خیارات. مقدمات.docx
81.9K
📚 #فقه
📝 حاشیه #مکاسب با نگاه به #روش_شناسی_اجتهاد
🖋#خیارات / قسمت اول / مقدمات
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🔔#تفسیر
💡#سوره_حمد / ۱
❓چرا این سوره را "امّ الکتاب" (اصل و ریشه قرآن) خوانده اند؟
1⃣ مطالب این سوره مبارکه #فهرستی از معارف و حقایق قرآن و معارف دین است؛ از انواع توحید -توحید ذات و صفات و افعال و عبودیت- (مبدأ شناسی) و معاد (آخرت شناسی) تا هدایت بشریت که هم به نبوت و امامت (راه و راهنماشناسی و مربوط به دنیا) مربوط می شود و هم احکام و اخلاق -که با لسان دعا ایراد شده است-.
2⃣ از جهت دیگر می توان معارف این سوره مبارکه را به سه بخشِ رابطه خدا با انسان، رابطه انسان با خدا (ایاک نعبد و ایاک نستعین) و رابطه انسانها با یکدیگر (اتصال به نعمت داده شدگان و دوری از مغضوبین و ضالّین) تقسیم کرد. معرفت نسبت به رابطه اول و اصلاح رابطه دوم و سوم راه #هدایت و #سیروسلوک است.
3⃣ ملاصدرا این سوره را مشتمل بر #هفت درِ بهشت می داند (تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۷۸) :
1. ذكر با تلاوت آيه (بسم الله الرحمن الرحيم ).
2. شكر با آيه كريمه (الحمد لله رب العالمين ).
3. رجاء با قرائت آيه (الرحمن الرحيم ).
4. خوف با ذكر آيه (مالك يوم الدين )
5. اخلاص با گفتن (اياك نعبد و اياك نستعين )
6. دعا و تضرع با تلاوت آيه (اهدنا الصراط المستقيم ).
7. اقتدا به ارواح پاك با قرائت آيه (صراط الذين أنعمت عليهم).
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 3.mp3
18.74M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه سوم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 4.mp3
14.33M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه چهارم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺#حدیث
💐#بسم_الله
✅ قَالَ الصَّادِقُ ع وَ لَرُبَّمَا تُرِكَ فِي افْتِتَاحِ أَمْرِ بَعْضِ شِيعَتِنَا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» فَيَمْتَحِنُهُ اللَّهُ بِمَكْرُوهٍ، لِيُنَبِّهَهُ عَلَى شُكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الثَّنَاءِ عَلَيْهِ، وَ يَمْحُوَ عَنْهُ وَصْمَةَ تَقْصِيرِهِ- عِنْدَ تَرْكِهِ قَوْلَ: بِسْمِ اللَّهِ.
🖋از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- نقل شده است : «بسیار می شود که بعضی از شیعیان ما «بسم اللّه» را در آغاز کارشان ترک می گویند و خداوند آنها را با ناراحتی مواجه می سازد تا بیدار شوند و ضمنا این خطا از نامه اعمالشان شسته شود».
📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ص22
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 5.mp3
17.63M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه پنجم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
نماز مسافر1و2.pdf
431.2K
🔵 این متن #فقهی، تلاشی است برای تدوین متن عمیق فقهی بر اساس مراحل #روش_شناسی_اجتهاد و سعی دارد تا روند عملی روش شناسی اجتهاد بر مسائل مطرح در بحث «نماز مسافر» تطبیق داده شده و به شکل صحیح تبئین گردد و #سیر_استنباط از مرحله مواجهه با سوال فقهی تا رسیدن به نظر شارع به شکل منطقی و آموزشی طیّ شود.
✅ #فقه_براساس_روش_شناسی_اجتهاد
📗 #نماز_مسافر
📝 قسمت اول و دوم : معنای سفر + اصل مشروعیت قصر + قصر رخصت یا عزیمت (بخش اول)
🆔@yaddashhayetalabegi
🔔 #تفسیر
💡 #سوره_حمد / ۲
❓هدف از ابتدا «با نام خدا» چیست؟
✅ ابتدا به نام ذات باری تعالی این تذکّر را هم به همراه دارد که با توجّه و ذکر الهی کار را انجام دهیم و هدف از کار را جلب #رضایت_او قرار دهیم که هیچ چیز جز رضایت او اهمیت ندارد.
✅ اگر کار بدون ذکر شریف «بسم الله» شروع شود، یعنی نام و یاد خداوند -تبارک و تعالی- فراموش شده و کار در نهایت #خلوص محقق نخواهد شد و به فایده نهایی و کامل خود که پاداش معنوی تام است منجر نمی شود. شاید به این دلیل فرموده اند «كُلُ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَمْ يُذْكَرْ «بِسْمِ اللَّهِ» فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر» . (هر کار دارای اهمیتی که با «بسم الله» شروع نشود، ناقص و ناتمام است).
❓اما جای این سوال باقی است که چرا به جای «بسم الله الرحمن الرحیم» گفته نشود «بذکر الله الرحمن الرحیم». آنچه از فوائد ذکر «بسم الله» گفته شد به نظر می رسد برای این ذکر نیز وجود دارد، اما این ذکر برای شروع کارها توصیه نشده است.
🔍 ظاهرا خصوصیتی برای «اسم الله» است که سوره های مبارکه قرآن و کارهای مهم باید با «بسم الله» شروع شود.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 6.mp3
17.2M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه ششم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 #حدیث
💐 #حضرت_رسول صلی الله علیه و اله و سلم
✅ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ ع يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَ مِنْ #رَسُولِكَ ص
فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ- يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكاً
فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ- وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ-
فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ.
📚 وسائل الشیعه، ج۲۴، ص۳۵۱
#معرفت_اهل_بیت علیهم الصلاه و السلام
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🌺 #حدیث
💐 #امام_رضا علیه الصلاه و السلام
✅ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ #زِيَارَةُ_الرِّضَا أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع؟
قَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ.
📚 کامل الزیارات، ص۳۰۶
#معرفت_اهل_بیت ع
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎#تفسیر
💡#سوره_حمد / ۳
🔑#بسم_الله
❇️ اسم لفظی و عینی ❇️
🖋در ابتدا به نظر می رسد «إسم» به معنای عنوانی لفظی است که اشاره به شیئی دارد و شامل نام، لقب و کنیه می شود.
✅ اما برخی استعمالات «#إسم» در متون دینی با معنای ذکر شده (الفاظ وضع شده برای اشاره به شیء) سازگاری ندارد. مانند :
«و بأسمائک التى ملأت أرکان کل شى ء» (دعای کمیل). روشن است که نام خداوند -تبارک و تعالی- ارکان اشیاء را پر نکرده است و مراد از «اسم» در این عبارت امور و حقایق تکوینی عینی نیست -نه وجود لفظی-.
«أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي تُمْسِكُ بِهِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِك». اسمی که آسمانها را نگه داشته است، نام و الفاظ وضع شده برای ذات باری تعالی که توسط ما تلفظ می شود، نیست، بلکه اسمی است غیر لفظی، موجودی است حقیقی و واقعیتی است با اثرگذاری خارجی.
امثال این تعابیر در متون دینی بسیار است.
✅ در حقیقت «اسم» به معنای عامّ «#ما_يعرف_به_ذات_الشيء» یا «عَلَامَةٌ للشَّيْءِ يُعْرَفُ به» است -چه الفاظ موضوع باشد و چه حقائق خارجی که ذات با آنها شناخته می شود و علامت آن به حساب می آیند-. (ر.ک. مفردات راغب)
✅ پس «اسم الله» به معنای علامتی که ذات خداوند -تبارک و تعالی- با آن نمایان شود، به «#اسم_لفظی» و «#اسم_عینی» تقسیم می شود.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi