🔮🎷مفهوم وجود
➖عادت وجود👈 (خدا)
➖ وجود ازلی و ابدی است
( یعنی همیشه خداست که دارد خدائیش را می کند)
➖ و بخشش و پذیرش آن و پیدایش نتیجه همواره دایر است
➖ و افاضه ( رساندن فیض )
➖ و استفاضه ( طلب فیض )
➖ و نعمت های لطیف از آن می جوشد
➖ هر که در آسمان ها و زمین است
همه از او حوایج خود را می طلبند
➖ و هر روزی به شان و کاری پردازد:
[ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْن ≥۱ ]
➖ 🎯همه ی حرکت ها حبی اند.
➖ فیض به واسطه ی 👌✨حرکتِ «حُبّی» جوشش میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. سوره الرحمن (۵۵) ، آیه (۲۹)
📗نکاحات_در_افرینش
استاد_سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷نکاح در عالم مجردات
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:🌻
«علم پیشوای عمل است و عمل ، تابع آن»
🍀➖ از زمره ارواح
🍀➖ آسمان و زمین
🍀➖ وجود و ماهیت
🍀➖ نر و ماده از هر حیوان
🍀➖ روح و بدن
🍀➖ و مطلق روییدنی های زمین است.
نمونه خلق ازواج و نکاح ساری آن است
🎯خدای سبحان ، روح و نفس را با هم الفت داد پس روح👈 به منزله ی زوج ، و نفس👈 به منزله ی زوجه است و آن دو را عاشق یکدیگر ساخت.
پس مادامی که روح در بدن موجود باشد بدن زنده ، بیدار است و به هنگام جدایی ، نه جدایی کلی بلکه جدایی که تعلق روح به بدن باقی باشد ، بدن در خواب است.
اگر روح به کلی از بدن مفارقت جوید ، بدن مرده است.
#نکاح_در_دو_عالم
نکاحات در افرینش
استاد_سمندری🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷توصیه های مهدوی استاد عبادی
👌دوستان #زیارت_آل_یاسین که ما همیشه
تأکید به خواندنش می کنیم یک تعارف نیست! یعنی یک چیز فرمایشی و تشریفاتی نیست. آنهایی که زیارت آل یاسین می خوانند می دانند درست است کم است یک برگ پشت رو، تقریبا دو صفحه بیشتر نیست اما مفاهیم مهمی دارد. 👇👇👇👇
🎯شما در زیارت آل یاسین به اصول دینت شهادت می دهی، می گویی «اُشْهِدُکَ یا مَوْلایَ» مولای من، من تو را شاهد می گیرم (امام زمان را شاهد می گیری که چی؟) «اَنی اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَریٖکَ لَه..» خدا واحد است «وَ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ..» یعنی به نبوت پیغمبر (ص) شهادت می دهی.
👈بعد می گویی «وَ اُشْهِدُکَ یا مَوْلایَ» باز هم می گویی مولای من شهادت می دهم «اَنَّ عَلِیًّا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ حُجَّتُهُ» امیرالمومنین (ع) حجت خداست. بعد همه ی امام ها را نام می بری، آخر سر به خود امام زمان (عج) می رسی «اَشْهَدُ اَنَّکَ حُجَّةُ اللهِ» تو هم حجت خدا هستی امام زمان!
⭐️یعنی اول به ″توحید″ شهادت می دهی، بعد به ″نبوت″ بعد به ″امامت″ بعد می گویی نکیر و منکر حق است، صراط حق است، میزان حق است، قیامت حق است یعنی در حقیقت به ″معاد و عدل″ خدا هم شهادت دادی. یعنی در حقیقت به پنج اصل دین، تو در زیارت آل یاسین شهادت می دهی و تازه امام زمانت را شاهد می گیری..
⭐️در آخر زیارت می گویی «فَاشْهَدْ عَلی مٰااَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ» امام زمان تو شاهد باش من این چیزها را پیش تو شهادت دادم. یعنی امام زمان (عج) را گواه می گیری و چه گواهی بالاتر از امام زمان (عج)!!؟ یعنی آقا امام زمان (عج) این شهادت تو را ضبط و ثبت می کند. بعد روزی که در قبر گذاشتند و نکیر و منکر می آیند از تو سوال می کنند.. آقا این شهادت تو را به تو بر می گرداند. می گوید نکیر و منکر این زیارت آل یاسین می خواند من را شاهد قرار داد، من را گواه قرار داد که به اصول دین اعتقاد دارد دیگر چه سوالاتی از او می پرسید!؟
👌حتما زیارت آل یاسین را حفظ بکنید. حداقل حفظ هم نکردید مثل این کتابچه های جیبی، جزوات جیبی مثل زیارت عاشورا در جیبتان باشد هر روز بخوانید. جدی می گویم هر روز بخوانید! به والله قسم با نخواندن این زیارت چیزهای بزرگی از دست می دهید.⚠️
👈توصیه ی بزرگان ماست، هدیه ی امام زمان ماست. خود امام زمان (عج) این زیارت را به شیعیان هدیه کرده یعنی در خواستی نبود، هدیه بوده! حتما هر روز این زیارت را بخوانید زیارتیست بسیار پر مغز!!
⭐️سلام هایی که به امام زمان (عج) می دهد «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللهِ» «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیٖفَةَ اللهِ وَ ناصِرَ حَقِّهِ» «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللهِ فٖی اَرْضِهِ» این سلام ها را حتما به امام زمانتان در زیارت آل یاسین بدهید مطمئن باشید زندگی شما هم ان شاءالله برکت پیدا می کند.
علمی عرفانی👇
@wittj2
مهدی شناسی👇
زیارت آل یاسین(۱۳)
قسمت اول
🌹«اَﻟﺴﱠﻼمُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻳﺎ وَﻋْﺪَ اﻟﻠّﻪِ اﻟﱠﺬى
ﺿَﻤِﻨَﻪُ»🌹
سلام بر تو ای وعده ی خدا که تضمین شده هستی، چه وعده ای؟! وعده حکومت جهانی، وعده ی حکومت حق، وعده ای که از زمان اول انبیاء تا آخر همه مژده می دادند.!
👈حضرت یوسف به حضرت خضر گفت: من هنوز نگرانم چون فقط اوضاع مصر خوب شده است ولی خیلی از جاهای جهان، مردمی هستند که رنگ و روی آرامش را ندیده اند و عدالت آنجا برقرار نیست!؟
👌حضرت خضر گفت: صالح موعود که آمد جهان یک حکومت خواهد شد و جهان پر از عدالت خواهد شد! حضرت یوسف گفت صالح موعود چه کسی است؟! حضرت خضر گفت: پغمبر آخر الزمان که آمد از نسل او فرزندی خواهد آمد که او همان صالح موعود است!
⭐️آن حکومت وعده داده شده، همان حکومت عدل الهی هست که در آن ظلم نیست، فقر نیست، بی عدالتی نیست، جنگ نیست! بعد از ظهور در همین دنیا زندگی می کنیم ولی جهانی پر از عدالت ،پر از صلح،پر از صفاست..!
ادامه دارد...
👈برگرفته از فایل سخنرانی "شرح زیارت آل یاسین″استاد احسان عبادی
#شرح_زیارت_آل_یاسین
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5771490448644244972.mp3
14.8M
#دولت_کریمه
📗جلسه چهاردهم
#استاد_عبادی
محتوای این جلسه:👇
✨ بررسی روایت استغاثه بنی اسرائیل و بخشیده شدن 170 سال غیبت
✨بیان نکات جذاب و مهم از تولد حضرت موسی و ورود ب کاخ فرعون
✨بیان نکته دقیق از آیه 9 سوره قصص در مورد دشمنان و سیاست خود تحقیری
🔮شراکت در ثواب نشر
⭐️با گوش دادن این مباحث،سیر تاریخی سیاسی مهدویت و دشمن شناسی مهدوی را فرا خواهید گرفت.
👇
@wittj2
⭐️نکته ای ناب
🔮🎷آيا قلب کانون صفات خوب و بد انسان است؟
سؤال مهمى که در اينجا مطرح مى شود اين است که قلب به معناى عضوى که درون سينه براى پمپاژ خون به تمام اعضا قرار دارد طبق تحقيقات دانشمندان هرگز مرکز ادراکات نيست و کار آن فقط رساندن خون تصفيه شده به اعضا و گرفتن خون آلوده و فرستادن آن به تصفيه خانه بدن يعنى ريه است. چگونه امام(عليه السلام) مى فرمايد قلبى که با رگى به سينه انسان آويخته شده مرکز اين صفات است؟
همين سؤال درباره استعمالات قلب در قرآن مجيد نيز آمده است مخصوصاً آنجا که مى فرمايد: «(خَتَمَ اللهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ...); خداوند بر دل هاى آنها مهر نهاده...».(1)
👇👇👇👇
در پاسخ اين سؤال، بحث جامعى در تفسير نمونه آمده که در اينجا مى آوريم.
چرا درک حقايق در قرآن به قلب نسبت داده شده است در حالى که مى دانيم قلب مرکز ادراکات نيست، بلکه تلمبه اى براى گردش خون در بدن است؟!
در پاسخ چنين مى گوييم:
«قلب» در قرآن به معانى گوناگونى آمده است، از جمله:
🎯1. به معنى عقل و درک، چنان که در آيه 37 سوره «ق» مى خوانيم: «(إِنَّ فِى ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ); در اين مطالب تذکر و يادآورى است براى آنان که نيروى عقل و درک داشته باشند».
🎯2. به معنى روح و جان، چنان که در سوره «احزاب»، آيه 10 آمده است: «(وَإِذْ زَاغَتِ الاَْبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ); هنگامى که چشم ها از وحشت فرومانده و جان ها به لب رسيده بود».
🎯3. به معنى مرکز عواطف. آيه 12 سوره «انفال» شاهد اين معناست: «(سَأُلْقِى فِى قُلُوبِ الَّذِينَ کَفَرُوا الرُّعْبَ); به زودى در دل کافران ترس ايجاد مى کنيم». در جاى ديگر در سوره «آل عمران» آيه 159 مى خوانيم: «(فَبِمَا رَحْمَة مِنْ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ);... اگر سنگدل بودى از اطرافت پراکنده مى شدند».
توضيح اينکه در وجود انسان دو مرکز نيرومند به چشم مى خورد:👇👇
🍀1. مرکز ادراکات که همان «مغز و دستگاه اعصاب» است، لذا هنگامى که مطلب فکرى براى ما پيش مى آيد احساس مى کنيم با مغز خويش آن را مورد تجزيه و تحليل قرار مى دهيم (اگرچه مغز و سلسله اعصاب در واقع وسيله و ابزارى براى روح هستند).
2🍀. مرکز عواطف که عبارت است از همان قلب صنوبرى که در بخش چپ سينه قرار دارد و مسائل عاطفى در مرحله اول روى همين مرکز اثر مى گذارد و اولين جرقه از قلب شروع مى شود.
ما بالوجدان هنگامى که با مصيبتى روبه رو مى شويم فشار آن را روى همين قلب صنوبرى احساس مى کنيم، و همچنان وقتى که به مطلب سرورانگيزى بر مى خوريم فرح و انبساط را در همين مرکز احساس مى کنيم (دقت کنيد).
درست است که مرکز اصلى «ادراکات» و «عواطف» همگى روان و روح آدمى است👌✨ ولى تظاهرات و عکس العمل هاى جسمى آنها متفاوت است عکس العمل درک و فهم نخستين بار در دستگاه مغز آشکار مى شود; ولى عکس العمل مسائل عاطفى از قبيل محبت، عداوت، ترس، آرامش، شادى و غم در قلب انسان ظاهر مى گردد، به طورى که به هنگام ايجاد اين امور به روشنى اثر آنها را در قلب خود احساس مى کنيم.
⭐️نتيجه اين که اگر در قرآن مسائل عاطفى به قلب (همين عضو مخصوص) مسائل عقلى به قلب (به معنى عقل يا مغز) نسبت داده شده، دليل آن همان است که گفته شد، و سخنى به گزاف نرفته است.
از همه اينها گذشته قلب به معناى عضو مخصوص نقش مهمى در حيات و بقاى انسان دارد، به طورى که يک لحظه توقف آن با نابودى همراه است، بنابراين چه مانعى دارد که فعاليت هاى فکرى و عاطفى به آن نسبت داده شود.
(1). بقره، آيه 7 .
علمی عرفانی👇
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷مشکلی علی(ع) با مردم چه بود؟!
داستان عجیب تاریخی که تا حالا نشنیدهاید!
🎯پردهبرداری از راز ناگفتۀ غربت علی(ع)
👇
@wittj2
🔮🎷 پیشنهاد چند کتاب برای مطالعه
🎯 ادبی و رُمان :
📙 بینوایان(ویکتور هوگو)
📙 دُن آرام (میخائیل شولوخوف)
📙 قصه های خوب برای بچه های خوب (مهدی آذر یزدی)
📙 نامیرا(صادق کرمیار)
📙 آنَک آن یتیم نظرکرده (محمدرضا سرشار)
🎯دینی و علوم انسانی :
📘 آزادی معنوی (شهید مطهری)
📘عدل الهی (شهید مطهری)
📘فطرت(استاد مطهری)
📘مسئله حجاب(استاد مطهری)
📘 لذات فلسفه (ویل دورانت)
📘جامعه و تاریخ(مصباح یزدی)
📘راهنماشناسی(مصباح یزدی)
📘جامعه و تاریخ(استادمطهری)
📘انسان در قرآن(استادمطهری)
📘جهان بینی توحیدی(استادمطهری)
📘مبانی انسان شناسی در قرآن(عبدالله نصری)
🎯تاریخی :
📗فلسفه تاریخ(استادمطهری)
📗 نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران (شهریار زرشناس)
📗 مشروطه شناسی (دکتر موسی نجفی)
علمی عرفانی👇
@wittj2
پندانه🍂
امام علی عليه السلام فرمود🌻
🔔 چه بسيار دانشمندى كه جهلش او را كشته، در حالى كه علمش با اوست، اما به حالش سودى نمى بخشد.
📗نهج البلاغه، ح ۱۰۷
👇
@wittj2
1_33909040.mp3
2.05M
⭐️بیا بیا دلدار من
🎷علیرضا افتخاری
👇
@wittj2
بیا بیا دلدار من دلدار من
درآ درآ در کار من در کار من
تویی تویی گلزار من گلزار من
بگو بگو اسرار من اسرار من
ای فخر من سلطان من فرمانده و خاقان من
چون سوی من میلی کنی روشن شود چشمان من
هر جا روم با من روی هر منزلی محرم شوی
روز و شبم مونس تویی دام مرا خوش آهویی
صبر مرا برهم زدی عقل مرا رهزن شدی
دل را کجا پنهان کنم در دلبری تو بیحدی
چون می روی بی من مرو ای جان جان بی تن مرو
وز چشم من بیرون مشو ای شعله تابان من
بی پا و سر کردی مرا بی خواب و خور کردی مرا
سرمست و خندان از درآ ای یوسف کنعان من
مولانای جان🌻
👇
@wittj2
هر روزِ ما به مدحِ علی میشود شروع
هوهوی صبحِ بادِ صبا، مدح حیدر است
السَّلامُ عَلَیْکَ یٰا ٱمیرَالمُؤمِنین🌻
👇
@wittj2
🔮🎷مرتبه اول #علم_دانایی است،
همان #علم_حصولی است و در #محدوده_ذهن .
🎯 #حق الیقین_دارایی است ،
#علم_شهودی است ، علم ذوقی این کارساز است و انسان را وادار به اقدام میکند .
⚡️آنچه می دید که رفت نادانی
⚡️به عیادت به درد دندانی
⚡️گفت بادست زین مباش حزین
⚡️گفت آری ولی سوی تواین
⚡️باد باشد چو بیخبر باشی
⚡️آب و آتش چو خاک برپاشی
⚡️بر من این درد کوه پولاد است
⚡️چون تویی بی خبر تو را باد است
#عبادت_کننده و صاحب درد هر دو از درد با خبراند .
➖این خبر کجا و آن خبر کجا
#عیادت_کننده علم حصولی دارد و در محدوده ذهن درد دندان را تصور میکند .
صاحب دندان علم شهودی ، درد را داراست .
🎯خیلی افراد عالم ، علم دارند، ولی چرا به علم خود پایبند نیستند این علمها دانایی دارایی نیست.
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷چه کنیم علاوه بر دانا ، دارا بشوبم ؟چگونه به شـهـود برسیم؟
⭐️اول قرآن تا آخر قرآن خدای باری تعالی وعده پاداش قیامتی داده متفرع بر دو چیز بوده
#ایمان و
#عمل_صالح
🌻النساء وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ🌻
⭐️ایمان دارایی است ، علمی که به باور رسیده است با تکرار.
🍀➖ هر روز باید نماز خواند ۵ وعده
🍀➖باید هر سال روزه گرفت
🍀➖ هر روز قرآن را تا ۵۰ آیه بخوانیم
🍀➖ خواندن دعا
برای ما تکرار و تکرار و تکرار می شود ،
#علم_شهودی پیدا میکنیم
#علم_وجدانی
#علم_ذوقی...
دو چیز لازم است 👇
🎯اقدامات عملی : حداقل آن انجام واجبات ،واگر هنر دارم مستحبات .
🎯القائات ذهنی : بیاناتی که توحید را بیان می کند با خود تکرار کنیم.
استاد ضیایی🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
4_5974182393567773946.mp3
1.61M
⭐️ذوق عشق
🎷علامه حمیدرضا مروجی سبزواری
برگرفته از جلسات
#مثنوی_معنوی
علمی عرفانی👇
@wittj2
برگی از معرفت🍂
در مرتبه احدیت روی وجود هیچ اسمی نمی توانیم بگذاریم،چون قید ندارد.در آنجا هیچ نامی روی وجود نمی توانیم بگذاریم،غیر از اینکه فقط با ضمیر اشاره کنیم و هو بگوییم،یا بگوییم او.
اما در مرتبه دوم،یعنی در دومین تجلی،که وجود خودش را با همه صفات،یکجا نشان میدهد،نام الله را میگوییم.نامگذاری از اینجا به بعد شروع میشود...
علامه حمیدرضا مروجی سبزواری🌻
📗#شرح_رساله_نور_وحدت
از خواجه عبدالله،معروف به خواجه حوراء🌻
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷مفهوم وجود، مشترک معنوى است!
و اين مفهوم بر آنچه حمل مىشود به 👌معناى "واحدى" حمل مىشود.
⭐️اين نكته روشن است وقتى كه به ذهن خود مراجعه كنيم، هنگامى كه وجود را بر اشياء مختلفى حمل مىكنيم يا از آنها نفى مىنماييم، مانند آنكه مىگوييم <<انسان موجود است>> <<گياه موجود است>> <<خورشيد موجود است>> يا <<اجتماع نقيضين موجود نيست>> <<اجتماع ضدين موجود نيست>>.
و چه خوب فرموده است مرحوم آخوند، صدرالمتألهين(ملا صدرا)🌻
<<مشترک معنوى بودن وجود بين ماهيات، قريب به قضاياى اولیه است>>.
ضمن اینکه اشتراک، دو گونه است: "لفظى" و "معنوى".👇
🍀اشتراک لفظى این است كه لفظ، ميان معانى مختلفى مشترک باشد. يعنى يک لفظ از چند معناى مختلف حكايت كند، و به عبارت ديگر، يک لفظ نماينده چند معناى مختلف باشد، مانند آنكه در فارسى لفظ <<شير>> به شير نوشيدنى، شير درنده و شير آب اطلاق مىشود.
🍀 اشتراک معنوى این است كه لفظ، معناى واحدى داشته و ميان چند مصداق نابرابر، مشترک باشد، مانند <<انسان>> كه معناى آن ميان مرد و زن، پير و جوان مشترک است.
در اينجا لفظ، نماينده چند معناى مختلف، آن طورى كه در اشتراک لفظى بود، نيست. لفظ، يک معنا بيشتر ندارد. اما همان يک معنا سعه و شمول داشته، مصاديق گوناگون را شامل مىشود.
🎯اما قضیه مهم بحث ،اين است كه آيا لفظ "وجود" مشترک لفظى است، كه معانى مختلف و متغايرى دارد يا مشترک معنوى است كه فقط يک معنا دارد.
⭐️يعنى <<هست>> لكن مصاديق آن گوناگون مىباشد، يكى "وجود بالفعل" است، ديگرى "وجود بالقوه" ، يكى "واجب" است ديگرى "ممكن"، يكى "وجود جوهر" است ديگرى "عَرَض" و هكذا!
وجود بالقوه یا جوهر👈واجب الوجود
وجود بالفعل یا عَرَض 👈 ممکن الوجود
⭐️وجودِ جوهر گرچه یک مصداق از موجود است و آن متفاوت با وجود عَرَض است، اما از نظر مفهوم و از جهتى كه هر دو <<هست>>اند يكسان مىباشند.
⭐️و اینکه گفته شود به چه دلیل مفهوم <<اشتراک لفظی وجود>>باطل است، مهم به نظر میرسد، لذا در مطلب بعدی ابطال اشتراک لفظی وجود را شرح خواهیم کرد.
ادامه دارد...
#علم.
#ادراک.
#معلوم.
#فلسفه_اسلامی.
#اشتراک_معنوی_وجود.
#موجود.
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🚨پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی
🔮🎷متاسفانه یکی از مواردی که مخالفان از آن سو استفاده میکنند، مبحث حدوث و چگونگی شکل گیری خلقت عالم است و اینکه "عالم از چه چیزی ساخته شده؟" میباشد.
این دوستان که همواره ما که از پیروان فلسفه اسلامی هستیم را متهم به کفر و شرک میکنند و گمان میکنند که اصالت وجود ،یعنی عالم از وجود است، و وجود متعلق به ذات خداست، لذا عالم از ذات(باری)خداست!
👌و بعد ادعا میکنند عالم از عَدَم خلق شده، و این همان " لا من شیء " است!
در پاسخ به این عزیزان میگوییم:👇👇
⭐️اولا،خلقت از عدم محال است زیرا از عدم وجود صادر نمیشود! زیرا بین عدم و وجود سنخیتی نیست.
اگر عالم b باشد و وجود حقیقی B ، و عدم A امکان ندارد که A تبدیل به b بشود، چون عدم نقطه مقابل وجود و آگاهی است.
⭐️ثانیا، فعلیت داشتن ذاتی ماده ای نیز محال است زیرا ماده ای که "حد و حدود" دارد قطعا حادث است!
🎯فلاسفه به خلقت از لا من شیء قائل هستند و میگویند خداوند هیولی که قوه محض است را به فعل صورت دار تبدیل کرده، هیولی قوه محض است!
در پاسخ ممکن است اشکال کنید که...
👈پاسخ در ادامه...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🚨پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی
ادامه مطلب....👇
🔮🎷در پاسخ ممکن است اشکال کنید که "ماده در هر مرحلهای استعداد صورتی را دارد؟" اين استعدادها در واقع چيست؟ آيا بنا بر اينکه ماده در هر مرحلهای استعداد صورتی را دارد، نمیتوان گفت پس ماده بايد امری مجزای از صورت باشد؟
در پاسخ میگوییم:👇👇👇
⭐️ما گاهی ماده اولی را اعتبار میکنيم و گاهی ماده ثانيه را. ماده اولی همان هيولای اصلا اولی است که قوه محض است، و ماده ثانيه يعنی ماده در حالی که متعين و متلبس به يک صورت خاص است و مستعد برای صورتی ديگر است؛ مثلا نطفه را که میگوييم " ماده ثانيه " به اين معناست که هيولای اولی و قوه محض در آن هست در حالی که اين هيولای اولی الان متلبس به صورت نطفه است؛ نطفه انسان استعداد صورت انسانيت را دارد و نطفه گوسفند استعداد صورت گوسفندی.
⭐️پس اين استعدادها برای ماده، به يک اعتبار از صورتها پيدا میشود؛ يعنی مثلا نطفه انسان که استعداد صورت انسانيه را دارد، اين استعداد مولود ماده است به علاوه صورت نطفه بودن.
اينجا حتی موضوع هم دو بيان مختلف ديده میشود چون شما عزیزان متوجه آن نمیشوید باید توضیحی اجمالی بدهیم.
⭐️ گاهی میگويیم "ماده با هر صورتی ( ماده ثانيه) استعداد صورت خاصی را دارد؛ مثلا دانه گندم که ماده ثانيه است استعداد خوشه گندم شدن را دارد و دانه جو که ماده ثانيه ديگری است استعداد جو شدن را دارد."
⭐️در اينجا اين استعدادها چيست؟ آيا وقتی ماده صورتی پيدا میکند استعدادی در آن حادث میشود، يا حقيقت چيز ديگری است؟ حقيقت اين است که صورتها برای ماده بيشتر شکل مانع را دارند نه شکل شرط ،و ما میگويیم:
در هيولای اولی ،يعنی ماده محض، قوه محض، همان معنا که از همه مراتب طبيعت قابل انتزاع است، استعداد همه صورتها است.
🎯اين يعنی:
هيولای اولی لاتعين محض است و هرچه شیء غيرمتعين تر باشد قابليتش برای صورتهای گوناگون بيشتر است؛ يعنی استعداد از جنبه عدمی پيدا میشود و هرچه شیء بیتعينتر باشد استعداد صورتهای مختلف در آن بيشتر است.
⭐️پس اگر ما هيولای اولی را که مجاور عدم محض است اعتبار کنيم، چون فاقد هر فعليتی غير از فعليت قوه است استعداد همه صورتهای عالم را دارد. اما وقتی هيولی متلبس به صورتی شد خاصيت اين صورت اين نيست که به کمک هيولی استعداد جديدی حادث میکند، بلکه خاصيت صورت اين است که جلوی همه استعدادها را میگيرد الا يک استعداد. هيولای اولی مثل شیئی است که در يک نقطه مرکزی قرار گرفته و براي او در ذات خودش به عدد شعاعهایی که از مرکز دايره به محيط آن میتوان کشيد راه باز است، ولی وقتی هيولی متلبس به صورتی شد مثل اين است که شما برای آن شیء وضعی را به وجود بياوريد که تمام راهها بر او بسته شود غير از يک راه.
⭐️لذا صورت ملاک تمانع است و صورتها با يکديگر تمانع و تضاد دارند. دانه گندم از آن جهت که دارای ماده اولی است استعداد انسان شدن در او هست، ولی صورت گندم امکان انسان شدن را از او گرفته است؛ همچنين با صورت گندم امکان گوسفند شدن، طلا شدن، جو شدن و... از دانه گندم گرفته شده است، همه امکانات از آن گرفته شده است الا يک امکان و آن امکان خوشه گندم شدن است.
⭐️👌پس اين استعدادها حادث نيستند که بگوييد "اين استعدادها از کجا پيدا شدهاند؟" بلکه استعداد مثل قوه از جنبه عدمی پيدا میشود؛ هرچه شیء از نظر صورت ضعيفالوجودتر باشد امکانِ شدن در آن بيشتر است و هرچه قوی الوجودتر باشد امکانِ شدن از نظر عرضی برای آن محدودتر میشود و از نظر طولی ممکن است بيشتر شود؛ مثلا اگر يک شیء فلان معدن شد امکان اينکه معدنهای ديگر بشود از او گرفته میشود، بعد که گياه شد امکانهای بيشتری از او گرفته میشود، بعد که حيوان شد امکانهای بيشتری گرفته میشود و بعد که انسان شد باز امکانهای بيشتری از او گرفته میشود.
🎯خلاصه هرچه صورت قوی تر و شديدتر شد امکانات ماده محدودتر میشود. پس نقش صورت مانعيت است.
#سینا_حیدری
#هیولی.
#حدوث.
#حدوث_ذاتی.
#فعلیت.
#استعداد.
#عشق_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷ما میخواهیم مراعات تقوا کنیم ، مراعات واجبات و مکروهات و مستحبات و... اما موفق نمیشویم، چرا؟
پاسخ:👇👇
➖یا مشکل عقیدتی دارید (ايمانت درست نيست).
➖یا اگر ايمانت درست است دچار غفلت شدی، از ايمانت غافلی.
➖و يا اگر ایمان داری و متوجهى و غافل نیستی، پس انسان زبون و پست و ضعیفی هستی، که علیرغم اینکه ميدانى و غافل نیستی داری تن میدی به هوا و شیطان و یک نحوی از ضعف در توست.
👈اگر مشکل اولی است باید به ایمان برسى، به تصدیق برسى.
👈اگر مشکل دوم را داری باید مراقبه داشته باشی.
استاد رمضانی🌻
📗اوصاف الاشراف
علمی عرفانی👇
@wittj2