eitaa logo
امامزاده سلطان سید علی نائین علیه السلام
147 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
765 ویدیو
264 فایل
مدیر کانال: @ahlebeyt14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «سوگ ابراهیم»         روز سه‌شنبه، ١٣٩٩/١٢/١٢ ✍️ مناسبت روز: امروز ١٨ رجب، سالروز رحلت «ابراهيم» تنها فرزند ذکور رسول خدا (ص) در سال دهم هجری قمری است که باعث حزن شدید پیامبر اکرم (ص) گردید لذا سخن امروز را به این موضوعِ غم‌انگیز اختصاص می‌دهیم! خداوند در سال هشتم هجرت، فرزند پسری به پیامبر (ص) عطاء فرمود که رسول خدا نام او را «ابراهیم» گذاشتند! پس از تولد ابراهیم، جبرئیل نازل ­شد و حضرت را با عنوان "اباابراهیم" سلام ­داد، و پیامبر شاد شدند و او را به همسرشان نشان داده و فرمودند: «ببین چقدر این بچه شبیه من است!» [انساب الاشراف، ج۱، ص۴۵۰] طبق روایات، حضرت محمد (ص) به شدت به فرزندشان علاقه مند بودند، ولی ابراهیم در ١٨ ماهگی بیمار شد و از دنیا رفت! لذا پیامبر در مرگ فرزندشان ابراهیم به شدت غصه‌دار شدند و در سوگ او گریستند و فرمودند: «ای ابراهیم، کاری از ما برای تو ساخته نیست! تقدیر الهی برگشت ناپذیر است! چشم پدرت در مرگ تو گریان و دلش محزون و غمگین است، ولی هرگز سخنی که مایه خشم خداست، بر زبان جاری نمی‌سازد! پس اگر وعده صادق و حتمی خدا نبود که ما نیز به دنبال تو خواهیم آمد، در فراقت بیش از این گریه می کردم و محزون می‌شدم.» (بحارالانوار، ج٢٢، ص١۵۶) 👈 در این هنگام برخی از صحابه پيامبر(ص) که شاهد حالت اندوه و گريه رسول خدا(ص) بودند، تعجب کرده و زبان به اعتراض گشودند و به آن حضرت عرض کردند: شما ما را از گريه بر مردگان نهی می‌نمودید، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود، چنین اشک می ريزيد؟ پيامبراکرم(ص) در پاسخ آنان فرمود: «من هرگز نگفته ام که در مرگ عزيزان خود گريه نکنيد، زيرا اين احساسات نشانه دلسوزی و مهربانی و ترحم است و شخصی که دلش بر حال ديگران نسوزد، مورد رحمت الهی قرار نمی گيرد! آنچه من گفته‌ام این است که در مرگ عزيزانتان، شيون نکنيد و سخنان کفرآميز و يا سخنانی که مصداقِ اعتراض به خداست را نگوييد و از شدت اندوه، لباس های خود را پاره ننماييد!» سپس فرمودند: «من نیز انسانم؛ چشم می‌گرید و قلب اندوهگین می‌شود ولی سخنی که خداوند را به خشم آورد نمی‌گوییم.؛ ای ابراهیم! به خدا سوگند ما بخاطر (مرگ) تو اندوهگینیم» [الطبقات الکبری، ج۱، ص۱۱۴] پس رو به کوه ایستادند وفرمودند: «ای کوه! اگر آنچه بر من وارد شده بر تو وارد می‌شد، تو را درهم می‌کوبید، ولی ما همان‌گونه که خدا فرمان داده، می‌گوییم: إنّا لِلهِ وَ إنّا اِلَیْهِ راجِعونَ وَ الْحَمدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ» [انساب الاشراف، ج۱، ص۴۵۲] آنگاه اميرالمؤمنين (ع) به دستور رسول اکرم(ص)، بدن ابراهيم را غسل داده و کفن نمودند و پس از تشييع، در قبرستان بقيع به خاک سپردند! 👈لذا سیره و سخنان پیامبر (ص) در رحلت فرزند گرامیشان ابراهیم (ره)، جواب بسیار محکمی برای وهابیون و افرادی است که عزاداری و گریه برای اموات را، بدعت و حرام می‌دانند! 💠 همچنین در روزی که ابراهیم درگذشت، کسوف (خورشید گرفتگی) رخ داد! و برخی گفتند: خورشید بخاطر مرگ ابراهیم و اندوه پیامبر گرفته است! حضرت وقتی این سخن را شنیدند، بیرون آمدند و پس از حمد الهی فرمودند: «خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌های الهی هستند و بخاطر مرگ یا زندگی هیچ کس نمی‌گیرند!» [بحارالأنوار، ج۷۹، ص۹۱] 👈 گر چه مسلماً فکر گرفتگی خورشید، به خاطر مرگ فرزند پیامبر (ص)، عقیده مردم را نسبت ‏به ایشان راسخ تر می‏ساخت و در نتیجه به پیشرفت دین اسلام کمک می‏کرد، ولی حضرت، هرگز راضی نشدند که از طریق خرافات و افکار باطل، دین حق را ترویج و در دل مردم تحکیم نمایند! و به گفته استاد شهید مرتضی مطهری (ره): پيغمبر نمی‌‏خواهند از نقاط ضعف و جهالت و نادانى و غفلت مردم براى هدايت آنها استفاده كنند، بلکه می‌خواهند از نقاط قوّت و علم و معرفت و بیداری مردم استفاده كنند! [مجموعه آثار شهید مطهری، ج١٦، ص١٠٩] 👈 لذا مسلمانان نیز باید بدانند که اولاً اسلام مخالف با افسانه و خرافات است و ثانیاً هرگز اجازه نمی‌دهد که از یک ابزار و وسیله‌ی باطل برای ترویج و تبیین یک هدف خوب و متعالی استفاده گردد و به اصطلاح در اسلام «هدف وسیله را توجیه نمی‌نماید!» ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
12.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📎ویدئو اول 🔹ضرورت وجود حجت الهی 🔸 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی @chashmbe_rah
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «وام نیکو»         روز چهارشنبه، ١٣٩٩/١٢/١٣ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم، اما فردا، «روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» است، لذا سخن امروز را به این موضوع مهم اختصاص می‌دهیم: در فرهنگ اسلامی بر قرض دادن و برطرف ساختن نیازهای مؤمنان، تأکید فراوان گردیده تا جایی که اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، قرض‌الحسنه را برتر از صدقه معرفی نموده و ثواب آن را هجده برابر دانسته‌اند! (سفینة البحار ، ج٢ ص۴٢۴) 👈 خداوند در آیه ١١ سوره حدید درباره «قرض الحسنه» یا «وام نیکو» می‌فرماید: «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ»: «آن کیست که به خدا قرض نیکو (قرض‌الحسنه) دهد تا خدا بر او چندین برابر گرداند و او را پاداشی با لطف و کرامت بدهد!» البته در آیات بسیاری از قرآن کریم بر قرض‌الحسنه سفارش و تأکید شده، که برای نمونه می‌توان به آیات زیر اشاره نمود: «مائده/١٢»، «بقره/٢۴۵/٢۶۵ /٢۶۴/٢٧٣»، «حدید/١٨»، «تغابن/١٧» و... ؛ 👈 در این آیات، خداوند برای «قرض‌الحسنه» شرائطی را نیز معلوم نموده است که بعضی از این شرایط عبارتند از: 1️⃣ قرض الحسنه باید در دست افرادی قرار گیرد که سخت محتاجند! [بقره/٢٧٣] . 2️⃣ با اخلاص همراه باشد! [بقره/٢۶۴] . 3️⃣ با منّت و اذیت همراه نباشد! [بقره/٢۶۵] . 👈 در روایات اسلامی نیز بر قرض‌الحسنه، و پاداش عظیم آن، تأکید فراوان شده که در این مجال کوتاه، تنها به پنج روایت اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ رسول خدا (ص): «کسى که به برادر مسلمانش قرض دهد، به اندازه هر درهمى که به او مى‏دهد به بزرگى کوه احد از کوه‌های رضوى و طور سیناء براى او پاداش‌هایی است و اگر در مورد گرفتن طلب خود با آن مؤمن مدارا کند همانند برق خیره کننده و درخشان، بدون حساب از روى پل صراط خواهد گذشت!» (وسائل الشیعه، ج ١٣، ص ٨٨) 2️⃣ رسول خدا (ص): «اگر هزار درهم از مالم را دوبار به برادران دینى خود، قرض‌الحسنه بدهم، نزد من بهتر از آن است که همه مالم را یک باره در راه خدا انفاق کنم!» (تهذیب،ج ٢،ص ۶١) 3️⃣ رسول خدا (ص): «کسى که به دست او گشایش در کار برادر مسلمانش حاصل شود، خداوند غم و غصّه دنیا و آخرت او را بر طرف خواهد فرمود!» (كنزالعمّال، ج۱۵، ص۷۸۱، ح۴۳۰۸۳) 4️⃣ رسول خدا (ص): «کسى که برادر مسلمان و نیازمندش براى قرض گرفتن به او روى بیاورد و او با این که توانایى ‏دارد، خواسته وى را تأمین نکند، خداوند از بهشت محرومش مى‏سازد!» (مجمع البیان‌، ج ٩، ص ٣٩٠) 5️⃣ امام صادق (ع): «هركس حاجتی را برای مسلمانی برآورده كند و گره از مشكلش بگشاید، خداوند متعال به او خطاب كند که ثواب و پاداش تو بر عهده من خواهد بود و غیر از بهشت به چیز دیگری راضی نمی‌شوم» (مستدرک‌الوسائل، ج۱۲، ص۴۰۲) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
⭕️ رهبر معظم انقلاب درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین را تسلیت گفتند 🔸️حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به آقای حاج سید حسن نصرالله، درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را تسلیت گفتند. 🔹️متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سید حسن نصرالله دامت برکاته خبردرگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را دریافت کردم. وظیفه‌ی خود میدانم این حادثه‌ی مولمه را به علمای معزز و بازماندگان و ارادتمندان و شاگردان ایشان در لبنان و سایر بلاد عموماً و جنابعالی خصوصاً، تسلیت بگویم. دفاع مسئولانه و عالمانه‌ او از نهضت امام خمینی و از مقاومت علیه جبهه استکبار و صهیونیزم و همراهی با ثبات ایشان با مبارزات ضداستکباری ملتهای منطقه در طول سالیان طولانی، هیچگاه از خاطره تاریخ مقاومت نخواهد رفت. اینجانب ضمن تسلیت مجدد به مردم لبنان و خصوصاً به همراهان و همرزمان ایشان در تجمع علمای مسلمین لبنان، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم. سیّد علی خامنه‌ای ۱۹ رجب ۱۴۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ 🆔 @YjcNewsChannel
هدایت شده از عترتنا | www.Etratona.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سفارشات ماه رجب 🎙حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ✅به رسانه مردم نهاد شیعه بپیوندید↙️ 🆔 @etratona
هدایت شده از درانتظارمهدی فاطمه سلام الله
گریه های شب جمعه چه خریدن دارد نوکرت تا خود تو شوق رسیدن دارد شده هفتاد و دو سر با سر تو بر نیزه سر بازار شمـا زجـر کشیدن دارد دل من لک زده تا اسم مرا بنویسند به سر بام حرم میل پریدن دارد رخ یوسف اگرم هرچه که زیباست ولی چهره نه ٰنام شما دست بریدن دارد من شفا یافته ی دست شما بودم وبس شکر باذکر حسین😍 قلب تپیدن دارد همه زوار تو بی دل شده بر میگردند که نیازی دلشان  بر تو شدیدا دارد هر کجا مینگرم عکس حرم میبینم این در خانه ی عشق است دویدن دارد دم محشر که حسین😍بن ❤️علی وارد شد حال و روز دل عشاق چه دیدن دارد
أین المنتقم... به تنگ امد دلم از این جدایی/ ندارد زندگی بی تو صفایی/صفا و شور و شوق و رغبت و میل/ بود وقتی که تو از در، در آیی/ (اَلَّلهُم عجِّل لِوَلیِڪَ الفرَج)
کم نکن سایه ی لطفت ز سرم آقاجان/گرچه من جنس خرابم بخرم آقاجان آنقدر فکر و خیالم شده دنیا دیگر/از غم و غصه ی تو بی خبرم آقاجان
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «درختکاری»         روز جمعه، ١٣٩٩/١٢/١۵ ✍️ مناسبت روز: امروز روز جمعه است، لذا سخن خود را با سلام و درود به محضر منجی عالم بشریت حضرت بقیةاللّه الاعظم (عج) آغاز می‌نمائیم؛ اما اگر به تقویم مراجعه کنیم، امروز به عنوان «روز درختکاری» نامگذاری گردیده است، بنابراین ما نیز با این موضوع، سخن امروز را تقدیم می‌نمائیم؛ خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونه‌ای رقم زده که در زمین و دامن طبیعت رشد کند و پرورش یابد و به طور کامل به آن وابسته و نیازمند باشد! متقابلاً طبیعت را نیز، طوری آفریده که در خدمت انسان قرار گیرد و نیازهای وی را برآورده سازد و آرامش، لذّت و شادی را برای آدمی به ارمغان آورد! از نظر اسلام، «انسان» آن­چنان عظمتی دارد که تمام مخلوقات به فرمان خداوند، مسخّر او گشته‌اند و این موضوع، شخصیت و عظمت واقعی انسان را در منظر اسلام روشن می‌سازد و به او مقامِ «خلیفة اللّهی» می‌بخشد! خورشید و ماه، باد و باران، کوه و درّه، گیاه و درخت و سبزه­ زارها... همه و همه، مواهب خدادادی هستند که در تسخیرِ خلیفه خدا بر روی زمین قرار گرفته و همه سرگشته و فرمانبردار انسانند، تا وی از آنها در جهت بقا و حیات دنیوی خویش بهره گیرد! ✍️ در میان اجزای شکوهمند طبیعت، «درختان» نقش حیاتی ويژه‌ای در زندگی انسان و سایر موجودات زنده دارند! لذا از دیدگاه اسلام «درخت کاری و حفظ آن» از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آیات و روایات فراوانی درباره اهمیت درختان و ضرورت درختکاری و آب دادن به درخت و حفظ و نگه داری از آنها بیان شده است! و درختکاری را از حلال ترین و پاكيزه ترین کارها دانسته است! (جامع أحاديث شيعه، ج ٢٣، ص ٩۵٩) همچنین خداوند در قرآن کریم به مطالعه درباره آفرینش درختان سفارش نموده و از برخی درختان مثل خرما، انگور، انجیر، زیتون و... که دارای خواص فراوانی می باشند، یاد کرده است! و حتی بخاطر اهمیت فراوان درختان، خداوند به برخی از آنها مانند انجیر و زیتون، در قرآن قسم یاد نموده است: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُون‏» (تین‌/١) 👈 در روایات اسلامی نیز از درختان به‌عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی یاد گردیده و به کاشت و نگهداری درختان سفارش زیادی شده است، که در این مجال کوتاه به برخی از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ امام صادق(ع): «اى مفضّل! از آفرينش و آماده سازى حكيمانه و مدبّرانه اشياء براى رفع نياز انسان درس عبرت بگير... براى او درخت‏ آفريده شده و او بايد آن را در زمين بكارد، آب‏ دهد و به آن برسد و از آن بهره گيرد و...» (توحيد المفضل، ص ٨۶) 2️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هيچ مسلمانى نيست كه نهالى بكارد و انسان يا حيوان يا پرنده از آن بخورد مگر آن‏كه تا روز قيامت براى وى صدقه بنويسند!» (مستدرك الوسائل، ج ‏١٣، ص ٢٧) 3️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هركس درختى بكارد و آن درخت‏ به بار نشيند، خداوند به اندازه ميوه‏ هاى آن درخت به وى پاداش مى دهد!» (مستدرك الوسائل، ج ‏١٣، ص ۴۶٠) 4️⃣ امام صادق(ع): «شش چیز است که مؤمن بعد از مرگ خود از آنها سود می برد: فرزند صالحی که برای انسان، طلب مغفرت کند، ... و درختی که در دنیا کاشته است...» (بحار الأنوار، ج ۶٨، ص ٢۵٧) 5️⃣ پيامبر اکرم (ص): «هركس درختى را در بيابان... آب دهد، مثل آن است كه مؤمنى را از تشنگى سيراب كرده باشد» (وسائل الشيعه، ج ‏١٧، ص ۴٢) 6️⃣ امام صادق(ع): «درختان ميوه را نَبُريد كه در اين صورت خداوند پيوسته بر شما عذاب مى فرستد!» (اصول کافی، ج ‏۵، ص ٢۶۴) ✍️ همچنین درختکاری تا حدی در اسلام مورد توجه قرار دارد که آداب ويژه‌ای نیز برای آن در روایات بیان شده است، که به چند نکته از آنها اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ در بین ایام هفته، «روز یکشنبه» بهترین زمان برای درخت کاری دانسته شده است! (جامع أحاديث شيعه، ج ‏٢٣، ص ٩۵٩) 2️⃣ هنگام درخت کاری ابتدا در ريشه درختان آب بريزيد و سپس خاك اضافه كنيد تا كِرم در خاک به وجود نيايد! (جامع أحاديث شيعه، ج ‏٢٣، ص ٩٧١) 3️⃣ در هنگام کاشتن بذر یا نهال، این ذکر گفته شود: «سُبْحَانَ‏ الْبَاعِثِ‏ الْوَارِث‏»: «پاك و منزه است برانگيزنده و به ارث بَرَنده» تا انشاالله هيچ يك از آنها، هَدَر نرود!» (اصول کافی، ج ‏۵، ص ٢۶٣) ✍️ در پایان سخن باید بدانیم که اهمیت درختکاری در اسلام تا آنجاست که اگر در لحظات مرگ، نهالی در دسترس ما باشد، بهترین عمل، کاشت آن نهال است! چنانچه پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «اگر در دست يكى از شما نهال درختى است و قيامت نزديك شد، در صورتى كه مى ‏تواند پيش از برپايى قيامت آن را بكارد، بايد اين كار را انجام دهد!». (مستدرك الوسائل، ج ‏١٣، ص ۴۶٠) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دُرّ و یاقوت
🌎درّ و یاقوت مهدوی💐 ️⃣1️⃣ 👈غریب و تنها شاید از شنیدنش تعجب کنیم❗️ اصبغ بن نباته می گوید: شنیدم امام علی می فرمود: صاحب این امر، شرید، طرید، فرید و وحید است. ☑️الشَّرِيدُ، الطَّرِيدُ «شرید» یعنی: آواره، رانده شده و «طرید» یعنی: کنار گذاشته شده و طرد شده. در اثر قدرنشناسی مردم نسبت به اهل بیت علیهم السلام، ظالمان قدرت را در دست گرفتند و هر کدام از آنان را به نحوی به شهادت رساندند و آنگاه که خاتم اوصیاء، بقیة الله الاعظم به امامت رسید برای حفظ جان مبارکشان، چاره ای جز غیبت نبود و آوارۀ کوه و بیابان شدند. ☑️الْفَرِيدُ، الْوَحِيدُ، َ الْغَرِيب‏ فرید، وحید و غریب یعنی: تنها و بی یاور! نداشتنِ یاورانی چون عاشورائیان که با کوله باری لبریز از معرفت، وفا و استقامت پروانه شمع وجود امامشان بودند. گفتم: سلام علیکم، چطور هستید؟ حالتان خوب است؟ پس از جواب سلام آهی کشید و گفت: چه خوشی؟ چه خوبی؟ وقتی اماممان غائب است! 📌علت طولانی شدن غیبت و تأخیر ظهور نیز همین است که ما در اثر نشناختن ظرفیت های خود، اضطرار به امام را درک نکرده و مردم میدان یاریش نشده ایم. 🌻🌻 https://eitaa.com/doroyaghoot
هدایت شده از کانال دانش پژوهان واحیاگران واجب فراموش شده
💠 امام علی علیه السلام فرمود : مردم در دنيا دو گروهند: 1⃣ گروهی تنها براى دنيا تلاش مى كنند و دنيايشان آنان را از آخرتشان بازداشته است. نسبت به بازماندگان خود از فقر وحشت دارند ولى از فقر خويش (براى جهان ديگر) خود را در امان مى دانند، ازاينرو عمر خود را در منافع ديگران فانى مى سازند (و دست خالى به آخرت مى روند). 2⃣ گروه ديگر براى آنچه بعد از دنياست تلاش مى كنند؛ سهم آنان بدون نياز به كار و كوشش فراوان از دنيا به آنهامى رسد.چنين كسانى هردوسودرابرده اندوهردو سرارا باهم مالك شده اند. آنها در درگاه خدا آبرومندند و هرچه بخواهند خداوند از آنها دريغ نمى دارد. 📚 نهج البلاغه حکمت ۲۶۹ 🌼🌹🌹👇 ╔═💎💫═══╗ 🆔 @sm34953 ╚═══💫💎═╝ 📡به کانال دانش پژوهان واحیاگران آمربه معروف ونهی ازمنکر🔗بپیوندید۰
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «خانه تکانی دل»         روز شنبه، ١٣٩٩/١٢/١۶ ✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم ولی دراین روزهای پایانی زمستان، اکثر مردم با “خانه تکانی”، گرد و غبار یکساله را از در و دیوار خانه‌ی خود می‌زُدایند تا پاک و زیبا به استقبال فصل زیبای بهار بروند! مردم می خواهند وقتی بهار می‌آید، نه لکه ای و نه آلودگی و سیاهی، بر قامت خانه و سرای آنها نباشد! حتی جامه ی خود را نیز عوض می‌کنند تا سال نو را با نهایت پاکیزگی و زیبایی آغاز نمایند! مسلماً این رَسم زیبا، اگر همراه با زیاده‌روی و اسراف و تَجمُّل نباشد، بسیار پسندیده و مورد تأیید مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است! اما در این مکتب انسان‌ساز، وقتی این پاکی و زیبایی، دوچندان می‌گردد، که انسان، خانه دل را نیز از کدورت و زنگارِ گناه، دشمنی و بد بینی و جدائی و بدگمانی و تمامی معاصی الهی پاک کند، تا بهار زیبا، ظاهر و باطن آدمی را یکسان ببیند! البته این “خانه تکانی دل” ابتدا نیاز به «حسابرسی نَفْس»، دارد که در روایات اسلامی بر آن تأکید فراوان شده، چنانچه امیرالمومنین(ع) در خطبه ٢٢٢ نهج البلاغه می فرمایند: «از صفات انسان‌های موفق که در جهت کمال، حرکت می کنند این است که به صورت جدی در بررسی وضعیت خود وقت می گذارند و اعمالِ خود را بررسی دقیق می کنند تا جایی که می بینند در برخی از امور که به آن ها امر شده، کوتاهی کرده و در برخی امور دیگر که نهی شده، انجام داده‌اند، پس سخت منقلب می شوند و در پیشگاه خدا متضرع شده و اعلام توبه و پشیمانی می کنند!» همچنین حضرت در خطبه‌ی نود نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قبل از اینکه به حساب شما رسیدگی شود به حساب خود برسید و قبل از این که نَفَس در گلوی شما گیر کند و مرگ به سراغتان بیاد، با نَفَسِ راحت به حساب خود برسید، و به اختیار خود به سمتِ خیر، حرکت کنید قبل از اینکه با اجبار، شما را به عالَم دیگر بِکشانند! ای انسان ها، بدانید اگر خودتان به حساب خود نرسید، کسی نیست که شما را به خوبی‌ها وادار کند، و کسی نیست که شما را نصحیت و منع از بدی‌ها کند!» ✍️ لذا این روزهای “خانه تکانی”، را غنیمت بشماریم، و بدانیم فرصت پاک شدن و خانه‌تکانی دل، همیشگی نیست! و همانطور که در نظافت خانه، اول با دقت نظر می کنیم که چه آلودگی هایی وجود دارد و سپس شوینده‌ی مخصوصِ آن را تهیه می‌نمائیم، در خانه‌تکانی دل، نیز اول باید با دقت بررسی کنیم تا متوجه عیوب خود بشویم! برخی از ما دچار عیوبی هستیم که از آنها غافلیم! دچار حسادت، غرور، کبر، غیبت و تهمت و دروغ و دیگر زشتی‌ها هستیم، اما غافلیم! پس باید در خانه‌تکانی، اول دقت و بررسی کنیم و آن‌وقت ببینیم که برای عیوبی که داریم چه شوینده و توبه و جبران کننده‌ای لازم است، سپس شستشو را آغاز کنیم! و فراموش نکنیم که همانطور که در نظافت خانه، همه‌ی چیزهای آلوده را می‌شوییم و بعد دوباره با زیباییِ تمام، آنها را می‌چینیم و یا جایگزین می‌نمائیم، در خانه‌تکانی دل، نیز پس از تخلیه و شستشوی بدی ها و زشتی‌ها، باید خوبی‌ها و نیکی‌ها را جایگزین نماییم! ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*اخیرا لینکی با این عنوان : من همین الان با جواب دادن به چند سؤال برنده یک جایزه رایگان شدم . شما هم همین الان قبل از تمام شدن جایزه‌ها اقدام کنید !* *در فضای مجازی پخش شده که با زدن روی لینک و وارد شدن به سایت تمام اختیارات گوشی از جمله کنترل دوربین گوشی ، حساب های بانکی شما و تمامی نرم افزار ها و سخت افزار های گوشی شما به راحتی در اختیار هکر ها قرار داده می شود و تنها راه از بین بردن این بد افزار از روی گوشی فلش کردن آن می باشد که اخیرا عده ای زیاد به طمع برنده شدن و جایزه در دام این کلاهبرداران افتاده اند لذا از تمامی کسانی که این لینک در اختیارشان قرار داده می شوند تقاضامندیم بلافاصله لینک را حذف و تحت هیچ شرایطی روی لینک کلیک نکرده و وارد سایت نشوند.* ستاد فرماندهی سایبری مقابله با هکر و امنیت مجازی 🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از تبیین
⭕️آراستگی به فضائل اخلاقی 🔹عمل، هم می‌تواند ظلمانی باشد هم می‌تواند نورانی باشد؛ ذهن و فکر و عقاید انسان می‌تواند نورانی باشد، می‌تواند ظلمانی باشد؛ خلقیات و صفات انسان می‌تواند ظلمانی باشد، می‌تواند نورانی باشد؛ حرکت اجتماعی یک ملت می‌تواند به سمت ظلمات و تاریکی باشد، می‌تواند به سمت نور باشد. 🔹اگر بر ملتی، بر کشوری، بر هیأت حاکمه‌ای، بر فردی، شهوات غالب شد، خشونت ناشی از حیوانیت غالب شد، حرص غالب شد، دنیاداری و دنیاطلبی غالب شد، این ظلمات است؛ حرکت ظلمانی است، جهت ظلمانی است، هدف هم ظلمات است. 🔹اگر نه، غالب شد، دین غالب شد، انسانیت غالب شد، غالب شد، خیرخواهی غالب شد، صدق و راستی غالب شد، این می‌شود . اسلام و قرآن ما را به این دعوت می‌کنند. خدای متعال و ملائکه او ما را برای این تجهیز می‌کنند که از آن ظلمات خلاص کنند و ما را وارد این وادی نور کنند. بیانات‌دردیدارکارگزاران‌نظام‌ ۸۶/۶/۳۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «فاتح خیبر»         روز شنبه، ١٣٩٩/١٢/١٨ ✍️ مناسبت روز: امروز ٢۴ رجب، سالروز فتح قلعه خيبر از پايگاه‌های بسيار مستحکم يهوديان، در سال هفتم هجری قمری، به‌دست اميرالمؤمنين(ع) است، که مورخین و محدثین شیعه و سنی، آن را از فضایل حضرت علی (ع) ذکر کرده‌اند، لذا سخن امروز را به این واقعه بزرگ تاریخی، اختصاص می‌دهیم؛ پیامبر گرامی اسلام (ص)، پس از برقراری صلح حدیبیه و رفع شرّ کفار قریش، تصمیم گرفتند، یهودیان و قبایل نجد که به فتنه‌انگیزی و مبارزه علیه مسلمانان مشغول بودند را مهار نمایند تا بدین‌وسیله امنیت و آرامش را بیش از پیش در جامعه اسلامی استقرار بخشند؛ در این میان «خیبر»، مرکز آشوب‌های نظامی و تحریکات و جنگ‌افروزی‌های یهودیان علیه مسلمانان بود! لذا رسول خدا با حدود یک هزار و ششصد نفر از یارانشان، به سوی «خیبر» حرکت کردند! "خیبر" جلگه وسیع و حاصل‌خیزی در هشت منزلی مدینه و در راه شام بود که ساکنان یهودی آن در امور زراعت و جمع ثروت و تهیه سلاح و جنگ‌آوری، مهارت بسیاری داشتند؛ آمار جمعیتی خیبر حدود بیست هزار نفر بود، که در میان آن‌ها، مردان جنگ‌آور و دلیر فراوان به چشم می‌خورد! خیبر، پنج قلعه بزرگ را شامل می‌شد: سه قلعه اول در منطقه‌ای به نام «نطاة» و دو قلعه دیگر در منطقه‌ای به نام «شقّ» قرار داشت؛ مسلمانان جنگ را از جنوب «نطاة» شروع و اولین قلعه‌ را فتح نمودند؛ پس از آن، جنگ بین مسلمانان و یهودیان شدت گرفت و کار گره خورد! در همین زمان، امیرالمؤمنین (ع) نیز دچار چشم درد شدیدی شده بودند، به‌صورتی که توان رزم نداشتند! لذا رسول‌خدا (ص)، پرچم جنگ را به دست «ابوبکر» دادند و او را برای فتح قلعه های دیگر خیبر فرستادند؛ ولی او نتوانست کاری از پیش ببرد و شکست خورده، بازگشت! [البدایه و النهایه، ج۷، ص۳۳۷] فردای آن روز، حضرت، پرچم جنگ را به دست «عمر بن خطاب» دادند؛ اما او نیز شکست خورده و عقب نشست! [تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲] در این زمان، مسلمانان که در گشودن دژهاى دشمن، ناكام مانده بودند و رعب و ترس بر جانشان چيره شده بود، با جمله شكوهمند پيامبر خدا (ص) روبرو شدند: «فردا اگر خدا بخواهد، پرچم جنگ را به دست مردی بسیار حمله کننده‌ که هرگز فرار نمی‌کند، می‌سپارم که خدا و رسولش را دوست می‌دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست می‌دارند و برنمی‌گردد تا اینکه خداوند به‌دست او قلعه را فتح می‌کند» [تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲ و تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۵۶ و طبقات الکبری، ج٢، ص۸۴] فردای آن روز، هر کدام از اصحاب، دل به گرفتن پرچم جنگ بسته بودند و هر کدام این آرزو را در ذهن خود می‌پروراندند! تا اینکه رسول‌خدا (ص)، حضرت علی (ع) که هنوز بیمار بودند و از درد شدید چشم، پارچه‌ای بر روی چشمانشان بسته بودند، را نزد خود خواستند و آب دهان مبارکشان را به چشمان ایشان مالیدند و به قدرت الهی شفا یافت! سپس پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند: «این پرچم را بگیر و پیش برو تا خدا، قلعه را برایت بگشاید!» [ تاریخ طبری، ج۳، ص۱۲ و دلائل النبوه، ج۴، ص۲۰۵ و طبقات الکبری، ج۲، ص۸۵] ✍️ حضرت علی (ع) پرچم جنگ را گرفتند و به سرعت به سوی قلعه روانه شدند! نخستین کسی که از یهودیان به جنگ مسلمانان آمد، حارث برادر مرحب خیبری بود، مسلمانان با دیدن هیبت او، پا به فرار گذاشتند؛ اما امیرالمؤمنین (ع) با او جنگیدند و او را به هلاکت رساندند! در این هنگام «مرحب» شجاع ترین مرد یهود، در حالی‌که کلاه خودی یمنی بر سر داشت، رجزخوانان بیرون آمد و مبارز طلبید؛ حضرت علی (ع) نیز به رجز او پاسخی درخور دادند و سپس ضرباتی بین آنها رد و بدل شد تا اینکه امیرالمؤمنین (ع) ضربتی بر مرحب زدند که کلاه خود و سر او را تا دندانهایش شکافت.[ طبقات الکبری، ج۲، ص۸۵] همراهان مرحب، به سوی قلعه گریختند و در را بستند! در این هنگام حضرت امیر (ع) به قلعه هجوم بردند و درب قلعه "قَموص" که چهل مرد قوی آن را باز و بسته می‌کردند را از جا کنده و قلعه را فتح نمودند و به واسطه این شجاعت بی‌نظیر، مسلمانان فاتح این جنگ بزرگ شدند! [تاریخ الاسلام ذهبی، ج۲، ص۴۱۵] ✍️ بدیهی است، آنچه گذشت، از سخنان پیامبر اکرم (ص) گرفته، تا شکست ابوبکر و عمر، و فتح خیبر و بالا بردن پرچم پیروزی اسلام با دستان توانای حضرت علی (ع)، مسلماً اثبات کننده فضیلت و برتری امیرالمؤمنین (ع) بر صحابه دیگر رسول‌الله (ص) است! ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
یک غذا خوری بین راهی بر سردر ورودی اش با خط درشت نوشته بود: «شما در این مکان غذا میل بفرمایید، ما پول آنرا از نوه ی شما دریافت ‌خواهیم کرد» راننده ای با خواندن این تابلو، اتومبیلش را فورا " پارک کرد و وارد رستوران شد و ناهار مفصلی را سفارش داد و نوش جان کرد. بعد از خوردن غذا، سرش را پایین انداخت که بیرون برود. ولی دید پیش خدمت با صورت حسابی بلند و بالا جلویش سبز شده است ... با تعجب پرسید: «مگر شما ننوشته اید پو ل غذا را از نوه ی من خواهید گرفت؟» پیش خدمت با خنده جواب داد: « چرا قربان، ما پول غذای امروز شما را از نوه تان خواهیم گرفت ولی این صورت حساب مربوط به پدر بزرگ مرحوم شماست ...! » نتيجه اخلاقی: اين داستان حقيقتی را در قالب طنز بيان میکند که کاملا مصداق دارد ... *ممکن است ما کارهایی را انجام دهيم که آيندگان مجبور به پرداخت بهای آن باشند ...* *" انتخاب ها را جدی بگیریم ... در قبال آیندگان مسئولیم ...! "* *صورتحساب سال۹۲ راالان داریم پرداخت میکنیم* 😭😭😭 مراقب انتخاب ۱۴۰۰ باشیم...
هدایت شده از حجت پناه
جهادِ امام موسی‌ بن‌ جعفر.mp3
871.2K
🎧 📝 جهادِ امام موسی بن جعفر 👤 حجت‌الاسلام حامد کاشانی ▪️ ویژهٔ‌ شهادت علیه السلام @qomirib
هدایت شده از محمد کیانی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« روزبرگ شیعه »💠 موضوع امروز: «کاظم آل محمد (ص)»         روز سه‌شنبه، ١٣٩٩/١٢/١٩ ✍️ مناسبت روز: ۲۵رجب، طبق نقل بیشتر مورخین، سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، حضرت امام موسی کاظم (ع) است که پس از تحمل سال‌ها شکنجه و زندان، سرانجام به دستور هارون الرشید و به دستِ سندی بن شاهک، مسموم و به شهادت رسیدند، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به محضر امام زمان (عج) و حضرت ثامن الائمه (ع) و فاطمه معصومه (س) و همه عاشقان ولایت و امامت، روزبرگ شیعه را آغاز می‌نمائیم؛ امام موسی ابن جعفر (ع) دارای القاب زیادی بوده‌اند، از جمله: «اَعبَد»، «اَفقَه»، «اسخی»، «اكرم»، «احسن»، «امین»، «صابر»، «صالح»، «باب الحوائج»، «زین المجتهدین» و...؛ اما مهمترین لقب ایشان «کاظم» است لذا در سخن امروز به معنای این لقب می‌پردازیم؛ آنچه که در معنای «کاظم» بین مردم شهرت دارد، «فروبرنده خشم» است؛ اما شاید همواره این سؤال در پستوی ذهن و قلب شیعیان مطرح بوده که؛ آیا معنای «فروخورنده خشم» آن هم به‌عنوان یک صفت برای امام معصوم با عصمت اهل‌بیت(ع) سازگار است؟ با احتساب این معنای ظاهری، باید گفت امام هفتم شخصی بودند که به‌دلیل شرایط سخت زندگی و فشار و اختناق حکومت ظالم عباسی، و بی وفایی برخی از یاران خود، همیشه در حال عصبانیت و خشم بوده‌اند و در این حال، مدام خشم خود را فرو می‌خوردند! مسلماً انتساب این معنا به امام کاظم(ع)، نمی‌تواند شایسته امامت و عصمت آن امام معصوم باشد! و این معنا با آیه تطهیر که اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) را از هر رِجس و زشتی، مصون می‌داند، مغایرت دارد؛ زیرا هر خشمی هرچند اندک باشد، در وهله‌ی اول نشانگر غلبه‌ی قوه قهریه یا غضب بر روح و جان آدمی است که این معنا دور از شأن امام معصوم است؛ از این رو مفهوم «کاظم» باید فراتر از «فروبرنده خشم» باشد! شاید اصلی ترین دلیل برداشت این معنا، آیه ١٣۴ سوره آل‌عمران باشد که خداوند در این آیه می فرماید: «الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ»؛ مترجمین و مفسرین در معنای این آیه آورده‌اند که خداوند سه صفت را برای نیکوکاران و محسنین برشمرده است: « ١. آنهایی که در فراخى و تنگى انفاق مى‏‌کنند؛ ٢. خشم خود را فرو مى‏‌برند؛ و ٣. از مردم در مى‏‌گذرند...» البته معنای اولیه "کاظم الغیظ" همین است و برای امثال ما، فرو بردن خشم، فضیلت بزرگی است! اما مسلماً می‌توان معنای بالاتری را نیز برای «کاظم» اراده نمود، و آن، اینست که، کاظم کسی که همواره آرامش خود را در برابر تمامی زشتی‌ها و بدی‌ها و رفتارهایی که برخاسته از حالت خشم و عصبیت است، حفظ می‌نماید! و اصلاً خشم و غضب و دیگر رذائلِ در این زمینه، در وجود او، ورود پیدا نمی‌کند! قطعاً این معنا، می‌تواند شایسته امام معصوم باشد، چراکه پیشوای هفتم، کوهی از بردباری و صبر بودند و لقب کاظم برای آن حضرت، حاکی از این خلق نیکو و نشانه شهرت ایشان به حلم و گذشت است که بدی ها و ناسزاها و خشم دیگران را با نیکی و احسان و گذشت، پاسخ می دادند! امام کاظم (ع) نه تنها در برخورداری از این صفت، بی نظیر و سرمشق و الگو بوده‌اند، بلکه به لحاظ ارجمندی و اهمیت این خصلت، آن را همواره به دیگران سفارش می کردند، چنانچه در روایت آمده که آن حضرت به فرزندان گرامیشان فرمودند: «سفارشی برای شما دارم که اگر آن را مراعات کنید، سود فراوان خواهید برد، پس اگر کسی نزد شما آمد و در گوش راستتان چیزی که ناخوشایند شما بود، گفت! و سپس در گوش چپتان عذرخواهی کرد، عذر او را بپذیرید و از او بگذرید!» و همچنین در روایات آمده که حضرت نه تنها از کسانی که به ایشان بدی کرده و ستم روا می داشتند، می گذشتند، بلکه به آنها نیکی و احسان می کردند تا روح شرارت و خودخواهی، از نَفْسِ آنها، رَخت بربندد! سیره امام کاظم (ع) نسبت به جمیع دشمنان و مخالفان، همواره موضع لطف و احسان بوده و مصداق آیه مبارکه ٣۴ سوره فصلت، که خداوند می‌فرماید: «و نیکى با بدى یکسان نیست؛ (بدى دیگران را) با شیوه‏ بهتر (که نیکى است، جواب دهید و) دفع کنید، که در این هنگام، آن کس که میان تو و او دشمنى است همچون دوست، با تو گرم مى‏شود (و عداوتش تمام مى‏ شود). ✍️ بدیهی است آن امام همام با سیره خود به مسلمانان، درسی ارزشمند داده و تأکید داشتند که فردی می‌تواند مدعی شیعه بودن و پیروی از مکتب اهل‌بیت (ع) را نماید که مُتخَلّق به اخلاق کاظمی باشد! 📚 برداشتی از کتاب «تحلیلی از زندگانی امام کاظم (ع)» اثر شریف قرشی با ترجمه محمدرضا عطایی. ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از درانتظارمهدی فاطمه سلام الله
رفتم سوپر مارکتی دیدم بالای در مغازه نوشته این مغازه مجهز به دوربین مداربسته می‌باشد. موقع حساب کردن نگاهی به سقف و گوشه و کنار انداختم ولی هیچ اثری از دوربین ندیدم. گفتم: «این دوربین مداربسته را کجا نصب کردیده‌اید؟» اشاره به قاب بالای سرش کرد که دیدم کلمه "خدا" نوشته شده و گفت: «این بهترین دوربین مداربسته جهان است و نوشته من هم برای یادآوری به خودم و مردم می‌باشد که بدانیم همیشه یک نفر اعمال ما را زیر نظر دارد و او خداوند است.» @ala_allah
💥 نباید مغرور شویم. ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 نباید مغرور شویم. تا نزدیکی‌های وفات و تا [آن] زمانی که شیطان زنده است، انسان در مخاطره است! به خدا پناه می‌بریم. 🔹 إلهی لاتَکلْنِی إِلی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَداً؛ 🔹 معبودا! هیچ‌گاه، به اندازه‌ی چشم بر هم زدنی، مرا به خود وامگذار. 🔸 اگر انسان طرفةالعینی به خود واگذار شود، از خدا جدا خواهد شد، و شیطان کار خود را کرده و انسان را فریب خواهد داد. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١٩۵