اکنون اگر در بیت مبالغه کنیم، در حق عاشق آن مبالغه نباشد و نیز می بینیم که مرید معنی خودرا بذل کرد برای صورت شیخ که: ای نقش تو از هزار معنی خوشتر؛ زیرا هر مریدی که بر شیخ آید اول از سر معنی بر می خیزد و محتاج شیح می شود.
بهاء الدین سؤال کرد: که برای صورت شیخ، از معنی خود بر نمی خیزد، بلکه از معنی خود بر می خیزد برای معنی شیخ.
فرمود: نشاید که چنین باشد [که] اگر چنین باشد پس هر دو شیخ باشند.
شرح
- پس معلوم شد که اینجا دلیل کار ندارد: آن کس که عشق را از دید گاه منفعت خود می نگرد، قادر به درک عشق حقیقی نیست و از عاشق به عنوان "مجنون" یاد می کند:
علت عاشق ز علتها جداست عشق اصطرلاب اسرار خداست
عاشقی گر زین سر و، گر زان سر است عاقبت ما را بدان شه رهبر است
هر چه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل گردم از آن
گر چه تفسیر زبان روشنگر است لیك عشق بی زبان روشنتر است
چون قلم اندر نوشتن می شتافت چون به عشق آمد، قلم بر خود شكافت
چون سخن در وصف این حالت رسید هم قلم بشکست و هم کاغذ درید
عقل در شرحش چو خر در گِل بخفت شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت
آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید، از وی رو متاب
(مثنوی)💎
- اینجا طالب عشق می باید بودن ...: برای درک عشق باید معشوق را از چشم عاشق نگاه کرد که این نوع دیدن جز با عاشق شدن امکان پذیر نمی باشد:
گر تو خواهی كاو تو را باشد شكر پس و را از چشم عُشاقش نگر
منگر از چشم خودت آن خوب را بین به چشم طالبان مطلوب را
چشم خود بر بند ز آن خوش چشم، تو عاریت كن چشم از عشاق او
بلك از او كن عاریت، چشم و نظر پس ز چشم او، به روی او نگر
تا شوی ایمن ز سیری و ملال گفت: كان الله له، زآن ذو الجلال
چشم او من باشم و دست و دلش تا رهد از مدبریها مقبلش
هر چه مكروه است، چون او شد دلیل سوی محبوبت، حبیب است و خلیل
(مثنوی)💎
@wittj2
دیدار شد میسر و بوس و کنار هم
از بخت شکر دارم و از روزگار هم
زاهد برو که طالع اگر طالع من است
جامم به دست باشد و زلف نگار هم
ما عیب کس به مستی و رندی نمیکنیم
لعل بتان خوش است و می خوشگوار هم
ای دل بشارتی دهمت محتسب نماند
و از می جهان پر است و بت میگسار هم
خاطر به دست تفرقه دادن نه زیرکیست
مجموعهای بخواه و صراحی بیار هم
بر خاکیان عشق فشان جرعه لبش
تا خاک لعل گون شود و مشکبار هم
آن شد که چشم بد نگران بودی از کمین
خصم از میان برفت و سرشک از کنار هم
چون کائنات جمله به بوی تو زندهاند
ای آفتاب سایه ز ما برمدار هم
چون آب روی لاله و گل فیض حسن توست
ای ابر لطف بر من خاکی ببار هم
حافظ اسیر زلف تو شد از خدا بترس
و از انتصاف آصف جم اقتدار هم
برهان ملک و دین که ز دست وزارتش
ایام کان یمین شد و دریا یسار هم
بر یاد رای انور او آسمان به صبح
جان میکند فدا و کواکب نثار هم
گوی زمین ربوده چوگان عدل اوست
وین برکشیده گنبد نیلی حصار هم
عزم سبک عنان تو در جنبش آورد
این پایدار مرکز عالی مدار هم
تا از نتیجه فلک و طور دور اوست
تبدیل ماه و سال و خزان و بهار هم
خالی مباد کاخ جلالش ز سروران
و از ساقیان سروقد گلعذار هم
حافظ🌻
علمی عرفانی 👇
@wittj2
🔮🎷تفسیر عرفانی
1. من از بخت و اقبال خوب خود و هم از زمانه سپاس گزارم که سرانجام، دیدار معشوق و بوسیدن و در آغوش گرفتن او برایم میسر شد.
2. ای زاهد و ریاکار! دور شو که اگر بخت و سرنوشت همین است که من دام، پس جام شراب و گیسوی معشوق زیبا در دست من خواهد بود.
3. ما کسی را به خاطر مستی و رندی سرزنش نمی کنیم؛ زیرا هم لب لعل گون معشوق، شیرین و دلکش است و هم شراب، گوارا و دلپذیر است.
4. ای دل! به تو مژده بدهم که دیگر محتسب -دشمن عاشقان و مستان -از میان رفت و جهان پر از شراب و ساقیان زیبارو گشت.
5. اندیشه ی دل را به دست پریشانی و آشفتگی سپردن، نشانه ی زیرکی و هوشیاری نیست؛ دیوان شعر و جام شرابی مهیا کن و به دست بگیر.
6. یک جرعه از شراب لب او بر خاکساران طریق عشق بیفشان تا خاک، گلگون و معطّر شود.
7. آن هنگامی که چشم بد دشمن از کمینگاه می نگریست، گذشت؛ دشمن از میان رفت و اشک ریختن هم به پایان رسید.
8. ای آفتاب حیات بخش! وقتی همه ی موجودات به آرزوی تو زنده اند، پس سایه ی لطف و توجه خود را از ما دریغ مدار.
9. هنگامی که طراوت و شادابی لاله و گل به سبب طلف و بخشش جمال و زیبایی توست، پس ای ابر رحمت! بر من خاکسار درمانده هم ببار.
10. حافظ، اسیر زلف زیبای تو شد؛ از خدا بترس و هم از دادگری وزیر زمان خواجه برهان الدین که قدرت و شکوه سلیمان را دارد، بیمناک باش.
11. مسند وزارت خواجه برهان الدین که برهان و دلیل محکمی برای دین ملک است، سبب شد که روزگار توانگر و بخشنده شود.
12. آسمان به هنگام صبح به یاد اندیشه ی درخشان او هم جان خود و هم ستارگان را نثار می کند.
13. زمین مانند گوی و آسمان برافراشته ی نیلگون حصار، هر دو مطیع و رام چوگان عدل و انصاف اوست.
14. اراده و کوشش شتابان تو، این زمین محکم و پایداری را که مرکز آسمان بلند مدار است، به حرکت و چرخش وا می دارد.
15. تا زمانی که تبدیل ماه و سال و پاییز و بهار حاصل گردش آسمان و ستارگان آن است، امید می رود که قصر باشکوه و جلالش از بزرگان و ساقیان سرو قامت گلچهره خالی نباشد.
منبع مقاله: باقریان موحد، رضا؛ (1390)، شرح عرفانی دیوان حافظ بر اساس نسخه دکتر قاسم غنی و محمد قزوینی، قم: کومه، چاپ اول
/م
عاشقی گر زین سر و گر زآن سر است
عاقبت ما را بدان شه رهبر است💌
علمی عرفانی 👇
@wittj2