فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تصاویر زیبایی از مکه مکرمه
🆔 @yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
👈 کانال: "یاد ایام" @yade_ayyam
🔹 ایتا: http://eitaa.com/yade_ayyam
🔹تلگرام: http://t.me/yade_ayyaam
💠 نگاهی به حقایق و وقابع عبرت آموز و رویدادهای سیاسی اجتماعی و زندگی مردمان ابن مرز و بوم در یک صد سال اخیر، از زمان قاجار، پهلوی تا عصر حاضر
📢🎥 در قالب صوت و فیلم و عکس های گاه کمیاب، جالب و خاطره انگیز📷
📚نام کتاب: " خسی در میقات"
🖋نویسنده:جلال آل احمد
📑انتشارات: فردوس
📓تعداد صفحات: ۲۳۱
📖توضیحات:
این کتاب مجموعه خاطراتی از سفر به مکه و مشاهده مسایل گوناگون در این سفر معنوی و دینی است. در این کتاب نویسنده به پنجاه خاطره و حکایت که در سفر حج برایش رخداد نموده اشاره کرده و ابعادی از معنویات و برخی از حقایق تلخ و شیرین مربوط به این سفر را در قالب این خاطرات ارایه نموده است. وی به مشکلات سفر حج، نحوه ورود به مکه و مسجدالحرام، عنایات و امدادهای غیبی در طول سفر حج، همراهی وی با کاروان های ویژه و خاطرات مربوط به آنها، توصیف سرزمین های مختلف در مکه و مدینه مانند سرزمین منا، عرفات، مشعرالحرام، قبرستان بقیع، انجام اعمال و مناسک حج، ملاقات وی با شخصیت های علمی سایر کشورها، فعالیت های فرهنگی وی در طول سفر حج و گفتگوها و مناظرات وی با برخی از علمای سنی به عنوان حکایت اشاره نموده است.
#سفر_نامه_حج
🆔 @yade_ayyam
یاد ایام
📚نام کتاب: " خسی در میقات" 🖋نویسنده:جلال آل احمد 📑انتشارات: فردوس 📓تعداد صفحات: ۲۳۱ 📖توضیحات: ا
📕خسی در میقات
✍️ جلال آل احمد
خسی در میقات یکی از معروفتزین سفرنامه های معاصر حج است که جلال آل احمد در سال ۱۳۴۳ و در سن ۴۱ سالگی طی سفر حج نوشته است. شاید اولین ویژگی “خسی در میقات” که به ذهن می رسد، موقعیت ویژه ای است که نویسنده در آن پا به چنین سفری گذاشته و به موجب آن این سفر می تواند فصل تازه ای از حیات نویسنده محسوب شود. به عبارت دیگر این سفر برای آل احمد یک سفر معمولی نیست. آل احمدی که به این سفر می رود، همانست که روزی پیوستن به حزب توده را تجربه کرده؛ آل احمدی که گریز از خانوادۀ مذهبی خود را و بی نمازی را و انتشار کتاب در اعتراض به سنت های دینی را تجربه کرده. دکتر شریعتی می گوید: «اگر کسی ادوار زندگی آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال های ۲۴ و ۲۵ -که توده ای شده بود- مقایسه کند، نمی تواند بپذیرد نویسندۀ سفر نامۀ حج، همو باشد.» آل احمد در این سفرنامه در هر منزلی و موقفی قلم را دست گرفته و آنقدر از جزییات و تفاصیل سفر خودش بطور بداهه برای ما نوشته که از خودمان می پرسیم چطور یک آدم در طول سفرش اینقدر فرصت نوشتن داشته؟
سفرنامه از فرودگاه جدّه آغاز می شود، محل آشنایی اولیۀ مسافران با یکدیگر. مسافرانی که از دهاتی ها و پیرزن ها تا نخبه هایی مثل جلال، همه به یک رنگ در آمده اند. دردسر ها و سختی ها و کمبود امکانات در سفر، برای همه یکسان است. «در آشیانۀ حجاج که به انتظار بودیم،جوانک های بازرس با آمیخته ای از اعجاب و تحقیر نگاه می کردند؛ همه را. به خصوص مرا. (شاید خیال می کردم؟ چون خودم را توی جماعت برخورده می دیدم؟) و که «بله چه احمق هایی!»، لابد. و خودشان؟ بهترین مصرف کنندگان تیغ ریش تراشی و کراوات و خمیردندان! و «حاجی بعد از این» ها: دهاتی ها و بازاری ها و خاله خانم ها و اُمّل ها و تک و توکی آدم های مثل من. و اعجاب انگیز. و همه تیغ ریش تراشی و آن خررنگ کن های دیگر را رها کرده، و روانه به کشفی. هرکدام یک جور. یکی به کشف سفر؛ دیگری به کشف کعبه؛ و دیگری به کشفِ خودِ کشف...
ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
📄 بخشی از کتاب: "خسي در ميقات" :
و افتادم توی یکی از شارعها که از وسط چادرها میگذشت. جماعت حاجیان در دستههای درهم شونده، و علامت هر کدام در دست سرکردهها شاخص از وسط چادرها میگذشتند. به هجومی و ترسی و شتابی. که وقتی بچه بودم در بازار تهران، روزهای عاشورا میتوانستم دید. و همه لبیکگویان. و همه سفید پوش. و تازه امروز فهمیدم که حتا رنگ سفید چه انواع دارد. چرکمرد و خامهای و نیلخورده و شیری و براق و مات و همینجور... و چه هیجانی در خود ایجاد میکردند حضرات. با حرکات اضافی ناشی از ترس گم شدن! همچنان که میرفتم احساس میکردم که سربالا میرویم. و راه تنگتر میشود. گفتم لابد مثل دیگران به سمت محل رجم میرویم. تک و توک خانههای مسکونی، بر خرسنگهای لخت نهاده؛ با دیوارکی و مهتابی و دری و شیر آبی. و بر سر بام آنها مردم تماشاچی ایستاده. یا حجاج؟...
و همچنان سربالا میرفتیم که یک مرتبه راه بند آمد. معلوم شد جماعت بیراهنما به کوچهی بنبستی افتاده و فشار جمعیت چنان بود که یک لحظه وحشتم گرفت. تنها در میان جمعی ناشناس. و هر کس به زبانی.آوار برج بابلی فرو ریخته در یک کوچهی تنگ سنگی. که خودم را از سینهی سنگچین دیوار بالا کشیدم؛ و نیم متری از سروکلهی جماعت بالا آمده، فریادی به سمت هر حاجی ایرانی کشیدم که کوچه بن بست است و باید برگشت و کمک کنید و دست به دست خبر را به آخر جماعت برسانید. که شروع کردند. و بعد به عربی: اوگفوا. ما بشارع! و چندین بار. جماعت پیرمردی را چنان به قلوه سنگهای دیوار فشرده بود که از حال رفت. سر دست گذاشتیمش سر دیوار که همسایگان محل آب آوردند تا حالش را جا بیاورند. وحشت از گم شدن، وحشت از جای ناشناس، شوق تماشا، شوق به شرکت در اعمال و مراسم، از هر حاجی ملغمهای میسازد سر از پا نشناس. و سرتا پا هیجان، و "بیخود"ی و ذرهای در مسیلی. همهی مقدمات حاضر است تا تو ارادهات را فراموش کنی. و خود من سه بار احرامم باز شد. نه تنها هوله، دوشم، حتا ازارم..."
"و حمال بازی قضیه، چنان به نفع دستگاه عهد بوقی سعودی است و چنان زیربنای درخوری است برای آن حکومت که گمان نمیکنم به این زودی مقدمات از بین بردنش را فراهم کنند. مسلم است که سالهای سال پس ازین مراسم حج دایر خواهد بود. چون زیارت است و سیاحت و تجارت و تفنن و تجربهای؛ برای هر دهاتی که از پای آب و گاوش راه افتاده و هیچ فرصت دیگری برای جهانگردی و تجربهی سفر ندارد. اما اگر توانستیم این حج را در خور آدم قرن بیستم که نه، در خور آدم قرن چهاردهمی بکنیم؛ میتوان امیدوار بود که حج مرحلهای باشد و تجربهای در زندگی افراد ملل مسلمان. وگرنه حج به صورت فعلی یک بدویت موتوریزه است..."
🆔 @yade_ayyaam
یاد ایام
📚نام کتاب: " خسی در میقات" 🖋نویسنده:جلال آل احمد 📑انتشارات: فردوس 📓تعداد صفحات: ۲۳۱ 📖توضیحات: ا
خسی در میقات - جلال آل احمد.PDF
6.65M
📚 نسخه PDF | 📖 کتاب: "خسی در میقات"
🖌 نوشته : جلال آل احمد
┄──┄──┄──┄─ا
🌴 #سفرنامه_حج
🆔 @yade_ayyam ✔️JOIN
✅ کانال "یاد ایام"
یاد ایام
📚نام کتاب: " خسی در میقات" 🖋نویسنده:جلال آل احمد 📑انتشارات: فردوس 📓تعداد صفحات: ۲۳۱ 📖توضیحات: ا
💥💥 جلال آل احمد
🔔مردی که قلمش، آهنگ بیداری نسل جوان را می نواخت
✍️جلال برای بسیاری از ما آشناست؛ اما شاید کمتر کسی بداند که پدرش آیت الله سید احمد طالقانی است. جلال اهل اورازان بود، دهکده ای که همه مردمانش از ساداتند. او مدتی برای تحصیل علوم دینی به نجف رفت، اما سری پر شور داشت و می خواست به دانشگاه آمریکایی بیروت برود که ناگهان همه چیز را کنار گذاشت و برگشت به تهران تا برود به دانشسرایعالی و معلم بشود؛ تا عضویت در حزب توده و زحمتکشان را تجربه کند، حتی سفری به اسرائیل داشته باشد و بعد از کودتای 28 مرداد، حزب و حزب بازی را ببوسد و بگذارد کنار و یکراست برود سراغ اصل مطلب ... سراغ دردی که جامعه روشنفکری را فرا گرفته و رهایی از آن، با این همه تاری که دورش تنیده، سخت است.
✍️در همین دوره است که «غربزدگی» را مینویسد و میرود به مکه و میشود «خسی در میقات». برخی می گویند درگذشت نابهنگام او در اسالم گیلان، کار دربار و ساواکی هاست که از قلمش می ترسیدند. اما سیمین، همسرش، نویسنده «سووشون»، می گوید که دو عشق خطرناک کار «تجلی روشنفکری مسئول معاصر» را ساخت: سیگار و کوکا! جلال در مصرف کوکاکولا زیاده روی میکرد؛ اصلا نمی توانست کنار بگذاردش. پزشک به او گفته بود اگر ترک نکنی این دو تا را، کارت ساخته است، اما انگار نه انگار ... این را سیمین دانشور نقل می کند و البته به واقعیت هم نزدیکتر است. این طور می شود که جلال 46 ساله، روز 18 شهریور سال 1348، ناغافل پر میکشد به جایی که از آنجا آمده بود ...
یادش گرامیباد
تاریخدون؛ تاریخ برای همه
تصویر پیوست: عکسی دیده نشده از جلال آل احمد، در نوجوانی، هنگامی که برای تحصیل به نجف رفت و سری هم به ایوان مدائن زد.
🆔 @yade_ayyam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بعضی از آقازادهها روی پهلوی رو سفید کردند!
🔹حجت الاسلام دانشمند: چون بابات وزیر و وکیله هر غلطی میخواستی کردی؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دیشب این سکانس برره در فلسطین اشغالی رقم خورد!
اینقدر رژیم صهیونیستی از انتقام حزب الله میترسید که دیروز توهم زدن حزب الله حمله کرده زدن نیروهای خودی رو منفجر کردن 😂
بعد دیدن خیلی زشته بگن سربازای خودمون رو کشتیم گفتن حزب الله حمله کرده، حزبالله هم بیانیه داد که به ما ربطی نداری شما اسکلین ما انتقام خودمون رو میگیریم
🆔 @yade_ayyam
یاد ایام
🔴 دیشب این سکانس برره در فلسطین اشغالی رقم خورد! اینقدر رژیم صهیونیستی از انتقام حزب الله میترسید ک
🔴افسر صهیونیست: همچنان از غزه وحشت داریم
🔹نظامیان و افسران اسرائیلی در جنگ غزه حملات مسلحانه غیر قابل تحملی را به چشم خود دیدند ، در حالی که موشک ها هم در پشت آنها در حال ریزش مستمر بود ، آنها شرایطی را تجربه کردند که غیر قابل باور است.
🔹کابوس جنگ همچنان به سراغ نظامیان مجروح صهیونیست می آید ، آنها روح و عقلشان در معرض ضربات شدیدی قرار گرفته است.
📖 کتاب: "مهدعلیا"
✍️ به قلم: عبدالحسین نوائی
▫️در این مجموعه, 185 برگ سند درباره مهد علیا ـ مادر ناصرالدین شاه قاجار ـ که در ‘سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران’ و ‘موسسه تاریخ معاصر ایران’ نگهداری میشود, بازنویسی و چاپ شده است. اسناد ذیل این موضوعات گرد آمده است: وقفیات, فرامین, نامههای مهد علیا به ناصرالدین شاه, نامههای مهدعلیا به اشخاص, نامههای اشخاص به مهدعلیا, نامههای اشخاص درباره مهدعلیا, قروض مهدعلیا, مداخل و مخارج مهدعلیا, ماترک. در پایان کتاب شرح و معنی برخی اصطلاحات, شجرهنامه مهدعلیا و نمایه اسامی آمده است.
@yade_ayyaam
یاد ایام
📖 کتاب: "مهدعلیا" ✍️ به قلم: عبدالحسین نوائی ▫️در این مجموعه, 185 برگ سند درباره مهد علیا ـ مادر ن
mhd_elya_bh_rvayt_asnad.pdf
17.29M
📚 نسخه PDF | 📖 کتاب: "مهدعلیا"، به روایت اسناد
✍️ به قلم: عبدالحسین نوائی
@yade_ayyam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 هیچ وقت کسی را از روی ظاهر قضاوت نکنید...
#سکانس_برتر
@yade_ayyam 👈👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنرانی #شهيد_بهشتی
- انقلاب اسلامی در معرض خطر و آسیب قطعی است چون در بعد اقتصادی اش اسلامی نشده است
- نزدیک به ۱۵ ماه از پیروزی انقلاب می گذرد ولی هنوز در جامعه ما سیر ها و خیلی سیر ها با گرسنه ها و خیلی گرسنه ها باهم در جامعه دیده میشوند تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست
@yade_ayyam
✍️ ماجرای جالب واکنش متفاوت رهبر انقلاب به شعار «جانم فدای رهبر»
🔺رهبر انقلاب در دیدار با خانواده نیروی دریایی سپاه به تعابیر موجود در سرودی که اول مراسم خوانده شده بود همچون «ناخدای کشتی ولایت» و «نوح ما»، اعتراض کردند: «به همه این را میگویم و گفتهام و تکرار میکنم:
🔺مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی عصر ارواحنافداه هست، اینها را تنزل بدهیم در سطح انسانهای کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتمالانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.»
🔺رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش از استفاده تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم رسمی نیروهای مسلح انتقاد و تصریح کرده بودند: «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•🌸•∞•﴿بِسْمِ رَبِ چَشْمْ هایِ مَهْدی (عج)﴾•∞•🌸•
🍃●•• هرچہمیڪشیمو
🌱●•• هرچہبرسرمانمیآید
🍂●•• ازنافرمانے از خداست😔...
•○●﴿شهید حسین خرازی﴾●○•
▪️توصیه رهبر انقلاب برای روز عرفه: لحظه به لحظه از ظهر عرفه تا غروب مثل اکسیر حائز اهمیت است.
@yade_ayyam
🗓 ۹ مرداد ۱۳۶۶ - ۶ذيحجّه سال ۱۴۰۷ قمري - کشتار خونین حجاج در مکه به دست ال سعود
شواهد حاکی از آن داشت که سازمان منافقین در قتلعام حجاج ایرانی با وهابیون سعودی همکاری داشتند
@yade_ayyam
🗓 ۹ مرداد ۱۳۶۶ - ۶ذيحجّه سال ۱۴۰۷ قمري - کشتار خونین حجاج در مکه به دست ال سعود
🌷گفتار شهید آوینی در رثای شهدای حج سال1366:
— ميخواهم در رثای شما، ای كبوتران خونینبال حرم امن، مرثیهای بسرایم؛ اما كلام زمینگیر است و كبوتر شكستهبال دل من نیز آسمان را تنها در خیال ميپرورد. كلام اسیر قفس ماهیات است و عقل اسیر دام كلام، و آنجا كه شما بال كشیدید پر جبرائیل عقل ميسوزد. آنجا جز نبی عشق را بار نميدهند و جز او و اوصیایش، یعنی آنان كه زمین نسبیت را به آسمان اطلاق پیوند ميدهند، دیگر كیست كه بتواند بر معرج انقطاع كامل پای نهد و چشم دلش به ضیاء نظر به غیبالغیوب ذات نور یابد...
چهل روز از بزرگترین فاجعهی تاریخ، شكستن امنیت حرم امن، ميگذرد. حسین بن علي(ع) مكهی مكرمه را ترك گفت تا این حرمت محفوظ بماند و ماند تا امروز، كه آنچه با شمشیر یزیدیان به انجام نرسید با تفنگهای آل سعود، این یزیدتر از یزیدیان، به انجام رسد. عقل زمینگیر ما از ادراك عظمت این هتك حرمت محروم است، اما آن نایب ولایت مطلقه فرمود كه از این عظیمتر واقعهای در تاریخ رُخ نداده است و زبان او زبان صدق است...
فاجعهی خونین ششم ذيالحجه در مكهی مكرمه نقاب منافقانهی فریب را از چهرهی مدعیان دروغین اسلام بر انداخت و سرنوشت حكام حجاز با سرنوشت آمریكا پیوند خورد و یك بار دیگر خون پیروز شد...
@yade_ayyaam
شهیدآوینی-در رثای شهدای مکه-1366.mp3
1.61M
📢 صوت | گفتار شهید مرتضی آوینی در در رثای شهدای حرم امن الهی
🗓 به مناسبت ۹ مرداد ۱۳۶۶ - ۶ذيحجّه سال ۱۴۰۷ قمري - سالروز کشتار خونین حجاج در مکه به دست ال سعود
@yade_ayyam