امیرالمومنین امام على عليه السلام:
بى اعتنايى تو به كسى كه به تو رغبت دارد، كم خردى است، و رغبت تو به كسى كه به تو بى رغبت است خوارىِ نفْس است
ميزان الحكمه جلد 7 صفحه 546
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✨ امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛
علم سلطنت و قدرت است، هرکه آن را بیابد قدرتمند شود و هرکه آن را از دست بدهد، بر او مسلط شوند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام
🍀معنای آزاد کردن برده در کلام امام صادق علیه السلام 🍀
●الکافی الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمُعَلَّی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ یُونُسَ قَالَ أَخْبَرَنِی مَنْ رَفَعَهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ
" فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ
وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ
فَکُّ رَقَبَةٍ"
یَعْنِی بِقَوْلِهِ فَکُّ رَقَبَةٍ وَلَایَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَإِنَّ ذَلِکَ فَکُّ رَقَبَةٍ●
🔸یونس گفت: کسی که سند را به امام صادق علیه السّلام میرساند به من خبر داد که در باره آیه
«فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * ولی او از آن گردنه مهم نگذشت
وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ *و تو چه می دانی آن گردنه چیست؟!
فَکُّ رَقَبَةٍ؛ آزاد کردن برده ای»
فرمود: منظور از «فَکُّ رَقَبَةٍ ( آزاد کردن برده) » ولایت امیر المؤمنین علیه السلام است زیرا آن آزادی از قید است.
بحارالانوار-جلد ۲۴- صفحه ۲۸۵-حدیث ۱۱
✍ باطن تمام حلال های قرآن ائمه اطهار علیهم السلام هستند ...
و باطن تمام حرام شده های قرآن ائمه جور (دشمنان اهل بیت علیهم السلام)هستند...🍀
✨ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُور قَالَ: سَأَلْتُ عَبداً صَالِحاً عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ اَلْفَوٰاحِشَ ما ظَهَرَ مِنْهٰا وَ ما بَطَن.
💚 قَالَ: إِنَّ اَلْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ
💚 فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ بِهِ في اَلْكِتَابِ هُوَ في اَلظَّاهِرِ وَ اَلبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ اَلْجَور
💚 وَ جَميعُ مَا أَحَلَّ في اَلْكِتَابِ هُوَ فِي اَلظَّاهِرِ وَ اَلبَاطِنُ مِنْ ذَلِک أَئِمَّةُ اَلْحَق
✨ محمد بن منصور میگوید: از امام کاظم علیه السلام پرسیدم از کلام خدا -بگو پروردگارم زشتیهای آشکار و نهان را حرام کرده است-[انعام ۱۵۱]
⚡️ امام کاظم علیه السلام فرمود: قرآن ظاهر و باطنی دارد.
⚡️ هر چه خدا در قرآن حرام کرده ظاهر است و باطن آن حرامها ائمه جور هستند.
⚡️ و هر چه در قرآن حلال کرده ظاهر است و باطن آن حلالها ائمه حق هستند.
تفسير العياشي، ج۲، ص۱۶ ، [اسکن]
القرائات للسياري ، ص۵۵
بصائر الدرجات، ص۳۳
الكافي، ج۱ ، ص۳۷۴
الغيبة للنعماني، ص۱۳۱
تفسیر القمي، ج۱، ص۲۳۰
📌 امام صادق علیه السلام فرمودند:
وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانیشد، ۴٠ روز به درگاه خدا ناله و گریه کردند؛ خداوند متعال به موسی و هارون علیهما السلام وحی فرمود که آنها را از دست فرعون نجات دهند در حالی که از ۴٠٠ سال عذاب، ۱۷٠ سال باقی مانده بود و خداوند به واسطه دعای بنی اسرائیل، از آن ۱۷٠ سال صرف نظر کرد.
📌 سپس فرمودند:
شیعیان ما هم، اگر مانند بنی اسرائیل به درگاه خدا دعا کنند، خداوند فرج ما را نزدیک خواهد فرمود، اما اگر چنین نکنند، این سختی به نهایت زمان معین خود خواهد رسید.
📚تفسير البرهان، ج۳، ص۱۲۵
🍀حی علی خیر العمل یعنی چه ؟؟🍀
محمد بن مروان می گوید: امام باقر علیه السلام فرمودند: آیا می دانی تفسیر حی علی خیر العمل چیست؟ گفتم: نه. فرمودند: تو را به نیکی فرا می خواند،آیا می دانی نیکی به چه کسی؟گفتم نه.
فرمودند: تو را به نیکی فاطمه و فرزندانش علیهم السلام اجمعین فرا می خواند.
📚 علل الشرائع، ج2، ص 368
۲۸۴ / ۳۳ - محدّث نورى رحمه الله در كتاب «مستدرك» مى گويد:
روايت شده است كه از امام صادق عليه السلام سئوال شد:
معناى 🍃«حيّ على خير العمل»🍃
«به بهترين اعمال روى آوريد» چيست و كدام عمل است؟
فرمود:
🍃خير العمل: الولاية. 🍃
بهترين عمل ولايت ما اهل بيت است.
⚜و در روايت ديگرى فرموده اند:
برّ فاطمة وولدهاعليهم السلام.
👈بهترين عمل، نيكى و احسان به حضرت فاطمه عليها السلام و فرزندان اوعليهم السلام است. [۳]
[۳]: مستدرك: ۷۰/۴ سطر ۴ به نقل از معاني الأخبار: ۳۸ ح۱،
التوحيد: ۲۴۱ ح۲،
مناقب ابن شهراشوب: ۳۲۶/۳،
بحار الأنوار: ۴۴/۴۳ ح ۴۴.
صفحه(۴۲۸)