✨ما با «گذشته» و «آینده»، «حال» میسازیم.
📌قسمت اول
🔻ما کیستیم؟ و حال چیست؟ آیا ما انسان نیستیم؟ همان «سین» که بین دو «ان» است؟(ان-س-ان)، سین سیر است و حرکت، و ما سائریم و در حرکت مدام از «الف تا نون» و از «نون تا الف» در دو قوس عالم، بین دو «آن» زمان.
آیا «حال» همان زمانی نیست که اکنون گذشت و همان آینده نیست که اکنون آمد؟
آیا حال همان برزخ میان پایان گذشته و آغاز آینده نیست؟
در تبیین هستی و چیستی «حال»، نه فقط ادیبان بلکه فیلسوفان نیز تشویش دارند.
سیبویه، حال را «ما هو کائن لم ینقطع» می داند یعنی زمانی که قطع نشده و هنوز ادامه دارد. تفتازانی نیز می گوید «المراد بالحال اجزاء من طرفی الماضی و المستقبل، یعقب بعضها بعضا من غیر فرط مهلة و تراخ»یعنی مقصود از حال اجزایی از زمان گذشته و آینده است به گونه ای که به هم متصلباشند و بین آنها فاصلهنیافتد. یعنی حال چیزی جز گذشته و آینده نیست؟
🔻نمی دانم اما آنچه مسلماست ایناست که انسان و جامعه ای که گذشته و آینده ای ندارد یا گذشتهگریز و آیندهستیز است و یا گذشته فراموش است و آیندهای را منتظرنیست؛ حال ندارد بلکه او گرفتار و «گیر حال»است یا بیکار و «حال گیر» و به ویژه «حال گیر سیاسی» .
🔻برای «گیرحال سیاسی» «بدحالی» مردم ، بهانه ای بیپایاناست برای «حالگیری سیاسی». او با آدمهای"گذشته گرای آینده گشای باحال" #همشناسی نمیکند.
اگر معرکهگیرانسیاسی، توده را بر ضد خردمندان میشورانند، حالگیرانسیاسی، خردمندان را در معرکه سیاست، عامهپسند و تودهمند میخواهند.
خود پاسخگو نیستند اما پاسخ طلب چرا. رفتارشان ناشفافاست اما شفافیتدیگران را فریاد می کنند.
یکی از ترفندهای کنونیشان ایناست که با نقدهای روزمره، مردم را گرفتار مسائلزمانه و زمینهکنونی خودشانکنند. ذهن و روان مردم را یا در چاله و چولههای حال میاندازند یا به اکنونی آشناییزداییشده میبرند.
هرچه نزدیکتر، بهتر!
با فن آشنازدایی، «اکنون» را زشت تصویر میکنند و «حال» را زشتتر.
مدام از «حال» مردم میپرسند بیآنکه از گذشتهمسبب آن بپرسند یا برای آیندهبهگشت آن فکریکنند!
✍️حجتالاسلام دکترعلیاصغراسلامیتنها
#یادداشت
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
✨ما با «گذشته» و «آینده»، «حال» میسازیم.
📌قسمت دوم
🔻می گویند جامعهای که «حال»اش خوب و قابلدفاع باشد، نیازی نیست از تاریخش دفاع کند و به گذشتههایش دلخوشباشد.
بله ملتی که مشاهیرگذشتهاش را فراموش میکند و به فکر آیندگانش نیست، باید با «معاصران» و «معاشران»شهرهاش، «حال»کند!
ناچاراست در میدانزندگیروزمره با کلاهش بچرخد؛ شهرگان و مسئلههای روزمره را بهتر از اسطورهها، ریشهها و اصولاش بلدباشد و حواسش «همینجا» باشد نه «دیروز» و نه «فردا».
🔻این حالگیرانسیاسی برای مردم اخبار حوادث و روایاتروزمره را آنچنان برجسته میکنند و افکار عمومی را آنقدر به چالههای پیشپاهایشان مشغولمیکنند تا مردم نتوانند «از گذشته عبرت گیرند و افق را بنگرند و مسیر حرکت را اصلاح کنند».
طُرفه آنکه این گذشتهگریزان و آیندهستیزان، خود نیز با «امروز» حالنمیکنند. آنها نه با ریزهکاریهای آغاز و پایانجهان کاریدارند نه با سرزمینهایدور.
نه با تاریخ، و نه با جغرافیا! بلکه تنها، نقدمدنیزیستگاه را میشناسند و همیشه درلحظه فکرمیکنند!
🔻امروز در سرزمینما، آنان با دوگفتمان مواجهاند.
در یکسو گفتمان گامدوممدرنیته است که به چنینکسانی توصیهمیکند، کتابهای روان درمانگراناگزیستانس چون اکهارت تول یا هستی شناساناجتماعیلحظهحال چون میشل فوکو را بخوانند تا « نیرویحال» را کشفکرده و با «تمرین نیرویحال»، «شکوه زندگی در لحظهحال» را تجربه کنند. شاید «طلوع زمینی نو» پاداش آن باشد.
و در سوی دیگر، گفتمان گامدومانقلاباسلامی که به آنان توصیه میکند، اخبارزندگی و سوانححیات را از «یومالشهاده» تا «یومالدین»، از «یومالبعثة» تا «یومالظهور» با فصلهای درخشان «غدیر و عاشورا» و روزهای شکوهمند «۲۲بهمن» و «۳خرداد» و خاطراتروزمره روایتفتح را در شاهنامه و امامنامه بخوانند تا «نیرویگذشته»تجربهشده را دوباره حسکنند و با «تذکرنیرویگذشته»، «شکوهزندگی درلحظه دومانقلاب» را روایتکنند، شاید «ظهور زمانهاینو» پاداشآن باشد.
🔻اگر علامهآملی ما را به عصر ملکوت، «یوم الامانه» و «یوم اللقا» میبرد،
اگر حکیمخامنهای ما را به عصررسالت، یومالظهور و ایاماللهاسلام و انقلاب ارجاعمیدهند،
نه برایگمشدن در تاریخ و پیشاتاریخ بلکه برای راهیابی در تاریخ و فراتاریخ است با تذکر به نشانهها و آیات.
اینان اهلتفکیک و تجرد نیستند بلکه اهل #تعارف و تأهلاند.
مبشران و منذران آیات قرآنیاند تا مردم «درون را بنگرند و حال را» و راهآمده را گمنکنند و «حال» را با اعتبار «گذشته» و افق «آینده» بسازنند که «جامعهقرآنی» و «جمهوریتقوا» ساختهشدنیاست.
ما ملت امام حسینیم وامت امام خمینی(ره).
ما میتوانیم به حوله و قوته.
✍️حجتالاسلام دکترعلیاصغراسلامیتنها
#یادداشت
💠 جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرتآیتالله مصباحیزدی(ره)
🔹در جهادفرهنگی و جهادعلمی،
جوری باید باهم متحدباشید
که هیچ نفوذی نتواند
بین شما اختلافبیاندازد.
🔸با تکیه بر نقاطوحدتبخش،
اختلافات و مسائلجزئی را
نادیدهبگیرید.
🔰 دومینهمایش
هیأتهایمحوریوبرگزیدهکشور
🗓 |اسفندماه ۱۳۹۲|
📌 |قمالمقدسه|
#ده_سال_خادمی
💠جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
📸گزارشمیدانی از شهرستان زلزلهزده اندیکا واقع در استانسرافرازخوزستان
🔹در ارزیابیهایی که تاکنون صورتگرفته بیش از ۴۰۰منزلمسکونی به صورتکامل دچار خسارت شدهاست.
🔹چادرسکونت، پلاستیکضخیم، پتو، وسایلگرمایشی، البسهگرم و بستههای معیشتی از موارد موردنیاز برای هموطنان عزیز زلزلهزده است.
🔰دریافت کمکهاینقدی
شمارهکارت "میاندارخدمت"
6037997950044777
(لطفا مبلغ، زمانتراکنش و نیتخود یعنی "کمک به زلزلهزدگان اندیکا" را به شماره ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک کنید)
🔸کمکهایغیرنقدی و هماهنگیاعزام گروه جهادی
📞 ۰۲۱-۲۸۴۲۲۲۱۳
#میاندار_خدمت
#زلزله_زدگان_اندیکا
#خادم_هیأت_خادم_مردم
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
30.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آخرین وضعیت شهرستان زلزلهزده اندیکا
🔹حضور گروهارزیاب هیآت در منطقه،
جهت هماهنگی خدمترسانی هیآتحسینی
به هموطنان عزیز زلزلهزده
و کمک به مناطق کمبرخوردار
واقع در شهرستاناندیکا
🔰دریافت کمکهاینقدی
شمارهکارت "میاندارخدمت"
6037997950044777
(لطفا مبلغ، زمانتراکنش و نیتخود یعنی "کمک به زلزلهزدگاناندیکا" را به شماره ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک کنید)
🔸کمکهایغیرنقدی و هماهنگیاعزام گروه جهادی
📞 ۰۲۱-۲۸۴۲۲۲۱۳
#میاندار_خدمت
#زلزله_زدگان_اندیکا
#خادم_هیأت_خادم_مردم
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از شعر هیأت
همپای خطر همسفر زینب بود
همراز نماز سحر زینب بود
یک لحظه نشد ز عمه جانش غافل
پروانهصفت دور و بر زینب بود
📝 #محمود_شریفی
✅ @ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حجتالاسلام علیرضاپناهیان
▪️ هیچوقت مراسم بزرگ،
جای روضهخانگی را
در اثرگذاری برای فرزندان
و نسلآینده نمیگیرد.
▫️فرزندان،
زیباترین و اثرگذارترین عواطف را
از مادر
و در مجلس
اباعبداللهالحسین(ع)
دریافتمیکنند.
🔻احیاء و اقامه سنتروضههایخانگی
💠جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از شعر هیأت
#شعر_اخلاقی
#حدیث #رباعی
💠 #امام_حسن_عسکری (علیهالسلام)
«أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ»
پارساترین مردم کسی است که در کار شبههناک، توقف کند.
📗 تحف العقول، ص۴۸۹
🔹پارساترینِ مردم🔹
در عرصۀ زندگانیِ رنگ به رنگ
کآمیختۀ هم شده آیینه و سنگ
فرمود که: پارساترینها هستند
آنان که به کار شبهه دارند درنگ
📝 #هادی_فردوسی
✅ @ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ خدایا به فریادمان برس
🎞 مجموعهبیانات
آیتاللهمصباحیزدی(ره)
درباره ویروس #کرونا
باعنوان #ویروس_هدفمند
@mesbahyazdi_ir
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از شعر هیأت
ای همنفس غروب آدینۀ ما
ای نور تو جلوهگر در آیینۀ ما
ای وجه تو «سُرَّ مَن رَءا» یا مهدی
سرداب محبت تو شد سینۀ ما
📝 #محمدجواد_غفورزاده
🏷 #شعر_انتظار
✅ @ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی
#سیدمحمدجواد_شرافت
🔸با کیست این نگاه، پی چیست این نگاه؟
آیینه نگاه علی نیست این نگاه...
🔰 هفتمینهمایش
هیأتهایمحوریوبرگزیدهکشور
🗓 بهمنماه ۱۳۹۵
📌 شهرقم
#ده_سال_خادمی
#شعر_هیأت
💠جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
إِنَّا لِلَّه وَ إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُون
▪️باکمال تأسف و تأثر
باخبر شدیم،
حجتالاسلاموالمسلمین
سیدجعفر حسینیسبزواری،
از منبریها و روضهخوانان
مجالسحسینی(ع)
دارفانی را وداعگفتهاند.
▪️جامعهایمانیمشعر
ضمن عرضتسلیت
این مصیبت به همهنوکرانآلالله،
بهویژه فرزندگرامیایشان
حجتالاسلاموالمسلمین
سیدمحسن حسینیسبزواری،
از خداوندمتعال
برای این خادمسیدالشهداء(ع)
طلب مغفرت
و برای خانواده بزرگوارایشان
صبرجمیل
مسألتمینماید.
▪️مراسم تشییع و تدفین
یکشنبه ۲۵مهرماه ساعت ۱۵:۱۵
از مقابل درباصلی گلزارشهدای علیبنجعفر(ع) شهرمقدسقم
برگزارمیگردد.
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
🔻محضر مبارک پیرغلاماهلبیت(ع) #حاج_احمد_شمس
إِنَّا لِلَّه وَ إِنَّا إِلَيهِ رَاجِعُون
▪️بانهایت تأسف و تأثر
باخبرشدیم
همسرمکرمهتان،
حاجیهخانم جوپا
دارفانی را وداعگفتهاند.
▪️این ضایعهدردناک را
به شما و فرزندانمحترمتان
تسلیتعرضنموده
و برای آنمرحومه
از خدایمتعال
رحمت و مغفرت
طلبمیکنیم.
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از کتاب هیأت 📖
▫️کتاب: لعنهای نامقدس
🔅ناشر: آرما
✏️نویسنده: #مهدی_مسائلی
📖تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه
❗️نویسنده در این کتاب ابتدا به تبیین معنای تبری پرداخته و ابعاد گوناگون قلبی، گفتاری و رفتاری آن را تشریح میکند. و پس از آن که تصوری صحیح از آموزه مهم تبری ارائه کرد، به بحث مهم قوانین و محدودیتهای تبری میپردازد. نویسنده معتقد است اعلام برائت و تبری لسانی از دشمنان دین، اگر چه یک وظیفه مهم دینی است که مؤمنان باید همواره به آن اهتمام داشته باشند، اما با این حال در انجام آن، حدود و قوانینی وجود دارد که ملاحظه نکردن این قانونها و محدودیتها موجب میشود مؤمنان وظایف دینیِ مهمتری را ترک کنند و گناهان بزرگی را مرتکب شوند؛ هرچند به خیال خود به وظیفۀ تبری عمل کردهاند و مستحق ثواباند.
نویسنده در ادامه پرهیز از فُحش و دُشنام و توهین را یکی از قوانین تبری برشمرده و با بررسی عنوان وجود «دشنام در قرآن و روایات» به بیشتر شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ میگوید. وی همچنین «پرهیز از تهمت و افترا» را یکی از لوازم تبری میداند و معتقد است تهمت و افترا از سلوک اهل باطل بوده و با تکیه بر چنین روشهایی نمیتوان به معرفی اهل باطل پرداخت و به مصاف آنها رفت؛ پس چه مضحک است اگر کسی بگوید برای مقابله با بدعت گذارانی که اهل دروغ و نیرنگ و فریب هستند، باید با بُهتان و تهمت و نسبتهای دروغین، مردم را از آنان روی گردان کنیم...
🔻دریافت کتاب از طریق سایت:
🌐 heyat.co/p/3150
🔸قیمت کتاب با تخفیف: ۹۰۰۰ تومان
✅ #نشر_آرما
📌 صفحه اینستاگرام کتاب هیأت:
🔹instagram.com/ketab_heyat
▫️ @ketab_heyat
هدایت شده از پایگاه جامع محتوایی هیأت
🔹 #وحدت
♦️ #منشور_آیینه
🔸 معرفی محصولات جامعه ایمانی مشعر با موضوع وحدت اسلامی
اصرار مجدانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سالیانه با ستایشگران بر مسأله وحدت اسلامی و متأسفانه گلهمندی ایشان از وضع موجود تا جایی که در فروردین ماه 1393 فرمودند: «در جلسات نباید کینهورزیهای مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کردهایم؛ بعضی حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسی را که موافق مذهب شما نیست و عقیده حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّسات او بدگویی کردن و دشنام دادن؟ اینکه بکلّی او را از شما دور خواهد کرد و امید هدایت او را به صفر خواهد رساند.» جامعه ایمانی مشعر را بر آن داشت تا یکی از عرصههای مهم فعالیتی خود را در این زمینه قرار دهد تا بتواند به فضل الهی در این زمینه گامهای مثبتی را بردارد. این منشور معرفی محصولاتی است که تاکنون از سوی جامعه ایمانی مشعر در موضوع وحدت اسلامی تولید و نشر پیدا کرده است.
🔸 جهت دریافت این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید.
🔗heyat.co/p/2112
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
✅ @heyat_co
🌐 www.heyat.co
هدایت شده از پایگاه جامع محتوایی هیأت
heyat.co-manshur-aeine-14.pdf
3.06M
🔹 #وحدت
📚 معرفی محصولات جامعه ایمانی مشعر با موضوع وحدت اسلامی
#آیینه ۱۴
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
✅ @heyat_co
🌐 www.heyat.co