eitaa logo
یاران ولیعصر
197 دنبال‌کننده
21.6هزار عکس
24هزار ویدیو
526 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 باطل كردن روزه بر اثر جهل به حكمسوال: شخصى که بر اثر جهل به مسأله، عمداً روزه‌‏اش را افطار کرده، چه وظیفه ای دارد؟ آيا فقط قضا بر او واجب است يا اين‌که کفّاره هم بايد بدهد؟جواب: 🔹 اگر به سبب بى‌اطلاعى از حکم شرعى، کارى را انجام دهد که روزه را باطل مى‌‌کند مثل اينکه نمى‌‌دانست خوردن دارو نيز مانند ساير خوردنى‌ها روزه را باطل مى‌‌کند و در روز ماه رمضان دارو خورد، روزه‌اش باطل است. بايد آن را قضا کند ولى کفّاره واجب نيست. 🔹آیت الله : كارهايى كه روزه را باطل مى‏كند اگر عمداً و با علم و اطّلاع انجام دهد، علاوه بر اين‏كه روزه باطل مى‌شود و قضا دارد، كفّاره نيز دارد.ولى اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفّاره ندارد، ولى قضای آن واجب است. 🔹آیت الله : اگر انسان نداند كه بعضی از آنچه به عنوان مفطرات ذکر شد، روزه را باطل می‌كند و به علّت ندانستن حکم، آن را انجام دهد، چنانچه آن مفطر، خوردن یا آشامیدن یا جماع باشد، در هر صورت روزه باطل می‌شود و اگر سایر مفطرات باشد چند صورت دارد: الف. کوتاهی در یادگیری مسأله (که در این صورت جاهل مقصّر محسوب می‌شود) روزه‌اش باطل می‌شود. ب. در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، تردیدی نداشته (که در این صورت جاهل قاصر می‌باشد) روزه‌اش صحیح است. ج. اگر، در هنگام انجام مفطر، برای ارتکاب آن، حجّت شرعی داشته ( در این صورت هم جاهل قاصر است) روزه‌ باطل نمی‌شود. 🏷 پی‌نوشت: سایت آیات عظام خامنه ای، مکارم و سیستانی ​​​​
👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ ❓پرسش: آیا مرخصی گرفتن و تغییر شیفت کاری خود برای کسی که میخواهد در مشقت برای بازکردن روزه گرفتن نیفتد، واجب است یا اینکه میتواند از مرخصی و تغییر شیفت کاری خود استفاده نکند و روزه خودرا بخاطر مشقت نگیرد یا باز کند؟
💎 اینگونه باید روزه‌دار باشیم 🔻امام صادق عليه‌السلام: إذا أصبَحتَ صائما فَلْيَصُمْ سَمعُكَ و بَصَرُكَ مِنَ الحَرامِ، و جارِحَتُكَ و جِميعُ أعضائكَ مِنَ القَبِيحِ، و دَعْ عَنكَ الهَذْيَ و أذَى الخادِمِ، و لْيَكُنْ علَيكَ وَقارُ الصِّيامِ، وَ الزَمْ ما استَطَعتَ مِن الصَّمتِ و السُّـكوتِ إلاّ عن ذِكرِ اللّه ِ و لا تَجعَلْ يَومَ صَومِكَ كَيَومِ فِطرِكَ ✳️ هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشمت را از حرام روزه بدار و همه اعضا و اندامهايت را از زشتى و پُرگويى و اذيّت كردن خدمتكارت فروگذار. بايد وقار روزه در تو باشد و تا مى توانى خاموش باش، مگر از ذكر خدا و روزى كه روزه دارى با روزى كه روزه ندارى يكسان نباشد.
📚 حکم روزه گرفتن بدون خواندن نماز
دعایِ-مجیر-_-ویژۀ-ماهِ-مبارکِ-رمضان-_-سید-مهدی-میرداماد.mp3
2.59M
سیدمهدی میرداماد بسیار سوزناک دعای مجیر را در شبهای سیزدهم وچهاردهم وپانزدهم بخوانید ۰ التماس دعا 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔹 سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
درخت بادمجون! 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper
هدایت شده از ولایت
🔰 | مروری بر بیانات حاج آقاسیدمجتبی موسوی درچه‌ای ، در روز دهم ماه مبارک ۱۴۰۲.۱.۱۲ 🏷 نماز، پاک کننده‌ی گناهان 📝در اوایلی که به قم رفته بودم خدمت یکی از اساتیدمان رسیدم. ایشان به بنده سفارش می‌کردند که کارهایت را یک طوری تنظیم کن که ۱۰ دقیقه، یک ربع قبل از وقت در سجاده نشسته باشی. ولو اینکه هیچ ذکری هم نگویی، آمادگی برای نماز ایجاد می‌شود. ⚠️قانون دل این نیست که هر زمانی هر فکری در آن رفت و آمد کند. اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْكِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَيْرَ اَللَّهِ . این دل حرم خداست. در حرم خدا غیر او را راه نده. ❌انسان دو نوع خطا دارد. یکی با دست و پا و گوش است. یک نوع دیگر هم با دل است. 🔸وقتی اعضا و جوارح کنترل شد، دل هم کنترل می شود. منتهی کنترل دل راحت نیست. 📌راهی که برای کنترل دل خیلی آسان و در دسترس ماست، جلسات دعاست. البته به شرط اینکه با دعا مأنوس باشیم. 🔺وقتی با مأنوس شدیم، نتیجه‌اش این است که شخص دارد درس می‌خواند در درس خواندن یک مرتبه یک قسمتی از آن دعا در ذهنش می‌آید. 🤲کنترل اعضا و جوارح در اختیار من است اما کنترل دل اختیاری نیست و باید تدریجی تنظیم بشود. یکی از راه‌های کنترلش این دعاها و زیارت‌ها است. یعنی وقتی انسان به حرم‌ها می‌رود، با صاحب حرم مأنوس شود. این است که آدم را نجات می‌دهد. ❤️دل انسان باید طوری باشد که در طول روز با خدا مأنوس باشد و با او حرف بزند. این کار مایه می‌خواهد و مایه‌اش هم این است که بفهمد بیچاره است. چطور می‌فهمد بیچاره است؟ وقتی را کنار بگذارد. ♨️قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلّی اللهُ عَلیهِ و آله: تَحْتَرِقُونَ تَحْتَرِقُونَ فَإِذَا صَلَّيْتُمُ اَلْفَجْرَ غَسَلَتْهَا ثُمَّ تَحْتَرِقُونَ تَحْتَرِقُونَ فَإِذَا صَلَّيْتُمُ اَلظُّهْرَ غَسَلَتْهَا ثُمَّ تَحْتَرِقُونَ تَحْتَرِقُونَ فَإِذَا صَلَّيْتُمُ اَلْعَصْرَ غَسَلَتْهَا ثُمَّ تَحْتَرِقُونَ تَحْتَرِقُونَ فَإِذَا صَلَّيْتُمُ اَلْمَغْرِبَ غَسَلَتْهَا ثُمَّ تَحْتَرِقُونَ تَحْتَرِقُونَ فَإِذَا صَلَّيْتُمُ اَلْعِشَاءَ غَسَلَتْهَا ثُمَّ تَنَامُونَ فَلاَ يُكْتَبُ عَلَيْكُمْ حَتَّى تَغْتَسِلُوا . ترجمه روایت : شما بااین گناهانی که انجام می‌دهید خودتان را می‌سوزانید. خدا یک راه نجات گذاشته و آن نماز است. این مطلب را آدم موقع مرگ متوجه می‌شود. وقتی نماز صبح را می‌خوانید، یک مرتبه گناهان قبلی را می‌شویید. بعد دومرتبه سراغ خطاها می‌روید و می‌سوزید و خودتان را آتش می‌زنید. بعد نماز ظهر را می خوانید دومرتبه خودتان را می‌شویید. بعد دوباره خودتان را می‌سوزانید و با نماز عصر خودتان را می‌شویید. نماز مغرب و عشا هم به همین صورت. اگر دوباره مرتکب گناه شدید باید غسل کنید و غسلش نماز است. 🔸هرخطایی آتش جهنم دارد، تعارف هم ندارد. خدا خودش عالَم را خلق فرموده و می‌داند که انسان چقدر ضعیف است. آیا خدا ما را خلق کرده که به جهنم ببرد؟ خیر، می‌خواهد وارد بهشت بشویم. و یک راه آسان هم برای آن گذاشته که نماز خواندن است. 🔥علت اینکه بزرگان از گناه و محل هایی که در آن گناه می‌شود فراری هستند، این است که آتش آن را می‌بینند. 🔹قال الصَّادقُ علیه السّلام : مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ يَعْلَمُ مَا يَقُولُ فِيهِمَا اِنْصَرَفَ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ إِلاَّ غَفَرَ لَهُ. کسی که دو رکعت نماز بخواند اما در نماز بداند چه می‌گوید یعنی در نماز با خدا حرف بزند و دلش با کلمات همراه باشد؛ نماز که تمام شد هیچ گونه گناهی دیگر بین او و بین خدای متعال نیست.