eitaa logo
یا ابالفضل العباس(ع) (ح.آزادی)
20 دنبال‌کننده
675 عکس
1.5هزار ویدیو
84 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه انقلابی
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 انتقاد به مسئولین = تقویت نظام اسلامی 🔸رغم‌ أنف متحجرینی که انتقاد از دستگاه ها را فورا أنگ ضدیت با ولایت میزنند 🔸و رغم أنف سکولارهای غربزده که آهنگ جدایی از اسلام و انقلاب کرده اند 🔸و رغم أنف کسانی که منتقدین را متحجر و سویه دیگر التقاطیون میدانند ✅هشدار علامه مصباح یزدی حفظه‌الله ✅ @howzehenghelabi
ره وقتى كه براى تو ثابت شد كه ، اول دين و آخر آن و ظاهر و باطن آن مى‏‌باشد، پس پيشى بگير به مجاهده و با جديّت تمام مشغول شو، از اول بلند شدنت از خواب تا شب هنگام وقت خوابت، در تمام اوقاتت تا وقت خوابيدنت و در حضور مقدس حق تعالى ملازم ادب شو و بدانكه تو با تمامى اجزاى وجودت اسير قدرت او هستى و حرمت شرافت حضور او را مراعات كن، و خدا را آن طور عبادت كن مانند آن كه او را مى‌‏بينى، كه اگر تو او را نمى‌‏بينى، او تو را مى‌‏بيند و همواره به عظمت او و پستى خود و بلندى او و كوچكى خود و عزّت او و ذلّت خود و بى‌‏نيازى و نيازمنديت متوجه باش، و از بدى غفلتت از مقام او جلّ‏ جلاله غافل مباش، با اين كه او همواره متوجه توست و در پيش روى او مانند بنده ذليل ضعيف بايست و زير قدم‏هايش مانند اظهار كوچكى سگ ضعيف نزد صاحبش اظهار كوچكى و ذلت كن، و آيا كفايت نمى‌‏كند تو را براى شرافت و فخر پيدا كردن اين كه خداوند به تو اجازه داده كه اسم بزرگش را با زبان كثيفى كه معصيت‏هاى آلوده آن را نجس كرده، ياد كنى. منبع: ، ج‏۴، ص۲۹۱. 👇👇👇 ✨ @gharar_a
✍️ بیانیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی درباره روزه‌داری امسال ◽️۱- افرادی که از توانایی و سلامت جسمی برخوردارند، واجب است فریضه روزه ماه رمضان را بجای آورند. ◽️۲- کسانی که مبتلای به بیماری کرونا هستند، با توجه به لزوم مراعات توصیه‌های پزشکی و مراقبت‌های ویژه و عدم توانایی روزه‌داری، بالطبع روزه بر آنها واجب نیست. ◽️۳- کسانی که از سلامت و توانایی کامل برخوردار نیستند، اگر روزه برای آنها ضرر دارد، نباید روزه بگیرند. امّا درمورد خوف ابتلای به بیماری کرونا که در فتوای برخی از مراجع تقلید نیز به آن اشاره شده؛ یادآوری سه نکته حائز اهمیت است:🔻 ◽️اولاً: ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا باید مستند به روزه گرفتن باشد؛ پس اگر خوف، ارتباطی به روزه نداشته باشد و در غیر ماه رمضان هم که بنای روزه‌داری نیست، چنین خوفی وجود داشته باشد، این خوف اعتباری ندارد و مجوز روزه خواری نیست؛ ◽️ثانیا:ً ترس باید منشأ عقلایی داشته باشد؛ یعنی عقلای این امر، باید این خوف را معتبر بدانند؛ یعنی روزه را سبب ابتلای به بیماری کرونا یا عدم بهبودی آن یا طول کشیدن درمان یا شدت آن یا بازگشت آن بدانند. در حالی که پزشکان حاذق نظری غیر از این دارند و مدعی هستند که روزه برای افراد سالم نه تنها سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن نمی‌شود، بلکه سبب تقویت آن نیز خواهد شد. لذا افراد سالم باید روزه بگیرند و ترس از ابتلای به بیماری کرونا که روزه سبب آن نیست مجوز روزه‌خواری نمی‌شود؛ ◽️ثالثاً: چنانچه شخص خاصی بداند یا احتمال عقلایی بدهد که روزه گرفتن برای او ضرر دارد نه تنها روزه بر او واجب نیست بلکه صحیح هم نخواهد بود و این یقین یا احتمال شخص، مجوز روزه خواری برای عموم نیست. ❗️توجه! چنانچه فرد یا افرادی به هر دلیلی روزه بر آنها واجب نباشد، شرعاً مجاز به روزه خواری علنی در ملأ عام نیستند و این عمل حتی برای افراد معذور نیز حرام قطعی است. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/news/896842 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🌷 ✳️مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم🇮🇷 لینک کانال: @basij_asatid_qom لینک ادمین کانال: @ostad_basiji .
هدایت شده از حسنلو
*آیت الله محمد شجاعی (ره)*: *🔺آداب تلاوت (قسمت اول)* براى تلاوت قرآن در مراتب مختلف مراقبه، آداب خاصى هست. در مرتبه اول مراقبه كه كلام ما در آن است، لازم است سالك به هنگام تلاوت قرآن آداب زير را كه از آيات و روايات بر می‏آيد، مراعات كند. الف: درحال طهارت، و با وضو به تلاوت قرآن بپردازد. ب: در حالى كه مسواك كرده است قرآن را تلاوت كند. ج: با صوت زيبا تلاوت كند. د: به هنگام تلاوت قرآن گريه كند، يا حالت گريه داشته باشد. ه: با جهر متوسط بخواند، نه با صداى آهسته باشد، و نه با صداى بسيارى بلند. و: در حال تلاوت، با ادب و با طمأنينه، و رو به قبله باشد، چه نشسته و چه ايستاده، و اگر نشسته میخواند، چهار زانو ننشيند و تكيه نكند. ز: از روى «مصحف» تلاوت كند، كه نگاه در «مصحف» و تلاوت از روى آن حساب خاصى دارد، و در روايات روى اين موضوع تأكيد به عمل آمده است. در روايتى كه رسول اكرم صلى الله علهى و آله و سلم نقل گرديده كه فرمود: «ليس شى‏ء أشد على الشيطان من القرائة فى المصحف نظراً» يعنى «چيزى براى شيطان سخت‏تر و كوبنده‏ تر نيست از تلاوت قرآن از روى مصحف و بانگاه كردن در آن». در روايات وارده در اين باب به بركات خاصه تلاوت از روى مصحف اشاره‏ ها رفته است كه به لحاظ اختصار از ذكر آنها صرف نظر مى‏كنيم، و طالبين میتوانند به بحار، ط ج، ج 92، باب 23 مراجعه كنند. ح: قبل از شروع به تلاوت قرآن استعاذه كند، و سپس بسم الله الرحمن الرحيم بگويد، و بعد به تلاوت بپردازد، تا با حفظ خداى متعال از دخالتهاى شيطانى محفوظ بماند. در آيه 98 سوره نحل می‏فرمايد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشيطان الرجيم - انه ليس له سلطان على الذين آمنوا و على ربهم يتوكلون». يعنى «وقتى قرآن را تلاوت میكنى، پناه ببر به خداى متعال از شيطان مطرود - البته شيطان را بر آنان كه ايمان آورده و به پروردگارشان توكل مى‏كنند، تسلط و سيطره‏ اى نيست». قبل از شروع مى‏گويد: «أستعيذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم» يا مى‏گويد: «أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم» و بعد مى‏گويد: «بسم الله الرحمن الرحيم» و سپس تلاوت را شروع مى‏كند. ط: ترتيل را مراعات نمايد. و ترتيل عبارت ازاين است كه حروف و كلمات را روشن ادا كند، و وقفها را رعايت نمايد. در بيان ديگر، آنچنان تند نخواند، كه حروف و كلمات، و وقوف و فواصل به خوبى ادا نشود، و نيز فاصله زياد و غير صحيح در ميان حروف و كلمات ندهد، به نحوى كه حروف و كلمات جدا از هم و غير مرتبط باشند، و در مجموع، بايد حروف و كلمات را خوب، روشن، ودر عين حال، متصل و مرتبط به هم ادا كند، و وقوف و فواصل آيات را هم مراعات نمايد، و طورى بخواند كه قلوب را به حركت آورد، و دلها را تكان دهد. در آيه سوم سوره مزمل، خطاب به رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم می‏فرمايد: «ورتل القرآن ترتيلا». يعنى «و قرآن را با ترتيل مناسب آن بخوان». حضرت موسى بن جعفر از پدران بزرگوار خود صلوات الله عليهم اجمعين نقل میكند كه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در خصوص آيه «ورتل القرآن ترتيلا»سؤال شد، و آن حضرت در توضيح و تفسير آيه فرمود: «بينه تبياناً، ولا تنثره نثر الرمل، و لا تهذّه هذّا الشعر، قفوا عند عجائبه، و حركوا به القلوب، ولا يكون هم أحدكم آخر السورة». يعنى «قرآن را روشن و واضح تلاوت كن، و حروف و كلمات آنرا جدا از هم و پراكنده مساز، مانند پراكنده ساختن دانه‏ هاى ريگ از يكديگر، و آنرا سريع و تند تلاوت نكن، همانند تند خواندن شعر، وقتى به عجايب قرآن میرسيد، توقف كنيد و به تدبر و تأمل بپردازيد، و با تلاوت آن دلها را به حركت آوريد، و با شتاب و بى تأمل نخوانيد، به نحوى كه بخواهيد زود به آخر سوره برسيد». ى: به هنگام تلاوت قرآن به چيز ديگرى فكر نكند، و متوجه آيات قرآن باشد. ك: تدبر در آيات قرآن بكند، كه در اين صورت، از انوار و هدايتها، از حقايق و معارف، و از دقايق و اسرار قرآن كريم به اندازه خود بهره‏ مند خواهد شد. تلاوتى كه در آن تدبر نباشد، آنچنان كه بايد، عوايد نخواهد داشت. البته اين بدان معنى نيست كه اگر كسى از اهل تدبر نباشد، يعنى معانى آيات را حتى در حد ترجمه نداند تا بتواند لااقل در حد خود به تدبر در آيات بپردازد، از تلاوت قرآن نتيجه‏اى نخواهد برد. چنين كسى هم با مراعات آن قسمت از آداب تلاوت كه در امكانش هست، بهره خود را خواهد برد. منبع: کتاب مقالات ج 3 آیت الله محمد شجاعی
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴احمدرضا جلالی پزشک عمومی و فوق تخصص پزشکی هسته ای ، عامل شهادت دانشمندان هسته ای کشورمون که گرفتار سرویس اطلاعات موساد شده بود و لیست ترور دانشمندان هسته ای را به موساد میداد دستگیر شد . ‼️ البته دستگیری نامبرده قبلا بوده ولیکن بعد از تخلیه اطلاعاتی ، به تازگی رسانه ای شده است. 🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹
‍ ‍ 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🔵 🔵 ✅✍شستشوی چشم 👀 با عرق رازیانه 🍃به مدت چهل شب(ابتدا عرق رازیانه را جوشانده و سپس مصرف شود) ✅✍چکاندن ترکیبی از اسانس رازیانه یک قطره با ۱۴ قطره آب مقطر مخلوط کرده و روزی یک بار به مدت ۱۰ تا ۴۰ شب مصرف شود. ✅✍چکاندن یک قطره آب لیموی🍋ترش تازه به داخل هر چشم به مدت چهل شب و بعد از آن یک قطره عسل🍯 چکانده شود. ✅✍حجامت پشت گوش(ماستوئید)و بعد از دوهفته حجامت ناحیه گیجگاهی. 🔴دکتر حسین خیراندیش🔴 🔅 طب الائمه 🔅 @tebbolaema 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃
علی علیم و علی عالم و علی اعلم علی ولی و علی والی و علی والا است علی حقیقت روح و تمام عالم جسم علی سفینه نوح و همه جهان دریا است علی مدرس جبریل در شناخت حق علی معلم آدم به علم الاسما است علی تمامی دین بغض او تمامی کفر علی ولی خدا خصم او عدوی خدا است علی است حج و علی کعبه و علی زمزم علی صفا و علی مروه و علی مسعا است علی صراط و علی محشر و علی میزان علی بهشت و علی کوثر و علی طوبی است علی اذان و اقامه علی رکوع و سجود علی قیام و قعود و علی سلام و دعا است علی وصی و دم و لحم و نفس پیغمبر علی ابو الحسنین است و شوهر زهرا است علی محمد و فرقان و نور و کوثر ، قدر علی مزمل و یاسین و یوسف و طه است من و جدا شدن از مرتضی خدا نکند که هر که گشت جدا از علی جدا ز خدا است https://hammihan.com/post/2348977
فهرست شرح‌های صحیفه سجادیه صحیفه سجادیه کتابی است حاوی مناجات و ادعیۀ امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان مشتمل بر ۵۴ دعای کوتاه و بلند. عناوین دعاهای صحیفه مختلف است و در ضمن هر دعا آموزه‌هایی از اسلام و تشیع گنجانده شده است. معروف‌ترین دعای صحیه دعای مکارم الاخلاق است. آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذریعه حدود ۵۰ شرح بر صحیفه سجادیه نام برده است.[۱] برخی نیز این شروح را بیش از ۸۰ مورد ذکر کرده و آنها را نام برده‌اند.[۲] فهرستی از شروح فارسی و عربی زبور آل محمد(ص) در پی می‌آید: محتویات شروح فارسی شروح عربی تعلیقات و حواشی مستدرکات پانویس منابع شروح فارسی ردیف عنوان نویسنده دوره زمانی توضیحات سایر ۱ تحفة الرضویة فی شرح الصحیفة السجادیة قاضی بن کاشف الدین محمد اردکانی یزدی بعد از ۱۰۵۷ق نویسنده ابتدا قصد داشت شرحی مفصل به زبان عربی بنگارد اما پس از شرح دو دعا تصمیم می‌گیرد برای نفع عموم مردم از دقایق و اسرار آن، منتخبی از شرح عربی خود را به فارسی برگرداند. اما ظاهرا هر دو شرح او ناتمام مانده و از شرح فارسی فقط ۱۱ دعا نگاشته شده است. . ۲ ریاض العابدین فی شرح صحیفة زین العابدین بدیع الزمان قهپائی هرندی قرن ۱۱ه شرح و ترجمه مزجی مختصری بر صحیفه سجادیه است. ۳ ریاض المؤمنین و حدائق المتقین و فقه الصالحین محمد تقی مجلسی م۱۰۷۰ق مجلسی ابتدا مقدمه‌ای مفصل در ۱۲ لمعه مشتمل بر معنی دعا و فضل و کیفیت آن و طرز استجابت دعا و فضیلت علم و عالمان بر آن ترتیب داد. اما متأسفانه پس از این مقدمه، کار را ادامه نداد و این شرح ناتمام رها شد. ۴ تبیان اللغه میرزا محمدعلی بن محمد نصیر گیلانی چهاردهی م۱۳۳۴ق ---- ۵ شرح دعای یا من تحل به عقد المکاره نا مشخص --- ترجمه و شرح مختصری از دعای هفتم صحیفه سجادیه است. ۶ شرح صحیفه سجادیه میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی قرن ۱۳ و ۱۴ ---- ۷ شرح الصحیفة السجادیة سید عبدالله بن علی بن خلیفه سلطان حسینی اصفهانی قرن ۱۲ه در شرح دعای صباح و مساء است. ۸ شرح صحیفه سجادیه قطب الدین محمد بن علی شریف لاهیجی م قبل از ۱۰۹۵ه ---- ۹ شرح صحیفه سجادیه نا مشخص 1059 ترجمه و شرحی از مزجی بر صحیفه سجادیه که بعد از ذکر هر فقره، نکات و دقایق صرفی و نحوی و موارد ادبی آنها را مشخص می‌سازد و ازجمله ممیزات و مختصات آن، نقل اضافات و کاستیهای نسخ دیگر از جمله نسخههای شهیدین وابن ادریس و کفعمی و در دو مورد از شیخ بهایی است. ۱۰ شفاءالصدور فی شرح الزبور سیدعبدالرحیم بن محمد حسینی موسوی شهرستانی قرن ۱۱ ه‍.ق این شرح، از شروح مفصل توضیحی بر صحیفه سجادیه به زبان فارسی است. روش مؤلف بدین ترتیب است که ابتدا فقرهای از دعا را نقل و آنگاه ذیل عناوین «بدان که - تحقیق» توضیحات لازمه را در چند مقاله یا مطلب بیان نموده ودر انتها در عنوان «مؤلف گوید» نظر خویش را متذکر شده است. وی این کتاب را به نام شاه سلطان حسین صفوی (۱۱۳۵-۱۱۰۵ ق) معنون داشته است. جلد اول آن شامل شرح ادعیه «تحمید حق تعالی، الصلوة علی رسول الله، الصلوة علی حملة العرش، فی ذکر آل محمد، الصلوة علی اتباع الرسل، الصلوة علی آدم و دعاؤه لنفسه» می‌باشد که به تاریخ رجب ۱۱۱۵ق تحریر شده است و جلد دوم از ادامه ادعیه یعنی «دعای صباح آغاز و تا دعاؤه لِوَلَده» ادامه می‌یابد که در ۱۱۱۷ق نگاشته شده است. ۱۱ تفسیر و شرح صحیفه سجادیه حسین انصاریان ۱۳۸۹ش کتابی به زبان فارسی است که تمامی دعاهای صحیفه امام سجاد(ع) را شرح کرده است. این اثر پیش از این با عنوان دیار عاشقان چاپ شده بود. مؤلف در این اثر به شرح مفاهیم اخلاقی، تربیتی و عرفانی دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته و از اشعار و حکایات بهره جسته است. ۱۲ شهود و شناخت حسن ممدوحی کرمانشاهی --- در ۴ جلد به همراه مقدمه‌ای از آیت الله جوادی آملی، از سوی انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است ۱۳ اسرار خاموشان محمد تقی خلجی --- در ۴ جلد که از سوی انتشارات پرتو خورشید منتشر شده است ۱۴ دیار عاشقان حسین انصاریان --- --- ۱۵ فرهنگ نامه موضوعی فارسی صحیفه سجادیه سیداحمد سجادی با همکاری جمعی از محققان مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان --- در ۳ مجلد در پایان جلد سوم این مجموعه نیز ترجمه روان صحیفه سجادیه آورده شده است. ۱۶ ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه سید علی نقی فیض الاسلام --- ---- چاپ مرکز نشر آثار فیض الاسلام ۱۷ ترجمه و شرح و توضیح صحیفه سجادیه واحد مطالعات و تحقیقات اسلامی سازمان اوقاف ۱۳۸۱ ه ش ---- انتشارات اسوه ۱۸ الدلیل الی موضوعات الصحیفه السجادیه محمد حسین مظفر --- این کتاب به نوعی دسته‌بندی موضوعات صحیفه است و توسط علی شیروانی با عنوان راهنمای موضوعی صحیفه سجادیه به فارسی ترجمه شده است ۱۹ ترجمه و شرح صحیفه سجادیه محمد رضا آشتیانی و محمد جعفر امامی --- ۲۰ شرح دعای مکارم الاخلاق آیت الله صالح غفاری --- ۲۱ شرح صحیفه سج
ادیه میرزا محمد علی مدرسی --- ۲۲ شرح صحیفه سجادیه ابراهیم سبزواری --- ۲۳ شرح دعای توبه محمد ضیاءآبادی --- ۲۴ شرح دعای عرفه سید احمد سجادی --- ۲۵ شرح دعای مکارم الاخلاق محمدتقی فلسفی --- ۲۶ شرح صحیفه سجادیه سید احمد فهری --- ۲۷ شرح دعای مکارم الاخلاق سید روح الله خاتمی --- [۳][۴] شروح عربی ردیف عنوان نویسنده دوره زمانی توضیحات سایر 1 آمال العارفین فی شرح صحیفة سید الساجدین میرزا عبدالوهاب بن محمد صالح برغانی قزوینی (م ۱۲۴۹ ق) شرح مزجی بسیار مفصلی است بر صحیفه سجادیه که با در نظر گرفتن مطالب و نظرات سید علی خان کبیر در کتاب ریاض السالکین و نقل احادیث و روایات و آوردن گفته‌های فلاسفه و عرفای معروف و گفتگو در آن‌ها و سعی در پیوند دادن مبانی فلسفی با اعتقادات دینی تنظیم شده است. 2 اسفار الداعین علی شرح صحیفه سید العابدین محمد بن علی بن احمد شامی قرن ۱۲ه ---- 3 التحفة الرضویة فی شرح الصحیفة السجادیة قاضی بن کاشف الدین محمد اردکانی یزدی بعد از ۱۰۵۷ق شرح مبسوطی که به نام شاه عباس دوم صفوی نگاشته شده است و از آن فقط دو دعای اول صحیفه شرح شد. 4 تبیان اللغه میرزا محمدعلی بن محمد نصیر گیلانی چهاردهی م۱۳۳۴ق ---- 5 الحدیقة الهلالیة بهاءالدین محمد بن حسین عاملی، شیخ بهایی م۱۰۳۰ق شرح مزجی مهمی است بر دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه که حضرت امام سجاد علیه‌السلام آن را به هنگام دیدن هلال ماه می‌خوانده است. شیخ بهایی در این شرح به توضیح نکات نحوی، دقایق لغوی و مسائل نجومی دعا پرداخته است. این کتاب بخشی از شرح کاملی است بر صحیفه با نام «حدائق الصالحین» که شیخ بهایی در دست تألیف داشته و شرح هر یک از دعاها را در حدیقه‌ای با نام خاصی قرار داده است همچون: الحدیقة الاخلاقیة (شرح دعای مکارم الاخلاق) والحدیقة التحمیدیة (شرح دعای اول صحیفه). 6 حدائق الصالحین غلام رضا بن عبدالعظیم کاشانی قرن ۱۲ شرح عرفانی مفصلی بر صحیه سجادیه می‌باشد که هریک از ادعیه را در «حدیقه»ای شرح کرده است. مؤلف پس از دیباچه کتاب ۵ فائده در مورد صحیفه سجادیه آورده و سپس حدیقه‌ها را آغاز نموده و گویا موفق نشده بیش از ۱۱ حدیقه آن را تألیف کند. 7 حل لغات الصحیفة السجادیة محمد باقر بن محمد شفیع حسینی منجم بعد از ۱۱۲۰ق شرحی است متوسط با عناوین «قوله قوله» بر صحیفه سجادیه که به توضیحات بعضی موارد شامل نکته‌های دقیق و لطیفی است. 8 ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین سید صدر الدین علی خان بن احمد مدنی شیرازی م۱۱۱۸ق شرح مفصل و مهمی است بر صحیفه سجادیه در ۵۴ روضه (به تعداد ادعیه صحیفه) و هر روضه مصدر به خطبه‌ای بلیغ و دیباچه‌ای متناسب با موضوع دعا است. 9 ریاض العارفین فی شرح صحیفة سید الساجدین شاه محمد بن محمد دارابی شیرازی اوایل قرن ۱۲ ه شرح مفصل و مزجی است بر صحیفه کامله و مشتمل بر نکات نحوی و دقت در جنبه‌های ادبی و لغو که شرح هر دعا را ضمن یک روضه آورده و به اختلاف نسخ نیز اهتمامی ویژه داشته و از نسخ پدر شیخ بهایی، ابن ادریس و شهیدین به مناسبت نقل می‌کند. 10 شرح دعاء الاستسقاء محمد رضا بن محمد رشید نائینی قرن ۱۲ ه این شرح دعاهای استسقاء (دعای نوزدهم صحیفه) می‌باشد. 11 شرح دعای افتتاح ماه رمضان میرزا محمد حسن بن محمد حسین بن عبدالمطلب بن فتح الله بن علی محمد بن جلیل سردرودی قرن ۱۴ه شرح دعای افتتاح ماه رمضان از صحیفه سجادیه می‌باشد. 12 شرح دعاء السجاد محمد تقی بن حسین علی هروی اصفهانی م۱۲۹۹ق ---- 13 شرح دعاء الصباح والمساء محمد صادق بن زین العابدین قرن ۱۱ه این شرح ادبی است بر دعای ششم صحیفه سجادیه. 14 شرح الصحیفة السجادیة ملا رضا علی طالقانی قرن ۱۱ه شرح مزجی و مختصری است بر صحیفه سجادیه که بیشتر به حاشیه و تعلیقه می‌ماند با عناوین «قوله قوله». این شرح ناتمام مانده و تا انتها دعای ۴۷ به رشته تحریر درآمده است. که بقیه را محمد صالح بن محمد باقر روغنی قزوینی به اتمام رسانده است. 15 شرح الصحیفة السجادیة علی بن زین الدین بن محمد بن حسن صاحب معالم عاملی، معروف به شیخ علی صغیر م۱۱۰۳ق ---- 16 شرح الصحیفة السجادیة سید قوام الدین بن نصیرالدین مرعشی م۱۱۴۰ق ---- 17 شرح الصحیفة السجادیة بهاء الدین محمد بن محمدباقر حسینی مختاری نائینی م حدود ۱۱۴۰ق ---- 18 شرح الصحیفة السجادیة میرزا محمد بن محدرضا بن اسماعیل مشهدی قمی قرن ۱۲ه ---- 19 شرح الصحیفة السجادیة محمدتقی بن مقصود علی مجلسی قرن ۱۲ه ---- 20 شرح الصحیفة السجادیة ملا محمد سلیم رازی قرن ۱۱ه ---- 21 شرح الصحیفة السجادیة محمد صالح بن محمدباقر روغنی قزوینی م۱۱۱۶ق ---- 22 شرح الصحیفة السجادیة سید نعمت الله بن عبدالله موسوی جزائری م ۱۱۱۲ ق شرح مفصلی است که جزائری در عنفوان جوانی بر صحیفه نگاشته و بعدها شرح دیگر خود «نورالانوار» را از آن گزینش کرده است. 23 شرح الصحیفة السجادیة مجهول بعد از ۱۰۴۲ق شرح ادبی، توضیحی، عرف
انی و کلامی مفصلی بر صحیفه می‌باشد که مسلماً بعد از سال ۱۰۴۲ق نگاشته شده، چه شارح ذیل دعای چهل و یکم (فی طلب الستر) در توضیح عبارت «لا تحمل علی میزان الانصاب عملی» مینگارد:«قد الف بعض اصحابنا المتاخرین فی هذالمعنی رسالة جیدة سماها میزان الاخرة استوفی الکلام فیها» که مصنف کتاب ملامحسن فیض کاشانی است و در سال ۱۰۴۲ق آن را تألیف کرده است. همچنین شارح مطالب بسیاری را از شیخ بهایی نقل می‌کند. مؤلف این شرح شناخته نشد اما در عطف نسخه در زمینه کاغذ ترنجی شکل واقف (سیدکاظم عصار) نوشته است:«شرح صحیفه میرزا حسن لاهیجی». که دلیلی برای رد یا تأیید آن یافت نشد؛ اما برخی اظهار داشته‌اند که چون لاهیجی در آثار خود به نقل صریح و ذکر اسامی دیگران نمی‌پردازد و در این شرح نیز از همین شیوه پیروی شده است ظاهراً شکی باقی نمی‌ماند که نسخه معرفی شده یکی از مجلدات شرح میرزا حسن لاهیجی است. 24 شرح الصحیفة السجادیة مجهول میان سالهای ۱۰۵۵ق و ۱۱۲۸ق گزیدهای است از شروح میرداماد و علامه محمدتقی مجلسی و فیض کاشانی و حاج ابوتراب و محمدعلی فاضل استرآبادی و گفتار خود گزیننده که (سال تحریر نسخه شرح حاضر) تألیف شده است. 25 شرح یکی از کلمات حضرت سجاد علیه‌السلام محمدبن عبدالله بن علی بحرانی زنده در ۱۱۷۰ق شرحی است بر عبارت «اللهم ان عادتک الاحسان و عادتی الاساءة فلا تغیر عادتک بتغیر عادتی» از دعای حضرت سجاد علیه‌السلام در روز عیدفطر بعد از فراغ از نماز (دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه) 26 المواهب السنیة فی شرح الصحیفة الکاملة عبدالواسع بن علامی تونی زنده در ۱۱۱۹ ق شرحی است بر صحیفه سجادیه که از کمّ و کیف آن اطلاعی نداریم و تاکنون فقط شرح جمله«لک یا الهی وحدانیة العدد، از دعای بیست و هشتم صحیفه از آن شناسایی شده است. مؤلف آن نیز از علمای قرن دوازدهم هجری و فاضل و شاعر و منشی بوده و بیشتر کتب و رسالات خود را به نام شاه سلطان حسین صفوی (۱۱۳۵ه) تألیف کرده است. 27 المواهب الشریفة فی شرح دعاء التوبة من الصحیفة میرزا محمد محسن بن عبداللطیف قرن ۱۲ ه مؤلف بعد از آن که در ماه رمضان سال ۱۱۷۸ق به تدریس دعای سی و یکم صحیفه سجادیه در توبه پرداخت؛ به التماس بعضی از دوستان در سال بعد به نگارش آنها مشغول شد و موفق گردید که آن را در صبح چهارشنبه ۱۱ ذیحجه ۱۱۷۹ق به انجام برساند. 28 نهایةالمقال فی شرح دعاء الهلال میرزا محمدحسن بن محمدحسین بن عبدالمطلب بن فتح الله بن علی محمدبن جلیل سردرودی قرن ۱۴ ه شرحی است بر دعای هلالِ صحیفه سجادیه که در قریه سردرود، روز دوشنبه ۱۰ رمضان ۱۳۲۶ق به پایان رسیده است. 29 نورالانوار فی شرح کلام خیرالاخیار سید نعمت الله بن عبدالله موسوی جزائری م ۱۱۱۲ق شرح مزجی مختصری است با عناوین «قوله - قوله» بر صحیفه سجادیه و ملحقات آن و در حقیقت مختصر شرح کبیر وی می‌باشد.تاریخ ختم شرح سال ۱۰۷۸ق در بلده خرم آباد اوائل بازگشت از زیارت مشهد مقدس و شرح ملحقات عصر شنبه ۹ جمادی الاول ۱۱۰۲ق در شوشتر می‌باشد. [۵][۶] تعلیقات و حواشی ردیف عنوان نویسنده دوره زمانی توضیحات سایر 1 تعلیقات علی الصحیفة السجادیة ملا محسن بن مرتضی فیض کاشانی سال ۱۰۵۵ ق تعلیقات مختصری است بر صحیفه سجادیه در توضیح نکات ادبی و لغوی است. این کتاب را با عناوین دیگری همچون: «شرح صحیفه سجادیه» و «حاشیه صحیفه سجادیه» نیز خوانده‌اند. 2 حاشیه الصحیفة السجادیة سید محمدباقر بن محمد حسینی استرآبادی، میرداماد م۱۰۴۱ق شرحی است مختصر با عناوین «قوله قوله» بر صحیفه سجادیه، مشتمل بر بحث‌های لغوی و فلسفی که گاهی نیز در زمینه‌های رجالی و علوم هیئت سخن به درازا می‌کشد. این شرح شامل توضیح و بیان نکات و دقایق کلمات صحیفه سجادیه است و میرداماد آن را بعد از کتاب دیگرش «السبع الشداد» تالیف نموده است. 3 حاشیة علی الصحیفة الکاملة ابو جعفر محمد بن منصور بن احمد ابن ادریس حلی م۵۹۸ق حاشیه مختصری است بر صحیفه سجادیه که به بیان معانی لغات مشکل آن پرداخته است. اهمیت حاشیه ابن ادریس از آن جهت است که اولین و قدیمی‌ترین شرح موجود بر صحیفه می‌باشد. 4 الفرائد الطریفة فی شرح الصحیفة الشریفة علامه محمدباقر بن محمدتقی مجلسی م۱۱۱۱ ق شرح مختصری است بر صحیفه سجادیه با عناوین «قوله - قوله». اما ظاهراً این شرح نیز ناتمام مانده و فقط تا دعای چهارم آن نوشته شده است. امیرمحمد حسین بن محمد صالح خاتون آبادی (شاگرد علامه مجلسی) بنا به وصیت خود علامه پس از رحلت او درصدد برآمد که به اتمام این شرح بپردازد چنان که در فهرست تألیفات علامه مجلسی نوشته است: «و این حقیر بنا به وصیت آن مرحوم مبرور شروع در اتمام آن نمودهام و الحال بحمدالله تعالی شرح یک دعا نوشته شده است امید چنان است که خدای تعالی به زودی توفیق اتمام دهد.» 5 الفواید الشریفة فی شرح الصحیفة تقی الدین ابراهیم بن علی کفعمی م ۹۰۵ ق کفعمی در کتاب «بلدالامین و درع الحصین»، تمام متن صحیفه را به روا