#حدیث
🌹امام علی علیه السلام:
✅هرکه نصیحت بپذیرد از رسوایی سالم می ماند.
عیون الحکم،ح ٧٩١١.📜
🆔 @yaddasht_tarbiyate
✅مهارتهای هنگام #مطالعه
🔺بخش اول🔺
1⃣رو به قبله مطالعه کنیم برای ارتباط با حقیقت عالم و جذب خیر
2⃣اتاق درس مناسب باشد. (ترجیحا اتاقی برای مطالعه داشته باشیم. اتاق ما باید برایمان عادی شده باشد و اجسام برایمان جلب توجّه نکنند ، از سر و صدا دور باشد و در آن احساس راحتی کنیم و نور آن تنظیم شده باشد)
3⃣زمان درس خواندن باید مناسب باشد (از نظر علمی بیشترین بازدهی ذهن از ساعت ٣-١٢ و دوباره از ١۵-٢٢ است. سعی کنیم این زمانها را به مطالعهی خود اختصاص دهیم)
4⃣پیش خوانی (مطالعهی روزنامه وار دروس قبل از حضور در کلاس و آموزش)
5⃣توجّه کامل در کلاس (ذهن خود را آمادهی موضوعی کنیم که در کلاس درس داده میشود و با سؤال کردن به فهم بیشتر مطلب در کلاس کمک کنیم)
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|#کلیپ_تصویری
🌹آیت الله حق شناس:
... بهتر اینکه انسان قبل از اینکه بخوابه یک ربعی محاسبه بکنه ...
حتما ببینید👌
🆔 @yaddasht_tarbiyate
#آیت_الله_مجتهدی(ره):
⁉️به هر که عقل دادند ، چه ندادند؟ به هر که عقل ندادند ، چه دادند؟
🔸 عقل چیز عجیبی است.
البته فکر نکنید عقل همین است که ما داریم.
یک دسته دیوانه اند و در دیوانه خانه هستند و ما عاقل هستیم ، نه!
✅ عاقل آن است که به فکر آخرت باشد ،کسی که آخرت را انتخاب می کند ، این فرد عاقل است
🚫 و کسی که دنیا را انتخاب میکند از نظر اسلام این فرد عاقل نیست....
👈 بنابراین عاقل خیلی کم است..
خیلی...
✅ #حسین_ابراهیم_پور طلبه
#تهران . مسجد رسول اکرم(ص) منطقه۱۹
مسئول حلقه های صالحین
محور کارها ؛ آشتی با کتاب و کتابخوانی
از طراحان بوستان رفاقت و ایده پرداز کتاویج (طرح خیابانی کتاب بخوان ، آب هویچ صلواتی بخور) و ...
#پویش_مربی_برتر
یادداشت های تربیتی
#کلام_رهبری 🌹 👇👇👇
🔺وظیفه انقلابی🔺
🔹«شما #دانشجویان و #دانش_آموزان - چه پسران و چه دختران - وظایف سنگینی بر دوش دارید.
🔹غیر از وظیفه درس خواندن، که وظیفه دانشجویی و دانش آموزی است؛ وظیفه انقلابی بر دوش دارید، وظیفه اسلامی و دینی هم بر دوش دارید. چه در محیط دانشگاهها و چه در محیط مدارس.
🔹این مبارزه، مبارزه امروز و یک روز و دوروز و یک سال و دوسال نیست؛ مبارزه نسلهاست. آن نسلی که از مبدأ و آغاز انقلاب فاصله گرفته است، اگر بخواهد ایران را به عزّت برساند و بسازد و عظمت ببخشد و الگوی زندهای در مقابل ملتهای دیگر قرار دهد و بینی استکبار را به خاک بمالد، باید یک نسل انقلابی و اسلامی و متدیّن باشد و آن، شما هستید.»
۱۳۷۱/۰۸/۱۳
🆔 @yaddasht_tarbiyate
💡#اوج_ارزش_هدایت 5⃣
🔹در جنگ احد با این که پیامبر(ص) و مسلمین صدمات بسیار دیدند و شهدایى همچون حضرت حمزه دادند و سرتا پاى پیامبر(ص) و امام على(ع) مجروح شد، و آنان در شدیدترین وضعیت قرار گرفتند، در این بحران سخت یکى از مسلمانان به پیامبر عرض کرد: چرا نفرین نمى کنى؟ بر دشمن نفرین کن.
👈پیامبر(ص) در پاسخ او، دست به درگاه الهى بلند کرده و عرض کرد: اللّهم اهد قومى فانّهم لایعلمون
خدایا قوم مرا به راه راست هدایت کن، چرا که آنان نادان هستند.
✅آرى مسأله هدایت قوم، حتى در بحرانى ترین رویکردها براى پیامبر(ص) بر همه چیز برترى داشت.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#سیره_تربیتی_اهل_بیت_علیهم_السلام
🔺تنبیه متناسب🔺
✅تنبیه به معناى آگاه کردن است و هدف مربى از آن در برنامههاى تربیتى، آگاه کردن فرد بر خطاى خویشتن بوده و راه اصلاح آنرا در فرا روى وى قرار دادن است.
👈در مواردى که پند و موعظه و آگاهى دادن به ضررهاى لغزشها و سایر شیوهها بىتأثیر باشد. مىتوان به عنوان آخرین شیوه براى تغییر رفتار از تنبیه مناسب با رعایت مراتب آن استفاده کرد.
💠مرحله اول تنبیه توبیخ و تهدید است، البته تهدید باید طورى باشد که کودک و نوجوان آنرا جدّى تلقى کند و مربى قصد عملى کردن آنرا داشته باشد و گرنه نباید از آن سخنى به میان آید.
💠اگر تهدید و توبیخ تأثیرى نداشت با بىاعتنائى و قهر و غیره از عوامل بازدارنده مىتوان او را تنبیه کرد.
🍃مردى به حضرت موسى بن جعفر (ع) از لغزش و خطاى فرزندش شکایت کرده و از آن حضرت راهنمائى خواست امام به وى فرمود: فرزندت را نزن و براى تنبیه و تأدیب وى از او قهر کن ولى مواظب باش قهر تو طولانى نشود.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
✅هیئت دانش آموزی شباب الزهراء
تربیت در هیئت و سر سفره امام حسین (ع) شکل میگیرد
#مرتضی_درانی فعال تخصصی فرهنگی در زمینه کودک و نوجوان
برگزاری اردوها و کلاس های تخصصی و و هیئت همه و همه با کمک خود نوجوانان
#پویش_مربی_برتر
#شهید_مهدی_زین_الدین
🔺خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت طلبی می خواد.
🆔 @yaddasht_tarbiyate
✅مهارتهای هنگام #مطالعه
🔺بخش دوم🔺
6⃣پسخوانی (مطلبی که در هر روز در کلاس به ما تدریس میشود را در همان روز مطالعه کنیم با این کار هم در زمان صرفه جویی میشود و هم فهم مطالب را افزایش می دهد. خوب است بدانیم که ٨٠ درصد مطلب تا ٢۴ ساعت در ذهن ما باقی میماند و با مطالعهی مطلب در همان روز آن را به حافظهی بلند مدّت خواهیم سپرد)
7⃣در صورت امکان مباحثه کردن و بحث و تبادل نظر و توضیح درس برای همکلاسی و همدرس
8⃣حفظ مطلب را روی فهم آن بنا کنیم. ( ابتدا باید مطالب را با بیان خودمان بفهمیم بعد تعاریف و کلمات را حفظ کنیم)
9⃣با عشق و علاقه درس بخوانیم ( نسبت به همهی درسها علاقه نشان بدهیم و نسبت به هیچ درسی تنفر نداشته باشیم)
0⃣1⃣از کرنومتر استفاده کنیم.( اینگونه متوجه میشویم زمان دقیق و چکیدهی مطالعهی ما چقدر بوده است. در این روش هر زمانی که حتی از فکر مطالعه و درس هم خارج شدیم باید کرنومتر را متوقف کنیم. همچنین کرنومتر باعث میشود در بین زمانی که به مطالعه اخصاص دادهایم وقت خود را تلف نکنیم و با جدیّت بیشتری درس بخوانیم و خطورات و تخیّلات را به زمان بعد از درس موکول کنیم)
1⃣1⃣بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه ١۵ دقیقه استراحت کنیم تا نشاط بیشتر باعث بازدهی بیشتر مطالعه شود
2⃣1⃣در مطالعه کردن ارتباط بین مطالب را حفظ کنیم. (ارتباط هر درس و فصل را با فصول و دروس قبلی دریابیم تا سلسهوار در یادگیری مطالب پیش برویم. اینگونه مطلب بهتر به حافظه سپرده میشود).
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#کلاسداری
✅یکی از راههای مهم در برخورد با دانشآموزان و ایجاد جوّ کلاسی بهتر، استفاده از شوخطبعی است، اما دو چیز است که باید درباره آن مواظب بود:
1⃣تا مطمئن نشدهاید که بر کلاس مسلط هستید، شوخطبعی نکنید. شوخطبعی نابجا ممکن است خود باعث همان دردسرهایی شود که شما از آن میگریزید.
2⃣مراقب رعایت احترام شاگردان باشید که برخلاف ظاهرشان، همه به سنین حساسیت و خودآگاهی رسیدهاند؛ بهخصوص اگر با شاگردی بدرفتاری شود.
👈گاهی مثلاً یک کنایه ساده به شکل و اندازهی دماغ یکی از شاگردان که شما صرفاً به قصد خندهی بیمنظور به میان میآورید، ممکن است به یک سلسله عواقب جداًً ناخوشایندی منجر شود.
⛔️بیخطرترین راه آن است که هرگز با یک شخص خاص شوخی نکنید؛ یا با خودتان شوخی کنید یا با موضوع درس. بعد از گفتن هر لطیفهای، سعی کنید هر چه زودتر دوباره حواس بچهها را به درس برگردانید.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
✅#مجتبی_صمدی
#تهران مدرسه علامه طباطبایی(ره) و مسجد محله شادآبادمنطقه۱۷
معلم تربیتی و قرآن
#پویش_مربی_برتر
#حدیث
💕 امیرالمؤمنین علیه السلام:
🍃بشرُكَ يدُلُّ على كَرَمِ نفسِكَ🍃
🌷خوشرويى تو، نشانگر بزرگوارى و كرامت نفس توست.😊
📚غررالحکم،۴۴۵۳🌿
🆔 @yaddasht_tarbiyate
🔰 مراقب باشیم‼️
🧄آن که خودش سیر خورده باشد، بوی سیر را نه از خود و نه از دیگران نمیشنود.
👈گناه، بوی بدی دارد که خود گناهکار، آن بو را در نمییابد؛
اما آنها که اهل گناه نیستند، کاملا بوی نامطبوع آن را استشمام میکند.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
🌹🌹🌹
شهادت یعنی زنـدگی کن، امـا فقط
برای خدا. اگر شهادت میخواهید
زندگی کنید فقط برای خدا...!
#کلام_شهید🌱
🆔 @yaddasht_tarbiyate
#تربیت_فرزند
🔺نیاز ها🔺
✅فرزندان نسبت به سنّ خویش نیازهائى دارند. گاهى این نیازها مادى و محسوسند که والدین با درک آنها در حدّ توان در رفع آن نیازها مىکوشند.
♨️ امّا مهمتر از آن نیازهاى معنوى فرزندان از قبیل محبت، تکریم، باور کردن شخصیت و استقلال آنان و توجه به خواستههاى درونى مىباشد.
👈 در صورت تأمین نشدن این خواستهها در وجود فرزندان خلأ و کمبود به وجود مىآید.
🔹 هر انسانى هم که تمام یا بخشى از شاکله وجودىاش خالى بماند، به همان اندازه غیر طبیعى مىشود و ممکن است به صورت غیر عقلائى عمل کند و دچار لغزش و خطا شود.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#کلام_رهبری
🔹تشکلیل جبهه🔹
✅ ما اگر بخواهیم در مقابل این جبهه کار کنیم، هم باید تنوع داشته باشیم، هم باید ابتکار داشته باشیم، هم باید انگیزه داشته باشیم، هم باید برنامه داشته باشیم؛ کارمان هدایت شده باشد. و این نمیشود مگر با تشکیل جبهه. این طرف هم بایستی جبهه تشکیل داد.
📆 ۱۳۷۲/۰۵/۰۸
🆔 @yaddasht_tarbiyate
#کوتاه_نوشت
شبیه نوح؛
اگر هیچکس به دين تو نیست تو با خدای خودت باش و نا خدای خودت!
🌹🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#طبیبانه
🌹مربی باید عاشق باشد...🌹
✅پیامبر(ص)با عشق به هدفی که داشت خود هم چون طبیبی دوره گرد به دنبال بیمار برای درمان بود. قرآن کریم در توصیف پیامبر می فرماید:
🕋وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
🔹ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ.(سوره انبیا،آیه١٠٧)
👈پيامبر(ص)عاشق مردم و عاشق کارش بود و نمیتوانست نسبت به مردم بی تفاوت باشد و خود برای درمانشان به سراغشان می رفت.
🕋لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
🔹ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﺑﻪ [ﻫﺪﺍﻳﺖِ] ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(سوره توبه،آیه١٢٨)
💢اگر مربی عاشق کارش و عاشق انسان ها نباشد، در تربیت توفیقی ندارد.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#حدیث
❣پیامبر اکرم(ص):
✨مَنْ فَرَّحَهُ(وَلَدَهُ) فَرَّحَهُ اللّه ُ يَوْمَالْقيامَةِ
آن کس که فرزند خود را شاد کند خداوند او را در قیامت مسرور می نماید.
📚کا،ج۶،ص۴٩
🆔 @yaddasht_tarbiyate
«چریک پیر»، لقبی که حاجقاسم به یک زن داد
👈مرحومه «حاجیه زهرا اسدی» معروف به «چریک پیر» از شیرزنان استان کرمان و شهر خانوک زرند است که مردم این شهر را تبدیل به یک گردان نانوایی کرد و تا آخر دفاع مقدس وظیفه پخت نان جبهه را با تمامی مردم خانوک برعهده گرفت، همچنین یک کارگاه خیاطی برای لباس رزمندگان راهاندازی کرد که در آن سه شیفته لباس برای رزمندگان میدوختند.
✅حاج قاسم گفته بود زمانی که خواستید سنگ قبرش را سفارش بدهید، بر روی سنگ قبر بنویسید «چریک پیر» و طبق گفته شهید حاج قاسم بر روی قبر مادر «حاج زهرا چریک» حک شد.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|#کلیپ_تصویری
♨️پرسش نوجوان از رهبر:
👈اگر الان امام خمینی بود چه چیزی ازشون میخواستین همونو بگید به من
🆔 @yaddasht_tarbiyate
#ایستگاه_تربیت
🔺شیوه منطق و استدلال در تربیت🔺
✅ممکن است براى اصلاح رفتار و تغییر روشهاى ناپسند، به دلیل و برهان عقلانى متوسل شویم. اگر ما به نوجوان خطاکار دلائل قانع کنندهاى اقامه کنیم و او را از عواقب عمل زشت خود آگاه سازیم معمولاً از ما مىپذیرد.
👈امّا گاهى والدین بدون اینکه متوجه باشند و علت ناپسندى و غلط بودن رفتار نوجوان را به او توضیح دهند با تحکّم و استبداد مىخواهند که او این عمل را ترک کند و بدون آگاهى دادن او را به تغییر رفتار وادار مىسازند که معمولاً آثار خوبى هم ندارد و هیچگونه اصلاح و تغییرى در رفتار متربى دیده نمىشود و گاهى خطاى نوجوان شدت مىگیرد.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
🌹امام زمان(عج):
🔶️ غيبت دوم به وقوع پيوست، پس ظهورى نخواهد بود مگر بعد از اذن خدا و آن بعد از مدت طولانى و قساوت دلها و پُر شدن زمين از ظلم و ستم خواهد بود.
📕 كمال الدين: ۴۴:۵١۶
🌼 برای سلامتی و تعجیل در #ظهور امام زمان (عج) صلوات 🌼
🆔 @yaddasht_tarbiyate
👌#تلنگر
♨️ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ منوط به، ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﮑﻦ!
♨️ و ﺑﺪﺑﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ، ﺑﺪ بوﺩﻥ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻧﮑﻦ!
✅ﻣﺎ ﺁﯾﯿﻨﻪ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ، اﻧﺴﺎﻧﯿﻢ!
🆔 @yaddasht_tarbiyate
#آسیب_شناسی_تربیتی 2⃣
💢درمان آسیب های رفتاری، هم چون شکل گیری آنها تدریجی بوده و به زمان نیاز دارد و نمی توان رفتاری را به یکباره و ناگهانی تغییر داد.
👈رفتار هایی چون مسئولیت گریزی، تنبلی و... از مشکلاتی است که در مان آن ها گاهی ماه ها به طول می انجامد.
به ما بپیوندید🌹
📚کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
✅ #حمید_قصری
#تهران . مدرسه علامه طباطبایی(ره) _ منطقه۳
معاون پرورشی و دبیر تفکر و سبک زندگی
محور کارها ؛ برگزاری مراسمات مذهبی ، اردوها و حلقه های بینش و تفکر اسلامی
#پویش_مربی_برتر