eitaa logo
یادداشت های فرامرزی
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
253 ویدیو
48 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
سهرورد، محل تولد اندیشمندان بزرگی در تاریخ بوده است که کافی است گوگل شود. در سفر به بغداد، به زیارت قبر شیخ شهاب الدین سهروردی رفتم. او متولد در شهر سهرورد - محل تولد من- به دنیا آمد. و در عراق دفن شد. سلسله او به امام علی می رسد و هنوز پیروان او به این محل می آيند. ابوحفص عمر بن عبدالله شهاب الدین سهروردی فقیه شافعی، از نامدارترین شیوخ تصوف و موسس سلسله‌ی سهروردیه و شیخ‌الشیوخ بغداد بوده است که میان سال‌های ۵۴۲ تا ۶۳۲ قمری می‌زیسته است و در سال‌های میان ۶۲۰ تا ۶۳۲ قمری در بغداد درگذشته و در مقبره‌ای به نام وردیه دفن شده‌است. او ساکن بغداد بوده و به دربار خلیفه هم رفت‌وآمد داشته است. سعدی شیرازی ، کمال الدین اسمعیل اصفهانی ، نجیب الدین علی بن بزغش شیرازی و بهاءالدین زکریاء مولتانی از مریدان او بوده‌اند. سهروردی مذهب شافعی داشته، برادرزادهٔ ابوالنجیب سهروردی و جانشین او در طریقت بوده است. @yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️ روایت شخصی از سفر اربعین ۱۴۰۳ ✍ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. ■ مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ■ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ ■ به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ■ خبری از مگا مواکب نیست. که در یادداشتی نوشتم که محصول زیست عزاداری مدرن است. همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. ■ شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. ■ ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان. تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ■ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته (به تعریف پدر مقتدی صدر) نجف در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن ۳. توجه به درد مردم ■ واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد. گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت . 🆔 @yahyajahangiri 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷                ➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
کتاب این هفته ام قصه زن: اما همسر امام محمدباقر صدر و خواهر امام موسی صدر یکی بی بدیل در اسلام؛ که دیکتاتور کرد و دیگری بی نظیر در اسلام؛ که دیکتاتور @yahyajahangiri
برخی گفتند شده است وبرخی فریاد زدند که با می چرخد عده ای هم گفتند مسجد را رها کرده و در حرف می زند برخی چیزی پیدا نکردند او را نامیدند اما دشمن می‌دانست تاثیر او را بر آینده از دوستان خورد و نتیجتا دشمن او را برد وقتی برای کار کنی؛ باید منتظر این انگ ها و لیبل و ضربه ها هم باشی؛ آن هم از طرف مدعیان ! و البته منتطر یک مزد خووووب: عجیب است کار خدا؛ ربودند تا مفقود شود ولی بر نشست @yahyajahangiri
🔺وقتی دین در خیابان راه می رود! ▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. 🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ 🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. 🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ▫️ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ... 🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت. / حجت الاسلام یحیی جهانگیری 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 مجموعه پرسمان مهدویت شماره 8⃣ 📹 چرا مردم دنیا احساس نیاز به منجی پیدا کردند؟ 🎙 کارشناس این برنامه: حجت الاسلام یحیی جهانگیری
🔸مرکزتحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از بین برادران واجد شرایط،دعوت به همکاری می نماید. 🔹واجدین شرایط فوق می توانند تا مورخ ۱۴۰۳/۷/۳۰ از طریق ارسال رزومه به آدرس HRMjazb@noornet.net ومراجعه به واحد جذب مرکز و دریافت و تکمیل فرم مربوطه اقدام نمایند. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) www.noorsoft.org ▫️@yahyajahangiri
کربلائیات ۱ @yahyajahangiri
کربلائیات ۲ @yahyajahangiri
لیست برخی از های ارشد و رساله های دکتری که توفیق یا دارم دکتری 1 ☜ عنوان “شبکه های اجتماعی و اسلام" به 🔸 برای "جامعه المصطفی" 🔸 نویسنده: خانم فدوی از لبنان 🔹 دکتری 2 ☜ عنوان "امکان نظامات فقهی درحوزه زنان" 🔸 برای "حوزه خواهران" 🔸 نویسنده: خانم باطبی 🔹 دکتری 3 ☜ عنوان "نقش سبک زندگی اسلامی بر زایمان بانوان تهرانی" 🔸 برای "دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران" 🔸 نویسنده: خانم پاکزاد 🔹 دکتری 4 ☜ عنوان “الگوی توسعه جوامع شیعی" به 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای غضنفری 🔹 دکتری ------------------------------------------------------ 5 ☜ عنوان “مرجعیت زنان در فقه شیعه" به 🔸 برای "جامعه المصطفی" 🔸 نویسنده: آقای رضایی 🔹 مقطع 5☜ عنوان “معنای جاهل قاصر" به 🔸 برای "جامعه المصطفی" 🔸 نویسنده: آقای سرباز از هندوستان 🔹 مقطع 5 ☜ عنوان “اخلاق جنسیت در اسلام" به 🔸 برای "جامعه المصطفی" 🔸 نویسنده: آقای کاظمی از پاکستان 🔹 مقطع 6 ☜عنوان “بررسی راهکارهایی جذب جوانان به مسجد“ 🔸برای "حوزه علمیه قم“ 🔸نویسنده؛ آقای غفاری 🔹 مقطع 7 ☜ عنوان" بررسی عناصر سینمایی سوره یوسف“ 🔸 برای “دانشکده صدا و سیما" 🔸 نویسنده: آقای اسفندیاری 🔹 مقطع 8 ☜عنوان “غیرت ورزی در قران“ 🔸برای "حوزه علمیه قم“ 🔸نویسنده؛ آقای یونسی 🔹 مقطع 9 ☜ عنوان “توسعه تعزیر در فقه" 🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی" 🔸 نویسنده: آقای خورشیدی 🔹 مقطع 10 ☜ عنوان "توسعه فرهنگی قیدار نبی 🔸 برای "حوزه قم" 🔸 نویسنده: آقای خواجه وند 🔹 مقطع 11 ☜ عنوان "وحدت اسلامی در اندیشه امام خامنه ای" به 🔸 برای "جامعه المصطفی" 🔸 نویسنده: آقای گروهی 🔹 مقطع 12 ☜ عنوان "راهبردهای اربعین با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری" 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای صادقی 🔹 مقطع 13 ☜ عنوان "كاستي هاي نظريه مشروطه ي اسلامي درمقايسه بانظريه ولايت فقيه امام خميني (ره)" 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای گروهی 🔹 مقطع 14 ☜ عنوان "تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی ، حقوق ایران و اسناد بین الملل" 🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی" 🔸 نویسنده: خانم کاشی 🔹 مقطع 15 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن" 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای فیضی 🔹 مقطع 16 ☜ عنوان "رسانه در عصر پیامبر" به عربی 🔸 برای "دانشگاه ادیان" 🔸 نویسنده: آقای الموسوی از عراق 🔹 مقطع 17 ☜ عنوان "مکاتیب النبی" به عربی 🔸 برای " دانشگاه ادیان 🔸 نویسنده: خانم فلیحه از عراق 🔹 مقطع 18 ☜ عنوان "استبداد در خلافت عباسی" به عربی 🔸 برای "دانشگاه ادیان" 🔸 نویسنده: آقای شدهان از عراق 🔹 مقطع 19 ☜ عنوان "تمرد در خلافت عباسی" به عربی 🔸 برای "دانشگاه ادیان" 🔸 نویسنده: خانم رشا از عراق 🔹 مقطع 20 ☜ عنوان "ابعاد نفوذ در قرآن" 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای فیضی 🔹 مقطع ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 21 ☜ عنوان "بررسی تاریخ شهر مدینه از صدر اسلام تا قیام امام حسین" 🔸 برای "حوزه علمیه قم" 🔸 نویسنده: آقای کریمخانی 🔹 مقطع 22 ☜ عنوان "جرح و تعدیل شهود در فقه و حقوق" 🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی" 🔸 نویسنده: آقای هدایتی 🔹 مقطع 23 ☜ عنوان"مطالعه تطبیقی مبانی فقهی و حقوقی حق رای در قانون اساسی ج. ا. ا و افغانستان" 🔸 برای "دانشگاه مذاهب اسلامی" 🔸 نویسنده: آقای موسوی 🔹 مقطع 24 ☜ عنوان "تشهیر شهود در فقه" 🔸 برای "حوزه قم" 🔸 نویسنده: آقای لاری 🔹 مقطع ------------------------------------------------- 25 ☜ عنوان "رابطه علم و دین از دیدگاه جوادی آملی" 🔸 برای "حوزه قم" 🔸 نویسنده: نیشابوری 🔹 مقطع 26 ☜ عنوان "نفوذ شیطان و راهکار مقابله با آن" 🔸 برای "حوزه قم 🔸 نویسنده: سلیم زاده 🔹 مقطع 27 ☜ عنوان "راهکار کاهش گناه" 🔸 برای "حوزه قم" 🔸 نویسنده: آقای نعیمی 🔹 مقطع 31 ☜ عنوان "مثبت نگری در آیات و رویات" 🔸 برای "حوزه قم" 🔸 نویسنده: آقای حیدری 🔹 مقطع ☑️ دانشجویان و طلاب عزیزم که با من پایان نامه داشتند و در لیست نیست، مستقیم به خود بنده مشخصات خود را ارسال کنند و... بروزرسانی می شود 🔹مارا به علاقمندان معرفی کنید🔹 🌐 🌐 ⬅️کانال تلگرام https://t.me/IRANfaramarz/ ⬅️کانال ایتا https://eitaa.com/yahyajahangiri/
ماجرای پرداخت شهریه متفاوت سید مرتضی به دو تن از شاگردانش- آیت الله جوادی آملی.mp3
6.92M
▫️وقتی به دو تن از شاگردانش با استعدادش در حوزه، شهریه می دهد. 🎙حضرت آیت الله جوادی آملی ■ طلبه های بااستعداد نباید در قرض و بدهی بمانند ■ شیخ طوسی ۱۲ برابر سایر طلاب شهریه می گرفت! ■ پ ن: کی گفته، کیفیت گرایی در تربیت طلاب را قربانی کمیت گرایی کنیم. طلاب نخبه و با استعداد، با نماز استیجاری و اسنپ زندگی کنند @sedayehowzeh @yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان پیامبر گرامی اسلام به تعبیر دکتر شریعتی کلمۀ خود را با الله شروع کرد و با انسان پایان داد. پیامبر می‌خواست بگوید من میان الله و انسان از یک سو و انسان و الله از سوی دیگر ارتباط برقرار کرده‌ام و با الله بودن سبب نشد زمین را فراموش کنم. بنا به تعبیر خوب یکی از نویسندگان، او به ما آموخت که شما حق ندارید به دلیل توجه به بالا، زمین را فراموش کنید. یا به تعبیر یکی از بزرگان، به ما آموخته‌اند که در اثنای نماز شب نیز (که امری کاملاً شخصی و فردی به منظور ایجاد ارتباط با خداوند است) چهل مؤمن را یاد کنید. این نکتۀ ظریف نشان می‌دهد شما در دل شب (و در اوج ارتباط شخصی با خداوند) نیز حق ندارید درد انسان را فراموش کنید و حداقل هر شب باید درد چهل انسان را مورد توجه قرار دهید. البته دعا کردن در اینجا دعای صرف نیست، بلکه به معنای این است که دعا کنید مسائل آنها با کمک خداوند حل شود. پیامبران آمدند تا مسائل انسان را بفهمند و برای حل آن راهکاری خدایی ارائه کنند. ما نمی‌خواهیم مسئلۀ بشر به هر روشی حل شود، بلکه مدعی هستیم و می‌خواهیم این مسئله به روش خدایی به پاسخ برسد. چنین نگاهی را خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی(ص) به ما آموخت که آسمانی بودن، نباید شما را از زمینی بودن غافل کند. حدیثی داریم با این مقدمه که «مَن باتَ...» و بات از بیتوته و شب ماندن می‌آید. او به ما یاد داد که هرکس شب بخوابد و در دل شب مسلمانی فریاد بزند و او ندای مسلمان را جواب ندهد، مسلمان نیست. به نظر من حدیث دل شب بر این نکته تأکید دارد که در دل شب نیز باید درد انسان داشته باشید و به فکر مسائل انسان باشید. بنابراین آسمانی بودن و در غار حرا بودن پیامبر، موجب نشد از زمینی بودن غافل شود، همچنان‌که زمینی بودن او نیز موجب نشد آسمان را فراموش کند. او نه مانند امروز چنان دچار مدرنیته شد که تنها دغدغۀ بشر (زمینی) را داشته باشد و بدون توجه به آسمان زندگی کند و نه مانند عرفان‌های آن‌چنانی تنها به آسمان توجه داشت که زمین را فراموش کند. ایشان این دو را به یکدیگر ربط داد. برای کشف چگونگی این اتفاق با ارائۀ یک بحث مهم فلسفی و تفسیری، برداشتی از آن ارائه خواهیم کرد. مهم‌ترین عظمت پیامبر این بود که میان دو قوس قرار داشت؛ یکی در طرف عالم روحانی و دیگر در طرف عالم زمینی. ایشان این دو (طرف) را به یکدیگر پیوند ‌داد، این‌گونه که هم مسئله را می‌دید و هم در پی راه‌حل بود، نه اینکه برای راحتی و آرامش خود، به مسئله توجه نکند. از سوی دیگر چنان گرفتار مسئله نشده بود که راهکار آسمانی را نبیند. ما گاهی چنان درگیر مسائل می‌شویم که آسمان را فراموش می‌کنیم. درد مسائلی و معضلاتی مانند حجاب، اقتصاد، فرهنگ، تورم و غیره چنان ما را می‌گیرد که صرفاً در پی راهکار زمینی برای رفع آن‌ها هستیم، در حالی که پیامبر می‌فرماید باید راهکار آسمانی را برای درمان دردها و حل مسائل بیابید. @yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان قرآن می‌فرماید: «إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»و در آیۀ دیگر می‌خوانیم: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ». سنخ امر خدا از نوعی است که همین که دستور می‌دهد، اتفاق می‌افتد؛ امر خدا از سنخ دستورات آنی، لحظه‌ای‌ و فوری است و نیازمند پردازش (Process) و زمان طولانی نمی‌باشد. بر این اساس علامه می‌فرماید وحی خدا از سنخ امر است و امر خدا از مواردی است که بی‌درنگ اتفاق می‌افتد و نیازمند تدرّج نیست. علامه می‌فرماید امر از سنخ مواردی است که نیازمند زمان و مکان نیست و بی‌زمانی، بی‌مکانی و تجرد، شاخصۀ آن می‌باشد. وحی نیز از این سنخ و یک امر بی‌درنگ، بدون زمان و بدون مکان است که رابطۀ پیامبر را با آسمان برقرار می‌کند. حال پیامبر آن امر بلازمان، بلامکان و آنی را طی ۲۳ سال، در مکه و مدینه و به تدریج به مردم می‌آموزد و آن ارتباط امری را به کتاب تبدیل می‌کند. پیامبر آن ارتباط آنی را طی یک بازۀ زمانی طولانی و تدریجی ۲۳ ساله به مردم می‌آموزد. به تعبیر علامه، امر، مجرد است، نه مادّی و پیامبر موضوعی مجرد را در فضایی مادّی قرار می‌دهد. عظمت پیام پیامبر در همین پردازش، پالایش و تبدیل بزرگی است که انجام می‌دهد. البته باید مراقب بود که این تبدیل، ذهن ما را به تحریف نبرد، مانند برخی (سروش و مانند او) که این مسئله را نفهمیدند و به این نتیجه رسیدند که خود پیامبر صاحب وحی بودند. @yahyajahangiri
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان اگر بخواهیم مسائل انسان معاصر مانند قاچاق، فقر، محیط‌زیست و... را بفهمیم باید به این چگونگی‌ها دقت کنیم. امروز تمام تلاش حوزه‌های علمیه اتفاق می‌افتد، گره زدن این مسئله‌ها به راه‌حل‌ها راهکارهای آسمانی، آن هم ناظر به وات (What) است، یعنی تلاش کنیم و پاسخ اسلام نسبت به این مسئله را دریابیم، اما این ناظر به وات (What) است، پس از آن باید دید چگونه (How) می‌خواهیم به این مسئله (که چیستی‌اش را دریافتیم) پاسخ دهیم. ما جواب اسلام را گرفتیم، مثلاً به‌عنوان مثال ما پاسخ مسائلی مانند فقر در آمریکای لاتین، قاچاق انسان در آفریقا را براساس پیام آسمانی اسلام دریافتیم و روش اجتهاد را دربارۀ غارت و استثمار کشورهای سیاه‌پوست و مسائل مختلفی مانند تجارت سکس و نابودی محیط‌زیست و خشونت فراگرفتیم، اما در کنار آن ارتباط آسمانی و شناخت Whatها (آن هم به فرض اینکه جواب‌ها را واقعاً پیدا کرده باشیم) شناخت چگونگی‌ها (How) نیز مطرح است. همان‌طور که عرض کردم نباید چگونگی را تنها به اخلاقیات تقلیل داد، این Howها را باید مسئله‌ای راهبردی بدانیم. باید ببینیم پیامبر جهاد، حجاب، صلاة و... را چگونه به مردم می‌آموخت. این روشی است که پیامبر عزیز ما به کار بردند و ما می‌توانیم با الگوبرداری از ایشان سه نفر را به ۲۰۰ هزار نفر تبدیل کنیم، وات‌ها (What) و فرآیند تبدیل آنها به How را بیاموزیم. امروز یکی از خلأهای امر تبلیغ، شناخت چگونگی پیام‌رسانی پیامبر می‌باشد، البته نه به این معنا که همه چیز را در ابعاد و روش اخلاقی پیامبر خلاصه کنیم، بلکه باید در قالب بحث‌های راهبردی و مهندسی فرهنگی پژوهش و تحقیق کنیم. باید بررسی کنیم و دریابیم پیامبر معارف را در بازه‌های زمانی مختلف چگونه مهندسی می‌کرد. ما باید بدانیم کجا، چگونه (How) و در چه زمانی اینها را به مردم بگوییم. به‌عنوان مثال باید جواب اسلام نسبت به مسئلۀ محیط‌زیست را بیابیم. این چگونگی (How) مسئلۀ ماست و باید در حوزه یاد بگیریم، همچنان که پاسخ‌ها را در وات‌های پیامبر جستجو می‌کنیم، پاسخ‌ها را در چگونگی تعلیمات پیامبر و در Howهای ایشان بکاویم. متأسفانه ما دربارۀ Howهای پیامبر، همه چیز را به نگاه اخلاقی منحصر کرده‌ایم و از نگاه‌ها و رویکردهای دیگر غفلت ورزیده‌ایم که باید مورد پژوهش قرار گیرد. @YAHYAjahangiri
ما نمی‌توانیم مسئلۀ انسان امروز را بدون برقراری ارتباط با آسمان‌ها بفهمیم و نمی‌توانیم پاسخی آسمانی برای آنها بیابیم مگر اینکه کارکرد این پردازش را متوجه شویم. ما نمی‌توانیم مسئلۀ انسان را در چهارچوب مدرنتیه و در قالب و زمینی و مادّی حل کنیم. حوزۀ غیرسکولار یعنی حوزه‌ای که ناظر به درد جامعه و یافتن پاسخ آسمانی برای آن است، در حالی که حوزۀ سکولار تنها به دنیا چسبیده و یا از دردِ مسئلۀ انسان رها شده است. حوزۀ انقلابی یعنی حوزه‌ای که مسئلۀ انسان را می‌داند، اما پاسخ مسئلۀ انسان را در زمین نمی‌‌جوید، بلکه نگاهش روبه آسمان است. حوزه باید وحی، روح و امر را دریابد. @yahyajahangiri
کربلائیات @yahyajahangiri
محمد پیامبر ص @yahyajahangiri
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون سید فاضل حسینی میلانی (1323ش)، رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی انگلیس، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی، مسئول بنیاد آیت‌الله خویی(ره) در لندن، استاد فقه دانشگاه کمبریج و صاحب کتاب «محاضرات في فقه الإمامية» دار فانی را وداع گفت. وی نوه آیت‌الله سید محمدهادی میلانی و نواده آیت‌الله سید محمدصادق قزوینی بود که در سال 1980م، توسط صدام به شهادت رسیدند. مصاحبه سال ۹۵ مباحثات با ایشان https://mobahesat.ir/13416 @yahyajahangiri
ای محمد، با ما سخن بگو! ■ به تو بیش از حجاز، نیازمند است! اگر آن زمان# همه را به اسلام فراخواندی؛ اینبار بیا و بگو کی مسلمانت ! ■ آن خون‌خوار که دختران ایزدی را به نام دین تو، به رقیت می برد؟ یا آن طالبانی که به اسم اسلامت، را از تحصیل منع می کند؟ بیا به حرمت دایه ات ! و نگذار باز زنده بگو کردن دختران، باب شود! ■ این بار بیا بجای ها، نادرست را درمیان ما بشکن! که حجابی است اکبر برای شناختن دین ناب تو! ■ چه مدعیانی که با آمدند اما تنها چیزی که ، به تو بود. ■ ای محمد، تو را به جان مادرت سوگند، که یک بار دیگر از بلندای کوه غیب، به شهرهای پر از ما سرازیر شو. این بار ما را نه از ، که از برهان! 📝یحیی جهانگیری الهام از مرحوم بابایی @yahyajahangiri