🌷نکته تفسیری صفحه ۲۴۲🌷
نَفس امّاره:
افكار، سخنان و رفتار ما انسان ها با یكدیگر متفاوت است. گاهی تفاوت های موجود میان افراد آنقدر زیاد است كه آنان را تنها می توان در شكل ظاهری شان شبیه هم دانست، و غیر از آن، هیچ شباهتی در فكر، سخن و عمل آن ها نمی توان پیدا كرد. برای مثال، آیا میان امام حسین و یزید، جز شكل ظاهری شان كه شبیه بقیه ی انسان ها بوده می توان شباهتی دیگر پیدا كرد؟ آیا می توان بر موجود ناپاك و پلیدی مانند یزید، نام انسان نهاد؟! امّا به راستی ریشه ی این تفاوت ها در چیست؟ چرا بعضی از انسان ها به اوج خوبی می رسند و برخی به قعر بدی میافتند؟ از قرآن كریم و روایات معصومین استفاده می شود كه منشأ خصلت های خوب یا بد هر انسان، «نَفْس»، یا به تعبیر دیگر، «شخصیت» اوست؛ حقیقتِ پیچیده ای كه بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول كرده است.
نفس انسان که در ابتدا دارای تمایلات پَست و حیوانی ست، با تربیت و مراقبت، به شخصیت پاك و زیبایی تبدیل می شود كه افكار خوب، سخنان زیبا و كارهای شایسته از آن ظاهر می شود و سعادت جاودان او را تضمین می كند؛ امّا اگر نفس انسان به حال خود رها شود، از هر حیوان وحشی و تندخویی بدتر می شود و سراسر وجود انسان را افكار و سخنان و رفتار آلوده پر می كند. آفریدگار انسان، این واقعیت مهم را در سوره ی شمس به روشنی بیان می کند و پس از سوگند به یازده مخلوق از مخلوقات خود می فرماید: «بی شک كسی كه نفس خود را پرورش داد و از بدی ها پاك كرد، رستگار می شود، و بی شک كسی كه جلوی پرورش نفسش را گرفت و بدینوسیله آن را نابود كرد، نومید و محروم می شود.» این آیه نیز به همین حقیقت اشاره كرده، بیان می کند كه نفس انسان در صورت بی توجّهی و رها شدن، به شخصیت شیطان صفتی تبدیل می شود كه همواره انسان را به بدی ها و كارهای زشت فرمان می دهد(اَنَّ النَّفسَ لَاَمّارَةٌ بِالسّوء). از این رو به چنین نَفْس و شخصیتی، «نفس امّاره»(شخصیتی كه انسان را به بدی فرمان می دهد) گفته می شود كه اگر به حال خود رها شود، انسان را به نابودی قطعی و هلاكت ابدی می كشاند؛ زیرا تنها خواسته ی چنین انسانی، رسیدن به لذّات و شهوات زودگذر است و او دیگر به سرانجام هوس هایش نمی اندیشد؛ مانند همسر عزیز مصر كه به سبب خواسته ی زشت و نامشـروعش، حیثیت و آبروی خود و همسرش را به باد داد و ذلّت و رسوایی را برای خود خرید! از این رو پیشوایان دین تأكید كرده اند كه هر مسلمان باید پیوسته با نَفْس امّاره و هوس جوی خود مبارزه كند و از دشمنی با چنین شخصیت پلیدی غافل نشود. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام می خوانیم: «دشمن ترین دشمنان تو، نفس [امّاره ی] توست كه در وجودت قرار دارد.» همچنین در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم كه به گروهی از مسلمانان كه از جنگی بازگشته بودند، فرمود: «آفرین به گروهی كه از جهاد كوچك تر (و آسان تر) بازگشتند و هنوز جهاد بزرگ تر(و دشوارتر) را انجام نداده اند.» آنان گفتند: «ای پیامبر خدا، جهاد بزرگ تر چیست؟» حضرت فرمود: «جهاد با نفس [امّاره].»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/4245488210Cc710201fe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دیدار جوان قصاب با #امام_زمان (عج)
🎙 #استاد_فاطمی_نیا
#کلیپ_مهدوی
─═┅═༅𖣔👇𖣔༅═┅┅─
💚⃟○@yamahdi_entezar
4_5812031980686019862.mp3
2.39M
🔴 ظهور رو دور ببینیم یا نزدیک؟
🎙 استاد_میرباقری
─═┅═༅𖣔👇𖣔༅═┅┅─
💚⃟○@yamahdi_entezar
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
استاد شجاعی
اگر کاری در حق شما کرده که...
تا رسواش نکنید دلتون خنک نمیشه، این ویدئو رو ببینید!
─═┅═༅𖣔👇𖣔༅═┅┅─
💚⃟○@yamahdi_entezar
♨️ادب در برابر امام زمان ارواحنا فداه...
🔸حضرت بقیةالله ارواحنافداه هم احاطه روحی بر ما دارند و هم جسم مبارکشان در بین ماست.
شما باید هم #ادب_جسمی را رعایت کنید و هم #ادب_روحی.
🔸ادب جسمی یعنی اینکه اسم #امام_زمان را که میخواهی ببری بسیار مؤدبانه، به حضرت سلام که میدهی مؤدب بایستی و خودت را خاضع و خاشع بگیری،
هم از نظر بدنی و هم از نظر روحی متوجه حضرت بشوی و بعد سلام کنی.
مطلبی که در مورد حضرت میخوانی دو زانو و مؤدب بنشینی و بخوانی. (حتی در خواندن یک بیت شعر خطاب به حضرت).
🔸ادب روحی هم نسبت به حضرت «اطاعت و خشوع قلبی» است.
یعنی اینکه در برابر اوامر حضرت مطیع و فرمانبردار باشی.
─═┅═༅𖣔👇𖣔༅═┅┅─
💚⃟○@yamahdi_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با این همه گناه به چه کسی پناه ببریم؟
«مهربان تر از پدر و مادر»💚
─═┅═༅𖣔👇𖣔༅═┅┅─
💚⃟○@yamahdi_entezar