eitaa logo
یادگاه (فصل آگاهی)
109 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.1هزار ویدیو
168 فایل
لینک ناشناس
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ✍ آیت الله جوادی آملی : الآن ما ماه مبارك رمضان را در پيش داريم. بعضي‌ها مي‌گويند چگونه ما هفده ساعت غذا نخوريم؟ آن‌ها كه «بدني» فكر مي‌كنند آنها را غصه‌ مي‌گيرد كه من به هر حال آب مي‌خواهم, نان مي‌خواهم هميشه ساعت را نگاه مي‌كنند كه چه وقت اذان مي‌شود، آنها كه الهي فكر مي‌كنند اصلاً منتظرند, روزشمارند كه ماه مبارك رمضان بيابد. در بين حكماي بزرگ مثل مرحوم بوعلي و امثال آن که از بزرگان و مفاخر اسلامي هستند اين‌ها آمدند به شما گفتند اگر كسي با يك غذاي كمي دارد زندگي مي‌كند شما اين را باور كنيد، براي اينكه طب، يك و معارف برتر از طب، دو; اين را تجويز مي‌كند، سه. مرحوم بوعلي مثالي ذكر مي‌كند و مي‌گويد انسان روحي دارد و بدني, نه بدن اصل است نه همتاي هم‌اند، براي اينكه بدن را روح دارد اداره مي‌كند. اين بدن غذا مي‌خواهد؛ ولي در حال نشاط و اندوه, ما مي‌آزماييم كه اين بدن چيزي نمي‌خواهد. اگر كسي ـ ان‌شاءالله ـ براي فرزندش جشني در پيش داشته باشد اين از صبح تا نيمه شب مرتب در حركت است به استقبال و بدرقه مهمان‌ها مي‌پردازد، از صبح كه شروع كرده چيزي نخورده تا نيمه شب و نيمه شب هم كه شد به او شام تعارف مي‌كنند مي‌گويد من ميل ندارم از بس خوشحال است، در نشاط و خوشحالي, روح به بدن توجه ندارد، به آن هدف والاي خودش متوجه است، چون به بدن توجه ندارد، بنابراين غذا نمي‌خواهد سالم هم هست؛ ولي مي‌گويد ميل به غذا ندارم ـ خداي ناكرده ـ در اندوه و غم اگر كسي عزيزي را از دست داد از صبح تا غروب مرتب حمل جنازه و تشييع كردن و دفن كردن و تلقين كردن و بدرقه كردن, نيمه شب كارش تمام مي‌شود؛ اما هيچ اشتها به غذا ندارد, چرا؟ چون روحش جاي ديگر است؛ بدن, اصل نيست. شما مي‌بينيد دو برادر از يك خانواده يكي گرفتار شكم است مرتب ساعت نگاه مي‌كند مرتب مي‌گويد روز طولاني است؛ اما يكي ديگر كه اهل معناست، اصلاً نمازش را هم اوّل وقت مي‌خواند، چون خيلي فضيلت دارد نماز مغرب و عشا را انسان به حالت روزه بخواند، قبل از افطار گرچه وقتي اوّلِ اذان شد شخص صائم نيست، ديگر روزه ندارد، ولي قبل از اينكه چيزي ميل كند اين نماز مغرب و عشا را بخواند نه تنها فضيلت اوّل وقت است, فضيلت صلات صائم را دارد، حواسمان جمع باشد! 📚جلسه درس اخلاق ✅
🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 📚 سوره مبارکه بقره/ آیه ۳۴ 🔸 آیه : وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِين. ____ 🔹 زبان فارسی : و (یاد کن) هنگامی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده و خضوع کنید!» همگی سجده کردند؛ جز ابلیس که سر باز زد، و تکبر ورزید، (و به خاطر نافرمانی و تکبرش) از کافران شد. ____ 🔸 تفسیر آیه : 1- فرشتگان نیز مانند انسان، مورد خطاب وامر ونهى قرار دارند. «أسجدوا لادم»  2- لیاقت، از سابقه مهمتر است. فرشتگان قدیمى باید براى انسان تازه به دوران رسیده امّا لایق، سجده كنند. «أسجدوالادم»  3- خطرناك‏تر از نافرمانى در عمل، بى‏اعتقادى به فرمان است.«ابى‏ و استكبر»  4- تكبّر وجسارت ابلیس، سرچشمه‏ى بدبختى‏هاى او شد. «كان من الكافرین» 📚 «تفسیر نور»
یادگاه (فصل آگاهی)
🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 📚 سوره مبارکه بقره/ آیه ۳۴ 🔸 آیه : وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ #اسْجُدُوا لِآدَمَ فَس
ما بعنوان پیروان مکتب جعفری ،بر این باور هستیم که ( قرآن کتاب زندگی است) در کتاب زندگی ، مهمتر از پوسته و فرم ( لغات آیات و ترجمه ) ، تفسیر و تاویل لغات + مفاهیم است . مثال : مولف کتاب زندگی، ماجرای خلقت انسان را روایت می کند . ... ماجرا به جایی می رسد که فرشتگان به خدا می گویند " موجودی که آفریده ای بسیار خونریز و اهل فساد خواهد شد" زیرا به او اختیار داده ای و این موجود می تواند برخلاف صلاح خود و فرمان خداوندی تصمیماتی اتخاذ و اقدام کند که منجر به خونریزی و فساد بر عالمی خواهدشد که قرارست آنجا زندگی کند . خداوند در جوابشان می گوید" من چیزی می دانم که شما نمی دانید. " و برای اینکه فرشتگان به عظمت آفرینش انسان پی ببرند ، دست می گذارد روی شاهرگ حیاتی مفاهیمی که بدون درک درست این مفهوم ، مسیر زندگی موجودات رو به ضلالت خواهدرفت . تمام فرشتگان جمع هستند . آدم هم هست . جنی ها هم که پیش از افرینش آدم خلق شده بودند حاضرند . خدا (انگاری که با اطمینان و خاطری جمع از آنچه ساخته است)برای آدم مجلس آرایی کرد . یعنی یکجورهایی به آدم گفت : ببین پشت سرت و درباره ات چه می گویند!! بهشان ثابت کن درباره تو درست فکر نمی کنند و دارند بر پایه و مایه ی اطلاعات کم خودشان تورا متهم به فساد و خونریزبودن می کنند . از خودت دفاع کن . این جلسه دفاعیه، دفاع آدم از خودش به تنهایی نیست. از دانش و توانمندی خدا هم دفاع خواهدکرد. خیلی ها دربین فرشتگان مدعی بودند که خداپرست هستند . (نحن نسبحک ...) حتی گفتند که ما فرشته ها تورا به گونه ای می پرستیم که مشابه نداشته باشد . خدا با تشکیل این جلسه دفاعیه ، صریحا اعلان کرد که نیازی به پرستیده شدن ندارد و خود موجودات هستند که برای ادامه حیات و بقا خودشان نیازمند پرستش خدا هستند . وقتی این مفهوم را فرشتگان درک کردند از خدا عذرخواهی کردند . خدا پذیرفت . بعدا گفت حالاکه فهمیدید ، به آدم سجده کنید . مفهوم سجده یک پوسته و فرم دارد یک باطن . ظاهر سجده در کتب توضیح المسائل و کتاب تشریح احکام عبادی آمده . در ذهن ما هم وقتی کسی این واژه را بکارببرد تصویر به خاک افتادن و با رعایت آداب سجده تداعی میشود. یعنی یک فرد را در ذهن مجسم میکنیم که بخاک افتاده درحالی که مشابه سجده در حال نماز . ولی مفهوم سجده ، ظرائف زیاد دارد. از جمله ظرائفش اینست که ما بعداز اینکه ظاهر و فرم سجده برایمان حل شد، و فهمیدیم فرم صحیح سجده چگونه است، از این ظاهر به باطن سفر می کنیم سفرفکری و ادراکی. سجده برای انسان حکایت از حدود انسانیت او دارد . هرگز نخورد آب زمینی که بلند است افتادگی آموز اگر طالب فیضی در زبان فارسی تعبیربه افتادگی میشود. هرچه افتاده تر ، انسانیت بیشتر و انسان تر متضاد افتادگی ، خودبزرگ بینی است. راشیسم(برتری نژادی) و آنارشیسم (خودشیفتگی)و ... است. خدا با کاری که از آدم خواست انجام بدهد، در واقع به فرشتگان و خود انسان آموخت که : "هنر واقعی ، در توانستن و نخواستن هاست" اگر شرایط ارتکاب گناه و جرم داری و انجامش ندادی هنرکردی. جرم چیست؟ هر فکر و حرف و کاری که ظاهرش شاید کار راه انداز باشد اما عواقبش بد و شوم از آب در می آید . دزد ، به این خاطر مجرم است که مرتکب جرم دزدی شده است. قبول دارید؟ چرا دزدی جرم است؟ چون دزدی کاریست که شاید ظاهرا کار دزد را راه می اندازد اما درواقع عواقب بد و شوم زیادی برای خود دزد و کسی یا کسانی که از او یا انها دزدی کرده یا جامعه دارد. برای درک تمایز ها نیازبه شناخت و علم داریم . بنابراین خدا شاهرگ حیات را علم معرفی میکند. برای همین هم ، جلسه دفاعیه تشکیل می دهد برای آدم و از آدم میخواهد از خودش با علم دفاع کند. (علم آدم الاسماء... انبئهم باسمائهم...) بعدا به فرشته ها میگوید حالاکه دانستید مهمتر از پوسته پرستش ، چیست، به آدم که این نکته را به شما یادداد ، احترام کنید. احترام به آدم دانا احترام به دانایی خداست . آن فرشته هایی که پیشفرض های ذهنی بدی راجع به آدم در ذهن ودلشان داشتند ، از خدا عذرخواهی کردند. الا ابلیس. از جن بود. به خاطر دانشی که در شیوه پرستش صحیح خدا در اختیارداشت ، شبیه استاد بر کرسی تدریس می نشست و آموزش می داد و سخنرانی میکرد . اما بعدازاین ماجرا ، شاید موقعیتش را به خطر دید و نپذیرفت . چه چیز را نپذیرفت؟ این که دست بالای دست بسیارست. اینکه از او داناتری هم هست . اینکه آدم وقتی پابه اقلیم وجود گذاشت درواقع تجلی علم خدا بود و او فقط در پوسته و فرم خلقت وآفرینش آدم سرگرم شد . ره به معنی اگر برده بود ، شاید این عاقبت شوم را برای خودش و بسیاری انسان ها رقم نمی زد. پس کاری که کرد و حرفی که زد جرم محسوب میشود چون هم خودش را سیاه بخت کرد هم باعث شد دروازه جهنم غضب و بدبختی و بیچارگی بازشود. او کلید درب جهنم را چرخاند . او دروازه جهنم ر
یادگاه (فصل آگاهی)
🔹🔸🔹🔶🔹🔸🔹 📚 سوره مبارکه بقره/ آیه ۳۴ 🔸 آیه : وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ #اسْجُدُوا لِآدَمَ فَس
ا باز کرد. آنقدر مغرور شد که نفهمید هرچه تعداد کسانی را که باخود همراه میکند بیشتر وزیادترشود خودش را بیچاره تر می کند . هنوز هم نمی پذیرد! مشکل اصلی : نپذیرفتن است. خدا هم داناتر بود. شرط قبول عذرخواهی موجودات: پذیرفتن خطا و اشتباه تخفیف در مجازات و عقوبت برای کسی قائل میشوند که "خودش اقرارکند" اقرار به زبان . عمل بالارکان : با اعضا وجوارحش سعی در جبران خطاکند. ماجرای درخت ممنوعه پیش آمد. خدا به ابلیس گفت : بسیارخب! حالاکه تصمیمت را گرفتی ، بر من واجب است ابزار و امکانات در اختیارت بگذارم . چون تو را هم خودم آفریده ام . نمی خواستم کارت به اینجا بکشد . تو هم قدرت انتخاب در اختیارت بود. هرچند انتخاب تو سخت تر از انتخاب هایی که آدم میکند نیست . شاید قابل قیاس نباشد اما به حد خودت صاحب اختیاربودی . در وجود آدم نیروهایی هست که فقط از عهده خودش ساخته است که بین این نیروها تعادل برقرارکند . او به راحتی می تواند نپذیرد و دنباله رو تو بشود. ولی توان و دانشش را هم دارد که راه سخت تر را انتخاب کند و مدت کوتاهی به طول عمر مقرر که تقدیر وحساب کتابش دست منست که داناترهستم ، در این مدت برود و سنگ هایش را باخودش وا بکند. بین نیروهای خوب و بد که در وجودش قرارداده ام تعادل برقرارکند تا روزی که ( یوم الوقت المعلوم) پس: مهم است. به خطا مهم است . خطا مهم است. کارهایی که شیطان انجام نداد اینهابود. وگرنه ، بقول امروزی ها بود خودش! سری توی سرها داشت. جایش راحت بود . برو و بیا داشت کیا و بیایی داشت . در رفاه بود . مورد توجه بود. شناخته شده و معروف و مشهور بود. یکباره خودش را تصمیم اشتباه گرفت. چرا؟ چون پیش خودش فکرمیکرد آدم جایش را تنگ می کند! دیگر با آمدن آدم کسی به او توجه نمی کند! وقتی دید همه به ادم سجده و احترام کردند ، این حالت در او تشدید شد . چون خیال میکرد شاگردان سابقش و دوستان سابقش به او کم لطفی کرده اند. از او حمایت نکردند. او را تنها گذاشتند. کینه ادم را به دل گرفت کینه فرستگان را هم به دل گرفت! دشمن فرشتگان هم شد. پس حواسمان جمع باشد که از خدا بخواهیم ما را توفیق پذیرش خطاها و اقرار با زبان و تلاش برای جبران خطاها را بدهد . هرچند اگر توفیقمان بدهد که مرتکب خطا در فکرمان و در حرف زدن و در رفتار هایمان نشویم خیلی بهتر هم می شود . هر چه خودش صلاح می داند همان بهترست . - م . ابراهیمی
یادگاه (فصل آگاهی)
ا باز کرد. آنقدر مغرور شد که نفهمید هرچه تعداد کسانی را که باخود همراه میکند بیشتر وزیادترشود خودش
💥 🔥 ڪه از اول شیطان نبود... آن زمان ڪه گفـت: او از خـاك است، شد رجیـم (رانده و طرد شده)درگاهش! ☄آندم ڪه (برای خودت نوشابه باز می کنی😁 واز دیگران ) جویے میڪنے وخود را ازدیگران بالاتر و را از هر عیبی منزه و پاک میدانی، از رسـوائے اش بترس! از عاقبت کار و رفتارت بترس
🍃🌸🍃🌸🍃 🍃علامه حسن زاده: 🌹خاموش باش تاگویا شوی،چشم ببندتا بیناشوی . 🍃💐 رسول الله (ص)فرمود:💐🍃 غضواابصارکم ترون العجائب.چشمهایتان راببندیدتاعجائب راببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حاج آقای قرائتی در محضر امام خامنه‌ای عزیز...گوش دادن این سخنرانی به اندازه مطالعه چند کتاب بار علمی بویژه نکات تفسیری دارد به زبان سلیس و ملیح حیفه نبیند در آستانه ماه مبارک رمضان التماس دعای ویژه دارم
فکرکنم مومن اگر غربتشُ تویِ این دنیا احساس نکنه و فکر کنه اینجا وطنشه، باخته؛ دیگه مومن نیست! مومن همیشه میدونه اینجا غریبِ، جآش یه جایِ دیگه‌ است، ریشه اش یه جایِ دیگه است، اصلش یه جایِ دیگه است، غربتُ اینجآ احساس میکنه.. ما مالِ اینجا نیستیم
✨آیه‌ای که فقط نیمۀ اولش را بلدیم 📖 آیه 60 سوره‌ غافر وقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. 🔹 این قسمت از آیه را همه بلد هستند، چون پر از مهربانی است. معمولاً همۀ ما هر چه آیۀ محبت‌آمیز است بلدیم. 🔹اما بقیه این آیه را خیلی‌ها بلد نیستند. چرا؟ چون بقیۀ آیه از عظمت خدا صحبت می‌کند و می‌فرماید: 🌸 إنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ، کسانی که نسبت به عبادت من تکبّر ورزند، به زودی با کمال ذلّت و خواری داخل جهنم خواهند شد 🔹حالا دوباره به معنای این آیه توجه کنیم: خداوند ابتدا می‌فرماید: «مرا بخوانید، من جوابتان را می‌دهم.» بعد بلافاصله می‌فرماید: «کسانی که تکبر کنند و درِ خانه من نیایند و از من چیزی نخواهند، اگر دیگران را عادی به جهنم می‌برم، آنها را به خاطر تکبرشان، با خواری و ذلّت به جهنم خواهم برد.» 🔹 در واقع معنایش این است: «من خدای تو هستم که دارم به تو می‌گویم مرا صدا بزن تا جوابت را بدهم، آن‌وقت تو سرت را پایین انداخته‌ای و لال شده‌ای؟! یا اینکه اصلاً اعتنا نمی‌کنی و می‌روی؟» 🔹 این نوع برخود، نشانۀ تکبر انسان نسبت به خداوند است. ♦ یک مثال ساده: 🔹وقتی بچه‌ای سینی خرما را جلوی شما می‌گیرد و می‌گوید «بفرمایید»، بی‌اعتنا از کنارش رد نمی‌شوی، چون بی‌ادبی محسوب می‌شود، هرچند طرف مقابل شما یک بچه است. اگر هم خرما نخواهی، برمی‌گردی می‌گویی: «خیلی ممنون. میل ندارم. تشکر.» بالاخره یک جوابی می‌دهی. 🔹حالا خداوند با آن عظمت و جلال، آمده جلوی شما و می‌فرماید: «از من چیزی بخواهید تا به شما بدهم!» اما تو سرت را پایین انداخته‌ای و بی‌اعتنا رد می‌شوی؟! یعنی داری به خدا تکبر می‌کنی؟! محبت خدا را پس می‌زنی؟!
⤵️آیت الله بهجت(ره): ⚠️عدم انجام کارهای خیر از قبیل صدقات جاریه و ساختن بناهای خیریه عام المنفعه، مساجد، حسینیه‌ها، حمامات، مدارس و بیمارستان‌ها و... که امروزه مردم از آنها محروم هستند، از بی‌پولی نیست بلکه از ما است!  📚در محضر بهجت، ج2، ص53
🔔 دهان روح و تن ⤵️علامه حسن زاده آملی: انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح اوست و دیگر دهان که دهان تن اوست. این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد یعنی باید صادرات و واردات این دهن‌ها را خیلی مراقب باشد آن‌هایی که هرزه‌خوراک می‌شوند،‌ هرزه کار می‌گردند. کسانی‌که هرزه‌شنو می‌شوند،‌ هرزه‌گو می‌گردند. وقتی واردات انسان هرزه شد، ‌صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهر‌آگین خواهد شد.
💰اهل پس‌اندازی و حساب_کتاب ؟ آفـــرین ...اما فراموش نکن؛ پس انداز، همیشه خوب نیست؛ گاهی باید دائمی، دست و دلباز بود!!! دقیقاً همان جا که باید از محبتت مایه بگذاری و خرج کنی!!!! دخل و خرجِ محبت‌ها با بقیه دخل و خرج‌ها کمی فرق می‌کند... مبادا زیادی پس انداز کنی، و محبت، درون صندوقچهٔ دلت بماند و بگندد!!!!!... 💥نترس کم نمی‌آوری... از چشمه هرچه بیشتر آب برداری؛ بیشتر می‌جوشد. اگر جایی از زندگی تلخی دیدی؛ ببین شیرینی محبت را کجا و به خیال کدامین روز مبادا ذخیره کردی؟ 💥 اصلا برای محبت روز مبادایی وجود ندارد... اگر درست، بموقع و بجا خرج نکنی، خط فاصله ای به نام عادت ، بین تو و همسرت، والدینت، فرزندت، دوست و همکارت ..... و بین تو و "خـــدا" حائل میشود... محبت فقط با خرج کردن زیاد میشود
یاران شتاب ڪنید، گویند قافلہ‌ا؎ در راه است ڪہ گنھڪاران را درآن راهۍنیست، آر؎ گنھڪاران را درآن راهۍ نیست اما پشیمانان را مۍپذیرند..🍃
‌ ‌ ‌یڪ عُمر اگر.... روزه بگیریم و بگیرید و بگیرند همتا نشود باعطش خشک دهان علےاصغر... ‌ ‌‌‌
هر قدر گناه سنگین تر باشد، به سنگینی توجیه گناه نیست، چرا که گنهکار معترف به گناه غالباً به سراغ توبه می رود. امّا مصیبت زمانی شروع می شود که پای توجیه گر در میان آید که نه تنها راه توبه را به روی انسان می بندد بلکه او را در گناه راسخ تر و جری تر می سازد. این توجیه گری گاه برای حفظ آبرو و جلوگیری از رسوایی در برابر مردم است، اما از آن بدتر زمانی است که برای فریب وجدان صورت گیرد. در طول تاریخ نیز جنایتکارانی را می توان یافت که برای فریب خود و دیگران دست به توجیهات مضحکی می زدند که هر انسانی را غرق تعجب می کند. مثلًا مشرکان عرب برای توجیه شرک خود گاه متوسل به رسم نیاکان می شدند و می گفتند: «إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ؛ ما پدران خود را بر آئینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می کنیم »[1] و گاه به جبر متوسل می شدند و می گفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَکنا؛ اگر خدا می خواست، ما مشرک نمی شدیم »[2]. و یا گمراهی خود را چنین توجیه می کردند: «رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا؛ پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند!»[3] شیطان برای توجیه نافرمانی خود گفت: «أَنَا خَیرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ؛ من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده ای و او را از گل »[4] گاهی انسان ترس را به عنوان احتیاط، حرص را به تأمین آینده، ضعف نفس را به حیا، بی همتی را به زهد، ارتکاب حرام را به کلاه شرعی، فرار از زیر بار مسئولیت را به ثابت نبودن موضوع و ضعف و کوتاهی های خود را به قضا و قدر توجیه می کند. وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ[5] و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می گویند: «ما فقط اصلاح کننده ایم» زُینَ لِلْمُسْرِفِینَ ما کانُوا یعْمَلُونَ[6] این گونه برای اسرافکاران، اعمالشان زینت داده شده است. اسراف را آبروداری می داند، تنبلی را حمل بر زهد می کند، بخل را حمل بر پیش بینی می کند و.. . 🔻🔻پی نوشت ها [1] . زخرف/ 23. [2] . انعام/ 148. [3] . احزاب/ 67. [4] . اعراف/ 12. [5] . بقره/ 11. [6] . يونس/ 12. 📚منبع : اکبری، محمود؛ جوان و ندامت، ص: 40
✨﷽✨ ✍در کتاب من لایحضره الفقیه آمده است: مردی نزد نبی مکرم اسلام (ص) آمد و گفت: هلاک شدم و هلاک کردم. حضرت از او پرسیدند: چه اتفاقی افتاده است؟! مرد گفت: روزۀ خود و همسرم را در ماه رمضان باطل کردم. حضرت فرمودند: ناراحت نباش! بنده‌ای را کفارۀ آن گناه خود آزاد نما! گفت: نمی‌توانم. حضرت فرمودند: دو ماه پی در پی روزه بگیر. گفت: طاقت آن ندارم. فرمودند: شصت مسکین اطعام کن. گفت: چیزی ندارم. نبی مکرم اسلام (ص) خوشۀ خرمایی آن گاه هدیه آوردند و آن را به او بخشیدند و گفتند: این را بگیر و صدقه بده! مرد گریست و گفت: به خدا قسم در مدینه از خانوادۀ من محتاج‌تر کسی نیست. حضرت فرمودند: خرما را بردار و برای خانواده خود ببر که کفارۀ گناهان توست. مرد از این که در اسلام این همه بخشش و درک مراعات مسلمان است زار زار گریست و گفت: چه دینِ مهربان و رئوفی که گناه مرا بخشید و بخاطر گناهی که کرده بودم به کفارۀ آن حتی مرا طعام رساند. 📌از این روایت کاملا واضح است هر کجا حق تعالی انسان را امر به انجام امری نموده است برای رفاه حال مسلمانان بوده ولاغیر، زیرا حق تعالی از هر چیزی بی‌نیاز است.
جز3.mp3
4.16M
🔊 تلاوت جزء ۳ قرآن کریم
برخیز ز خواب خوش اذان نزدیک است صبح فرج اماممان نزدیک است غم راه مده به دل که ان شاء الله پابوسی صاحب الزمان نزدیک است
- ناشناس.mp3
8.1M
🔰تندخوانی جزء چهارم قرآن کریم 🎙قاری: احمد دباغ
«انسان هرچه دعا را آهسته تر بخواند ادب دعا را بهتر رعایت کرده است.سعی کند تنها برای خود دعا نکند و پیشنهاد ندهد که خدایا به من این یا آن را بده؛ بلکه برای همه طلب خیر و عافیت کند.» حکمت عبادات ص ١۵۹
یک وقت زلزله می آید آبروی کسی نمیرود بر فرض زلزله آمد و خانوادهای مثلاً زیر آوار رفتند آبرویشان که نرفت، اما فرمود ما آبرو میبریم، کسی که مزاحم یک  مسلمان شد ما رها نمی کنیم. حالا خیلیها هستند که مظلومانه میمیرند بعد اگر مؤمن باشد که همین که وارد شدند ﴿رَوْحٌ وَ رَیْحَانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ﴾ مؤمن وقتی حال مرگ حاضر شد ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾ با عرض ارادت و سلام، فرشته ها قبض روح میکنند ما حالا میگوییم بیچاره کسی را گرفتارش کردند دارد میمیرد! بله دارد میمیرد، اما چگونه میمیرد را که خبر نداریم، فرمود نه، شما نمیبینید ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾ با عرض ارادت و سلام میآیند. این در کجای عالم نوشته است؟ کجا این حرفها هست؟ خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را! بارها این مثال را میزد میگفت این که تیر میخورند به حسب ظاهر این است که اینها دارند رنج میبرند، اینطور نیست! مثل آدم عرق کرده ای است که در استخر دارد شنا میکند، فرمود برای او این است، این را از کجا میگوید؟ این آیه میگوید: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾، این حرفها را از کجا میتوانند یاد بگیرند؟
Tahdir joze5.mp3
3.96M
🔊صوت جزء پنج بصورت تندخواني(با صداي استاد معتز آقائي) اميد آنكه توفيق بهره مندي از آيات الهي ،رزق معنوي ما منتظران ظهور در اين ماه پربركت باشد. التماس دعا🤲 اللهـم‌عجـل‌لولیڪ‌الفـرج کپی با ذکر صلوات
امام على عليه السلام: منِ اشتَغَلَ بِذِكرِ الناسِ قَطَعَهُ اللّهُ سبحانَهُ عَن ذِكرِهِ هر كه به ياد مردم سرگرم شود، خداوند سبحان او را از ياد خود جدا كند 📚غررالحكم حدیث8234
می خوای بدونی چرا در ماه رمضان ؛ شیاطین به بند کشیده میشن : رمضان ماه خداست . اگر دل تو هم رنگ خدا بگیره و جای خدا باقی بمونه خود خدا سدنفوذناپذیر در برابر هجمه های شیاطین و وسوسه های باطل میسازه. ورود شیطان (یعنی باطل و حق گریزی) به حریم خدا ممنوعه. مثل ماه خدا که شیاطین به بند کشیده میشن ... م. ابراهیمی
یادگاه (فصل آگاهی)
می خوای بدونی چرا در ماه رمضان ؛ شیاطین به بند کشیده میشن : رمضان ماه خداست . اگر دل تو هم رنگ خ
دل از اول جای خداست دیدی چقدر بچه های کوچولو خواستنی و ناز هستند؟ فکر میکنی بخاطر چیه؟ به دلیل اینکه نمی تونن حرف بزنن و فقط بلدن گریه کنن یا بخندن؟! بخاطر اینکه حتی نمی تونن راه برن و اگه والدینش باشی تو مجبوری همیشه بغلشون بگیری و حتی کارخرابی هاشونو تمیزکنی ؟! بخاطر اینکه ....؟! چرا به این فکرنمی کنی که شاید دلیل اینکه اینهمه بچه کوچولوها خواستنی و تو دل برو هستن دلشون نیست؟! دل از اول پر از خداست کم کم بزرگ میشیم کنار خدا که در دلمون حس میکنیم همیشه داریمش ، چیزای دیگه وارد حریم دلمون میکنیم هی جای خدا تنگ میشه! منظورم اینه که هی خدا کمتربچشممون میاد دیگه هرچقدر خدا در دلمون جاش تنگ تر شده باشه نخواستنی تر میشیم ولی اگه خدا در دلمون خدا باقی بمونه جاش تنگ نشه هر سال با یه عشق و یه رنگ و یه مدل تازه و نو همه چی تو زندگی سر جای خودش می مونه و خواستنی می مونیم سه تا نیاز اساسی(روحی) داریم همه انسانها زن و مرد و پیر و جوان و ریز و درشت و... مهمترینش نیاز به توجهه. هم نیاز داریم بهمون توجه کنن هم نیازداریم به کسی چیزی توجه کنیم یکی دیگه عاطفه و مهرورزیه هم نیازداریم دوست داشته بشیم دوستمون داشته باشن هم نیازداریم دوست داشته باشیم و دیگری ، احترام هست هم نیاز داریم بهمون احترام بگذارن هم نیازداریم احترام بگذاریم وقتی خدا در دلمون خدا باقی موند، نیازهای اساسی رفع میشه و بی نیاز میشیم. افسردگی دلشوره اضطراب ؟! هیچی. چرا؟ بهمون دلیل که وقتی درباره افسردگی بچه کوچولو بخوایم حرف بزنیم خودمون خندمون میگیره! شاید بهتره حریم دلمون را خونه تکونی کنیم برگردیم به کودکی باهمون میزان خدا که در دلمون بود... برگردیم به (دل) کودکی؟ خدایا میشه ...؟! م. ابراهیمی
چنان روزي رسان، روزي رساند كه صد عاقل از آن حيران بماند...
الهے ازکوے توبیرون نشود پاے خیالم نکند فرق بہ حالم چہ برانے چہ بخوانے چہ بہ اوجم برسانے چہ بہ خاکم بکشانے نہ من آنم کہ زفیض نگہت چشم بپوشم نہ تو آنے کہ گدارا ننوازے بہ نگاهے در اگر باز نگردد نروم باز بجایے پشت دیوار نشینم چو گدا بر سرراهے کس بغیراز تو نخواهم چہ بخواهے چہ نخواهے بازکن در ،کہ جزاین خانہ مرا نیست پناهے