پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) :
هنگامی که مردم دسته جمعی گناه کنند خداوند بلایی فراگیر و همگانی بر ایشان نازل فرماید تا متنبه شوند و توبه کنند
هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر فراموش و ترک شود خداوند آن قوم را خانه نشین میکند
و هنگامی که یاد وذکر خدا از دلها بیرون رود خداوند ترس از مرگ رابین آنها زیاد کند تا خوشی دنیا را نبینند
اصول کافی ج۴ ص ۱۴
@montagm
🌹🌹🌹🌹ترجمه و شرح حدیث خیط جابر
🔹 اگر اینگونه حضرت حجت صلوات الله علیه را نشناسی در حق او کوتاهی کرده، و در شناخت او مقصر هستی:
🔺 با توجه به استدلال قرآنی امام سجاد علیه السلام این مطلب را خوب بفهم که: تمام جوانب وجود حضرت حجت عج در نهایت کمال و جمال است و نیاز به رشد و خروج از نقص ندارد، و او تنها در کمال سیر میکند.
🔺 حضرت غائب صلوات الله علیع مخلوق از نور ذات اقدس باری تعالی است که محدود به هیچ نوعی از انواع حجاب و دیوار و زمان و مکان محجوب نیست + و اگر اراده کند مشارق و مغارب کائنات را در کمتر چشم به زدنی طی میکند:
🔺 هیچ فعلی از افعال و هیچ حالتی از احوال و هیچ قولی از اقوال ملائکه و جنیان و انسانها و بقیه مخلوقات از حضرت صاحب عج پوشیده نیست:
🔺 حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف به واسطه احاطه ای که به مخلوقات دارد از احوال آنها خبر دارد نه اینکه نیاز داشته باشد فرشتگان برای او اخبار را بیاورند:
🔺 حضرت قائم عج هر چه را اراده کند انجام میشود و در هنگام ظهور حضرت هیچ نیروی و هیچ اسلحه و لشگری تاب مخالفت با او را ندارد + و اگر حضرت اراده کند با یک اشاره جمیع مخالفین قبض روح و سلاحها بی اثر و سرد و خاموش میشوند:
🔸 معرفت به نورانیت و روحی که در حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است یعنی چه؟
مولانا امام سجاد عليه السلام در حديث مفصلی در معرفت حضرت به نورانيت فرمود: یا جابر،
اخترعنا من نور ذاته، وفوض إلينا أمور عباده، فنحن نفعل بإذنه ما نشاء، ونحن إذا شئنا شاء الله وإذا أردنا أراد الله:
ترجمه:
☑️ خداوند ما را از نور ذات خودش اختراع فرموده است و امور بندگان خویش - در تمام عوالم وجود - به ما واگذار فرموده است❗️
👈 ما به اذن خدا آنچه را که مشیت ما باشد انجام میدهیم، و هرگاه ما چیزی را بخواهیم خداوند آنرا میخواهد، و هرگاه چیزی را اراده کنیم خداوند آنرا اراده فرموده است❗️
پس گفتم: يا ابن رسول الله،
✅ چه کسی در نسبت به شما مقصر هستند و در حق شما کوتاهی کرده اند⁉️
حضرت فرمودند:
الذين قصروا في معرفة الأئمة وعن معرفة ما فرض الله عليهم من أمره وروحه:
ترجمه:
☑️ آن کسانیکه در شناخت ائمه علیهم السلام کوتاهی کردند، و در پی شناخت معرفت آنچه خداوند بر ایشان به سبب اطاعت از ما واجب فرموده است نرفتند، و به معرفت امر الهی و شناخت روحی که خداوند در ما قرار داده است دست نیافتند❗️
گفتم: ای مولای من،
معرفت این روحی که خداوند در شما قرار داده شده یعنی چه⁉️
حضرت فرمودند:
ان يعرف كل من خصه الله بالروح فقد فوض اليه أمره يخلق باذنه ويحيي باذنه ويعلم الغيب ما في الضمائر، ويعلم ما كان وما يكون إلى يوم القيامة:
ترجمه:
👈 اینکه بدانی که هرکسی را که خداوند این روح را در او قرار دهد به اذن خداوند امور مخلوقات به او واگذار شده است، و با اذن خدا مرده ها را زنده میکند، و از غیبی که در سینه ها و ضمائر قرار دارد خبر دارد، و از هر چه بوده است و تا قیامت خواهد بود اطلاع دارد❗️
وذلك أن هذا الروح من امر الله تعالى، فمن خصه الله تعالى بهذا الروح فهذا كامل غير ناقص يفعل ما يشاء بإذن الله يسير من المشرق إلى المغرب في لحظة واحدة يعرج به إلى السماء وينزل به إلى الأرض، ويفعل ما شاء وأراد:
ترجمه:
👈 چون این روحی از عالم امر الهی است، پس هر کسی که این روح در او قرار داده شده است تمامی جوانب وجود او در نهایت کمال است و هیچ نقصی در او نیست❗️
و به اذن الهی هر کاری را که اراده کند انجام میدهد،
👈 در کمتر از چشم بهم زدنی میتواند از مشرق عالم به مغرب عالم سفر کند!
👈 و میتواند در کمتر از یک لحظه به آسمان عروج کند و با زمین بازگردد، و هر کاری را که بخواهد و اراده کند انجام دهد❗️
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند:
وكذلك أوحينا إليك روحا من امرنا:
ترجمه:
☑️ یا محمد، و اینگونه روحی را از عالم امر خود به تو وحی کردیم!.
مصادر:
نوادر المعجزات - محمد بن جرير الطبري ( الشيعي) - الصفحة ١٢٢.
عيون المعجزات - حسين بن عبد الوهاب - الصفحة ٧١.
تفسير كنز الدقائق - الميرزا محمد المشهدي - ج ١ - الصفحة ٥٩٠
مناقب آل أبي طالب - ابن شهر آشوب - ج ٣ - الصفحة ٣١٧.
تفسير نور الثقلين - الشيخ الحويزي - ج ١ - الصفحة ٢٤٧
تفسير العياشي في قوله تعالی يأتيكم التابوت فيه سكينة.
مدينة المعاجز - السيد هاشم البحراني - ج ٤ - الصفحة ٤٢٦
مجمع النورين - الشيخ أبو الحسن المرندي - الصفحة ٢١٤
مستدرك سفينة البحار - ج ٨ - الصفحة ٣٢٧.
إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب - ج ١ - الصفحة ٣٨.
بحار الأنوار - ج ٢٦ - الصفحة ١٤.
الهداية الكبرى - الصفحة ٢٣٠.
مشارق أنوار اليقين - الصفحة ٢٨٥.
@montagm
✨یاعلی✨#اللہم_عجل_لولیڪ_الفرج
#اعیاد_شعبانیه
#امام_حسین_علیهالسلام
#حضرت_عباس_علیهالسلام
#امام_سجاد_علیهالسلام
مشک تو اقیانوس را سیراب خواهد کرد
هُرم نفس هایت زمین را آب خواهد کرد
دریا برای دیدنت آغوش وا کرده ست
دیوانه ات، مرز جنون را جا به جا کرده ست
خورشیدی و سیاره ها دور تو می گردند
سلطانی و شاه و گدا دور تو می گردند
افلاک را گشتم ، نداری هیچ مانندی
یعنی تماشایی ترین خلق خداوندی
در آسمان کربلا زیباترین ماهی
مصداق عبد الصالحی، فانیّ فی اللهی
ای تکیه گاه آسمان، ای حافظ پرچم
بالاتر از دست تو دستی نیست در عالم
"حُر" را نگاه لطف تو مانند عابس کرد
در چشم تو نور علی را می توان حس کرد
با دیدنت دنیا زبانش بند می آید
روی لب ارباب مان لبخند می آید
پای تو می ریزد خدا دار و ندارش را
حیدر به دستت می سپارد ذوالفقارش را
نبض زمین و آسمان در دست های توست
بی شک تمام کهکشان ها زیر پای توست
باران عشقی! قبله ی امواج دریایی
هر جا که حرفی از جوانمردی ست آنجایی
در آسمان علقمه پرواز خواهی کرد
با دست های خود گره ها باز خواهی کرد
با دست هایی که برآنها بوسه زد حیدر
با دست هایی که شود گهواره اصغر . ..
قبل از ازل بودی... شبیه حیدر و زهرا
پلکی زدی و بعد از آن آغاز شد دنیا
با یک نگاهت آسمان را آفریدی، بعد
از روح خود در جسم این دنیا دمیدی، بعد
مشکی به دوش انداختی، سقا شدی... سقا
زانو زدی در پیشگاه زینب کبری
ای آنکه میگردی به گِرد محمل زینب
با دیدنت آرام می گیرد دل زینب
از پیشگاهت قطره، اقیانوس برگشته
کی سائلی از کوی تو مایوس برگشته
دست کریمت عالمی را بنده ی خود کرد
لبهای خشکت آب را شرمنده ی
هدایت شده از یا ضامن آهو
🦋•°
💠 #برکت در #رضایت
🌹رسول خدا صلّی الله علیه وآله وَسلم:
🔸هرکس روزى اى دارد، که به او خواهد رسید و اگر به آن #راضى شود، #پر_برکت خواهد شد و برایش کافی خواهد بود.
و هرکس به آن راضى نباشد، برکت نمی یابد و برایش کفایت نمی کند.
📚اعلام الدین/ص342
📌 رضایت به رزق الهی چند خاصیت دارد:
1️⃣ اینکه باعث آرامش انسان است.
2️⃣ موجب سپاسگزاری است.
3️⃣ باعث برکت بیشتر می شود.
#احادیث_روزانه✨
یافاطِرُبِحَقِّ فاطمه عَجِّـل لِوَلیِکَ الـفَـرَج🤲
🦋°•
✨﷽✨
❓ #سؤال:
می خواهم در #نماز، تمام اذکار را درک کنم و بفهمم و ببینم تا با آن نور حرکت کنم.
🍃 جواب آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
✍ با شرایط حضور قلب، اعمالتان را انجام بدهید؛ در پاداش چه خواهند کرد، به ما مربوط نیست!
در اول نماز، توسل حقیقی به امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف بکنید که عمل را به طور کامل انجام بدهید.
اَللّٰٰھُــمَ صَّــلْ علٰـےمُحَمَّــدِﷺ وَآل مُحَمَّــدﷺ وَ؏َجْــل فَرَجَهُــم🌹
#باشُهـــداتـاظهــــور 🇮🇷
reza_helali_donyae_man_aghay_man 128.mp3
2.33M
دنیای من آقای من
اللّهم اجعَل محیایَ محیای من
من برای تو گریه میکنم🥀😭
تو برای من آقای من حسین حسین
اللّهمَ ارزُقنا شَفاعهَ الحُسین
الّلهمَ ارزُقنا زِیارتَ الحُسین
#الّلهُــمَّعَجِّـلْلِوَلِیِّـکَــالْفَــرَج
#باشُهـــداتـاظهــــور🇮🇷
هدایت شده از یا ضامن آهو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃حتما ببینید👆 #نشرحداکثری
چه چیز #نحس_بودن
خونه ای رو از بین میبرد....
😱حقیقت عجیبی درمورد#جن_ها
یا#حسین علیهالسلام
به ما
كفر و تكذيب، سبب حبط اعمال گذشته است. «كذّبوا... حبطت»
- پاداشها و كيفرهاى قيامت، تجسّم اعمال ماست. «هل يجزون الاّ ما كانوا يعملون»
- آنچه بدتر از گناه است، اصرار بر آن است. «كانوا يعملون»
سوره اعراف آیه ۱۴۷👆📜
گاهى انسان به چيزى كه واقعيّتى ندارد، ارزش مى دهد و تا حدّ پرستش او پيش مى رود. «و اتّخَذَ»
- دعوت به گوساله پرستى، پس از نافرمانى از رهبر و در غياب رهبرى حقّ صورت مى گيرد. «من بعده» (زمانى كه حضرت موسى به ميعادگاه رفته بود)
- دشمن براى انحراف مردم، از هنر و تمايلات نفسانى استفاده مى كند. (مجسّمه ى طلا) «حُلِيّهم عجلاً»
- ارتدادِ اقوام، سابقه ى طولانى دارد. «واتّخذ... عجلاً...»
- گوساله ى سامرى، مجسمّه اى بيش نبود. «جسداً»
- در انحراف انسان، زرق و برق و سروصدا نقش عمده اى دارد. «حليّهم... خوار» بنابراين در پى هر صدا و هر زرق و برق و زيبايى نبايد رفت.
- معبود انسان بايد هادى انسان باشد. «لا يهديهم»
- شرك، ظلم است و كسى كه بدون دليل و تنها بر اساس لجاجت، حقّ را رها كند و اسير ساخته هاى دست خود شود، ظالم است. «كانوا ظالمين»
سوره اعراف آیه ۱۴۸👆📜
برخى انسان ها تا نتيجه ى عملكرد خود را نبينند، متوجّه خطاى خود نمى شوند. «لمّا سُقِط...»
- حتّى با سابقه گوساله پرستى، از رحمت خدا مأيوس نباشيم. «لئن لم يرحمنا ربّنا»
- انسان، بدون رحمت و مغفرت الهى در زيان است. «الخاسرين»
سوره اعراف آیه ۱۴۹👆📜
در برابر انحراف هاى فكرى، بايد غيرت دينى نشان داد. «غضبان أسفاً» (مانند برخورد امام خمينى (ره) با توطئه ى آيات شيطانى سلمان رشدى مرتد)
- حتّى غضب اولياى خدا، از روى تأسّف بر حال مردم است. «غضبان أسفاً»
- از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحى، ارتداد و ارتجاع مى باشد. «بئسما خلفتمونى» (پس رهبر بايد آن را پيش بينى كرده و پيشگيرى كند.)
- در جامعه ى فاسد و منحرف، گاهى تلاش انبيا هم بى نتيجه مى ماند. «بئسما خلفتمونى»
- نبايد بر امر و فرمان الهى پيشى گرفت. «أعجلتم أمر ربّكم»
- تأخير موسى و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهى بود، نه خواستِ موسى و البتّه جنبه ى تربيتى داشت. «أمر ربّكم»
- هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «القى الالواح» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستى برداشته اند، الواح تورات را كه يك سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهم تر شد.
- براى ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. «القى الالواح و أخذ برأس أخيه يجرّه» چنانكه در نهج البلاغه مى خوانيم: حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّك در شنوندگان بى تفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارك خود مى زد. «ثمّ ضرب على لحيته الكريمة»
- موى بلند، براى مرد مانعى ندارد. «اخذ برأس اخيه يجرّه»
- به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندى، از لغزش ديگران چشم پوشى نكنيم. «اخذ برأس اخيه» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، براى نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «اخذ برأس اخيه» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. «لئن اشركت ليحبطنّ عملك و لتكوننّ من الخاسرين» در حالى كه هدف، هشدار به ديگران است.
- در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت. «ياابن اُمّ» با اينكه موسى و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسى را فرزند مادر خطاب كرد.
- مستضعفان ديروز كه به دست موسى از فرعون نجات يافتند، امروز عاملِ استضعاف رهبران خود شده اند. «استضعفونى»
- سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستى، ولى نعمت خود را تهديد به قتل مى كند. «و كادوا يقتلوننى»
- همه ى اصحاب انبيا عادل نبوده اند، گاهى بعضى از آنها مرتد هم شده اند. «و كادوا يقتلوننى » چنانكه بعضى گوساله پرست شدند.
- هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. «فلاتشمت بى الاعداء»
- سكوت و بى تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم سنگ ظالم قرار مى دهد. «لاتجعلنى مع القوم الظالمين» هارون سكوت را ظلم مى دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه آنان مرا بايكوت و تهديد به قتل نمودند.
سوره اعراف آیه ۱۵۰👆📜
راه توبه هميشه باز است، گرچه پس از مدّت ها باشد. «ثمّ تابوا» («ثمّ» براى گذشت زمان طولانى است)
- از رحمت خدا مأيوس نشويم، گرچه قصد كشتن انبيا را كرده باشيم. «كادوا يقتلوننى - ثمّ تابوا من بعدها»
- توبه ى هر خلافى، جبران همان است، توبه ى گوساله پرستى، بازگشت به ايمان واقعى به خداست. «آمنوا»
- براى دعوت به توبه بايد زمينه اى را فراهم آورد. «انّ ربّك من بعدها لغفور رحيم»
- خداوند نسبت به توبه كنندگان واقعى علاوه بر بخشش، رحمت خود را هم شامل آنان مى سازد. «لَغفور رحيم» آرى، اسما و صفات الهى، جلوه هاى حكيمانه دارند.
سوره اعراف آیه ۱۵۳👆📜
قانون آسمانى، رحمت الهى است و هدايت همراه رحمت، شامل انسان هاى خداترس مى شود. «هدىً و رحمة للّذين... يرهبون»
- نه تنها قرآن، مايه ى هدايت متّقين است، «هدىً للمتّقين» كه تورات تحريف نشده هم وسيله ى هدايتِ پرواپيشه گان است. «هدىً... يرهبون»
- خوف از خداوند، درهاى رحمت را به روى انسان مى گشايد.«رحمة للّذين... يرهبون»
- هيچ مقامى جز خداوند شايسته نيست كه آدمى در برابرش خائف و خاضع باشد. «لربّهم يرهبون»
سوره اعراف آیه ۱۵۴👆📜
رهبر بايد مردم را نسبت به خطرهاى قابل پيش بينى، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. «واتل عليهم...»
- گاهى طاغوت ها، علما را هم مى فريبند. سرنوشت دانشمندى همچون بلعم باعورا بايد براى تاريخ درس عبرت باشد. «واتل عليهم نبأ...» زيرا داستانى مهم و مفيد است. («نبأ» به خبر مهم و مفيد مى گويند)
- انسان آزاد است و مى تواند تغيير جهت دهد. «آتيناه آياتنا فانسلخ»
- انسان هر چه بالا رود، نبايد مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد. عاقبتِ كار مهم است. جايگاه هر كس بالاتر، خطرش بيشتر. «فانسلخ منها»
- آنكه از خدا جدا شود، طعمه ى شيطان مى گردد. «فانسلخ منها فأتبعه الشيطان»
- شيطان وسوسه مى كند و در كمين است كه هر گاه در كسى زمينه اى ببيند، او را دنبال كند. «فانسلخ فأتبعه» (كلمه ى «فاتبعه» در كنار كلمه ى «فانسلخ»، نشان مى دهد كه شيطان در كمين است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال مى كند.)
- شيطان، حريف عالم ربّانى نمى شود. (تا بلعم از آيات دست نكشيده بود، شيطان بر او تسلّط نداشت) «فانسلخ منها فأتبعه الشيطان»
- علم، به تنهايى نجات بخش نيست، زيرا دانشمند دنياپرست، اسير شيطان مى شود. «فأتبعه الشيطان»
- بايد به بد فرجامى انديشيد و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبديل به نقمت نشود. «آتيناه آياتنا... فكان من الغاوين»
- رها كردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فكان من الغاوين»
- سقوط انسان در چند مرحله واقع مى شود: جداشدن از آيات الهى، پيروى از شيطان وپيوستن به جمع گمراهان. «فانسلخ منها فاتبعه الشيطان فكان من الغاوين»
سوره اعراف آیه ۱۷۵👆📜
پايبندى به آيات الهى، سبب تقرّب به خداوند و مقامات والاست. «لرفعناه بها»
- در عين حاكميّت اراده و خواست خداوند بر جهان، انسان مختار وآزاد است. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض...»
- خواست خداوند، بر پايه ى عملكرد خودماست. «و لو شئنا لرفعناه بها ولكنّه اخلد الى الارض و اتّبع الهوى» آرى، رسيدن به مقام قرب، مشروط به پرهيز از دنياگرايى و هوس است.
- مردم غافل، به چهار پايان مى مانند، ولى دانشمند دنياپرست، مثل سگ حريص است. «كمثل الكلب»
- دانشمند بى عمل، منفور است. «كمثل الكلب ان تحمل عليه يلهث...»
- اسير دنيا، هرگز آرامش ندارد. «ان تحمل عليه يلهث أو تتركه يلهث» انسان حريص هر چه داشته باشد، باز هم زبان طمعش بيرون است، زيرا دنياپرستى و حرص، نهايت ندارد.
- علاقه به دنيا و هواپرستى، انسان را نسبت به امور ديگر بى تفاوت مى كند. «ان تحمل ... أو تتركه...»
- علماى دين اگر دنياگرا شدند، در معرض تكذيب آيات الهى و گرايش به كفر قرار مى گيرند. «اخلد الى الارض... كذّبوا بآياتنا»
- سرنوشت علما و دانشمندان فريب خورده، بايد مايه عبرت و انديشه ى مردم باشد. (در آيه ى قبل آمد: «وَاتلُ»، در اينجا مى خوانيم: «فاقصص»).
- داستان نويسى و داستان سرايى بايد در مسير رشد فكرى انسان باشد، نه تخدير و سرگرمى. قصّه گويى جهت دار، كار انبياست. «فاقصص القصص لعلّهم يتفكّرون»
سوره اعراف آیه ۱۷۶👆📜