🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (2)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ حضرت ابراهیم مبعوث شده از سوی خداوند متعال، در کوههای «اور» [واقع در سومر] نشو و نموّ کرد و پس از رسیدن به بلوغ سنّی و تکامل عقلی، به الهام الهی، قلبش روشن گشت و با مطالعهٔ آثار خداوند به مرحلهٔ یقین رسید و بهواسطهٔ تضرّع و سجده در برابر خداوند و با احسان و تقوی، آنچنان در محضر خداوند والامقام شد که به دریافت لقب #خلیلالله مفتخر گردید.
2⃣ حضرت ابراهیم از آن پس، خود با روشهای مختلف، به دعوت مردم پرداخت و با صورتهای مختلف بتپرستی رایج به مبارزه پرداخت.
3⃣ واقعهٔ شکستن بتهای بتخانه و شکسته شدن ادّعای ربوبیّت نمرود، پس از محاجّهٔ دندانشکن ابراهیم (ع) به صدور حکم برای درافکندن حضرت ابراهیم به آتش سوزان انجامید؛ در حالیکه بهفرمودهٔ خداوند، آتش بر حضرت، گلستان شد.
4⃣ قهرمان توحید پس از سالها مجاهدت در «بابل»، به اصرار نمرودیان تصمیم به #هجرت گرفت و به قصد ابلاغ پیام خداوند، راهی سرزمین #فلسطین شد. در همینباره، «تورات» میگوید:
📚 حضرت ابراهیم در ۷۵ سالگی به امر خداوند، از شهر حرّان عازم «کنعان» شد. وی همسر خود ساره و برادرزادهاش حضرت لوط و چند نفر از مردم «حرّان» را برداشت و همگی به کنعان رفتند و در آنجا، روی کوهی در شرق بیتایل خیمه زدند. حضرت ابراهیم پس از چندی در «حَبرون» (الخلیل) ساکن شد و تا آخر عمر در آنجا بود.
5⃣ #کنعان، موطن مهاجران شد و برای همیشه از انزوا خارج گردید و مجال ورود به تاریخ و حتّی ادبیات یافت.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (3)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ بهزودی از تنهی درخت وجودی حضرت ابراهیم دو شاخهی سترگ سر برآورد. دو سلسلهی بزرگ نبوّت، یکی کوتاه و دیگری بلند. میراث پیامبری حضرت ابراهیم به دو شاخه، یکی کوتاه بهنام حضرت #اسحاق و دیگری بلند، بهنام فرزند دیگر ایشان، حضرت #اسماعیل تقسیم شد.
2⃣ بهگفتهی تورات، خداوند بارها به حضرت ابراهیم وعدهی #نسل_فراوان داده بود. کنیز آن حضرت بهنام هاجر، پسری را بهدنیا آورد که اسماعیل (یعنی خدا میشنود) نامیده شد. پس از چهارده سال، ساره فرزندی بهدنیا آورد که او را اسحاق (یعنی میخندد) نامیدند. ابراهیم (ع) در شهر «الخلیل» فلسطین از دنیا رفت.
3⃣ شاخهٔ کوتاه نبوّت حضرت ابراهیم (بنیاسرائیل) از مسیر حضرت اسحاق امتداد یافت. از این پیامبر گرامی، دو فرزند به دنیا آمد. آنکه نخست دیده به جهان گشود، #عیسو نامیده شد و دیگری، #یعقوب.
4⃣ حضرت یعقوب پس از اسحاق، میراثبر نبوّت پدر شد و از وی دوازده پسر حاصل آمد. نام دیگر یعقوب، #اسرائیل است. اسرائیل را کُشتیگیرنده و کسی که بر خدا پیروز است، معنا کردهاند؛ اما حقیقت آن است که اسرائیل در لغت سریانی و عبرانی بهمعنای بندهٔ خدا است.
5⃣ حضرت یعقوب (ع) دوازده فرزند داشت که بهعنوان #اسباط دوازدهگانه شناخته میشوند. حضرت یوسف (ع) یکی از این دوازده سبط بود. اسامی این اسباط عبارت است از:
👈 رئوبن (روبن) – شمعون (سیمئون) – لاوی (لوی) – یهودا (جودا) – یساکار (یشحر، یساخر) – زبولون (زبلون، زیالون) – دان (دو) – نفتالی (نفتائیل) – جاد – اشیر (اشر، اسر) – بنیامین (ابنیامین، بنجامین) – یوسف [از وی دو قبیله بهوجود آمد، شامل منسه (منسی) و افرایم (افرائیم)]
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
🕎 نقشهی حرکت حضرت ابراهیم (4)
✡️ تاریخ فرهنگی «قبیله لعنت»؛ قسمت دوم
1⃣ حسادت برادران یوسف و مشیّت الهی، حضرت یوسف را ابتدا در چاه محبوس و پس از آن، در سرزمین «مصر» اسکان داد تا فصل جدیدی از زندگی فرزندان یعقوب (ع) در این سرزمین رقم بخورد و پس از سالهای متمادی آوارگی، برای اولین مرتبه، مجال اسکان و سلطنت #بنیاسرائیل در سرزمین بزرگ «مصر» فراهم شود.
2⃣ تقدیر خداوند بر این قرار گرفته بود تا یوسف (ع) از بردگی به وزارت در دربار فرعون برسد. در دوران وزارت یوسف (ع) با عنوان #عزیز_مصر و حکومت #هیکسوسها بر «مصر» به اقوام سامینژاد، بهویژه «بنیاسرائیل» که از «کنعان» به مصر مهاجرت کرده بودند، بسیار خوب گذشت.
3⃣ مقام و موقعیّت حضرت یوسف و گرایش فرعون مصر و بسیاری از مردم به یکتاپرستی، موجب عزّت و احترام قابل توجّهی برای «بنیاسرائیل» بود.
4⃣ «بنیاسرائیل» هنگامیکه وارد «مصر» شدند، در اقلیّت بودند؛ اما از آنسو، چون بهواسطه مقام حضرت یوسف خانوادهٔ حکومتی به حساب میآمدند، طبیعتاً به سمت گسترش نسل رفتند تا از اقلیّت خارج شوند.
5⃣ یوسف (ع) در پایان عمر، همه را جمع کرد و پس از حمد و ثنای خداوند، از سختیای که به آنان خواهد رسید، خبر داد که مردان کشته خواهند شد، شکم زنان آبستن دریده و کودکان ذبح خواهند شد. تا اینکه خداوند حقّ را به دست قیامکنندهای که از فرزندان #لاوی بن یعقوب است، ظاهر کند. او مردی گندمگون و بلند قد است و صفات او را برایشان باز گفت.
6⃣ یوسف (ع) وفات کرد و #غیبت سختی بر بنیاسرائیل روی داد و آنان چهارصد سال در انتظار #منجی خویش بودند.
✍️ استاد اسماعیل شفیعی سروستانی
📚 منبع: کتاب «تاریخ فرهنگی قبیله لعنت»، جلد٣، بنیاسرائیل و پیامبری، نوشته: اسماعیل شفیعی سروستانی، صفحات ٢٩-۴٢
📖 متن کامل مقاله بههمراه منابع:
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/israelites/10422
✅ اندیشکده مطالعات یهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 مجاز بودن تبلیغات تشکیلات #بهائیان در همه جای دنیا بجز دراسرائیل!!
👈درحالیکه مقر اصلی بهائیان (بیت العدل) در اسرائیل قرار دارد!!!
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه
🌞 ١٩ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١٣ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٨ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١٣ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ #شبات_شیرا (شنبهٔ سرود)
✅ اندیشکده مطالعات یهود
🕎 شباتهای مخصوص سال
✍ در طول سال، هشت #شبات (شنبه) مخصوص وجود دارد كه یهودیان بايد از آن اطلاع داشته باشند. علاوه بر «نماز شبات»، در اين روزها نماز جداگانهای خوانده میشود.
🌐 هشت شبات مهم عبارتند از:
1⃣ #شبات_شیرا (سرود دریا) بهمناسبت گذشتن بنیاسرائیل از دریا.
2⃣ #شبات_شقالیم (اعانات) در آن روز برای تعمیرات خانهٔ خدا اعانه داده میشود.
3⃣ #شبات_زاخور (یادبود) برای یادآوری عید پوریم.
4⃣ #شبات_پارا (گاو قرمز ) این گاو بعد از ذبح سوزانده میشد و از خاکستر آن نیاز شرعی زائران تأمین میگردید.
5⃣ #شبات_هحودش (ماه نیسان) بهمناسبت فرارسيدن عید فطیر و خروج بنیاسرائیل از مصر.
6⃣ #شبات_گادول (بزرگ) كه در آن روز واعظین با سخنرانیهای مفصل خود مردم را به داشتن ایمان و تقوی تشویق مینمایند.
7⃣ #شبات_ایخا (شبات قبل از نهم ماه آب) برای یادآوری روز نهم ماه آب.
8⃣ #شبات_شوبا (توبه) كه شبات قبل از روز كیپور میباشد و واعظین به مردم توصیه میكنند كه از صمیم قلب بهسوی خدا بازگردند و توبه و انابه نمایند.
📚 منبع: تعلیمات دینی و فرهنگ قوم یهود
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ باز هم علیاکبر صالحی و قرةالعین (١)
1⃣ در ایام دههٔ فجر، شبکهٔ خبر به پخش برنامهای دست زد دربارهٔ #ملامحمدتقی_برغانی (شهید ثالث). در این برنامه دو تن از اعضای خاندان صالحی، آقای #علیاکبر_صالحی (معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی) و آقای محمد حسنین صالحی، و دو کارشناس، آقایان مهدی نورمحمدی و سیدمهدی حائری قزوینی، سخن گفتند.
2⃣ خاندان صالحی از نسل ملامحمدصالح، برادر ملامحمدتقی برغانی قزوینی (شهید ثالث)، است. تبارنامه علیاکبر صالحی به شرح زیر است:
👈 محمد صالح، محمدحسن، علینقی، حسن، احمد، علیاکبر.
3⃣ طاهره قرةالعین دختر ملامحمدصالح برغانی و همسر پسرعمویش ملامحمد برغانی (پسر شهید ثالث) بود و به این ترتیب «عمه بزرگ» اعضای کنونی خاندان صالحی قزوین بهشمار میرود. #قرةالعین از چهرههای سرشناس اولیهٔ #بابیه بود. او در پی خنثی شدن طرح بابیان برای قتل ناصرالدین شاه در شکارگاه نیاوران (۲۸ شوال ۱۲۶۸ ق.)، بههمراه گروهی دیگر از بابیانِ متهم به #تروریسم، اعدام شد.
4⃣ در مستند فوق، برخی ادعاها از منظر تاریخی بسیار عجیب بود. آقای علیاکبر صالحی، برخلاف مستندات تاریخیِ متقن، از بیخ و بن منکر انتساب قرةالعین به بابیه و حتی به #شیخیه شد! ولی آقای محمد حسنین صالحی گفت: «خودم کم کم به این باور رسیدم که شاید خود قرةالعین هم بابیه را قبول کرده. شاید خیلی حرف سنگینی باشد من بیایم بگویم. شاید تا حدّی این را [بابیگری را] پذیرفت تا قیام کند علیه ارتجاع و علیه ظلم حکومت آن زمان.» در این گفته، تأثیرپذیری از تبلیغات بابیان و بهائیان مشهود است که میکوشند #بابیگری را جنبشی علیه استبداد قاجاریه جلوه دهند.
5⃣ ادعاهای نادرست آقای علیاکبر صالحی را میتوان ناشی از تعلّق شدید او به مشهورترین فرزند ملاصالح قزوینی، قرةالعین، دانست، که لابد او را فخر خاندان خود میدانند، ولی سخنان آقای حائری قزوینی، که در کسوت کارشناس و با عنوان «آیتالله» در برنامه حضور داشت، بهکلی ناموجه است. آقای حائری قزوینی مدعی شد که انتساب قرةالعین به بابیه «معلوم نیست» و نقش او در قتل #شهید_ثالث «غیرروشن» است و دربارهٔ آن «نمیتوان بطور قطعی نظر داد» و بدینسان برای ادعاهای بیپایهٔ آقای علیاکبر صالحی پشتوانه فراهم آورد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ باز هم علیاکبر صالحی و قرةالعین (٢)
1⃣ دربارهٔ وابستگی #قرةالعین به #بابیه و نقش او در خشونتها و اقدامات تروریستی آن زمان، که سرانجام به اعدام وی انجامید، مستندات تاریخی فراوان است. در اینجا از اطاله کلام پرهیز میکنم.
2⃣ قضاوت نهایی من دربارهٔ شخصیت قرةالعین همان است که آقای مجید تفرشی در برنامهٔ پرگار بیبیسی فارسی، مورخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷/ ۱۶ ژوئن ۲۰۱۸، بیان کرد و قرةالعین را پیشنمونهٔ تاریخی #زنان_داعشی امروز خواند.
3⃣ آن زمان یادداشتی در کانالم منتشر کردم و نوشتم:
👈 «برنامه [پرگار بیبیسی فارسی] بهگونهای ترتیب یافته بود که تصویر اسطورهای #پیشگام_حقوق_زنان_ایرانی از قرةالعین به مخاطب بیاطلاع القا شود ولی صراحت لهجهٔ آقای تفرشی برنامه را، از منظر اهداف تهیهکنندگان آن، بهکلی نابود کرد.
4⃣ آقای تفرشی بهدرستی تصریح کرد که قرةالعین را نه به دلیل #عقایدش بلکه به دلیل مشارکت در #شورشهای_مسلحانه بابیان و #ترور نافرجام ناصرالدین شاه اعدام کردند و نمونهٔ امروزینِ او، زنی که به خانواده و حتی به سه یا چهار فرزند خردسالش پشت میکند و به فرقهٔ #تروریستی خشن و بیرحم و متعصب میپیوندد، زنان داعشی است.»
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه
🌞 ٢٠ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١۴ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ٩ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١۴ شواط ۵۷۸۰ عبری
✅ اندیشکده مطالعات یهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #اوانجلیستها(مسیحیان صهیونیست) معتقدند؛
ظهور مسیح، درگروی نابودی پسر پیغمبر اسلام (مهدی)است!
🔹 هماهنگی و همکاری سرانِ آمریکا و اسرائیل برای تفکرات اوانجلیستیشان، بسیار عقیدتیتر، محکمتر از برخی...
#استاد_شجاعی
✡ از باب تا باقرالعلوم!
1⃣ تصویر فوق، نامهای است از طاهره #قرةالعين خطاب به سید #علیمحمد_باب زمانیکه باب در زندان ماکو بود.
2⃣ این نامه که نویسنده در آن #باب را «باقرالعلوم» خطاب کرده، در کشاکش رویدادهایی نوشته شد که منجر به واقعهٔ دهشتناک جنگ بزرگ قلعه طبرسی گشت.
3⃣ سند مذکور که اصل آن در مجموعهٔ خانم «هما روحی» در آرشیو «دانشگاه هاروارد» نگهداری میشود و بهخط قرةالعين است، در کنار دهها سند دیگر بهوضوح نشاندهندهٔ ایمانِ #بابی مشارالیها میباشد.
4⃣ من نمیدانم جناب آقای #علیاکبر_صالحی، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، با چه انگیزهای سعی بلیغ در سفیدنماییِ این سیاهی و زدودنِ هویّت بابی قرةالعين از او را دارند اما این را میفهمم که خونهای ریختهشده توسط دستهای جنایتکار قرةالعين و یارانش را به هیچ پاککنندهای نمیتوان شست!
✍ محمد دروگر / پژوهشگر تاریخ معاصر
✅ اندیشکده مطالعات یهود
✡ آزادی عقیده به سبک کوروش (١)
🌐 فرق آزادی عقیده و آزادی تفکر
1⃣ فرق است میان #آزادی_عقیده و #آزادی_تفکر. تفکر یعنی همان استعداد انسانی که میتواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد. این استعداد حتماً باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است. اما عقیده چطور؟
2⃣ هر عقیدهای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادتها، تقلیدها و تعصبهاست، نه اینکه چون فکر کرده این عقیده را گرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است یعنی فکر و اندیشهاش بهجای اینکه باز باشد بسته و منعقد شده و برعکس، آن قوهی مقدس تفکر بهدلیل این انعقاد و بستگی در درونش اسیر شده.
3⃣ آدمی که یک سنگ یا چوب و ساختهی دست خودش را میپرستد، آیا علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او را رسانده به اینکه بت بپرستد؟! تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بتپرست باید آزاد باشد برای اینکه بت را بپرستد؛ یا نه؟ عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری که ابراهیم خلیل الله و بتشکن کرد.
4⃣ تبر را برداشت و بتها را خرد کرد الا بت بزرگ و تبر را به گردن بت بزرگ انداخت تا اگر کسی به آنجا رفت، با خودش فکر کند که این خداها با یکدیگر جنگیدهاند و این بت بزرگ بقیه را خرد کرده و تنها خودش مانده است! اگر این فکر برای مردم پیدا شود، بعد طبعاً به حکم فطرت میگویند اینها که نمیتوانند از جایشان بجنبند! همین امر فکر اینها را عوض میکند.
5⃣ این کار را کرد. وقتی که مردم برگشتند و وضع را آنچنان دیدند، رفتند سراغ ابراهیم. ابراهیم در پاسخ به آنها گفت: مجرم آن کسی است که تبر به گردن اوست! اینها گفتند: از او که این کار ساخته نیست. گفت: چطور کار زد و خورد از او ساخته نیست، ولی روا کردن حاجتهایی که انسانها در آن درماندهاند ساخته است؟! قرآن میگوید: فَرَجَعُوا إلی أنْفُسِهِمْ این سبب شد که به خود باز گردند.
6⃣ تعبیر عجیبی است! اینها از خودشان جدا و دور شده بودند (خودِ واقعیِ انسان، عقل و فکر و منطق انسان است)، قرآن میگوید این سبب شد که به سوی خودشان بازگشتند و خودشان را دریافتند، گفتند که او راست میگوید.
7⃣ حال درباره این کار ابراهیم (ع) چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد برخلاف آزادی عقیده؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی، یعنی #آزادی_اندیشه. یعنی ابراهیم با این عمل، از خودبیگانگی آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و #آزادی آنان را به آنها بازگرداند.
8⃣ ابراهیم (ع) میتوانست مطابق همین فلسفهای که اغلب فرنگیها میگویند که: «انسان هر عقیدهای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است»! بگوید: «چون این بتها مورد احترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام میگزارم». از نظر #اسلام این کار «اغراء به جهل» است نه خدمت به آزادی.
✍ استاد شهید آیةالله مطهری
✅ اندیشکده مطالعات یهود
#⃣ هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ آزادی عقیده به سبک کوروش (٢)
🌐 مقایسه میان کار «حضرت ابراهیم و رسول اکرم» با کار «ملکه انگلستان و کوروش»!
1⃣ شما مقایسهای کنید میان کار ابراهیم و همچنین کار رسول اکرم از یک طرف و کار ملکه انگلستان و کوروش از طرف دیگر.
2⃣ پیغمبر اکرم (ص) پس از فتح مکه، بهعنوان #آزادی_عقیده بتها را باقی نگذاشت، زیرا این بتها سمبل #اسارت_فکری مردماند.
3⃣ صدها سال بود که فکر این مردم اسیر این بتهای چوبی و فلزی بود که به خانه کعبه آویخته بودند. تمام اینها را در هم ریخت و واقعاً مردم را آزاد کرد.
4⃣ حال شما اینرا مقایسه کنید با این که #ملکه_انگلستان چند سال پیش در سفری که به هندوستان رفته بود وقتی که میخواست به تماشای یک #بتخانه برود، مردم وقتی میخواستند داخل صحن آن بتخانه شوند کفشهایشان را میکندند، او هنوز به صحن نرسیده کفشهایش را به احترام کند و بعد، از همهی آن بتپرستها مؤدبتر در مقابل بتها ایستاد!
5⃣ یک عده هم گفتند: ببینید! ملت #روشنفکر چقدر به عقاید مردم احترام میگزارد! نمیدانند که این نیرنگ #استعمار است. استعمار میبیند که همین بتخانه است که هند را به زنجیر کشیده و رام استعمارگران کرده. این احترام به #آزادی نیست، خدمت به استعمار است. ملت هند اگر از زیر بار این خرافات بیرون بیاید، باج به انگلیسها نمیدهد.
6⃣ یا در گذشته میگفتند ببینید #کوروش چقدر مرد بزرگِ بزرگواری بوده! که وقتی به #بابل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بتخانهها را محترم شمرد!
7⃣ این کار از نظر یک فاتح که سیاست استعمارگری دارد و میخواهد مردم را بفریبد توجیه میشود ولی از نظر بشریت چطور؟ آیا خود جناب کوروش به آن بتها اعتقاد داشت؟ نه! کوروش چه فکر میکرد؟ میگفت این اعتقاد، این مردم را بدبخت کرده یا نه؟ بله! ولی در عین حال دست به ترکیب آنها نزد، چرا؟ چون میخواست که آنها در زنجیر بمانند. این #خیانت بود نه خدمت!
📚 استاد شهید آیةالله مطهری، مجموعه آثار، ج٢۴، ص١٢٠-١٢٣
📖 متن همین مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/7364
✅ اندیشکده مطالعات یهود
#⃣ هشتگ اصلی : #کوروششناسی
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ٢١ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١۵ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ١٠ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١۵ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ مرگ #عباس_اقبال_آشتیانی از عوامل انحراف تاریخنگاری جدید ایران (١٣٣۴ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ #سقوط_بغداد بهدست #ایلخانان_مغول و پایان خلافت #عباسیان در بغداد (١٢٨۵م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 نفوذ یهود در دربار ایلخانان مغول:
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/2884
2⃣ مرگ #مونتسکیو نویسندهٔ #روحالقوانین (١٧۵۵م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 بنیانگذاران فراماسونری:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7290
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ جشن #ایلانوت (جشن نوروز درختان - روز درختکاری)
✅ اندیشکده مطالعات یهود