🔮🎷تفسیر_کپنهاگی و نفی علیت❗️
⭐️قسمت سوم
علیت در فیزیک جدید
فیزیک در قرن های اخیر به خصوص در زمان نیوتن و گالیله و لاپلاس به لحاظ فلسفی با مفهوم علیت و تلاش برای درک آن درگیر بوده است.
گالیله با بیرون کردن علل صوری و غایی از دنیای فیزیک بر این باور بود که کارعالم طبیعی ، تنهـا پـرداختن بـه علت مادی و علت فاعلی است.
در فیزیک جدید، نفی علیت در تعبیر کپنهاگی به بحث ها و مناقشات فلسفی فراوانی دامن زد. یکی از مشهورترین طرف های این مناقشه آلبرت اینشتین بود و جمله مشهور او که گفته بود “خداوند در خلقت جهان، تاس نمی ریزد” . جمله ای که به وضوح ریشه در ناخشنودی وی از کنار گذاردن علیت و رویدادهای منفرد به سود یک تعبیر صرفاً آماری داشت.
از دیگر سو هایزنبرگ تاکید می کرد که در دنیای میکروسکوپیک، قانون علیت در هم می ریزد.
او برابر دیگرانی که برای نجات علیت معتقد بودند شاید متغیرهای نهانی در کار باشند که قابل آشکارسازی نیستند و می گفتند یافت نشدن علتی برای معلولی خاص دلیلی بر آن نیست که چنین علتی وجود نداشته باشد. صراحتا اظهارداشت:
“ما فکر نمی کنیم در این زمینه چیزی باقی مانده باشد که هنوز آن را نیافته باشیم … طبیعت با زبان بی زبانی به ما می گوید عامل تعیین کننده ی دیگری جز آنهایی که مشخص کرده ایم وجود ندارد” .
نفی علیت در فیزیک جدید ، یک قربانی دیگر هم داشت. پیشبینی ناپذیری رفتار یک ذره ی اتمی! بین علیت و پیشبینی پذیری از نظر فیزیک کلاسیک نوعی رابطه ای ناگسسـتی وجود داشت و فروریختن یکی، موجب فروریختن دیگری می شد.
ادامه دارد...
@wittj2
🔮🎷تفسیرکپنهاگی و نفی علیت❗️
⭐️قسمت چهارم ( آخر )
طبق قوانین فیزیک برای اینکه رفتار یک ذره ی اتمی را پیشبینی کنیم، بایستی بدانیم آن ذره اکنون دقیقا چه شرایطی دارد. اما نه مکان و نه اندازه حرکت یک ذره را می شود با دقت اندازه گیری کرد.
دقت در اندازه گیری یکی باعث از دست رفتن دقت در اندازه دیگری می شد. نه تنها به لحاظ تجربی، بلکه به لحاظ نظری نیـز اندازه گیری دقیق این دو به صورت همزمان محال بود.
این اصـل که همان اصل عـدم قطعیت هایزنبرگ ایت نشان می دهد پیشبینی رفتار ذره در آینده ممکن نیست.
هایزنبرگ معتقد بود که عدم قطعیت، ناشی از جهل ما نسبت به دانستن شرایط اولیه نیست بلکه ناشی از عدم تعین ذاتی در خود طبیعت است.
نظریات هایزنبرگ در این زمینه نسبتا صریح است. او می گوید: “مکانیک کوانتومی به طور مسـتقیم محقق می سازد که قانون علیت معتبر نیست”.
هایزنبرگ جایی دیگر می گوید :
ما فرض نکرده ایم که نظریه کوانتومی بر خلاف نظریه کلاسیک اساساً یک نظریه آماری است ، بدین معنا که که از داده های دقیق فقط می توان نتایج آماری بدست آورد…در فرمول بندی قانون علّى (causal law) ، اگر حال را دقیقاً بدانیم آینده را نیزدقیقاً می توانیم پیشگویی کنیم ؛ این استنتاج اشتباه نیست بلکه صغری و کبری مسئله غلط است .
نویسنده: عرفان کسرایی
منبع :
🌐 https://goo.gl/aUnD3G
@wittj2
🔮🎷فیزیکدانان راه تازهای برای نقض علیت موضعی پیدا کردند!
✍ ناهید سادات ریاحی در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ تازه ترین اخبار کوانتومی فلسفه ی کوانتوم
فیزیکدانان برای اولین بار، به طور تجربی موفق به نقض علیت دوموضعی شدند. علیت دو موضعی، مفهومی است که به علیت موضعی مرتبط است، اما از نظر شیوه دقیق تولید سیستمهای فیزیکی، متفاوت است. این پژوهش نشان میدهد که نقض علیت موضعی به شیوهای کاملا جدید و عمومیتر امکانپذیر است. این روش جدید میتواند منجر به تکنولوژیهای جالب کوانتومی شود. نتایج این پژوهش در آخرین شماره مجله Nature Communications منتشر شده است.
علیت موضعی معمولا اینگونه بیان میشود: اشیا فقط زمانیکه از نظر فیزیکی، به یکدیگر نزدیک باشند میتوانند بر هم تاثیر بگذارند و هر ارتباطی بین اشیای دور باید در گذشته و زمانیکه آنها به یکدیگر نزدیک بودهاند، تولید شده باشد. اما در دنیای کوانتومی، ذرات دور از هم میتوانند به شیوههایی که برای اشیای کلاسیکی، غیرممکن است، به یکدیگر همبسته شوند ⭐️(درهم تنیدگی کوانتومی). فیزیکدانان برای تعیین نقض علیت موضعی ، آزمایشهای بل را انجام میدهند. این آزمایشها تلاش میکنند نامساویهای بل را نقض کنند. اگر یکی از نامساوی های بل، نقض شود، هم علیت و هم رئالیسم (یه بهطور ساده رئالیسم موضعی) نقض شده است. چند نسخهی متفاوت از نامساوی های بل وجود دارد که در حال حاضر، تمام آنها فرض یکسانی میکنند: تمام همبستگی بین ذرات، از یک منبع یکسان، سرچشمه میگیرند، اما در آزمایشهای واقعی، ذرات و همبستگی آنها، میتوانند از منابع بسیار مختلفی، ناشی شوند. برای درک بهتر علیت موضعی میتوانید مقاله جذاب و مفهومی زیر را مطالعه کنید:
مفهوم علیت موضعی از دید جان بل
دانشمندان در این پژوهش، به نوع جدیدی از نامساویهای بل توجه کردهاند. این نامساوی میگوید منبع مختلف حالتهایی که در آزمایش استفاده میشوند، مستقل هستند که به آن فرض دوموضعی میگویند. با نقض این نوع جدید نامساوی بل، محققان برای نخستین بار، علیت دو موضعی را نقض کردهاند که نشاندهندهی حضور همبستگیهای غیردوموضعی است که به طور کامل با سایر همبستگیهای کوانتومی فرق دارند. محققان همچنین نشان دادهاند که در موقعیتهای معینی، فقط امکان نقض علیت دو موضعی (و نه هیچ نوع دیگری از علیت موضعی) وجود دارد. این یافتهی مهم نشان میدهد این نوع نقض، واقعا با هر نقض علیت موضعی دیگری، تفاوت دارد. محققان میگویند:
کار ما، مدرکی تجربی برای تعمیم شبکهای قضیه بل است. ما به طور تجربی ثابت کردهایم که چگونه فرض دو موضعی میتواند به صورت یک منبع قدرتمند، قابلیتهای حال حاضر ما را برای پردازش اطلاعات به شیوهای غیرکلاسیکی توسعه دهد.
نمودار ۶۱ مقدار نقض نامساوی بل
این همبستگیهای جدید غیردو موضعی میتوانند به عنوان منبع کانالهای ارتباط کوانتومی با امنیت بالا در شبکههای کوانتومی پیچیده استفاده شوند. محققان میخواهند این اثبات تجربی را به شبکههای کوانتومی بزرگتر، توسعه دهند.
@wittj2
شمعی است دل مراد افروختنی
چاکیست ز هجر دوست بردوختنی
ای بیخبر از ساختن و سوختنی
عشق آمدنی بود نه آموختنی
مولانای جان🌻
@wittj2
برگی از معرفت 🍂
👌مردم بر سه دسته اند و بر سه روش با مرگ مواجهه دارند:
⭐️دسته اول کسانی اند که شیرین زندگی می کنند و اهل لهو و لعب هستند و در غفلت زندگی می کنند و از زندگی مرفهی برخوردار هستند و دلشان در گرو مال دنیاست و به حیات این جهان رضا دارند و گمان باطل دارند که از این دنیا نخواهند رفت و از مرگ نیز یاد نمی کنند.
⭐️دسته دیگر اهل توبه هستند؛ اینان اگرچه همه عمرشان به نیکوکاری سپری نمی شود اما از بدکاری و بداندیشی خود در پشیمانی اند و مایل اند که زندگانی نیکویی داشته باشند. اینان هنگامی که یاد مرگ می افتند با ندامت از آن یاد می کنند.
⭐️دسته سوم عارفان هستند؛ اینان در این عالم با خدای خود زندگی می کنند و عاشقانه عمر را سپری می کنند. مرگ برای آنان رسیدن به حضرت محبوب است و دنیا را پله پله برای رسیدن به دوست طی می کنند. دنیا برای آنها زندان است و به تعبیر به حق امیر مومنان دنیا برای آنها زندان است.
چونک زندان ماست این دنیا
عیش باشد خراب زندان ها
مولانا🌻
غزالی
📗کتاب احیاء العلوم،بخش ذکرالموت
@wittj2
غیر قمر هیچ مگو-@shamsmowlana.mp3
8.48M
🎷هژیر مهر افروز
⭐️غیر قمر هیچ مگو
@wittj2
هنگام صبوح آمد ای مرغ سحر خوانش
با زهره درآ گویان در حلقه مستانش
هر جان که بود محرم بیدار کنش آن دم
وان کو نبود محرم تا حشر بخسبانش
مولانای جان🌻
@wittj2
برگی از معرفت🍂
هر فعلی که انجام می دهید برای خدا باشد نه برای جسم .هر کاری را که در آن می توانید رضای خدا را کسب کنید آن را انجام بدهید .غذا می خورید برای رضای خدا می خوابید برای رضای خدا.یک مراقبت قوی داشته باشید که کم کم جانتان یک قوتی بگیرد.اصل اعمال نیت است همه کارها را با بسم الله آغاز کنید هر لقمه ای که میگیرید بسم الله فرو می برید الحمدلله تا غذا نورانی شود یقین داشته باشید که با بسم الله تمام کارها درست می شود.
حجت الحق حمیدرضا مروجی سبزواری (حفظ الله تعالی)🌻
@wittj2
4_5766872203454841614.mp3
4.41M
⭐️عشق چیست؟
🎷حجت الحق مروجی سبزواری
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2