سهرورد، محل تولد اندیشمندان بزرگی در تاریخ بوده است که کافی است گوگل شود. در سفر به بغداد، به زیارت قبر شیخ شهاب الدین سهروردی رفتم. او متولد در شهر سهرورد - محل تولد من- به دنیا آمد. و در عراق دفن شد.
سلسله او به امام علی می رسد و هنوز پیروان او به این محل می آيند.
ابوحفص عمر بن عبدالله شهاب الدین سهروردی فقیه شافعی، از نامدارترین شیوخ تصوف و موسس سلسلهی سهروردیه و شیخالشیوخ بغداد بوده است که میان سالهای ۵۴۲ تا ۶۳۲ قمری میزیسته است و در سالهای میان ۶۲۰ تا ۶۳۲ قمری در بغداد درگذشته و در مقبرهای به نام وردیه دفن شدهاست. او ساکن بغداد بوده و به دربار خلیفه هم رفتوآمد داشته است. سعدی شیرازی ، کمال الدین اسمعیل اصفهانی ، نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی و بهاءالدین زکریاء مولتانی از مریدان او بودهاند. سهروردی مذهب شافعی داشته، برادرزادهٔ ابوالنجیب سهروردی و جانشین او در طریقت بوده است.
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید.
■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست.
■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان.
تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
■ علل مختلفی را میتوان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم
■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد.
گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت .
🆔 @yahyajahangiri
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
برخی گفتند #سنی شده است
وبرخی فریاد زدند که با #کفار می چرخد
عده ای هم گفتند مسجد را رها کرده و در #کلیسا حرف می زند
برخی چیزی پیدا نکردند او را #جاسوس نامیدند
اما دشمن میدانست تاثیر او را بر آینده #تشیع
از دوستان خورد و نتیجتا دشمن او را برد
وقتی برای #خدا کار کنی؛ باید منتظر این انگ ها و لیبل و ضربه ها هم باشی؛ آن هم از طرف مدعیان !
و البته منتطر یک مزد خووووب: #شهادت
عجیب است کار خدا؛ ربودند تا مفقود شود ولی بر #صدر نشست
@yahyajahangiri
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔺وقتی دین در خیابان راه می رود!
▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم.
🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم.
▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ
🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد.
▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی میکنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست.
🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش!
▫️ علل مختلفی را میتوان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ...
🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بیشک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت. / حجت الاسلام یحیی جهانگیری
🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب
🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از کانال منتظران مهدی(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 مجموعه پرسمان مهدویت شماره 8⃣
📹 چرا مردم دنیا احساس نیاز به منجی پیدا کردند؟
🎙 کارشناس این برنامه: حجت الاسلام یحیی جهانگیری
#امام_زمان
#مسابقه
#پرسش_و_پاسخ
#پرسمان_مهدویت
#دعوتبههمکاری
🔸مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از بین برادران واجد شرایط،دعوت به همکاری می نماید.
🔹واجدین شرایط فوق می توانند تا مورخ
۱۴۰۳/۷/۳۰ از طریق ارسال رزومه به آدرس HRMjazb@noornet.net ومراجعه
به واحد جذب مرکز و دریافت و تکمیل فرم مربوطه اقدام نمایند.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
www.noorsoft.org
▫️@yahyajahangiri
لیست برخی از #پایان_نامه های ارشد و رساله های دکتری #مصوب که توفیق #راهنمایی یا #مشاوره دارم
#مقطع دکتری
#استاد_راهنما
1 ☜ عنوان “شبکه های اجتماعی و اسلام" به #عربی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: خانم فدوی از لبنان
🔹 #مقطع دکتری
2 ☜ عنوان "امکان نظامات فقهی درحوزه زنان"
🔸 برای "حوزه خواهران"
🔸 نویسنده: خانم باطبی
🔹 #مقطع دکتری
3 ☜ عنوان "نقش سبک زندگی اسلامی بر زایمان بانوان تهرانی"
🔸 برای "دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران"
🔸 نویسنده: خانم پاکزاد
🔹 #مقطع دکتری
#استادمشاور
4 ☜ عنوان “الگوی توسعه جوامع شیعی" به #انگلیسی
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای غضنفری
🔹 #مقطع دکتری
------------------------------------------------------
5 ☜ عنوان “مرجعیت زنان در فقه شیعه" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای رضایی
🔹 مقطع #ارشد
5☜ عنوان “معنای جاهل قاصر" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای سرباز از هندوستان
🔹 مقطع #ارشد
5 ☜ عنوان “اخلاق جنسیت در اسلام" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای کاظمی از پاکستان
🔹 مقطع #ارشد
6 ☜عنوان “بررسی راهکارهایی جذب جوانان به مسجد“
🔸برای "حوزه علمیه قم“
🔸نویسنده؛ آقای غفاری
🔹 مقطع #ارشد
7 ☜ عنوان" بررسی عناصر سینمایی سوره یوسف“
🔸 برای “دانشکده صدا و سیما"
🔸 نویسنده: آقای اسفندیاری
🔹 مقطع #ارشد
8 ☜عنوان “غیرت ورزی در قران“
🔸برای "حوزه علمیه قم“
🔸نویسنده؛ آقای یونسی
🔹 مقطع #ارشد
9 ☜ عنوان “توسعه تعزیر در فقه"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای خورشیدی
🔹 مقطع #ارشد
10 ☜ عنوان "توسعه فرهنگی قیدار نبی
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای خواجه وند
🔹 مقطع #ارشد
11 ☜ عنوان "وحدت اسلامی در اندیشه امام خامنه ای" به #انگلیسی
🔸 برای "جامعه المصطفی"
🔸 نویسنده: آقای گروهی
🔹 مقطع #ارشد
12 ☜ عنوان "راهبردهای اربعین با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای صادقی
🔹 مقطع #ارشد
13 ☜ عنوان "كاستي هاي نظريه مشروطه ي اسلامي درمقايسه بانظريه ولايت فقيه امام خميني (ره)"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای گروهی
🔹 مقطع #ارشد
14 ☜ عنوان "تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی ، حقوق ایران و اسناد بین الملل"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: خانم کاشی
🔹 مقطع #ارشد
15 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای فیضی
🔹 مقطع #ارشد
16 ☜ عنوان "رسانه در عصر پیامبر" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: آقای الموسوی از عراق
🔹 مقطع #ارشد
17 ☜ عنوان "مکاتیب النبی" به عربی
🔸 برای " دانشگاه ادیان
🔸 نویسنده: خانم فلیحه از عراق
🔹 مقطع #ارشد
18 ☜ عنوان "استبداد در خلافت عباسی" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: آقای شدهان از عراق
🔹 مقطع #ارشد
19 ☜ عنوان "تمرد در خلافت عباسی" به عربی
🔸 برای "دانشگاه ادیان"
🔸 نویسنده: خانم رشا از عراق
🔹 مقطع #ارشد
20 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای فیضی
🔹 مقطع #ارشد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#استاد_مشاور
21 ☜ عنوان "بررسی تاریخ شهر مدینه از صدر اسلام تا قیام امام حسین"
🔸 برای "حوزه علمیه قم"
🔸 نویسنده: آقای کریمخانی
🔹 مقطع #ارشد
22 ☜ عنوان "جرح و تعدیل شهود در فقه و حقوق"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای هدایتی
🔹 مقطع #ارشد
23 ☜ عنوان"مطالعه تطبیقی مبانی فقهی و حقوقی حق رای در قانون اساسی ج. ا. ا و افغانستان"
🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی"
🔸 نویسنده: آقای موسوی
🔹 مقطع #ارشد
24 ☜ عنوان "تشهیر شهود در فقه"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای لاری
🔹 مقطع #ارشد
-------------------------------------------------
#استادداور
25 ☜ عنوان "رابطه علم و دین از دیدگاه جوادی آملی"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: نیشابوری
🔹 مقطع #ارشد
26 ☜ عنوان "نفوذ شیطان و راهکار مقابله با آن"
🔸 برای "حوزه قم
🔸 نویسنده: سلیم زاده
🔹 مقطع #ارشد
27 ☜ عنوان "راهکار کاهش گناه"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای نعیمی
🔹 مقطع #ارشد
31 ☜ عنوان "مثبت نگری در آیات و رویات"
🔸 برای "حوزه قم"
🔸 نویسنده: آقای حیدری
🔹 مقطع #ارشد
☑️ دانشجویان و طلاب عزیزم که با من پایان نامه داشتند و در لیست نیست، مستقیم به خود بنده مشخصات خود را ارسال کنند
و... بروزرسانی می شود
🔹مارا به علاقمندان معرفی کنید🔹
🌐 #یادداشتهای_فرامرزی_یک_طلبه
🌐 ⬅️کانال تلگرام
https://t.me/IRANfaramarz/
⬅️کانال ایتا
https://eitaa.com/yahyajahangiri/
ماجرای پرداخت شهریه متفاوت سید مرتضی به دو تن از شاگردانش- آیت الله جوادی آملی.mp3
6.92M
▫️وقتی #سید_مرتضی به دو تن از شاگردانش با استعدادش در حوزه، شهریه #ویژه می دهد.
🎙حضرت آیت الله جوادی آملی
■ طلبه های بااستعداد نباید در قرض و بدهی بمانند
■ شیخ طوسی ۱۲ برابر سایر طلاب شهریه می گرفت!
■ پ ن:
کی گفته، کیفیت گرایی در تربیت طلاب را قربانی کمیت گرایی کنیم.
طلاب نخبه و با استعداد، با نماز استیجاری و اسنپ زندگی کنند
@sedayehowzeh
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
پیامبر گرامی اسلام به تعبیر دکتر شریعتی کلمۀ خود را با الله شروع کرد و با انسان پایان داد. پیامبر میخواست بگوید من میان الله و انسان از یک سو و انسان و الله از سوی دیگر ارتباط برقرار کردهام و با الله بودن سبب نشد زمین را فراموش کنم. بنا به تعبیر خوب یکی از نویسندگان، او به ما آموخت که شما حق ندارید به دلیل توجه به بالا، زمین را فراموش کنید. یا به تعبیر یکی از بزرگان، به ما آموختهاند که در اثنای نماز شب نیز (که امری کاملاً شخصی و فردی به منظور ایجاد ارتباط با خداوند است) چهل مؤمن را یاد کنید. این نکتۀ ظریف نشان میدهد شما در دل شب (و در اوج ارتباط شخصی با خداوند) نیز حق ندارید درد انسان را فراموش کنید و حداقل هر شب باید درد چهل انسان را مورد توجه قرار دهید. البته دعا کردن در اینجا دعای صرف نیست، بلکه به معنای این است که دعا کنید مسائل آنها با کمک خداوند حل شود. پیامبران آمدند تا مسائل انسان را بفهمند و برای حل آن راهکاری خدایی ارائه کنند. ما نمیخواهیم مسئلۀ بشر به هر روشی حل شود، بلکه مدعی هستیم و میخواهیم این مسئله به روش خدایی به پاسخ برسد. چنین نگاهی را خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی(ص) به ما آموخت که آسمانی بودن، نباید شما را از زمینی بودن غافل کند.
حدیثی داریم با این مقدمه که «مَن باتَ...» و بات از بیتوته و شب ماندن میآید. او به ما یاد داد که هرکس شب بخوابد و در دل شب مسلمانی فریاد بزند و او ندای مسلمان را جواب ندهد، مسلمان نیست. به نظر من حدیث دل شب بر این نکته تأکید دارد که در دل شب نیز باید درد انسان داشته باشید و به فکر مسائل انسان باشید. بنابراین آسمانی بودن و در غار حرا بودن پیامبر، موجب نشد از زمینی بودن غافل شود، همچنانکه زمینی بودن او نیز موجب نشد آسمان را فراموش کند. او نه مانند امروز چنان دچار مدرنیته شد که تنها دغدغۀ بشر (زمینی) را داشته باشد و بدون توجه به آسمان زندگی کند و نه مانند عرفانهای آنچنانی تنها به آسمان توجه داشت که زمین را فراموش کند. ایشان این دو را به یکدیگر ربط داد. برای کشف چگونگی این اتفاق با ارائۀ یک بحث مهم فلسفی و تفسیری، برداشتی از آن ارائه خواهیم کرد.
مهمترین عظمت پیامبر این بود که میان دو قوس قرار داشت؛ یکی در طرف عالم روحانی و دیگر در طرف عالم زمینی. ایشان این دو (طرف) را به یکدیگر پیوند داد، اینگونه که هم مسئله را میدید و هم در پی راهحل بود، نه اینکه برای راحتی و آرامش خود، به مسئله توجه نکند. از سوی دیگر چنان گرفتار مسئله نشده بود که راهکار آسمانی را نبیند. ما گاهی چنان درگیر مسائل میشویم که آسمان را فراموش میکنیم. درد مسائلی و معضلاتی مانند حجاب، اقتصاد، فرهنگ، تورم و غیره چنان ما را میگیرد که صرفاً در پی راهکار زمینی برای رفع آنها هستیم، در حالی که پیامبر میفرماید باید راهکار آسمانی را برای درمان دردها و حل مسائل بیابید.
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
قرآن میفرماید: «إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»و در آیۀ دیگر میخوانیم: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ». سنخ امر خدا از نوعی است که همین که دستور میدهد، اتفاق میافتد؛ امر خدا از سنخ دستورات آنی، لحظهای و فوری است و نیازمند پردازش (Process) و زمان طولانی نمیباشد. بر این اساس علامه میفرماید وحی خدا از سنخ امر است و امر خدا از مواردی است که بیدرنگ اتفاق میافتد و نیازمند تدرّج نیست. علامه میفرماید امر از سنخ مواردی است که نیازمند زمان و مکان نیست و بیزمانی، بیمکانی و تجرد، شاخصۀ آن میباشد. وحی نیز از این سنخ و یک امر بیدرنگ، بدون زمان و بدون مکان است که رابطۀ پیامبر را با آسمان برقرار میکند.
حال پیامبر آن امر بلازمان، بلامکان و آنی را طی ۲۳ سال، در مکه و مدینه و به تدریج به مردم میآموزد و آن ارتباط امری را به کتاب تبدیل میکند. پیامبر آن ارتباط آنی را طی یک بازۀ زمانی طولانی و تدریجی ۲۳ ساله به مردم میآموزد. به تعبیر علامه، امر، مجرد است، نه مادّی و پیامبر موضوعی مجرد را در فضایی مادّی قرار میدهد. عظمت پیام پیامبر در همین پردازش، پالایش و تبدیل بزرگی است که انجام میدهد. البته باید مراقب بود که این تبدیل، ذهن ما را به تحریف نبرد، مانند برخی (سروش و مانند او) که این مسئله را نفهمیدند و به این نتیجه رسیدند که خود پیامبر صاحب وحی بودند.
@yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان
اگر بخواهیم مسائل انسان معاصر مانند قاچاق، فقر، محیطزیست و... را بفهمیم باید به این چگونگیها دقت کنیم. امروز تمام تلاش حوزههای علمیه اتفاق میافتد، گره زدن این مسئلهها به راهحلها راهکارهای آسمانی، آن هم ناظر به وات (What) است، یعنی تلاش کنیم و پاسخ اسلام نسبت به این مسئله را دریابیم، اما این ناظر به وات (What) است، پس از آن باید دید چگونه (How) میخواهیم به این مسئله (که چیستیاش را دریافتیم) پاسخ دهیم. ما جواب اسلام را گرفتیم، مثلاً بهعنوان مثال ما پاسخ مسائلی مانند فقر در آمریکای لاتین، قاچاق انسان در آفریقا را براساس پیام آسمانی اسلام دریافتیم و روش اجتهاد را دربارۀ غارت و استثمار کشورهای سیاهپوست و مسائل مختلفی مانند تجارت سکس و نابودی محیطزیست و خشونت فراگرفتیم، اما در کنار آن ارتباط آسمانی و شناخت Whatها (آن هم به فرض اینکه جوابها را واقعاً پیدا کرده باشیم) شناخت چگونگیها (How) نیز مطرح است. همانطور که عرض کردم نباید چگونگی را تنها به اخلاقیات تقلیل داد، این Howها را باید مسئلهای راهبردی بدانیم. باید ببینیم پیامبر جهاد، حجاب، صلاة و... را چگونه به مردم میآموخت.
این روشی است که پیامبر عزیز ما به کار بردند و ما میتوانیم با الگوبرداری از ایشان سه نفر را به ۲۰۰ هزار نفر تبدیل کنیم، واتها (What) و فرآیند تبدیل آنها به How را بیاموزیم. امروز یکی از خلأهای امر تبلیغ، شناخت چگونگی پیامرسانی پیامبر میباشد، البته نه به این معنا که همه چیز را در ابعاد و روش اخلاقی پیامبر خلاصه کنیم، بلکه باید در قالب بحثهای راهبردی و مهندسی فرهنگی پژوهش و تحقیق کنیم. باید بررسی کنیم و دریابیم پیامبر معارف را در بازههای زمانی مختلف چگونه مهندسی میکرد.
ما باید بدانیم کجا، چگونه (How) و در چه زمانی اینها را به مردم بگوییم. بهعنوان مثال باید جواب اسلام نسبت به مسئلۀ محیطزیست را بیابیم.
این چگونگی (How) مسئلۀ ماست و باید در حوزه یاد بگیریم، همچنان که پاسخها را در واتهای پیامبر جستجو میکنیم، پاسخها را در چگونگی تعلیمات پیامبر و در Howهای ایشان بکاویم. متأسفانه ما دربارۀ Howهای پیامبر، همه چیز را به نگاه اخلاقی منحصر کردهایم و از نگاهها و رویکردهای دیگر غفلت ورزیدهایم که باید مورد پژوهش قرار گیرد.
@YAHYAjahangiri
ما نمیتوانیم مسئلۀ انسان امروز را بدون برقراری ارتباط با آسمانها بفهمیم و نمیتوانیم پاسخی آسمانی برای آنها بیابیم مگر اینکه کارکرد این پردازش را متوجه شویم. ما نمیتوانیم مسئلۀ انسان را در چهارچوب مدرنتیه و در قالب و زمینی و مادّی حل کنیم. حوزۀ غیرسکولار یعنی حوزهای که ناظر به درد جامعه و یافتن پاسخ آسمانی برای آن است، در حالی که حوزۀ سکولار تنها به دنیا چسبیده و یا از دردِ مسئلۀ انسان رها شده است. حوزۀ انقلابی یعنی حوزهای که مسئلۀ انسان را میداند، اما پاسخ مسئلۀ انسان را در زمین نمیجوید، بلکه نگاهش روبه آسمان است. حوزه باید وحی، روح و امر را دریابد.
@yahyajahangiri
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
سید فاضل حسینی میلانی (1323ش)، رئیس کالج بینالمللی مطالعات اسلامی انگلیس، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی، مسئول بنیاد آیتالله خویی(ره) در لندن، استاد فقه دانشگاه کمبریج و صاحب کتاب «محاضرات في فقه الإمامية» دار فانی را وداع گفت.
وی نوه آیتالله سید محمدهادی میلانی و نواده آیتالله سید محمدصادق قزوینی بود که در سال 1980م، توسط صدام به شهادت رسیدند.
مصاحبه سال ۹۵ مباحثات با ایشان
https://mobahesat.ir/13416
@yahyajahangiri
ای محمد، با ما سخن بگو!
■ به تو #جهان_امروز بیش از #عصر_جاهلیت حجاز، نیازمند است!
اگر آن زمان# همه را به اسلام فراخواندی؛
اینبار بیا و بگو کی مسلمانت #نیست!
■ آن #داعشی خونخوار که دختران ایزدی را به نام دین تو، به رقیت می برد؟
یا آن طالبانی که به اسم اسلامت، #زنان را از تحصیل منع می کند؟
بیا به حرمت دایه ات #حلیمه! و نگذار باز زنده بگو کردن دختران، باب شود!
■ این بار بیا بجای #بت ها، #تابوهای نادرست را درمیان ما بشکن! که حجابی است اکبر برای شناختن دین ناب تو!
■ چه مدعیانی که با #نامت آمدند
اما تنها چیزی که #نداشتند،
#شباهت به تو بود.
■ ای محمد، تو را به جان مادرت #آمنه سوگند، که یک بار دیگر از بلندای کوه غیب، به شهرهای پر از #بلاهت ما سرازیر شو.
این بار ما را نه از #بتپرستی، که از #خودپرستی برهان!
📝یحیی جهانگیری
الهام از مرحوم بابایی
@yahyajahangiri