#نوجوان
#فردی
✅او به من نگاه کرد پس دوستم دارد!
اگر یک مرور کوتاه به دورهی نوجوانی و حتی اوایل رسیدن به جوانیمان، که با ورود به دانشگاه شروع شد، بیندازیم متوجه میشویم حداقل یکبار تجربه پدیدهای رایج به نام «معشوقه سازی ذهنی» را داشته ایم.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
دبیری داشتیم که کمی بیشتر از بقیهی معلمانمان با بچهها خو میگرفت. اگر کسی حال خوشی نداشت، سریع متوجه میشد و از او علت این دمغ بودن را میپرسید. در کل ادعا میکرد خیلی خوب بچهها را میفهمد و دوست دارد بعد از معلم و شاگرد بودن، باهم دوست باشیم و مثل یک دوست به او حس نزدیکی کنیم. همین حرفها و توجهات بیمنظور باعث شده بود اکثر دانشآموزانی که با او کلاس داشتند، شیفتهی این معلم شوند. این شیفتگی چیزی فراتر از رابطهی یک دوستی معمولی بود. از محبتهای افراطی به او گرفته تا نگرانیهای بیش از حدی که برایش داشتند و حتی حس مالکیت نسبت به او.
شاید برای شما و در آن موقعیت حساس سنی همچین تجاربی پیش آمده باشد که مطمئنا همینطور است. در کنار عشق نامعقول به دبیر با پدیدهای دیگری به اسم عشق همکلاسی طرف بودیم. همکلاسیهایی که با یکدیگر چنان اخت میشدند که ریز به ریز اتفاقات آیندهشان را با یکدیگر برنامهریزی میکردند. دائم سرشان توی گوش هم بود و برای هم از هر دری حرف میزدند و از این اتفاقات مشابه که باعث میشود ما به فرد مقابلمان بیش از اندازه وابسته شویم.
در کنار این گروهها افراد دیگری بودند که با یک لبخند از سوی جنس مخالفشان صورتشان گُر میگرفت و چنان قلبشان تند تند میزد که مدتها طول میکشید به وضعیت عادی برگردند. گمان میکنم این مورد در بین دختران و پسران به یک اندازه یافت شود. دخترانی که وقتی متوجه نگاه پسری به خود شوند سریع فکر و خیال برشان میدارد که پسر مورد نظر به او چشم دارد و پسرانی که با خندیدن یک دختر به خود اجازه میدهند گمان کنند کاسهای زیر نیم کاسه است و لابد علاقهای در میان است.
اگر یک مرور کوتاه به دورهی نوجوانی و حتی اوایل رسیدن به جوانیمان، که با ورود به دانشگاه شروع شد، بیندازیم متوجه میشویم حداقل یکبار یکی از تجارب بالا را داشتهایم. پدیدهای رایج به نام «معشوقه سازی ذهنی».
در اینجا ما بر سر خوب یا بد بودن این موضوع حرفی نخواهیم زد، چرا که تا حدودی داشتن و به وجود آمدن این حس در سن نوجوانی معمول است.اما جایی این طرز تفکرات خطرناک میشود که ما نگاه ساده لوحانهای به مسائل این چنینی داشته باشیم و به عبارتی در مقابل رشد بلوغ عاطفیمان ممانعت کنیم. اگر با همین روند فکری رشد کنیم و هر نگاه سادهای از سوی مخاطبی در ذهن خودمان را به تفاسیر عاشقانه وصل کنیم با مشکل برمیخوریم. در هر مکانی منتظر توجه هستیم، به دنبال تحسین دیگرانیم و میگردیم ببینیم که چه کسی به ما بهطور ویژه نگاه میکند. از «خود بودن خود» فاصله میگیریم. دائم منتظر تائید شدن توسط بقیه هستیم.
چرا؟
💠چون انتظار داریم کسی ما را بهصورت ویژه تشویق و تائید کند. بعد اگر با چیزی که میخواستیم مواجه نشویم اعتماد بهنفسمان پایین میآید. به هر ترفندی دست میزنیم تا به چشم آییم. به عبارتی با یک غوره سردیمان میشود و با یک مویز گرمی.
تمامی این حالات و افکار زمانی در ما ریشه میگیرند که ما با یک توهم ذهنی زندگی کنیم.
همان توهم ذهنی که از نوجوانی با ما همراه شده و با ارتباط گیری با هرکسی آن را به یک بت تبدیل میکنیم و او را در ذهن خود به صورت معشوق فرض میگیریم.
شاید خودمان متوجه این اتفاقات درونی و ذهنی نشویم اما چنان در ناخودآگاهمان قوت میگیرند که به سختی میشود آن را انکار کرد. پای نگاههای سادهلوحانهای که از کودکی همراه خود داشتیم را به بزرگسالی باز نکنیم. از هر برخورد صمیمانه برداشت عاشقانه نکنیم. با هر عملی نگران تائید نشدن و رد شدن کسی نباشیم. ما همهمان به نگاه کسی خاص و زیبا هستیم. اما لزومی ندارد خودمان بگردیم و آن را پیدا کنیم. بگذارید گاهی یک سری اتفاقات ما را پیدا کنند.
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
⭕️نظام «نمرهای» چگونه خلاقیت بچهها را نابود میکند؟
🔻تقوا روشی برای انگیزهمندشدن است که با نوعی خودکنترلی (نه با کنترل بیرونی) انسان را برای انجام رفتارهای خوب، انگیزهمند میکند، لذا در روش تربیتی مبتنی بر تقوا «تشویق و تنبیهِ فوری» زیاد جایی ندارد.
📌 مهمترین اثرِ روش تقوا «استقلال روحی انسان» است، خلاقیت و شکوفایی هم از استقلال روحی برمیآید؛ کسی که به تشویق و تنبیه دیگران وابسته باشد، در واقع ریشۀ خلاقیت خودش را سوزانده است.
🔻نظام آموزشی مبتنی بر «نمره» خلاقیت و استقلال روحی بچهها را نابود میکند. دانشآموزی که فرایند تحصیلش درست نبوده و فقط نمرۀ خوب گرفته ولی اهل تحلیل نیست؛ آدمِ باسوادی است که خلاق و مولّد نیست؛ بلکه وابسته و مقلّد است.
📌 «پس دانشآموزانی که خلاقیت دارند ولی با همین روشِ تشویق و تنبیه فوری تربیت شدهاند، چه؟» آنها فقط یک بخشی از خلاقیت خودشان را بروز دادهاند؛ هنوز نتوانستند تمام خلاقیتشان را نشان دهند.
@yadegaranir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی راست میگوید، بعد از برجام ما هر روز شاهد یک گشایش هستیم، مثل گشایشی که برای خانواده رییس سابق بانک مرکزی (ولی الله سقف) ايجاد شد و اقامت استرالیا گرفتند.
@yadegaranir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ علی کوچولو
🌹پیشکش به فرزند شهید حججی
📺با الهام از برنامه کودک خاطرهانگیز علی کوچولو
🔹آهنگساز: مرحوم استاد بابک بیات
🔸خواننده: ستوده حقانی
🔹کارگردان: حامد حیدری
#شهید_حججی
@yadegaranir
یادگاران
@yadegaranir
📢 هماکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir
👈پاسخ رهبرانقلاب درباره برخی از نگرانیها نسبت به آینده انقلاب:
📣 به همه بگویید...
🔻در روزهای اخیر جمعی از فعالان فرهنگی خارج از کشور با رهبر انقلاب دیدار کردند که در خلال آن یکی از حضار، دغدغه و نگرانی علاقمندان به انقلاب در آن سوی مرزها را از آینده بیان کرد.
🔷️ رهبر انقلاب در پاسخ به نگرانی این شخص از اقدامات دشمنان گفتند:
🔺️نسبت به اوضاع ما اصلا نگران نباشند، هیچکس هیچ غلطی نمیتواند بکند، مطمئن باشند، هیچ تردیدی در این جهت وجود ندارد؛ #این_را_به_همه_بگویید.
@yadegaranir
🔸مرور حماسه «سخنگوی شهدا»
🔹قدم به قدم با محسن از ولادت تا شهادت
✅21 تیر 1370 به دنیا آمد، در 21 سالگی لباس دامادی پوشید و 25 سال بیشتر نداشت که پدر شد؛ اما در 26 سالگی به قهرمان شماره یک ایران تبدیل شد و مدال نمایندگی شهدا را بر گردن بریدهاش انداخت.
🔻متن کامل:
http://fna.ir/bns3ws
#حججی
@yadegaranir
#تربیت_اسلامی
💢 آخرهای زمان شاه بود. یکی از این برادران جوان ارتشی، انصافاً انقلابی برخورد کرد. یعنی اولین حرکت ضد شاه در ارتش را او انجام داد و بعد هم ... از پادگان نجاتش دادند.
از او پرسیدند: شما چطور شد که انقلابی شدی؟ گفت: من تحلیلی ندارم ... ولی میدانم وقتی من به دنیا آمدم پدرم من را به دست نواب صفوی داد تا در گوشم اذان بگوید - و من این را مکرر شنیدهام که نواب صفوی وقتی اذان میگفت آنقدر هیجان داشت که مردم میلرزیدند. - گفت من هرچه دارم از آن اذان دارم.
♦️ این کار خوبی است که بچههایتان را به دست صاحب نفسی بدهید تا در گوش او اذان بگوید. یک کسی که از اولیای خدا باشد و نفسش گیرا باشد.
@yadegaranir
#تربیت_در_زندگی_متأهلی
آقای خونه
👈 اگر روزی از کار برگشتید و خانه نامرتب بود یا شامی آماده نبود، شما باید اول نگران همسرتان باشید؛ نه اینکه از آن اوضاع عصبانی باشید!❌
@yadegaranir
#تربیت_فرزند
قولهایی را که به کودکتان میدهید عملی کنید. بهانه نیاورید. اگر شما روی حرفتان نایستید، چرا او باید مسئولیت پذیر باشد و به قولهایی که به شما میدهد عمل کند؟
@yadegaranir
بسمه تعالی
دوره تربیت مربی نوجوان😊
دوره اول: عمومی_ کلیات(۳۵ تا ۵۰ جلسه کلاس)
دوره عمومی،دوره ای مقدماتی که در آن آشنایی کلی در جهت ارتباط موثر با نوجوان شکل می گیرد.
مباحث مطرح شده در دوره عمومی(مقدماتی) :
#روز_سوم_دوره_شش_کلاس
🔸روحیه تشکیلاتی ۱و ۲
🔸وظیفه مربی در ایجاد روحیه مشورت در متربی
🔸 آفات مربی گری ۱ و ۲
🔸کلیات سیر معارفی برای نوجوانان ۱ و ۲
#مجموعه_فرهنگی_یادگاران_امام_ره
eitaa.com/yadegaranir ایتا
sapp.ir/yadegaranir سروش
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
🔺 روحیه تشکیلاتی ۱و ۲
🔺وظیفه مربی در ایجاد روحیه مشورت در متربی
🔺کلیات سیر معارفی برای نوجوانان ۱ و ۲
🔸حجت الاسلام دکتر منصوری
کار تشکیلاتی 1.mp3
10.81M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
#مجموعه_یادگاران_امام
🔺 روحیه تشکیلاتی ۱
🔸حجت الاسلام دکتر منصوری
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
کار تشکیلاتی 2.mp3
14.98M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
#مجموعه_یادگاران_امام
🔺 روحیه تشکیلاتی ۲
🔸حجت الاسلام دکتر منصوری
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
مشورت.mp3
8.67M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
#مجموعه_یادگاران_امام
🔺 وظیفه مربی در ایجاد روحیه مشورت در متربی
🔸حجت الاسلام دکتر منصوری
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
🔺 آفات مربی گری ۱ و ۲
🔸سرکار خانم اسماعیلی
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
آفات1.mp3
10.58M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
🔺 آفات مربی گری ۱
🔸سرکار خانم اسماعیلی
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
آفات 2.mp3
9.76M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
🔺 آفات مربی گری ۲
🔸سرکار خانم اسماعیلی
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
کلیات معارف نوجوان.mp3
8.88M
#_تربیت_مربی
#دوره_عمومی ( مقدماتی)
#مجموعه_یادگاران_امام
🔺 کلیات سیر معارفی نوجوان
🔸حجت الاسلام دکتر منصوری
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش
بسمه تعالی
قابل توجه عزیزان حاضر در دوره مقدماتی تربیت مربی
در طول دوره تا جلسه آینده این صوت هاشنیده شود
🎵صوت های تربیتی نوجوان
🎵 ۳۰ ویژگی کودکی تا نوجوانی
🔻حجت الاسلام تراشیون
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://eitaa.com/yadegaranir ایتا
http://sapp.ir/yadegaranir سروش