28 rajat dar ahadise nabavi (83-07-23).mp3
882.5K
#عرفان_عملی_اسلامی
#مهدویت_قرآن
#رجعت_در_احادیث✨
#مهدی_طیب
🔮 در ثواب نشر شریک باشید
@wittj2
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
29 rajat dar ghoran (83-07-30).mp3
11.67M
#عرفان_عملی_اسلامی
#مهدویت_قرآن
#رجعت_در_قرآن✨
#مهدی_طیب
🔮 در ثواب نشر شریک باشید
@wittj2
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
Hamed Homayoun - Om Almasaeb.mp3
8.19M
⭐️ام المصائب
🎷حامد همایون
👇
@wittj2
Mahmood Karimi - Arbabe Khobam(UpMusic).mp3
3.36M
⭐️ارباب خوبم
🎷محمود کریمی
👇
@wittj2
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
#مقدمه_قسمت_هفتم
علامه مروجی سبزواری🌻
نکتهی دیگری که در مورد مقام فقر لازم است گفته شود این است که انسان تا به مقام فقر نرسد، محبت خدا را پیدا نمیکند، و مجذوب خدا نمیگردد.
مادامی که انسان در حالت حیوانیت به سر بَرَد و دارای نفس حیوانی و اماره باشد، اولاً مجذوب دنیاست و ثانیاً محبّ دنیاست.
مجذوب دنیاست یعنی به دلیل سنخیتی که بین او و دنیا وجود دارد، مرتب از سوی دنیا بر او جذبه وارد میشود. زیرا انسان در این مرتبه، از نفس طبیعی با خصوصیات ماده برخوردار است.
همچنین محبّ دنیا هم هست. زیرا انسان -و به طور کلی هر موجودی- خودش را دوست دارد. چون دنیا به درون وجود انسان نفوذ کند، و تبدیل به انسان شود، یا انسان تبدیل به دنیا شود، پس انسان دنیا را هم دوست دارد.
حال اگر انسان توانست در طی سفر اول که بر مبنای ریاضات و مجاهدات است خودش را از دنیا خالی کند، پس اولاً دیگر جذب دنیا بر او اثری ندارد، و ثانیاً دنیا را دوست نمیدارد.
ما به طور خلاصه میگوییم سفر اول بر مبنای نوافل و مستحبات است.
⭐️در روایت قرب نوافل، غایت و نتیجۀ نوافل را محبت خدا دانسته؛ یعنی خدا او را دوست میدارد. «وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّه» عبد من به من نزدیک میشود با نوافل «تا اینکه دوستش میدارم». (کلمۀ حتی برای غایت و نتیجه است.)
انسانی که در سفر اول، با نفس اماره و حیوانی در بیفتد و با مجاهدات و ریاضات او را بکشد، در این جا به جایی میرسد که خدا او را دوست میدارد، و چون خدا او را دوست بدارد آنگاه 👌✨«چشمش میشود که با آن ببیند، و گوشش میشود که با آن بشنود و دستش میشود که با آن کار انجام دهد». (فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا).
این که خدا انسان را دوست میدارد به آن معناست که خدا او را در تحت جذب خودش قرار میدهد. چرا که این شخص خود را تخلیه کرده و سبک شده، این شخص روح شده، و روح انسان روح خداست، پس با خدا اشدّ سنخیت را دارد و لذا جاذبۀ خدا بر او تأثیر کرده و او را به سوی خود میکشد و این است که میگوییم این سفر دوم، سفری بر مبنای جذب است. لذا این که فرمود عبد رو به نوافل میآورد و جهاد اکبر میکند و ریاضت میکشد و عبادت میکند، تا جایی که تخلیه میشود و از نفس حیوانی و ثقالت و کثافت نفس حیوانی پاک میشود و در نتیجه «من او را دوست میدارم».
از سوی دیگر انسان هم خدا را دوست میدارد. چرا که وقتی خدا انسان را در تحت جذب خود قرار میدهد معنایش این است که خدا وجود انسان را پر میکند و چون انسان خودش را از خدا پر دید و به هر گوشه و زاویهای از وجود خودش که نگاه کرد خدا را دید، از آنجا که انسان خودش را دوست میدارد، پس اکنون خدا را دوست میدارد و این شد که وقتی مرید وارد آغاز سفر دوم میشود، این مرید هم فقیر میشود، هم مجذوب میشود و هم محبوب؛ این که میفرماید: «یحبهم و یحبونه» مائده ۵۴🌻 (خدا بندگان را دوست دارد و بندگان هم خدا را دوست دارند).
برای همین است که سفر دوم را ⭐️سیر حبی نیز میگویند.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷 فاجعه كربلا در انديشه مولانا
امام حسین و یارانش عاشق خدا بودند، همه ی تلاش عاشق رسیدن به معشوق است. آنان در کربلا زنجیرهای زندان زندگی مادی را شکستند و به معشوق خود رسیدند، دیگر چرا برای آنان نوحه و گریه کنیم؟ زندگی این جهانی برای آنان زنجیر ودر و دیوارهای زندان که مانع پروازشان می شد. آنان در کربلا زنجیر ها را پاره و به سمت بالا پرواز کردند :
روح سلطانی ز زندانی بجست
جامه چه درانیم و چون خاییم دست؟
چون که ایشان خسرو دین بوده اند
وقت شادی شد چو بشکستند بند
سوی شادروان دولت تاختند
کنده و زنجیررا انداختند
شعار انسانی و عزّت مندانه ی امام حسین در کربلا که هنوز هم شعار عزت و غیرت و مبارزه است این بود: «هیهات منا الذلّة » پیام حسین برای بشریت این است: زنده ماندن آن قدر ارزش ندارد که به خاطر آن تن به هر پستی بسپاریم و هر ذلتی را به جان قبول کنیم تا چهار روز بیشتر در هوای آلوده ی ظلمانی نفس بکشیم. ما معمولا ارزش عمرمان را در کمیت آن محاسبه می کنیم، در حالی که کیفیت عمر است که ارزش دارد؛ یک روز زندکی مفید و با کیفیت و با نتیجه بیشتر از یک سال عمر بی نتیجه ارزش دارد. از مولانا بشنویم که چه خوب این مضمون را بیان کرده است:
این چنین عمری که مایه ی دوزخ است
مر قصابان غضب را مسلخ است
چون بگویندش که عمر تو دراز
می شود دلخوش، دهانش از خنده باز
این چنین نفرین، دعا پندارد او
چشم نگشاید، سری برنارد او
گر بدیدی یک سر موی از معاد
اوش گفتی این چنین عمر تو باد!
ادامه دارد...
👇
@wittj2
منم و نیم جان و چندان عشق
که نیاید دو کون چندانم
جان از آن بر لب آمد است مرا
تا به جانت فرو شود جانم
بند بندم اگر فرو بندی
روی از روی تو نگردانم
شیخ عطار نیشابوری🌻
@wittj2
قَالَ علی ( عليه السلام ) 🌻
يَا أَسْرَي الرَّغْبَةِ أَقْصِرُوا فَإِنَّ الْمُعَرِّجَ عَلَي الدُّنْيَا لَا يَرُوعُهُ مِنْهَا إِلَّا صَرِيفُ أَنْيَابِ الْحِدْثَانِ أَيُّهَا النَّاسُ تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا
و درود خدا بر او فرمود: اي اسيران آرزوها، بس كنيد! زيرا صاحبان مقامات دنيا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افكند، اي مردم كار تربيت خود را خود بر عهده گيريد، و نفس را از عادتهايي كه به آن حرص دارد باز گردانيد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : O Slaves of desires! Cut
them short because he who leans on the world gets nothing out of it except the pain of hardships. O People! Take upon yourselves your own training and turn
away from the dicatates of your natural inclinations.
#حکمت_۳۵۹
👇
@wittj2
🔮🎷 ادامه ی انسان کامل
کسی که تجلی ذاتی حق در وی محقق شود, خود را حق می بيند و ديگر حق را نمی بيند. همانند کسی که تصوير خويش را در آيينه می نگرد و ديگر خود را نمی بيند. پس اگر تجلّی ذاتی رخ داد, بنده تمام قيودش را از دست می دهد و ديگر خود, حق می شود و در اينصورت حق آيينۀ انسان کامل است و در حق مطالعۀ ذات خويش می کند و انسان کامل نيز آيينۀ حق است تا حق در وی مشاهدۀ کمالات خويش نمايد.هويت روحی انسان کامل, مظهر هويت غيبی لاهوتی است, و هويت نفسی انسان کامل, مظهر اسم الله و مثال نور است که در آسمان و زمين جاری و روان است.انسان کامل کليد معرفت حق و مظهر گنجينه جهان است, زيرا که خزائن جهان نزد حق است. «و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الا هو...» و کليد اين خزائن نزد انسان کامل است «و فی انفسکم افلا تبصرون». راه راست و مسير الهی, در آسمان و زمين و کوه و دشت و خشکی و دريا نيست, بلکه در ذات و گوهر وجود سالک است زيرا که آن سالک قلم حقتعالی است و قرآن روشن و ريسمان محکم اتصال به راه انسان کامل است و اخلاق انسان کامل خود قرآن بوده و اسماء الهی يکجا در وجود او جمع شده است. او قرآن و کتاب مبين و بيان کنندۀ حقايق است.
انسان کامل از دیدگاه
ابن عربی و ملاصدرا🌻
👇
@wittj2
چنانک اکنون ز رفتن می گریزم
از آن جا آمدن هم می رمیدم
بگفت ای جان برو هر جا که باشی
که من نزدیک چون حبل الوریدم
مولانای جان🌻
@wittj2
4_6035286369301955435.mp3
3.71M
⭐️ای نیست کرده هست را
بِشْنو سلامِ مَست را
🎷شهرام ناطری
👈غزل مولانا
@wittj2
🔮🎷"گربه شرودینگر"
گاهی پیروان کل گرایی با حمله به ضعیف ترین نقطه تئوری کوانتوم، یعنی مسئله گربه شرودینگر، اجزانگران را مورد حمله قرار می دهند. اجزانگران نمی توانند توضیح قابل قبولی برای پارادوکس های مکانیک کوانتوم ارائه دهند.
ناراحت کننده ترین خصوصیت تئوری کوانتوم این بود که یک مشاهده کننده لازم است تا اندازه گیری را انجام دهد. بنابراین قبل از آنکه مشاهده انجام شود، گربه ها ممکن است مرده یا زنده باشند و ماه ممکن است در آسمان باشد و یا نباشد. در حالت عادی این موضوع احمقانه به نظر می رسد، اما مکانیک کوانتوم بارها در آزمایشگاه مورد تایید واقع شده است. پیروان کل گرایی ادعا می کنند از آنجایی که فرآیند مشاهده کردن نیازمند یک ناظر است و از آنجایی که یک ناظر، نیازمند شعور است پس باید یک شعور کیهانی وجود داشته باشد تا حضور هر شئ را توضیح دهد.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷ادامه از "گربه شرودینگر"
تئوریهای ابعاد بالاتر، این مشکل را کاملاً حل نمی کنند اما مطمئناً آن را از دیدگاهی جدید مورد بررسی قرار می دهند. مسئله در فرق بین مشاهده کننده و مشاهده شونده نهفته است. اما در گرانش کوانتومی، ما تابع موج کل جهان را می نویسیم. دیگر فرقی بین مشاهده کننده و مشاهده شونده وجود ندارد. گرانش کوانتومی تنها وجود تابع موج هر چیزی را مجاز می داند.
در گذشته چنین عباراتی بی مفهوم بودند چرا که در واقع گرانش کوانتومی به عنوان یک تئوری، وجود خارجی نداشت. هرگاه کسی تصمیم می گرفت محاسبات فیزیکی مرتبط انجام دهد به ناگهان دودستگی هایی بوجود می آمد. بنابراین مفهوم تابع موج برای کل جهان، اگرچه جذاب ولی بی معنی بود. اما با ظهور تئوری ده بعدی، مفهوم تابع موج کل جهان، بار دیگر موضوعیت پیدا می کند.محاسبات با استفاده از تابع موج جهان می تواند به این واقعیت برگردد که این تئوری نهایتاً یک تئوری ده بعدی بوده و لذا وابهنجارپذیر است.
ادامه دارد...
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷بخش پایانی "گربه شرودینگر"
این راه حل نسبی برای مسئله مشاهده، بار دیگر از مهمترین قسمتهای هردو فلسفه استفاده می کند: از طرفی این یک تصویر اجزانگرانه است چرا که با توضیح استاندارد کوانتوم-مکانیکی از واقعیت و بدون تکیه بر مسئله شعور ارتباط نزدیکی دارد، از طرف دیگر یک تصویر کل نگرانه نیز هست زیرا با تابع موج کل جهان آغاز می شود که بیان نهایت کل گرایی است. این تصویر، تمایزی بین مشاهده کننده و مشاهده شونده قائل نمی شود.
این هنوز یک راه حل نیمه کاره است چرا که خود تابع موج کیهانی که کل جهان را توصیف می کند، در هیچ حالت معینی قرار ندارد اما در واقع ترکیبی از کل جهانهای ممکن است. بنابراین مسئله عدم قطعیت که ابتدا توسط هایزنبرگ کشف شد، حال به کل جهان گسترش داده شده است.
کوچکترین واحدی که بتوان در این تئوریها با آن سروکار داشت خود حهان است و کوچکترین واحدی که بتوان آن را کوانتیزه کرد، فضای تمام جهانهای ممکن است که هم شامل گربه های مرده است و هم گربه های زنده را دربرمی گیرد. بنابراین گربه در یک جهان، حتماً مرده است ولی در جهان دیگر گربه زنده است. اما این دو جهان، در یک جا واقع اند: تابع موج جهان.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷چگونه لقمه حرام سرنوشت عاشورا را تغییر داد؟
صحبت های امام حسین (ع) در روز عاشورا، نشان می دهد که چه چیزی سرنوشت مبارزه این امام مظلوم (ع) با یزید را تغییر داده است.
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛از جمله مسائلی که باعث شد صدای حق در کربلا شنیده نشود، لقمه حرام بود. این لقمه حرام نه تنها انسان را از حرکت زندگیش عقب می اندازد؛ بلکه فرد را به سوی باطل می برد. غذای حلال برای شنیدن و پذیرش حق نقش غیر قابل انکاری دارد. حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق کارشناس مذهبی توضیحاتی در اینباره دارند که در ویدیو پایین قابل مشاهده است.
علمی عرفانی👇
@wittj2
🔮🎷چگونه لقمه حرام سرنوشت عاشورا را تغییر داد؟
👇👇👇مشاهده ی ویدئو
https://www.yjc.ir/00RyfN
@wittj2
🔮🎷امام حسین .ع. در نگاه بزرگان تاریخ
In the history of Islam, especially the life of Imam Husain stands unique, unapproached and unapproachable by anyone. Without his martyrdom, Islam would have extinguished long ago. He was the savior of Islam and it was due to his martyrdom that Islam took such a deep root, which it is neither possible nor even imaginable to destroy now
⭐️"در سراسر تاریخ اسلام ، دوران زندگی امام حسین بیهمتاست . بدون شهادت ایشان اسلام مدتها قبل از بین میرفت . امام حسین ناجی اسلام بود و بدلیل شهادت او بود که اسلام اینچنین بنیاناستواری یافت که اکنون نابودی اسلام نه تنها غیرممکن است بلکه حتی قابلتصور هم نمیباشد !"
توماس کارلایل مورخو نویسنده اسکاتلندی🌻
http://www.standwithdignity.org/article/quotes-on-imam-husain-by-great-writersintellects-artists-and-leaders-of-history/
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
👇
@wittj2
مرگ تدریجی و خاموش دین و خداپرستی در آثار مدعی دروغین پائولو کوئلیو!
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
👇
@wittj2
👌خدای بی نام به روایت ارباب حلقه ها!
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
👇
@wittj2
👌ترویج متون عرفانی سایر ملل توسط مربیان یوگا به روایت تصویر!
#آشنایی_با_عرفان_های_نوظهور
👇
@wittj2