🔮🎷کرمچاله ها در قرآن و توضیح علمی معراج پیامبر اکرم (ص)
✍رامین فخاری - شنبه، ٢٦ بهمن ۱۳٩٢
کرمچاله ها 👈پل های کوانتمی در فضا و زمان هستند که بنا به نظریه نسبیت انشتین👌 یک پل میانبر در فضا و زمان هستند.وجود کرمچاله را انشتین در سال 1935 بر اساس نظریه نسبیت عام خود پیشنهاد داد.و کرمچاله ها از دیدگاه نظری فاصله فضا و زمان را کاهش می دهند و علاوه بر اینکه می توانند یک میانبر برای جهش بین فاصله های دور باشند ممکن است امکان سفر در زمان را فراهم نمایند.دانشمندان در آینده می خواهند با استفاده از کرمچاله ها فاصله های نجومی را کمتر و سرعت سفر در فضا را بیشتر نمایند.
یعنی بطور فیزیکی کرمچاله ها می توانند یک مسیر چند هزار ساله را مه مقدار چند دقیقه کوتاه تر نمایند.
در مدل در نظر گرفته شده برای کرمچاله کرمچاله دارای یک در ورودی است که اجسام داخل آن می شوند و در مکان دیگری از فضا و زمان از در دیگر آن که شاید یک سفید چاله باشد به بیرون رانده می شوند.
دانشمندان می گوید این خاصیت کرمچاله ها ممکن است به دلیل چرخش سریع ذرات بنیادی به دور آن باشد.برای مطالعه بیشتر در مورد کرمچاله ها می توانید به سایت ویکی پدیا مراجعه نمایید.
🎯به همین دلیل است که در داستان معراج پیامبر پیامبر در عرض زمان کوتاهی توانست فضا را طی کند و به بعد های دیگر کائنات برسد.در قرآن کریم نیز به این مساله اشاره شده است.
⭐️در سوره الحجر آیات ۱۴ و ۱۵نوشته شده است :
وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَیْهِم بَابًا مِّنَ السَّمَاءِ فَظَلُّواْ فِیهِ یَعْرُجُونَ ﴿۱۴﴾لَقَالُواْ إِنَّمَا سُکِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَّسْحُورُونَ ﴿۱۵﴾و اگر درى از آسمان بر آنان مىگشودیم که همواره از آن بالا مىرفتند ﴿۱۴﴾قطعا مىگفتند در حقیقت ما چشم بندى شده ایم بلکه ما مردمى هستیم که افسون شده ایم﴿۱۵﴾
در این آیه به در اشاره شده است و بنا به گفته فیزیکدانان کرمچاله ها دارای یک در ورودی و خروجی هستند و در این آیه نیز اشاره شده است که این درها باعث صعود به آسمان بالا می شوند که این دو ویژگی مستقیما به سیاهچاله ها مربوط شود و در آیه بعدی نیز از تعجب مردم نسبت به کرمچاله ها اشاره می شود.
⭐️در سوره السجده آیه ۵ نوشته شده است:
یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ ﴿۵﴾امور این جهان را از آسمان به سوی زمین تدبیر میکند سپس در روزی که مقدار آن هزار سال از سالهائی است که شما میشمرید به سوی او باز میگردد (و دنیا پایان مییابد).
در این آیه نیز به مساله نسبیت زمان و بازگشت به سوی خدا در مدت زمان بسیار کم اشاره شده است که این مساله نیز توسط فیزیک دانان تایید شده است توسط کرمچاله ها امکان پذیر است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷عرفان و عبادت در سيره پيامبراعظم(ص) (۱)
✍محمدرضا جبارى
عرفان و عبادت از مهم ترين محورهاى بحث در سيره نبوى(صلى الله عليه وآله) است.
⭐️عبادت، فرع و مترتب بر معرفت است، و از همين روى، پيامبراعظم(صلى الله عليه وآله) تحت تربيت الهى مسير كسب معرفت را چنان طى كرد كه آماده پذيرش رسالت عظيم الهى شد.
درجات بالاى معرفتى آن حضرت، حالتى قرين با ذكر و احساس حضور دايم در پيشگاه حق به او بخشيده بود.
اين حالت به صورت خشوع و خداترسى و خوف حقيقى از سخط الهى در عبادات آن حضرت متجلى مى شد.
جلوه هاى عبادت در سيره پيامبراعظم(صلى الله عليه وآله) در نماز و ذكر، تهجد و نوافل، روزه، اعتكاف و حج رخ نموده است.
نماز ايشان، كه آن را نور چشم خود مى خواند، همراه بود با اوج توجه و حضور دل.
حضرت رسول(صلى الله عليه وآله) بر تهجد و نوافل نيز اهتمام خاصى داشتند.
همچنين عبادات سنگين و طولانى همراه با فراهم سازى لوازم و مقدمات آن از قبل، و نيز آداب خاصى چون تقسيم نماز بر ساعات شب، بيدارى پس از ثلث يا نصف شب و قرائت قرآن و مناجات در گزارش هاى مربوط به سيره عبادى آن حضرت به چشم مى خورد.
⭐️سيره عبادى
سيره عبادى پيامبر عظيم الشأن اسلام از مهم ترين محورهاى مطرح در سيره نبوى(صلى الله عليه وآله) است؛
چرا كه مى توان عبادت و عرفان را غايت حركت انسان به ويژه پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) در سير معنوى دانست.
⭐️اهميت بعد عرفان و عبادت، مربوط به ارتباط اين دو امر با هدف نهايى و متعالى خلقت انسان هاست.
به حكمِ گفته الهى در آيه نورانىِ
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِيَعْبُدُون»
هدف از خلفتِ بخشِ تكليف مدار هستى، يعنى انسان و جن، عبادت است، و عبادت نيز بدون معرفت ارزشى ندارد
و عبادتِ مورد نظر اين آيه نيز عبادتى قرين و ملازم با معرفت است؛
بدين معنا كه هر درجه از عبوديت، درجه اى از معرفت را مى طلبد،
و با هر عبادتِ عارفانه، درجه اى برتر از معرفت به دست مى آيد.
اين روندِ رو به كمال و رشد، تا بالاترين مراحل امكان معرفت ادامه مى يابد،
و به اين ترتيب، مفهوم سخن برخى مفسران كه «ليعبدون» را در آيه ياد شده «ليعرفون» معنا كرده اند، روشن مى شود.
ادامه دارد....
علمی عرفانی👇
@wittj2
من مرغ لاهوتی بدم دیدی که ناسوتی شدم
دامش ندیدم ناگهان در وی گرفتار آمدم
مولانای جان🌻
👈لاهوت:عالم خدا/ناسوت:عالم اجسام که شامل این دنیا و جهان است
@wittj2
اگرچه عالم را همی گشتی...
چون برای او نگشتی!!!
تو را باری دیگر میباید گردیدن گِرد عالم...
📗فیه ما فیه
@wittj2
حجة الحق شیخ علی آقا پهلوانی (قدس سره)🌻
هوشياران و زيركان امّت...، بر اين عقيده اند كه: انبياء عليهم السلام براى راهنمايى بشر به كمالات انسانى و دعوت به فطرت و عمل كردن و بازگشتن به آن و رسيدن به عبوديّت واقعى (كه در معرفت پروردگار حاصل مى شود) آمده اند، و تمامى دستورات ظاهرى اسلام، بيان آداب عبوديّت و رسيدن به اين مقصد اعلى است، و هدف از تشكيل حكومت نيز در همين راستا مى باشد، تا جامعه آماده و پذيراى آن شده و مردم بتوانند به سهولت و سرعت به آن دست يابند.
📗بر گرفته از کتاب جمال آفتاب
علمی عرفانی👇
@wittj2
مرگ قبل از مرگ.mp3
2.97M
🎷علامه مروجی سبزواری
⭐️مرگ قبل از مرگ(موت اختیاری)
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نوع دوستی و فداکاری انسانها در دنیای ملکولها چگونه ترجمه میشود؟
✍توسط بهناز ابیض در۱۵ تیر ۱۳۹۷تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم فیزیک کوانتومی
نوع دوستی یا فداکاری نوعی رفتار انسانی است که در اکثر موارد، دلیلی منطقی ندارد، انسانهای زیادی برای کمک به همنوعان، از دارایی و حتی جان خود میگذرند. این رفتار عجیب و زیبا، دانشمندان را بر آن داشت تا برای توجیه آن، از دنیای ملکولها کمک بگیرند. آنها با استفاده از قوانین ومدلسازیهای فیزیکی به بررسی نوع دوستی پرداختهاند. در این پژوهش، جوامع، همچون فازهای جامد، مایع و گاز در نظر گرفته شدهاند و انسانها همچون مولکولها.
✍نوشتار زیر، ترجمهی مقالهی منتشر شده در وبسایت معتبر ایون، نوشتهی محقق پسادکتری، اسکی کریگر در دانشگاه هاروارد است.
⭐️حیات چیست؟ در سال ۱۹۴۳ اروین شرودینگر سوالی را در مجموعه سخنرانیهایش در کالج ترینیتی دوبلین مطرح کرد. او که به قهرمان تحولات کوانتومی مشهور است، وظیفه جدیدی به دانشمندان محول کرد تا شروع به ارزیابی فعالیتهای موجودات زنده با استفاده از ابزارها و کشفیات فیزیک کنند. هفتادوپنج سال گذشته و بیوفیزیک هنوز در حال پیشرفت است. شرودینگر، همکارانش را به فعالیتی خلاقانه فرامیخواند تا به اجزای سازنده حیات در تمام ابعاد نظر کنند؛ از مولکول DNA بسیار کوچک تا ساختار لانهی مورچهها. ما در دانشگاه هاروارد، نوع دوستی را مطالعه میکنیم و در جستجوی پاسخ به این سوالیم که چرا انسانها خود را برای خشنودی عموم فدا میکنند. ما برای پاسخ به این سوال، به جای تکیه بر روانشناسی و فلسفهی اخلاق، از ترمودینامیک استفاده میکنیم: چگونه قوانین حاکم بر گرما و برهمکنش ذرات میکروسکوپی میتواند به رفتارهای ماکروسکوپی ترجمه شود؟ آیا میتوانیم نوع دوستی را با در نظر گرفتن انسانها همچون اتمها و مولکولها؛ و جوامع به عنوان جامد، مایع یا گاز شرح دهیم؟
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
ما نوع دوستی را به عنوان یک تقابل ساده بین دو شخص مدلسازی کردهایم: آیلا و بابک. هر یک از آنها میتواند یکی از دو گزینه را انتخاب کند: همکاری یا کلاهبرداری. اگر آیلا با بابک همکاری کند یک دلار به بانک مرکزی میدهد که بانک سریعا پنج دلار به بابک میدهد. اگر همکاری نکند هیچ اتفاقی نمیافتد، اگر هر دو نفر کلاهبرداری کنند، تعادل آنها تغییری نمیکند، اگر هر دو نفر همکاری کنند، هرکدام چهار دلار بدست میآورند و اگر یکی همکاری و دیگری کلاهبرداری کند، اولی یک دلار از دست میدهد و دومی پنج دلار بدست میآورد. قوانین، نسبتا سادهاند و به آسانی میتوان نتایج را در مقیاس بزرگ تصور کرد. وقتی همه همکاری کنند، موفقیت اقتصادی بیشتر است. آنچه برای کل جامعه مفید است به نظر میرسد برای یک شخص هم خوب باشد، اما همکاری عمومی به راحتی بدست نمیآید.
افراد زیادی را تصور کنید که بر اساس مدل همکاری/کلاهبرداری تعامل دارند، ولی نمیتوانند یکدیگر را ببینند یا با هم صحبت کنند. بدون هرگونه تعامل فیزیکی، هیچ راهی برای شناسایی طرف مقابل نیست، بنابراین هرکس همکاری یا کلاهبرداری را انتخاب کرده و با آن در روابط زیادی شرکت میکند. سپس تصور کنید به اشخاص اجازه داده میشود که سود نسبی خود را مقایسه کنند. افرادی که همکاری کردهاند و افرادی که کلاهبرداری کردهاند، سود خود را با هم مقایسه میکنند و کسانی که همکاری کرهاند ناامید خواهند شد، زیرا فردی که کلاهبرداری کرده، به ازای هر همکاری، ۵ دلار کسب کرده است. اما فردی که همکاری کرده، ۴ دلار کسب کرده و به ازای هر فردی که همکاری نداشته، یک دلار ازدست داده است. فرد همکاریکنندهی ناراحت، به کلاهبرداری تمایل پیدا کرده و بار مالی بر همکاریکنندگان را افزایش میدهد و افراد، بیشتر و بیشتر مقروض میشوند تا جایی که دیگر هیچ کس همکاری نمیکند. ولی چنین نتیجهای نمیتواند درست باشد، زیرا هنوز نوع دوستی و فداکاری در اطرافمان دیده میشود، حتی وقتی اشخاص، یکدیگر را نمیشناسند: شهروندان طی قطع آب یا برق، برای نگهداری آب و برق فداکاری میکنند و مردم گاهی جان خود را برای کمک به غریبهها در معرض خطر قرار میدهند.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2