🌷نکته تفسیری صفحه ۲۱۲🌷
پاداش، چند برابر؛ کیفر، عادلانه:
جهان آخرت، فرجامی است که بی هیچ تردیدی همه ی ما انسان ها به آن می رسیم و در دادگاه آن جهان، پاداش و کیفر اعمالمان را از کوچک تا بزرگ خواهیم دید. طبق قوانین حاکم بر زندگی انسان ها، هر کار خوب یا بد، پاداشی متناسب با خود دارد؛ امّا این قصه در مورد قوانین الهی به گونه ای دیگر است؛ بدین صورت که خداوند علاوه بر این که پاداش اعمال نیک انسان ها را به طور کامل به آن ها عطا می کند، همواره بر این پاداش می افزاید. بر اساس آیات قرآن، اعمال نیکوکاران دست کم تا ده برابر، و در حالتی، تا هفتصد برابر، و در حالتی دیگر، بدون حد و اندازه پاداش می گیرد. این پاداش، چیزی فراتر از عدالت خدا و مربوط به لطف و مهربانی بی حدّ و حـصر اوست. پیشوایان دین نیز برای برخی از کارهای خوب، پاداش های بسیار زیادی برشمرده اند؛ کارهایی مانند حجّ خانه ی خدا، زیارت قبور معصومین ، نماز جماعت، و نیکی به پدر و مادر. یکی از کارهایی که پاداش بسیار زیادی دارد، برطرف کردن حاجت یک مسلمان است.
پیشوایان ما فرموده اند که پاداش برطرف کردن یک مشکل از مشکلات یک مسلمان، از بیست حج بیشتر است؛ همچنین گفته اند که هر کس حاجت مسلمانی را برطرف کند، خداوند در قیامت، صد هزار حاجت او را برطرف می کند که نخستین آن، ورود به بهشت است. در مقابلِ این همه لطف و محبّت امّا هیچگاه خدا کیفر کار بد را بیش از خود آن قرار نمی دهد؛ زیرا این کار ظلم است و خداوند به هیچ وجه به بندگانش ظلم نمی کند. البتّه همین کیفر عادلانه، بسیار تلخ و دردناک است و هیچ انسانی طاقت آن را ندارد. در آیه ی 27 می¬خوانیم:
«کسانی که همواره مرتکب کارهای بد شده اند، بدانند که سزای هر بدی، مانند خود آن است، و نه بیشتر، و در قیامت، ذلّت و خواری، سراسر وجود آنان را می پوشاند و هیچ کس نمی تواند آنان را در برابر خشم خدا حفظ کند. صورتهای آنان چنان سیاه است که گویی با تاریکی شبِ ظلمانی پوشیده شده است. آنان اهل آتش اند و همیشه در آن خواهند ماند.»
کمی اندیشه در این باره که پاداش چندبرابر بهتر است یا کیفر عادلانه، ما را به سعادت کامل می رساند.
#نهـجالبـلاغـه
▫️وَلاَ تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِکَ بَخِيلاً يَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ
🟠بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكارى باز مى دارد، و از تنگدستى مى ترساند
✍روشن است که مشورت با فرد بخيل جلوى سخاوت را مى گيرد
📘#نامه_53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رجال الغیب چه کسانی هستند؟؟
▪️نوشتن پایان نامه و مقاله دیگران
🔹سؤال:👇
واگذاری انجام مقاله و پایان نامه به دیگران چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:👇
به طور کلی کیفیت انجام تکالیف و کارهای پژوهشی و تألیف پایان نامه و امثال آن، تابع مقررات مربوط است؛ اگر طبق مقررات، باید توسط خود دانشجو تألیف شود، واگذاری آن به دیگری جایز نیست.
#احکام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۱۳🌷
چه کسی ارزش پیروی دارد:
این آیات، به دو عامل مهم در سعادت یا هلاکت انسان اشاره می کند. نخستین عامل، «پیشوای ظاهری» آن هاست؛ کسی که او را سرمشق خود قرار می دهند و راه زندگی خود را از او می¬گیرند. آیه ی 35، بیانگر این نکته است که کسی میتواند پیشوای انسان باشد که به خوبی از حقیقت آگاه باشد و بتواند دیگران را به آن برساند، و شخصی که خود حق را به درستی نمی شناسد و در فراز و نشیب زندگی نمی تواند آن را از باطل جدا کند، شایستگی پیروی ندارد. تاریخ زندگی بشر به روشنی نشان می دهد که انسان هایی که راه نمایانی مانند خود انتخاب کردند و اجازه دادند که آنها راه زندگی شان را تعیین کنند، دیر یا زود در سرزمین هلاکت و نابودی سرگردان شدند و از بین رفتند؛ زیرا خودِ آن پیشوایان نیز به درستی نمیدانستند که در هر موقعیتی چگونه عمل کنند و به پیروان خود چه دستوری بدهند. در مقابل امّا کسانی که از راه پیامبران الهی و پیشوایان معصومی پیروی کردند که از سوی خدا برگزیده شده اند، هیچ گاه از عملکرد خود پشیمان نشدند؛ هرچند آن پیروی به مرگ و نابودی ظاهری آنان بینجامد. حادثهی عاشورا، نمونه ی بسیار روشنی از این حقیقت است. در آن زمان، گروهی بسیار اندک از مردم با امام حسین همراه شدند و این همراهی را تا نثار جان ادامه دادند، و هر چند پیروی و همراهی شان به تکّه تکّه شدن بدن هایشان انجامید، آنان را به قلّه ی سعادت و شرافت رساند. در مقابل آنان، گروه های مختلفی بودند که از پیشوایان گمراه و گمراه گر پیروی کردند و سرانجام سزای تلخ پیروی اشتباه خویش را چشیدند.
در روایتی از امام رضا می خوانیم:
«خداوند به پیامبران و امامان توفیقی عنایت کرده و از دانش و حکمت پنهان خود به آنان دانشی داده که به غیر از آنان نداده، و بههمینسبب، دانش آنان، بالاتر از دانش مردم هر زمان است، و این در سخن خدا آمده است: أفمن یهدی الی الحق احق ... [آیه ی 35].»
دومین عامل سعادت یا نابودی انسان که در این آیات گفته شده، پیروی او از عقل یا حدس و گمان است. یکی از بزرگ ترین آفات زندگی بشر، فرار از واقعیّت و زندگی در عالم خیال و گمان بد است. براستی بسیاری از مردم نمی خواهند حقایق زندگی را بپذیرند و راه خود را بر اساس آن انتخاب کنند. باور نکردن پیری و مرگ، مؤثر دانستن شانس و اقبال در خوشبختی، ایمان داشتن به طالع سعد و نحس، و از همه بدتر، پرستش خدایان سنگی و چوبی، نمونه های روشنی است که در زندگی انسان ها یافت می شود و آنان را از هدایت حقیقی باز میدارد. امیر مؤمنان علی، یکی از مهم ترین وظایف پیامبران را «بیرون آوردن عقل های بشریّت از زیر خاکِ جهالت و نادانی» بر شمرده است . آری، این دو عامل مهم، بزرگترین رمز سعادت انسان یا نابودی اوست. در روایتی از امام کاظم می خوانیم:
«خدا دو راهنمای روشنگر برای مردم قرار داده است [که به وسیله ی آن ها، راه حق را به بندگانش نشان می دهد]: راهنمای آشکار و راهنمای پنهان. راهنمای آشکار، پیامبران و امامان هستند، و راهنمای پنهان، عقل است.»
#نهـجالبـلاغـه
▫️فَمَنِ اسْتَطَاعَ عِنْدَ ذلِکَ أَنْ يَعْتَقِلَ نَفْسَهُ عَلَى اللهِ، عَزَّ وَ جَلَّ، فَلْيَفْعَلْ. فَإِنْ أَطَعْتُمُونِي فَإِنِّي حَامِلُکُمْ إِنْ شَاءَ اللهُ عَلَى سَبِيلِ الْجَنَّةِ، وَ إِنْ کَانَ ذَا مَشَقَّة شَدِيدَة وَ مَذَاقَة مَرِيرَة
🟠آن کس که در آن هنگام (در فتنه ها) بتواند خود را وقف بر اطاعت خداوند متعال سازد، بايد چنين کند و اگر مرا اطاعت کنيد من (در ميان انبوه فتنه ها) به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد; هر چند راهى است پر مشقت و داراى تلخى هاى فراوان!»
✍مفهوم «يعتقل نفسه» ـ با توجه به اين که «يعتقل» از ماده عقل به معناى بازداشتن است ـ آن است که نفس خويش را تنها وقف فرمان خدا کند که بالاترين درجه عبوديّت و اطاعت است و در جمله (و ان کان ذا مشقة...) اشاره به اين مى فرمايد که بهشت و سعادت را ارزان به کسى نمى دهند، اگر خواهان آن هستيد بايد خود را آماده سازيد; چرا که مبارزه با هواى نفس همچون مبارزه با دشمن، پرمشقت است:
📘#خطبه_156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مذاکره؟
کار از این حرفا گذشته
اونا منتظر روی خوش تو نیستن و شبیه یک دوئله
💢 نگرفتن روزه قضای ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد
⁉️ سؤال:
آیا نگرفتن روزه قضای ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد از روی عمد یا سهو گناه محسوب میشود یا فقط کفاره دارد؟
✍️ پاسخ:
🔹 بنابر احتیاط باید قضای روزهها، تا ماه رمضان سال آینده گرفته شود، و چنانچه عمداً ترک کند، بنابر احتیاط حرام است ولی چنانچه سهواً بوده و معذور باشد گناهی مرتکب نشده است و در هر صورت کفاره تأخیر واجب میشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_روزه
📎 #ماه_رمضان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ