✨﷽✨
#پندانه
▫️چو نیکی کنی، نیکی آید برت
▫️بدی را بدی باشد اندرخورت
✍دو برادر به نامهای اسماعیل و ابراهیم در یکی از روستاها بودند. ارث پدرشان تپهٔ کوچکی بود که یکی در یک سمت و دیگری در سمت دیگر تپه، گندم دیم میکاشتند.
اسماعیل همیشه زمینش باران کافی داشت و محصول برداشت میکرد.
ولی ابراهیم قبل از پر شدن خوشهها، گندمهایش از تشنگی میسوختند یا دچار آفت شده و خوراک دام میشدند یا خوشههای خالی داشتند.
ابراهیم گفت:
بیا زمینهایمان را عوض کنیم. زمین تو مرغوب است.
اسماعیل قبول کرد. زمینها را عوض کردند. ولی باز محصول ابراهیم همان شد.
زمان گندمپاشی زمین در آذرماه، ابراهیم کنار اسماعیل بود و دید که اسماعیل کار خاصی نمیکند و همان کاری را میکند که او میکرد و همان بذری را میپاشد که او میپاشید. در راز این کار حیرت کرد.
اسماعیل گفت:
«اول اینکه من زمانی که گندم بر زمین میریزم، در دلم در این فصل سرما، برای پرندگان گرسنهای که چیزی نیست بخورند هم نیت میکنم و گندم بر زمین میریزم که از این گندمها بخورند. ولی تو دعا میکنی پرندهای از آن نخورد تا محصولت زیادتر شود.
دوم اینکه تو آرزو میکنی محصول من کمتر از حاصل تو شود. در حالی که من آرزو دارم محصول تو از من بیشتر شود.»
پس بدان؛
انسانها نان و میوهٔ دل خود را میخورند، نه نان بازو و قدرت فکرشان را.
برو قلب و نیت خود را درست کن و یقین بدان در این حالت، همهٔ هستی و جهان دست به دست هم خواهند داد تا کارهای تو را درست کنند.
💢 خوردنی های حرام
1️⃣. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1)
2️⃣. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2)
3️⃣. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه. (3)
4️⃣. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده کرده جبران کند و به صاحبش برگرداند. (4)
🔻منابع:
(1) رساله مراجع تقلید، م 145
(2) تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27
(3) تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛
(4) رساله مراجع تقلید، م ٢٥٤٨
☘☘☘☘☘☘
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم_نوشت | کاهش #قدرت_دفاعی یک حرف ناشیانه است
🔺️ #فیلم_نوشت؛ برشهایی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که پس از هر دیدار به مرور در شبکههای اجتماعی منتشر میشود.
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تماشایی
💪 اگر این اهداف رو میخواهید، باید قوی باشید!
✂️ بخشی از سخنان آقا در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری | ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
گل یاس زیارتنامه امام رضا علیه السلام ویژه کودکان.pdf
2.7M
👇👇👇👇
🌸کتاب pdf گل یاس
🌸زیارتنامه امام رضا علیه السلام ویژه کودکان
✅چقدر تصاویر زیبایی داره من که خیلی دوست دارم هرروز به امام رضا سلام بدم
👌 وای چقدر جالب داستان های کوتاه هم از زندگی امام رضا علیه السلام داره😊
🔸🔹🔶🔷🔴🔵
هدایت شده از گل یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز ۲۰اسفند ماه یاد وخاطره حضور امام خامنه ای درجمع راهیان نور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا سید بحرالعلوم
سید بن طاووس
و مقدس اردبیلی
این قدر با #امام_زمان علیه السلام
رفیق بودن ولی من نه؟!...
#حجت_الاسلام_عالی 🌷
#الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ وَعَجِّلْفَرَجَهُمْ
هدایت شده از گل یاس
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
میلادی:Saturd 12 march 2022
قمری: السبت ٠٩ شعبان ۱۴۴۳
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠 اذکار روز:
👈هزارمرتبه یا رب العالمین
👈 ۱۰۶۰مرتبه یاغنى بگوید تا غنى گردد.
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن
✅وقایع مهم روز:
🇮🇷بزرگداشت نظامی گنجوی
⏳🗓روز شمار تاریخ:
💐⌛️۰۲ روز تا سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان (۳۳ ه ق )
💐⌛️۰۶ روز تا سالروز ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه شریف (۲۵۵ ه ق)
✅با ما همراه باشید...
هدایت شده از گل یاس
4_5843643661539084197.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 356 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
هدایت شده از گل یاس
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۵۶🌷
آنجا که عیار دینداری مشخّص می شود:
می دانیم که پذیرش اسلام با گفتن دو جمله ی «اَشهَدُ اَنَّ لا اِلّْهَ اِلله وَ اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» حاصل می شود و کسی که به یگانگی خدا و نبوّت پیامبر اقرار کند، مسلمان به حساب می آید؛ امّا اسلام، برنامه ها و دستورهای ویژه ای دارد که پذیرش و عمل به تمامی آنها با دل و جان، نشانه ی ایمان واقعی است. از این رو خدا در آیات 2 و 3 سوره ی عنکبوت با قاطعیت تمام بیان فرموده که همه ی افرادی را که با زبان به اسلام اقرار می کنند، امتحان کرده، راست یا دروغ بودن ایمانشان را مشخّص می کند. یکی از آزمون های دشوار خدا زمانی نمود می یابد که پذیرفتن حکم خدا، با منافع مادّی و دنیایی انسان در تعارض قرار می گیرد و قبول دستور دین با چشم پوشی از منفعت مادّی برابر می شود. در این موارد، شیطان دام زیبایی می گستراند و تلاش می کند علاقه به مال و ثروت و منافع مادّی را چنان در چشم انسان بزرگ جلوه دهد که او از فرمان خدا سرپیچی کرده، جانب منافع دنیایی اش را بگیرد. خداوند در این آیات، کسانی را که در این دام می افتند، توبیخ فرموده است.
در تاریخ نقل شده که میان امیر مؤمنان علی و یکی از اصحاب اختلافی ایجاد شد. ماجرا از این قرار بود که او از امام علی(ع) زمینی را خریده بود؛ ولی چون چند سنگ از خاک آن زمین بیرون آمده بود، می خواست آن را به امام پس دهد. امیر مؤمنان به او پیشنهاد کرد که برای رفع اختلاف به پیامبر مراجعه کنند؛ امّا در این میان، شخصی به نام حَکَم بن ابی العاص ـ که از منافقان بود ـ به وی گفت: «اگر برای قضاوت نزد پیامبر بروی، او به نفع پسـرعمویش قضاوت می کند. قضاوتت را نزد او مبر!» در این هنگام، این آیات نازل شد و آن منافقِ به ظاهر مسلمان و افرادی که مانند او فکر می کنند، چنین توبیخ شدند:
«هنگامی که مؤمنان [واقعی] به سوی خدا و پیامبرش فرا خوانده می شوند تا میانشان قضاوت کند، فقط می گویند: شنیدیم و اطاعت کردیم. چنین افرادی، رستگاران واقعی هستند. و کسانی که از خدا و پیامبرش اطاعت کنند و از خدا بترسند و خود را از خشم او حفظ کنند، رستگاران حقیقی اند.»
آری، روح دینداری، تسلیم بی چون وچرا در برابر دستورهای خداست که به وسیلهی قرآن، پیامبر و اهلبیت به ما رسیده است. در چنین مواقعی است که عیار دینداری مشخص می شود. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «اگر افرادی خدای یگانه ی بی شریک را عبادت کنند و نماز بخوانند و زکات بدهند و حجّ خانه ی خدا را به جای آورند و ماه رمضان را روزه بگیرند، ولی، به یکی از دستورهای خدا یا پیامبر خدا ایراد بگیرند و بگویند که ای کاش غیر از این بود، یا حتّی در دل خود چنین مطلبی را احساس کنند، به سبب چنین گفتار یا پنداری مشرک هستند.» البته باید توجّه داشت که منظور از «شرک» در این روایت، شرک آشکار نیست؛ بلکه شرک پنهان است که ممکن است در نهاد بسیاری از یکتاپرستان نیز وجود داشته باشد .