اربعین به مثابه یک گفتمان
یک نطریه برای اینکه در گذر زمان ماندارین باشد، باید به #مکتب_فکری تبدیل شود.
و در مرحله بعد، به #جریان_فکری برسد.
نقطه مطلوب مانایی یک اندیشه، وقتی است که به مرحله #گفتمان_فکری برسد.
فارغ از تعریف گفتمان، هرگاه تفکری به این مرحله رسید، دیگر حتی رقیب هم، قدرت #حذف آن را ندارد.
تفکری میتواند به گفتمان برسد، که چند #شاخص داشته باشد.
یکی از آنها، فرابخشی و فرامرزی بودنش هست. تفکری که #کلان_نگر نباشد و محدود به یک #کلونی خاص باشد، هرگز نمیتواند گفتمان ماندگار باشد.
یکی از ویژگی های تمدن #غربی، قدرت #گفتمان_سازی است
باور جدی دارم: اربعین، به یک گفتمان تبدیل شده است. هر چند به صورت #پروسه نه #پروژه.
اینکه وظیفه #اربعین_پژوهان است که به بسط_فراخنای آن و تقویت #پایایی و #پویایی آن فکر کنند.
■ مفصل این بحث را برای بچه های دکتری ام، مستدل و مستند بیان کرده ام
یحیی جهانگیری | اربعین ۱۴۰۳
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
فاجعه دانشگاه در ایران ■ ما بیش #چین میلیارد نفری، دانشگاه داریم!! ■ هیچ میدانید #استرالیا، فقط ۴۲
⚡️ افول جایگاه دانشگاههای ایرانی از جهان عرب😭
📊 بر اساس تازهترین گزارش «رتبهبندی آکادمیک دانشگاههای جهان» موسوم به «رتبهبندی شانگهای»، دانشگاههای «هاروارد» و «استنفورد» در آمریکا همراه با «کمبریج» بریتانیا به ترتیب در صدر بهترین دانشگاههای جهان قرار دارند.
📊 همچنین ۱۲ مورد از بهترین دانشگاههای دنیا، همه در آمریکا و بریتانیا قرار دارند و دانشگاه پاریسساکلی همردیف با دانشگاه کرنل آمریکا در رتبه ۱۲ قرار گرفته است.
📊 با اینحال، امتیاز دانشگاه هاروارد آمریکا با اختلاف چشمگیری از دیگر دانشگاهها بالاتر است.
📊 در خاورمیانه نیز تنها نام دانشگاه ملک سعود #عربستان و سه دانشگاه #اسرائیل در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان دیده میشود. و هیچ دانشگاه ایرانی، نیست.
📊 آرشیو «رتبهبندی آکادمیک دانشگاههای جهان» نشان میدهد جایگاه دانشگاههای ایران طی چهار سال گذشته به شدت سقوط کرده است.
📊 برای نمونه دانشگاه «علوم پزشکی ایران» در سال ۲۰۲۰ در رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ بهترین دانشگاههای جهان قرار داشت، اما اکنون در رتبه ۴۰۰ تا ۵۰۰ قرار گرفته است.
📊 دانشگاههای «امیرکبیر» و «شریف» که چهار سال پیش در رده ۵۰۰ تا ۶۰۰ بهترینهای جهان قرار داشتند، امسال در ردیف ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ قرار گرفتهاند.
📊 #افول جایگاه دانشگاههای ایرانی در حالی است که برای نمونه دانشگاه ملک سعود عربستان در همین بازه زمانی از رده ۱۰۰ تا ۱۵۰ به رده ۹۰ #صعود کرده است.
📊 نمونه دیگر #امارات است که در سال ۲۰۲۰ هیچکدام از دانشگاههای آن در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان #نبودند، اما اکنون سه دانشگاه این کشور در لیست یاد شده قرار گرفته و حتی جایگاه دانشگاه «خلیفه» امارات از دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شریف ایران نیز پیشی گرفته و با دانشگاه تربیت مدرس ایران برابری میکند.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
@yahyajahangiri 👍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد لازم است
▫️رهبر انقلاب:
🔹اگر اجتهاد با همان شیوه درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقول صحیح منطقى حساب شده پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است
🔹اجتهادها ولو نتائج #مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر #علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر #علیه نظر او حرفهایی زدهاند، مطالبی گفتهاند؛ #هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه #تقویت شود.
🔹اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در #فلسفه، در #کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، #آب_راکد خواهیم شد
(دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
@ravesh_ejtehad
@yahyajahangiri
عصام العماد
عصام العماد، در خانوادهای وهابی مذهب در یمن به دنیا آمد. او پس از مدتی با مذهب شیعه اثنا عشری آشنا شد.
او یک محقق برجسته در مذهب #وهابیت بود و در اثبات #کفر_شیعه کتاب اصله بین الاثنی عشریه و فرق الغلاه را نوشت ولی با مطالعه کتب فراوان شیعه شد و سپس کتاب رحلت من از وهابیت به دوازده امامیت رو نوشته است.
او از شاگردان #بن_باز مفتی بزرگ #وهابیت بوده است.
با او کلی از مباحث #تفسیری و #فقهی را مباحث داشتم. از جمله درباره کتاب تفسیر فی ظلال ..
@yahyajahangiri
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
چه می شود یک #یهودی از #عاشورا بنویسد؛ شعر بگوید؛ و فعال #اربعین باشد؟
گفت گوی تلویزیونی دکتر یحیی جهانگیری با خانم دکتر النا لاویان، کلیمی یهودی عاشورا پژوه | پخش: روز اربعین | ساعت ۲۰:۰۰
لینک تلوبیون https://telewebion.com/episode/0x87d4d41
به اشتراک بگذارید
@yahyajahangiri 👍
اربعین و خروج انسان از دنیای سایبری
جهانگیری تصریح کرد: اما به این دلیل که اربعین به یک رویداد تبدیل شده است، ما از بنمایههای معرفتی اربعین که به نبرد با پارادایمهای جهانی رفته است، غافل شدهایم.
وی ادامه داد: یکی از پارادایمهای غالب بر جهان و حتی ایران در هزاره سوم این است که برخی گفتند هزاره سوم، فصل ارتباطات و اطلاعات نیست؛ بلکه بشر در این زمان وارد جهان سایبری شده است، سایبر فقط برای پژوهش نیست، برای خرید، معرفی خود و حتی آموختن دین مورد استفاده قرار میگیرد و امروز همه چیز بشر وارد جهان سایبری شده است و در این جهان رقم میخورد.
ین مسئله به حدی رسید که برخی سخن از بشر سایبرنتیک گفتند و از هوش مصنوعی و متاورس خبر دادند، در این دنیا همه در فناوریهای مختلف غرقند، به گمان اینکه با هم مرتبطند اما در حقیقت از هم جدا هستند.
این مبلغ بینالملل همچنین گفت: در دنیای سایبری رباتها به جای انسانها سخن میگویند، کتاب مینویسند، بهتر از انسان توئیت میزنند و ...، بشر در این دنیا به حاشیه رفته و مسحور، مقهور و مغلوب این دنیا شده است. حتی در خانواده همه در جمع بودند اما بی جمع بودند و هر کس در عالم خود غرق بوده و با دیگری ارتباط نداشت. دنیای با جمع بودن در دنیای سایبری نابود شده بود.
وی افزود: در این دنیا که چنین پاردایمهایی حاکم بود و کتابها و نظریهپردازان از آن دفاع کردند، اربعین زیر میز هزاره سوم زد و از قدرتی گفت که بشر در آن این بار در کف خیابانهای کربلا در کنار یکدیگر خوابید و انسانها همدیگر را دیدند.
حجتالاسلام جهانگیری تأکید کرد: این بار نه در عالم ذهن و سایبری بلکه در عالم عین انسانها به هم گره خوردند و انسان دوباره با جمع بودن را فهمید و درک کرد که او را از با جمع بودن جدا کردهاند. حتی در هتل زیست نکردند که دیوارها در میانشان فاصله بیندازد، در چادرهای ساده کنار هم زیست کردند؛ بنابراین اربعین دوباره انسانها را به یکدیگر نزدیک کرد؛ انسانی که با انساننماهایی مثل رباتها مواجه بود و از خود انسان دور و با شبه انسانها نزدیک بود اما در اربعین به صورت عینی و ملموس یکدیگر را دیدند و درک کردند.
https://iqna.ir/00HU0v
چرا اربعین، نشانه ایمان است؟
یحیی جهانگیری با اشاره به این که اربعین ارتباط زیادی با ایمان افراد دارد، تصریح کرد: از یک زمانی به بعد، اگرچه برنامه ریزی های بشر و همه چیز امروز بر پایه عقل بوده است و هر کسی برخلاف این موضوع عمل می کرد به آن می گفتند که بی عقل و عقب مانده است و همه فکر می کردند در هزاره سوم، دنیا با عقلانیت جلو برود اما عجیب این بود که اربعین گفت کنار عقلانیت، ظرفیت بزرگ دیگری وجود دارد و آن هم قدرت ایمان است.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به احسان و فداکاری های افراد در مسیر اربعین مطرح کرد: در اربعین، افراد داشته های خود را می دهند و احسان می کنند و این بدون حساب و کتاب است و خود اربعین به آن ها می گوید که باید این کار را انجام دهند و قدرت ایمان دلیل این مسئله است.
او بیان کرد: اربعین یک مکتب است و در جهانی که هیچ کسی در مقابل عقلانیت جرأت صحبت کردن نداشت می بینیم که اربعین قدرت دیگری را نشان داد تا بشر آن را ببیند و آن، قدرت ایمان است و همین باعث حرکت زائران می شود و می بینیم کربلا فقط برای شیعیان و مسلمان ها نیست.
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری گفت: اربعین به بشر امروز یاد داد که فقط فاکتور و حساب و کتاب نداشته باشد و به چیز بزرگ تر دیگری مثل ایمان هم فکر کند تا جایی که اگر برای اربعین خرج کند در طول سال، چند برابر آن را به دست می آورد و حتی اگر به لب مرز هم برود شاید بهترین ماشین برای او پیدا شود. زیرا حساب و کتاب زیارت اربعین فرق می کند.
https://seraj24.ir/news-details/236380/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/
این مبلغ بین المللی در خصوص دلیل و فلسفه بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا همزمان با اربعین گفت: این فلسفه ای دارد و آن این است که اربعین به ما یاد می دهد که چه در کربلا بودی مانند حضرت زینب(س) باید دوباره به بازگردی و این طور نیست که کسی که به کربلا رفته بگوید تمام است. زیارت کربلا؛ یک زیارت یک رویدادی نیست زیارت کربلا؛ یک زیارت روندیست. یعنی این گونه نیست که یک بار بروی و برگردی و بگویی زیارت انجام دادم و تمام شد. زیارت کربلا یک روند باید باشد و باید مثل خون در رگ های بدن جاری شود.
گفته شده است آنها که به کربلا رفتند باید باز گردند. این سفر رفتنی است چه آنها که رفته اند چه آنها که نرفته اند. در اربعین حتی آنهایی که از قافله کربلا جا مانده اند بازمی گردند. یعنی اینکه کربلا رویداد نیست بلکه یک روند است و اربعین فرصتی است برای آنها که از قافله عاشورا جا مانده اند.
shabestan.news/xdmJJ
انا لله و انا الیه راجعون
برادر عزیز جناب آقای زارع
درگذشت ناگهانی برادر بزرگوارتان را تسلیت عرض میکنم. باشد که روح بلندشان با حضرت ارباب ع، محشور گردد.
برای جنابعالی و خانواده و خاندان مکرم، صبر جمیل و برای آن سفرکرده، غفران و رحمت الهی را مسئلت دارم.
یحیی جهانگیری. قم 29 مرداد 1403
کاظمین رفتید
حتما به زیارت قبر سید رضی
این احیاگر کلام امام علی ع در قالب نهج البلاغه را زیارت کنید
آدرس: باب القبله حرم
@yahyajahangiri
این مبلغ بین الملل ادامه داد: می گوید تو حرکت کن، مشایه کن، جالب این است که این همه می روی صدها کیلومتر راه می روی تا به کربلا و به نتیجه برسی، اما همین که می خواهی برسی در حدیث داریم که می فرماید در کربلا بیش از سه روز وطن نگزین کربلا محل ماندن نیست، کربلا محل حرکت است، کربلا یک سرزمین نیست، یک مقصد نیست که بیایی وبمانی! کربلا محل حرکت است، برو و جستجو کن. لذا اهل بیت هم در کربلا ماندگار نشدند، چون باید حرکت کرد باید به شام و به دل دشمن بزنند به کاخ ابن زیاد... وقتی دوباره هم می خواهی به مدینه برگردی باز کربلا مسیر است و باید از کربلا عبور کنی، ولذا زینب دوباره به کربلا سر می زند.
shabestan.news/xk7yM
@yahyajahangiri
برای کسب یک حال خوووب
که بی نظیره
هر جوری شده
امروز و فردا د مسیر مشایه
و پس فردا کربلا
بمانید
و غصه جمع آوری خیمه ها را ببینید
یک تجربه دینی بی نظیر
باور کنید غم این صحنه، می کشد انسان را
#اربعین
@yahyajahangiri
روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳
امسال قصد کردم کامل سفر #شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر #بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را #تجربه_کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ #محو_شدن در آن است. بگونه ای که #عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، #دین در #خیابان راه می رود. به قول غربی ها : religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از #حبس_شدن در #مسجد و #حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، #محصور و #محبوس اند در معابد.
■ خبری از #مگا_مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز #مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای #سنتی را اینجا به قول #شلایرماخر، #تجربه_دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در #فرهنگ_مواکبی_عراقی ها می شوید. هیچ موکب #غیر_عراقی نیست.
■ ۹۰ درصد مواکب، با تم #مقتدا_صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: #محبوبیت_فوق_العاده این روحانی در عصر #مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب #مدارس_فکری_نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
■ علل مختلفی را میتوان ب محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به #حوزه_غیر_ساکته( به تعریف پدر مقتدی صدر) #نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
■ واقعیت این است که #فرهنگ_مواکبی در عراق فراتر از #کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. #گستردگی_افقی و #زمینی یک #ایده و #اندیشه، سبب طول عمر #زمانی آن خواهد شد. #آینده_پژوهی من از اربعین، مبتنی بر #روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل #دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر #گفتمان_شدگی (بخوانید این مصاحبه ام را) آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
■ این یک گزارش و #سفرنامه_شخصی است نه تحلیل و تجویز.. لذا در خواست دارم همه عزیزان سفرنامه های خود را بنویسند و به #اشتراک بگذارند.
یحیی جهانگیری | اربعین ۱۴۰۳
@yahyajahangiri
خاطره اربعین ۱۴۰۳
اسم این موکب برق از چشمانم برد: #موکب_عثمان
نزدیک تر شدم، دیدم نوشته: عثمان بن مظعون
حقیقت آن است که #پیش_فرض های ذهنی ما که حاصل انباشت های تاریخی است، اجازه نمیدهد حتی #واقعیت های فکت تاریخی را بپذیریم.
ما در دعوای و #تعارض واقعیت های تاریخی و انباشت های ذهنی، همیشه حق را به #دومی دادیم. و این سبب اصلی است که تاریخ را آنگونه که #بوده، نفهمیدیم بلکه آنگه که ذهن ما #میخواهد، شناختیم.
چرا تا کنون از #عثمان برادر عباس نگفتیم و روضه اش را نخواندیم؟! چرا بخاطر اسم_یک_شخص، هر مجاهد و مومنی را که اسمش چنین بوده، در تاریخ به محق بردیم و محوش کردیم؟!
چرا مثل مولا علی ع، نیستیم که اسم فرزندش را #عثمان گذاشت انباشت الهام از #ابن_مظعون؛ تا این نام، مصادره تاریخی نشود. ولی ما هیچ مسجدی و نامی را چنین نداریم؟
به نظرم حوزه دینداری ما نیازمند اندیشورزانی است که این مساله ها را پیش دستانه حل کند، تا پیش از آنکه نسل جدید این سوالات را با ابزار شبکه های اجتماعی ، #شمشیری علیه دین و دینداری کنند.
از ما گفتن
یادداشت های اربعین ۱۴۰۳
@yahyajahangiri
تصویر مریم میرزاخانی، ریاضیدان نخبه ایرانی در کنار خوارزمی، دانشمند بزرگ در این بیلبورد مورد توجه قرار گرفت. بیلبوردی که در فرودگاه استانبول ترکیه نصب شده و خوارزمی در آن گچ کلاس درس را به مریم میرزاخانی میدهد، خبرساز شده است.
برخی معتقدند این بیلبورد یک پیام روشن دارد: ترکیه میخواهد القا کند خوارزمی هم ترک بوده و هم اینکه ترکها ریاضی را به ایرانیها و دنیا یاد دادند
@yahyajahangiri
فردا دوشنبه | روزنامه فرهیختگان
گفتگوی دکتر یحیی جهانگیری درباره ابعاد حکمرانی اربعین
https://farhikhtegandaily.com/page/256058/
@yahyajahangiri
تولدت مبارک ای مرد تاریخ
سالروز تولد تو را باید جشن گرفت تا جهان و جماعت شان بدانند انسان های بلندی مثل شما هم به دنبال آمدید. دنیا فقط جای ثروت و قدرت و شهوت و شهرت نیست.
دستت را سر بکش! ای شهید بی دست! حسین!
نمیدانم چرا با شهید خرازی همیشه حالم خوب می شود
به قول شهید کاظمی:
یکی از درهای بهشت، اینجاست
@yahyajahangiri
یادداشت های فرامرزی
به نام دین؛ به کام سکولاریسم مکرر گفتم و همین چند روز پیش هم نوشتم: اینکه در مجالس روضه حتی در مساج
یادداشت قبلی ام را بخوانید
■ باز تاکید میکنم
۱. اتفاقا بجای دیدن تغییرات بزرگ، تغییرات کوچک را باید درنگ کرد
۲. سکولاریسم بیش و پیش آنکه از دانشگاه و ذهن و اندیشه وارد شود، از طریق جامعه و سبک زندگی وارد می شود.
■ این عکس نشان از تغییرات جدی در آینده مراسم هایی آیینی ماست.
نمیدانم آیا جایی هست این مساله ها را تحلیل کند؟
■ چه شده است حوزه خواهران، صدها سخنران اینجوری نمیتواند؟ روش آموزش؟ نبود امکانات؟ و..
■ اینها سوال است و دغدغه؛ نه نقد و اعتراض
بر آن بودیم خیابان را هم دینی کنیم حالا مساجد را از دست ندهیم
■ این يادداشت م را ۵ سال دیگر بخوانید😭
@yahyajahangiri