هدایت شده از هاشم رنجبر
17.pdf
9.14M
وظایف منتظران۱۷_۱۱۳.mp3
3.53M
#کتاب_صوتی_وظایف
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت هفدهم وظایف منتظران
🔵 بزرگداشت ایام و اماکن و افراد منسوب به امام
🎙️#ابراهیم_افشاری
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس ششم
⬅️انحراف در مهدويت،پيش از ولادت مهدی(عج)
👈آنچه در اين درس فرا خواهيم گرفت: 👇
🚫برخی از فرقهها و افراد مدعی مهدويت:
❌۱. كيسانيّه
❌۲. زيديّه
❌۳. باقريّه
❌۴. نفس زكيّه
❌۵. ناووسيّه
❌۶. اسماعيليّه
❌۷. موسويّه
❌۸. محمديّه
❌۹. عسكريّه
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@yaamahdi2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس ششم
⬅️انحراف در مهدويت،پيش از ولادت مهدی(عج)
👈(بخش اول)
🔁 پيش درآمد
«مهدويّت» و آموزه های آن، سابقه ای بس طولانی در اسلام دارد و نقش تأثيرگذار آن بر کسی پوشيده نيست و از طرفی مسلمانان ـ به خصوص شيعيان ـ به اين امر بنيادين، اعتقاد راسخ دارند و آن را يكی از باورهای اصولی و اصيل خويش بر می شمرند. روشن است، هر چه باوری، واقعی و اصيل بوده و در قلوب تودههای مردم رسوخ کرده و برای آنان با اهميت باشد؛ چشم طمع افراد سود انگار و منحرف، بيشتر متوجه آن شده، در صدد سوء استفاده بر خواهند آمد. مهدويّت به جهت ويژگی های اصيل و پرجاذبه آن برای مسلمانان، بيشتر در معرض بهره جويی و استفاده افراد منحرف قرار گرفته است. پيشينه طولانی فرقههای منحرف ـ كه به قرن نخست باز میگردد ـ دليلی بر اين مدعا است؛ زيرا تا باوری اصيل و واقعی وجود نداشته باشد، باورهای دروغين و غير واقعی بی معنا و لغو خواهد بود.
🔻پس گروههای منحرف وكثرت آنها دو چيز را در مورد مهدويّت آشکار می کند:
🔸۱. وجود اصل مهدويّت به عنوان يكی از باورهای اصيل مسلمانان؛
🔸۲. مهمّ بودن اعتقاد به مهدويّت در اذهان و قلوب آنان.
مدعيان مهدويّت
⬅️«مهدويّت» برای جامعه اسلامی، يك مسأله قرآنی و روايی شناخته شده و قطعی است. به جهت استواری اين واقعيت عقيدتی ـ دينی، در تاريخ اسلام با شخصيت هايی روبه رو ميشويم كه بر اثر انگيزه های جاه طلبانه، وسوسه قدرت، شهرت و دنيا طلبی و ... به دروغ ادعای مهدويّت نموده و خويش را همان مهدی نجات بخش ـ كه قرآن و روايات نويد آمدن او را داده است ـ معرفی كرده اند و يا طرفداران افراطی آنان، برای پيشرفت دنيوی و سياست خويش، آنان را به عنوان مهدی نجات بخش مطرح ساخته اند!!
📛 اين افراد به چهار دسته قابل تقسيم اند:
⛔️۱. گروهی که از نظر نسب، هويت، هدف و مذهب ناشناخته اند.
⛔️۲. جمعی كه با كارهای جنونآميز خويش، خود را از نظرها ساقط كردند.
⛔️۳. برخی نام و نشان و دعوت و پيروانشان از صفحه روزگار، به گونه ای محو شده كه نشانی از آنها نيست.
⛔️۴. عده ای نيز اگر چه مرده اند؛ امّا نام و يادی از آنان هست.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@yaamahdi2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس ششم
⬅️انحراف در مهدويت،پيش از ولادت مهدی(عج)
👈(بخش دوم)
در اينجا تنها به برخی از مهمّترين فرقههای و افراد منحرف در موضوع مهدويّت ـ قبل از ولادت حضرت مهدی(عج) ـ اشاره خواهد شد: 👇
❌ ۱. كيسانيه
يكی از فرقه ها ـ و شايد اوّلين فرقه ای كه در مهدويّت دچار انحراف شد ـ «كيسانيه» است. درباره علت نامگذاری اين فرقه به كيسانيه، اختلاف نظر هست؛ برخی نوشته اند: اينان پيروان كيسان آزاد شده اميرمؤمنان(ع) بودند. كيسان شاگرد محمدبن حنفيه بود؛ ولی از امام حسن و امام حسين(ع) نيز علوم مختلف ـ از جمله علم تأويل و باطن و علم آفاق و انفس ـ آموخت. سپس به امامت محمد قائل شد و برای او مراتب و درجاتی دانست كه خارج از حدّ وی بود. [۱۷۳]
برخی نوشته اند: كيسانيه پيروان مختار بن ابی عبيده ثقفی بودند؛ زيرا او ملقب به كيسان بود، از اين رو كيسانيه خوانده شدند.
شماری هم نوشته اند: فرمانده پليس (شرطه) مختار، كيسان نام داشت و کنيه اش ابوعمران بود. او در اعمال خود بسيار افراط ميكرد و محمد را وصی حضرت علی(ع) ميدانست و مختار را نايب او معرفی ميكرد! [۱۷۴]
در هر حال اين گروه قائل به امامت محمد بن حنفيه بودند. مختار، نخست برای پيشرفت كار خود دعوت به علی بن الحسين(ع) و سپس دعوت به محمد حنفيه ميكرد. البته كار او مبتنی بر اعتقاد وی به اهل بيت: نبود؛ بلكه میخواست از آن بهره برداری سياسی كند و چون كارش بالا گرفت، خود دعوی دريافت وحی از خداوند كرد و عباراتی مسجّع و با قافيه، به تقليد از قرآن به زبان راند. محمد حنفيه از وی بيزاری جست و وقتی مختار وی را به كوفه دعوت كرد، او نپذيرفت.
كيسانيه پنداشته اند: محمد حنفيه پس از كشته شدن برادرش حسين بن علی(ع)، مختار را بر عراقين فرمانروايی داد و از او خواست از قاتلان آن حضرت، خونخواهی كند. كيسانيه شش سال بعد از شهادت امام حسين(ع) ، قيام كرده، قائل به امامت محمد حنفيه شدند. آنان معتقد بودند: وی اسرار دين و علم تأويل و علوم باطنی را از دو برادرش حسن و حسين(ع) فراگرفته است. برخی از كيسانيه اركان شريعت (مانند نماز و روزه) را تأويل كرده و قائل به تناسخ و حلول بودند. [۱۷۵]
👈عقايد مشترك كيسانيه:
تمام فرق كيسانيه، دارای بعضی عقايد مشترك هستند؛ از جمله: 👇
🔸الف. اعتقاد به امامت محمّد بن حنفيه فرزند علی بن ابی طالب (ع) ؛
🔸ب . عقيده به مسأله بدا؛
🔸ج . اعتقاد به تناسخ و حلول؛
🔸د . اعتقاد به رجعت (با بيان خاص به خود)؛
🔸هـ . اعتقاد به نوعی غلوّ درحق ائمه و پيشوايان خويش.
غير از اينها هر يك از اين فرقه ها، دارای اعتقادی خاص نيز هستند كه در كتاب های مربوط، ذيل هر فرقه به آن اشاره شده است.
🔻كيسانيه پس از درگذشت محمّدبن حنفيه، به دو شعبه تقسيم شدند:
دسته ای مرگ محمّد را انكار كرده، گفتند: وی نمرده و نميميرد و زنده است؛ امّا غايب شده و در «كوه رضوی» پنهان است تا روزی كه به او امر شود و ظهور كند. اين دسته وی را همان امام منتظر ميدانند؛ از اين رو هيچ كس را پس از وی امام نميدانند!
🔸گروه ديگر مرگ محمّد را باور كرده، پس از وی ابوهاشم عبداللّه بن محمّد را به امامت برگزيدند و به حلول روح محمّد در ابوهاشم اعتقاد يافتند. شماری از كيسانيه نيز پس از مرگ محمّد بن حنفيه، به امامت راستين اعتقاد يافته، مستبصر شدند. [۱۷۶]
از جمله اينان ميتوان سيد اسماعيل حِمْيری را نام برد كه نخست كيسانی مذهب بود، تا آنكه به ديدار امام صادق(ع) نايل آمد و نشانههای امامت و وصايت را در او ديد و از ايشان از امر غيبت پرسش كرد. امام صادق(ع) فرمود: آن حق است وليكن غيبت در دوازدهمين امام واقع ميشود. آن گاه سيد را از مرگ محمد بن حنفيه آگاه فرمود و اينکه پدرش امام باقر(ع) شاهد به خاك سپردن او بوده است. حق بر سيد روشن شد و از آن عقيده برگشت و استغفار كرد. پس به حق گراييد و به مذهب امامی در آمد. [۱۷۷]
🔶در مجموع درباره فرقه كيسانيه گفته شده است:
🔸يکم. محمّدبن حنفيه اصلاً ادعايی مهدويّت نداشته است.
🔸دوم. مختار ثقفی هم مدعی مهدويّت محمّدبن حنفيه نبود. اين اتهامی است كه عباسيان و برخی از دشمنان، با انگيزههايی مختلف، به آن دامن زدهاند.
🔸سوم. اين فرقه منقرض شده است و كسی در عصر حاضر، اعتقاد به امامت محمّد بن حنفيه ندارد.
«كيسانيه» بعد از محمد حنفيه دوازده فرقه شدند كه نام ايشان، در كتابهای ملل و نحل ذكر شده است.
📚[۱۷۳] . شهرستانی، الملل والنحل، ج ۱، ص ۱۴۷.
📚[۱۷۴] . نوبختی، فرق الشيعة،ص ۲۳ و ۲۴.
📚[۱۷۵] . محمد جواد مشكور، فرهنگ فرق اسلامي، ص۳۷۳.
📚[۱۷۶] . ر. ك: مقالات الاسلاميين، ص ۲۳.
📚[۱۷۷] . شيخ صدوق ;، كمال الدين و تمام النعمة،ج۱، مقدمه.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@yaamahdi2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
زیارتجامعهکبیره۩علیفانی.mp3
14.05M
#زیارت_جامعه_کبیره
🕰راس ساعت 15:00
بهترين و جامع ترین زيارتی که صفات ؛ مقامات و معارف اهلبیت علیهم السلام در آن بیان شده و از طرف امام هادی (علیه السلام ) به شیعیان رسیده است
▪️ #بانوایعلیفانی
⏪متن زیارت در این خط آبی⏩
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷تصاویری بسیار زیبا
از حالِ خوشِ شهـداء در وقت نماز