eitaa logo
یادداشت های تربیتی
5.5هزار دنبال‌کننده
970 عکس
246 ویدیو
120 فایل
🍃 مرجعی برای مربیان تربیتی، مبلغان و والدین 🍃 🔺 تربیت فرزند 🔺 تبادل تجربه و هم افزایی 🔺 تبیین مبانی کار تربیتی هوشمند 🔺 تقویت مربیان جبهه تربیتی انقلاب اسلامی 🔹️ ادمین ↙️ @m_shairian
مشاهده در ایتا
دانلود
سیزده بدر واقعی ما ، این است که از خانه‌های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.. استاد شهید مطهری یادداشت‌ها ج۶ ص ۱۳۱ @ir_tavabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 من در آن دنیا جلوی کسانی که بی حجاب هستند و ترویج بی حجابی می‌دهند را خواهم گرفت ... @yaddasht_tarbiyate
سَيِّدِى أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قَلْبِى ای آقای من محبت دنیا را از دلم بیرون کن فرازی از @kaalgraph
و چه شرفی بالاتر از آنکه نسلِ ما روی این پله‌ها خواهد نشست! به برکتِ خونِ حاج قاسم سلیمانی. آن روز از ته دل لبخند به لب می‌آوریم. آن روز از بلندگوهای بیت‌المقدس صدای آوینی بلند میشود که یادتان هست گفته بودیم راه قدس از کربلا میگذرد؟ و از شارعِ حاج احمد متوسلیان میگذریم و تمام دیوارهای سنگیِ قدیمیِ آنجا را کتیبه‌های حسینِ‌ فاطمه پر میکند! سر هر کوچه موکب میزنیم و چای عراقی میدهیم! و آب و جارو میکنیم که صاحب الزمان از راه برسد. و جان را،‌ درست پای همین پله‌ها، به فدای قدمش میکنیم،‌ ان شاالله تعالی.. متن از سید مصطفی موسوی
🌱 برادر و خواهر معلم ! بگذار صمیمانه از تو بپرسم ... 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 ✍ انسان سازی در غوغای جنگ های خطرناک ... 🌱 تشکیل حکومت اسلامی، یکی از معجزه‌گون‌ترین کارهاست، اما این مسأله نباید تشکیل هویت انسانی افراد را - فرد فردِ انسان‌هایی را که ما با آنها سر و کار داریم - از یاد ما ببرد. این، خیلی مهم است. نبی مکرّم اسلام انسان‌ها را اول ساخت؛ اول این پایه‌ها را تراشید، تا توانست این بنا را بر روی دوش آنها قرار دهد. 🌱 در تمام مدت آن ده سال - که بیش از صد سال کار در این ده سال متراکم شده است - پیغمبر در همه جا؛ در بحبوحه‌ی جنگ، در هنگام ساختن، در هنگام عبادت کردن، در هنگام گفتگو کردن با مردم، بنای هویت انسان‌های مخاطبِ خودش را فراموش نکرد؛ پیغمبر در غوغای جنگ‌های خطرناک مثل احزاب، بدر و اُحد هم انسان‌سازی میکرد.! «انسان‌سازی» ... یکی از بزرگترین کارهاست.۱۳۸۴/۱۱/۰۵  🔹امام خامنه ای حفظه الله🔹 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠واجبی که ضایع کردن آن، ما را به ارتکاب بقیه گناهان می‌کشاند... 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا پاکباز @yaddasht_tarbiyate @pakbaz_ir
عفوک افضل من عملی بخشش تو برتر است از عمل من فرازی از @kaalgraph
با سلام به همه مربی های عزیز کانال✌️ خداقوت و خسته نباشید ما در کانال یادداشت های تربیتی که چند سالی هست شروع به کار کردیم (البته اوایل تو تلگرام بودیم بعد اومدیم ایتا😊) هدفمون هم این هست که دستِ مربیان عزیز رو از لحاظ انگیزشی فکری و محتوایی و فهم تربیتی، پُر کنیم! 📉 گاهی اوقات بخاطر سر شلوغی ها و فعالیت های تربیتی که خودمون داریم در تهران، نتونستیم مثل قبل در کانال فعالیت کنیم 📈 اما ان شاء الله بعد از این بنا داریم کیفیت مطالب را بالاتر ببریم تا بتوانیم بهتر از گذشته به بچه های جبهه تربیتی انقلاب اسلامی خدمت کنیم. 🙏 بابت این چند وقت کم کاری حلال بفرمایید... جبران می کنیم✌️ یاعلی مدد مدیر
☘ برادر و خواهر مربی! اگر امکانات نیست! اگر اهمیت کار ارزشمند شما در تربیت نوجوانان، توسط دیگران فهم نمی شود... ✨شما پای اعتقاد خود ثابت قدم باش. به قول حاج احمد متوسلیان: برای آنچه که اعتقاد دارید هزینه کنید حتی اگر هزینه‌اش تنها ایستادن باشد. 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
🎁انتقاد سازنده یکی از مربیان! خیلی ممنونیم که روی مطالب حساس هستید ... انشالله حجم محتوای تولیدی رو بالا میبریم. اما یک توضیح کوتاهی باید بدم اون اینکه ممکنه بعضی مطالب متنی تخصصی اون هم پشت سرهم براتون خسته کننده باشه بهمین خاطر مطالب مرتبط با تربیت رو از اساتید تربیتی با ذکر منبع براتون بارگذاری میکنیم. البته بعضی از آثار هنری و تصویر سازی رو هم با هدف معرفی آثار هنرمندان جبهه هنری انقلاب اسلامی منتشر می کنیم.
❌ تربیت زوری ❕ 🔹استعدادهای هیچ انسانی را از راه ترساندن، زدن، ارعاب و تهدید نمی‌شود پرورش داد، همان‌طور که یک غنچه گل را نمی‌شود به زور به صورت گل درآورد، مثلًا غنچه را بکشیم تا گل بشود یا نهالی را که به زمین کرده‌ایم و می‌خواهد رشد بکند، با دست خودمان بگیریم به زور بکشیم تا رشد بکند. 🔹 رشد آن به کشیدن نیست. اعمال زور آنجا مفید نیست. فقط از راه طبیعی که احتیاج دارد به قوّه زمینی و خاک، آب، هوا، نور و حرارت [رشد می‌کند.] همان‌هایی را که احتیاج دارد باید به او بدهیم، خیلی هم با لطافت و نرمش و ملایمت- یعنی از راه خودش- تا رشد بکند. 🔸ولی اگر بخواهیم به زور گیاهی را رشد بدهیم [نتیجه نمی‌گیریم.] اصلًا اینجا عامل زور حکمفرما نیست. 🔸 از نظر تربیت انسان‌ها هم ترس و ارعاب عامل پرورش نیست. استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص44 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
عطای بزرگان و ابر بهار ببارد به جایی که ناید به کار وقتی مربی نفسانی عمل کند❗️ 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
🌱کاری که وظیفه است یا کاری که دوست داری؟! به حاج آقا گفتم: «همۀ ما آرزویمان است که آقا امام زمان را زیارت کنیم.» گفت: «ما همچنین چیزی می خواهیم؛ حالا زیارت هم کردی، بعدش چه می شود؟ مهمّ این است که به تکلیف عمل کنیم. بله؛ زیارتش خیلی هم خوب است، امّا مهمّ به تکلیف عمل کردن است. اینکه تشخیص بدهی که چه کار بکنی، و کار صحیح چیست. نه کاری که دوست داری.» خاطره ای از آقا مجتبی طهرانی (ره) 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 سفارش دیروز حضرت آقا 🌱 🌹من میخونم و اشک میریزم و استفاده می کنم ...
یادداشت های تربیتی
🌱 سفارش دیروز حضرت آقا 🌱 🌹من میخونم و اشک میریزم و استفاده می کنم ... #مسیر
یکی از مسائلی که بنظرم برای مربی های تربیتی واجبه مطالعه همین کتب شرح حال شهداست ... 🌱 یکی از کتب بسیار عالی که پیشنهاد میکنم حتما بخونید کتاب*آب هرگز نمیمیرد* خاطرات میرزامحمد سلگی است که با قلم کم نظیر حمید حسام نوشته شده... 🌹 حضرت آقا هم نگاه ویژه ای به حاج میرزا و این کتاب دارن(فیلمش رو براتون میذارم) حتماااا بخونید تو اپلیکشین های مطالعه مثل طاقچه هم هست
یادداشت های تربیتی
یکی از مسائلی که بنظرم برای مربی های تربیتی واجبه مطالعه همین کتب شرح حال شهداست ... 🌱 یکی از کتب بس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آقا: کتابی که اسمش آب هرگز نمیمیرد است،شرح حال یک جانبازی است که الان در همدان است؛ واقعاً اگر ممکن بود برای من -که ممکن نیست- پامیشدم میرفتم همدان، دیدن این مرد
🌱 دقت معلم در رسیدگی به بی انضباطی شاگردان 👨‍🏫 معلمی که املاهای بچه ها را با دقت نگاه می کند دارد کار بزرگی در جامعه صورت می دهد❕ 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
🌱 روش ما اهل بیت 🌱 🔹پیامبر (ص) معاذ بن جبل را به یمن فرستاد، وقت رفتن، این چند جمله را به او فرمود: «بَشِّرْ وَ لاتُنَفِّرْ، یسِّرْ وَ لا تُعَسِّرْ» به مردم نوید بده، بشارت بده، مردم را تشویق کن، نترسان؛ طوری اسلام را برای مردم بیان نکن که از آن وحشت کنند، آنقدر سخت و مشکل برای مردم بیان نکن که از اول بگویند چه کار سختی! 🔹 مطلب را طوری بگو که بفهمند تو اصلًا چیز خوب برایشان آورده‌ای و شوق و رغبتشان به سوی آن تحریک بشود. «یسِّر وَ لا تُعَسِّرْ» در کارها آسان بگیر، سخت نگیر؛ درست عکس عملی که غالباً ماها می‌کنیم، آنقدر سخت می‌گیریم که [مردم را از اسلام بیزار می‌کنیم.] در آن حدیث معروف هست که حضرت صادق علیه السلام همین موضوع را به اصحابشان نصیحت می‌کردند، فرمودند: مردم را که دعوت می‌کنید آنها را نترسانید، سخت‌گیری نکنید. بعد فرمود: روش ما اهل بیت بر سهولت و سماحت و آسانی است و روش دیگران (خوارج و دیگران) بر سختگیری است. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 5، ص115 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادداشت های تربیتی
امروز مهمان آرمان عزیز در بهشت زهرای تهران بودیم ... همان مربی شهیدی که میتوانست به هزارویک دلیل عاقلی آنجا نباشد اما به یک دلیل عاشقی رفت ... رفت و عزیز شد... عزیز همه ما 🌹به قول سید شهیدان اهل قلم که فرمود: «دست ما با قلم سازگارتر است تا با تفنگ، اما آنجا که شیطان و اولیای او با تفنگ بر جهان و جهانیان حاکمیت یافته‌اند، ما را چاره‌ای دیگر نیست مگر آنکه تفنگ بر داریم و از حق و عدالت و مظلومین دفاع کنیم و اکنون که کار را به کارزار کشانده‌اند، چه کسی دلاورتر از یاران کربلایی امام عشق؟»
👤گستاخ کردن فاسد ها 👤دلسرد کردن خوب ها 🤷‍♂چرا؟ چون در توی مربی بی اعتنایی می بینند ... 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
پرسش و پاسخ تربیتی-79.pdf
64K
🎩 مافیا بازی کنیم یا نه ؟ " در میان بچه های مذهبی شیوع پیدا کرده است؛ لطفا نظرتان را در مورد این بازی بفرمایید." پاسخ از استاد دسمی 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
🔻شیطان جیب بعضی ها را همان روز عید فطر می زند... نتایج مفید ماه رمضان را تا سال آینده در خود نگه داریم. آیت الله خوشوقت (ره) 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
سلام و خداقوت رفقا ✋ یه متنی میذارم یکم طولانیه اما خوندنش خالی از لطف نیست. تلنگر خوبی به ما مربی هاست👇
یک دانشجوی پزشکی خاطره بسیار جالبی را از زمان دانشجویی‌اش نقل می‌کند. زمانی كه ما دانشجوی پزشكی بوديم، در بخش قلب، استادی داشتيم كه از بهترين استادان ما بود. او در هر فرصتی كه به‌دست می‌آورد، سعی می‌كرد نكته جديدی به ما بياموزد و دانسته‌های خود را در بهترين شكل ممكن به ما منتقل می‌كرد. او در فرصت‌های مناسب، ما را در بوته تجربه و عمل قرار می‌داد. در اولين روزهای بخش ما را به بالين يک مرد جوان كه تازه بستری شده بود، برد. بعد از سلام و ادای احترام، به او گفت: اگر اجازه می‌دهيد اين همكاران من نيز قلب شما را معاينه كنند. مرد جوان پذيرفت. سپس به ما كه تركيبی از كارآموز و كارورز بوديم رو كرد و گفت: هريک از شما صدای قلب اين بيمار را به‌دقت گوش كنيد و هرچه می‌شنويد روی تكه‌كاغذی يادداشت كنيد و به من بدهيد. نظر استاد از اينكه اين شيوه را به‌كار می‌برد، اين بود كه اگر كسی از ما تشخيصش نادرست بود، از ديگری خجالت نكشد. هريک از ما به نوبت، قلب بيمار را معاينه كرديم و نظر خود را بر روی كاغذی نوشتیم و به استاد داديم. همه مايل بوديم بدانيم كه آيا تشخيصمان درست بوده يا خير؟ استاد نوشته‌های ما را تک‌تک مشاهده و قرائت كرد. جواب‌ها متنوع بودند. يكی به افزايش ضربان قلب اشاره كرده بود. يكی به نامنظمی ريتم آن. يكی نوشته بود: «ضربان طبيعی است.». يكی ريتم گالوپ ضعيف شنيده بود. يكی اظهار كرده بود كه بيمار چاق است و صداهای مبهم شنيده می‌شود و يكی به‌ وجود صدای اضافی در يكی از كانون‌ها اشاره كرده بود. استاد چند لحظه‌ای سكوت كرد و به ما می‌نگريست. منتظر بوديم تا يكی از آن نوشته‌ها را كه صحيح‌تر بوده، معرفی نمايد. اما با كمال تعجب استاد گفت: متاسفانه همه اين‌ها غلط است. و در حالی كه تنها كاغذ باقی‌مانده در دست راستش را تكان می‌داد، ادامه داد: تنها كاغذی كه می‌تواند به حقيقت نزديک باشد، اين كاغذ است كه نويسندهٔ آن بدون شک انسانی صادق است كه می‌تواند در آينده پزشكی حاذق شود. نوشته او را می‌خوانم، خودتان قضاوت كنيد. همه سر تا پا گوش بوديم تا استاد آن نوشته صحيح را بخواند. ايشان گفت: در اين كاغذ نوشته: «متاسفانه به‌علت كم‌تجربگی قادر به شنيدن صدايی نيستم.» و در حالی كه به چشمان متعجب ما می‌نگريست، ادامه داد: من نمی‌دانم در حالی كه اين بيمار دكستروكاردی دارد، و قلبش در طرف راست قرار گرفته، شما چگونه اين همه صداهای متنوع را در طرف چپ سينه او شنيده‌ايد؟ بچه‌های خوب من، از همين حالا كه دانشجو هستيد بدانيد كه تشخيص‌ندادن عيب نيست ولی تشخيص غلط بر مبنای يک معاينه غلط، عيب بزرگی محسوب می‌شود و می‌تواند برای بيمار خطرناک باشد. در پزشكی دقت، صداقت، حوصله و تجربه حرف اول را می‌زند. سعی كنيد با بی‌دقتی برای بيمار خود، تشخيص نادرستی ندهيد، يا برای او تصميمی ناثواب نگيريد. پ‌ن: در هر موردی تشخیص منصفانه باید داشته باشیم. در این صورت قضاوت کمتری خواهیم داشت. پس مطلب فوق یک درس انسانی‌ست نه فقط پزشکی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصلا به عنوان این کلیپ کاری ندارم که هر مسئولی باید ببینه یا نبینه... فقط به این فکر میکنم که چقدر روح یک انسان میتونه بزرگ بشه حتی در کودکی 🍃🍂🍃༻🌹༺‌‌‌🍃🍂🍃 @yaddasht_tarbiyate
یادداشت های تربیتی
یک دانشجوی پزشکی خاطره بسیار جالبی را از زمان دانشجویی‌اش نقل می‌کند. زمانی كه ما دانشجوی پزشكی بود
🗞 نظر ارسالی یکی از مربیان عزیز کانال در مورد این داستان جالب بود گفتم بذارم اینجا شما هم بخونید: آقا وقتی من این داستان رو خوندم گفتم چقدر میتونه برای بچه هایی که کارفرهنگی میکنن مفید باشه ... ممکنه برای هر مربی پیش بیاد که مسئله ای را درست فهم نکنه یا بلد نباشه. متربی میاد سوالی میکنه یا مشورتی میخواد اگر مطمئن نیستی مشورت نده ! بخدا هیچ اشکالی نداره اگر بگی نمیدونم یا بذار یه تاملی کنم بعدا بری از اساتید تربیتی مشورت بگیری و موضوع رو بالاپایین کنی بعد جواب بدی. اتفاقا اینطوری اعتبارت پیش بچه ها بالاتر میره میگن ایشون اگر درموضوعی اظهار نظر میکنه حتما درسته. البته اینم بگم مربی باید اطلاعات خودش رو بروز کنه و مدام در حال مطالعه باشه. یه مربی داشتیم هر وقت ازش مسئله شرعی میپرسیدن بلد نبود میگفت این موضوع اختلافیه و شونه خالی میکرد بین بچه ها سوژه شده بود. اینم خوب نیست. به قول علامه طباطبایی نمیدانم ها را بلند بگویید.