eitaa logo
مطالعات اسلامی زنان
23.7هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
24.9هزار ویدیو
467 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍درحوزه تخصصی الگوی سوم ،خانواده وسبک زندگی با مدیریت «دکترمیرجعفری» عضو هیئت علمی و مدیر موسسه زنان پیشرو 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک تبلیغات @ZAhmadi85
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹امنیت روانی جامعه؛ مهم ترین دغدغه خانواده ها 🎙 آیت الله رئیسی در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس 🔻یکی از مهمترین دغدغه های امروز خانواده ها را بهداشت اخلاقی و روانی و امنیت اجتماعی است. دختر و پسری که به مدرسه و دانشگاه یا سر کار می روند، باید از جهت روانی امنیت داشته باشند. یکی از مصادیق این امنیت، رعایت عفاف و حجاب است که باید اجرای اسناد موجود در این زمینه مدنظر همه دستگاه ها و نهادها باشد. 🔻همه مردم دلشان می خواهد فضایی امن داشته باشند به نحوی که یک دختر خانم حتی پاسی از شب بتواند با امنیت کامل تردد کند و با هیچ مشکلی مواجه نشود،اگر این امنیت وجود داشته باشد، پرونده نیز کمتر تولید می شود. 🔻این امر در گروی آن است که همه آهنگ اجرای قانون و تامین امنیت روانی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشیم. بر همین مبنا از وزرای آموزش و پرورش، علوم و ارشاد و مدیران مدارس، دانشگاه ها و ادارات بخواهید که فضا را کاملا امن کنند زیرا هر نوع ناامنی برای همه افراد مضر است و ما هم دنبال این هستیم که با تامین امنیت لازم، پرونده قضایی درست نشود. 🌺 @women92
🔼پیشنهاد نام گذاری روز ورود حضرت زینب(س) به شام به نام روز منع خشونت علیه زنان 📌سید فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس: 🔺روز اول صفر به عنوان روز ورود حضرت زینب (س) و خاندان اهل بیت به شام در اکثر کشورهای اسلامی از جمله سوریه، عراق و لبنان به عنوان روز منع خشونت علیه زنان گرامی‌ داشته می‌شود 🔺در همین راستا اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طي نامه‌ای به وزیر ارشاد پیشنهاد نامگذاري اين روز به نام روز منع خشونت علیه زنان را دادند كه انتظار می‌رود این خواسته اعضای فراکسیون زنان در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی و تحقق قرار گیرد. @women 92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍بخاطر خود یا بخاطر خدا؟! 🔹مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این *شیطنت‌های باطنی* که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می‌خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می‌گوید من خوب است باشم. این از شیطنت‌های باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش می‌کند، من می‌خواهم به این ثواب برسم. اگر حساب کند پیش خودش که همان ثواب را، بالاترش را به شما می‌دهند، و شما کمک کنید به این کسی که متصدی است و از شما بهتر می‌تواند، راضی نمی‌شوید. 🔹مسئله این نیست که می‌خواهم، مسئله این است که می‌خواهم. اختلاف اگر بین افراد پیدا می‌شود، جستجو کنند در باطن ذات خودشان ببینند که مسئله، مسئله و مصلحت مسلمین است یا مسئله، مسئله هست؟! پای در کار است یا در کار است؟ اگر یک کسی یک مطلبی را بهتر از من می‌تواند انجام بدهد، آیا من خوشحالم به اینکه او متصدی امر بشود یا من ناراحتم؟!! 📚صحیفه امام، ج۱۷، ص۵۳۰ قضاوت هرکس با خودش......... @women92
⚡️زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم ⚡️ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم. ✔️بانو مجتهده گل گیری در درس اخلاق جامعه‌الزهرا با موضوع«التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن طلبگی»🔻 🔹 مسئله حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مطرح شد، اکنون نیز دولت موظف به اجرای احکام حجاب است که وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد. 🔹 شاید این سؤال مطرح شود که اگر حجاب واجب و ترک آن حرام است، آیا حکومت باید برخورد کند، جواب ما منفی است، حکومت باید بندهای ۱۶ گانه را اجرا کند و با تبیین موضوع عفاف و حجاب، فرهنگسازی و تذکر و مدارا به ترویج عفاف و حجاب بپردازد و و اگر فردی لجبازی می‌کند و برای ایجاد بی حجابی در جامعه مأموریت دارد، باید برخورد شود. 🔹 بحث حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار مهم است، تبیین و ترویج عفاف و حجاب وظیفه دولت است، اما دیگران هم در کنار دولت تکلیف دارند. 🔹زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباشد، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم، ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شود، سپس به موضوع عفاف و حجاب پرداخت. 🔹ما باید آغوش خود را به سوی کسانی که به حجاب و عفاف اهمیت نمی دهند، باز کنیم، ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم. 🔹 ما باید درهای جامعه‌الزهرا و دیگر حوزه‌های علمیه خواهران را به روی کسانی که نصاب طلبگی دارند و برای طلبگی آماده هستند، باز کنیم، همچنین برای افرادی که دین را دوست دارند اما تمایلی برای طلبگی ندارند، مدارس اقماری و دوره ای داشته باشیم و تعالیم و معارف اسلامی برای این گونه افراد در نظر بگیریم تا نسبت به حوزه‌های علمیه و فضای روحانیت شناخت پیدا کنند و با معرفت جذب حوزه‌های علمیه شوند. 🔸متن کامل🔸 https://www.jz.ac.ir/post/4335 http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7
❗ زبان و جنسیت❗ ✍ سیمون دوبوار می گوید انسان زن یا مرد متولد نمی شود بلکه جامعه او را به زن یا مرد تبدیل می کند. در واقع جنسیت به عنوان یک هویت اجتماعی (نه ویژگی های فیزیولوژیک)محصول جامعه است "زبان" پایه اصلی هر جامعه و گفتمانی است و قسمت اعظم جنسیت و هویت افراد در زبان ساخته می شود. در واقع از طریق زبان و به واسطه زبان است که جهان پیرامون خود را می شناسیم و به آن معنا می دهیم. به عنوان مثال زبان معنایی کودکی که در یک خانواده مذهبی شرقی متولد شده و رشد می یابد با زبان معنایی کودکی که در یک جامعه لائیک غربی متولد شد و جهان را می فهمد زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. (در زیست جهان تجربه کودک شرقی مفهوم مادر، پدر، خانواده، خدا و سایر واژه ها تعریف و معنایی کاملا متفاوت از همنوع غربی خود خواهد داشت.) بر اساس چنین مبنایی می توان گفت تمام زبان های دنیای مردسالار هستند و زن را به عنوان جنس دوم تعریف می کنند. اما نکته و تفاوت اصلی اینجاست که میزان مردسالارانه و تحکم آمیز بودن رابطه میان دو جنس مخالف از زبانی به زبان دیگر کاملا متفاوت است. (مثلا ممکن است زبان انگلیسی نسبت به زبان فرانسه نسبت به زنان، نگرش سلطه گرایانه تری داشته باشد.) زبان های مورد استفاده در میان مردمان خاورمیانه همه میزان زیادی از تبعیض و تحکم جنسیتی را دارند و زبان فارسی هم از این امر مستثنی نیست و زن را به عنوان جنس ضعیف، منفعل، احساساتی تعریف می کند. کافیست نگاهی به زبانی که همه روزه در گفتارهای روزمره و در رسانه ها و صدا و سیما و آموزشگاه هایمان مورد استفاده قرار می گیرد داشته باشیم‌. 📘به عنوان مثال: 🔴زن صفت (فاقد صفات قدرتمند مردانه) 🔴مرده و قولش (یعنی قول زن الکیه) 🔴یا قول مردونه(یعنی قول زنونه الکیه) 🔴نامرد(کسی که زن یا دوجنسه است) 🔴مرد مردونه (یعنی زنانه نیست ) 🔴مرد باش(زن نباش) 🔴مرده و حرفش(حرف زن باد هواست) 🔴مثل یک مرد محکم باش(زن سست و شکننده است) 🔴مرد که گریه نمی کنه(احساساتی و غیر عقلانی بودن برای زنان است) بسیاری از این مثال ها که در زبان و گفتار روزمره ما هست و زن را «موجودی که مرد نیست» تعریف میکند. (در زبان ترکی صفت پر تکراری وجود دارد به نام "کور قیز"[دختر کور] که به وفور برای تحقیر مردان از آن استفاده می شود)حالا زنان و دختران با رشد و تربیت در چنین شرایطی ناخوداگاه موضع دست پایین و ضعیف را به عنوان موضع طبیعی خود می پذیرند و به افرادی منفعل و پذیرا تبدیل می شوند. 👈ارینگ گافمن در کتاب «نمود خود در زندگی روزمره» می نویسد: «دختران دانشجوی آمریکایی در مواجهه با پسران قابل اعتنا، هوش، مهارت و اراده‌ی خود را کم‌تر از حد واقعی نشان می‌دادند- و بدون شک امروز هم می‌دهند- و علی‌رغم شهرت جهانی به سبک‌مغزی از یک انضباط روانی عمیق خبر می‌دهند. گفته می‌شود این مجریان اجازه می‌دهند پسرها چیزهای کسل‌کننده‌ای را برایشان تعریف کنند که قبلاً شنیده‌اند. استعداد خود در ریاضیات را از چشم‌ همراهان ضعیف‌تر خود پنهان می‌کنند و در بازی پین‌پونگ درست قبل از پایان شکست می‌خورند» . http://eitaa.com/joinchat/3344760855Cfb739a80b7
پرسیدند بدترین درد کدومه؟ یکی گفت: عاشقی یکی گفت: تنهایی یکی گفت: دلتنگی یکی گفت: فقر اما هیچکس نگفت: پیرشدنِ پدر و مادر! قدر گنج های زندگیمان را بیشتر بدانیم. 1 اکتبر روز جهانی سالمندان گرامی باد🌹 https://eitaa.com/joinchat/3344760855C17713c4a73