هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
⁉️ چرا یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام را باید زنده نگه داریم؟
⁉️ چرا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام از بحث و گفتوگو استفاده نمیشود؟
⁉️ چرا براى تحریک احساسات، باید عزاداری کرد؟ چرا از مراسم شاد استفاده نمیشود؟
🔹 ضرورت برپایی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام و جانفشانیهای آن بزرگوار بر اساس فلسفه، اهداف و نتایج ارزشمند آن بر کسی پوشیده نیست و در این نوشتار به برخی از آن اشاره میشود.
🔸 زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام: مصداق تعظیم شعائر الهی، یادآوری ایام الله، احیای امامت و ولایت، حق شناسی، بزرگداشت ارزشها، مودت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت، سبب ماندگاری بهتر قیام، اثرگذاری بیشتر قیام، عبرتگیری و جلوگیری از تحریف است.
🔹 عواملیکه در رفتار آگاهانهی انسان نقش دارد دو نوع عوامل است:
👈 یکی عوامل شناختی مانند استدلالهای عقلی و تجربی،
👈 و یکی عوامل درونی و روانی مانند احساسات، تمایلات، گرایشها، میلها، غرایز و عواطف.
🔸 به طور قطع، عوامل شناختی، تأثیر بسزایی در رفتار انسان دارد، ولی همهی عوامل مؤثر نیست؛ بلکه بیشترین تأثیر در رفتار انسان را عوامل درونی و روانی میگذارند و میل به حرکت را در انسان پدید میآورند و برپائی مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری و راهاندازی هیئتها و دسته های سینه زنی است که اثر گذار است، احساسات را تحریک میکند و شرکت کنندگان را دلداده و عاشق راه و روش سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام قرار میدهد.
🔹 حادثه اى که بزرگترین نقش را در تاریخ اسلام ایفا کرده است، حادثه اى که مسیر تاریخ اسلام را عوض کرد و به همهی آزادگان عالم درس آزادگی و عزت داده است باید با کارى متناسب با آن حادثه زنده نگهداشته شود. مراسم شاد هرگز نمیتواند اثر مراسم و مجالس عزاداری و سوگواری را داشته باشد، مراسم شاد نمیتواند حماسهآفرین باشد، شادی هرگز آدم را مدافع حق و حقیقت و مبارز با ظلم و ستم بار نمیآورد، شادى هیچ وقت نمىتواند انسان را در برابر سختىها مصیبتها محکم و استوار نگه دارد و انسان را شهادت طلب کند. این قبیل صفات ارزشمند، عشق دیگرى مىخواهد و از جلسات شادی برنمیآید.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051701-2/
#زنده_نگهداشتن_یاد_سید_و_سالار_شهیدان
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
📌 پاسداشت و تکریم ارزشها
زنده نگه داشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در حقیقت:
🔹 پاسداشت و تکریم ارزشها است،
🔸 بزرگداشت کرامت و بزرگواری است،
🔹 بزرگداشت حماسهها و رشادتها است،
🔸 پاسداشت ارزشهائی است که آن واقعه و رویداد را خلق کرده است،
🔹 پاسداشت جهاد، ایثار، شهادت، احیای امر به معروف و نهی از منكر، دفاع از دین، دفاع از ولایت، مبارزه با ظلم فساد و تباهی است.
#پاسداشت_و_تکریم_ارزشها
🌐 https://dla.ir/1400051701-2/
📙📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
📿برخی از توصیههای اخلاقی عرفانی آیتالله سید عبدالله فاطمینیا رحمةاللهعلیه
✍عمده چیزی که برزخ را تاریک میکند، حرف پشت سر مردم است، غیبت، تهمت... یکی از چیزهایی که برزخ را روشن میکند، گرهگشایی از کار مردم است. برزخ را گناهان، تاریک میکنند، و از آن طرف اعمال خیر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ میشوند.
✔️ خواهش میکنم حاضر جواب نباشید. من به جوانها میگویم دیر نمیشود، بعداً جواب بدهید. کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقتها آدم را محروم میکند. همینطوری زود چیزی را نپرانید، تمرین کنید و یک ذره دیرتر جواب بدهید.
✔️مشاجرهها و نزاعها، نور باطن را خاموش میکند! بسیاری از بیحالیها و عدم نشاطها به جهت مشاجرات است! کم منزلی داریم که در آن پرخاش و تندی نباشد. روزی چندتا پرخاش باشد، برکات میرود و دیگر چیزی نمیماند! حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن، چون کدورت آور است.
✔️ نعمتی که انسان را از خدا غافل کند، نقمت و عقاب است. از جمله، گریهی استدراجی است. حالِ گریه به او میدهند، که فکر کند آدم خوبی است! بعضی افراد هستند که در مجالس و هیئت گریه میکنند اما کارهایی از اینها سر میزند که سنگ را به گریه میاندازد!
مسکین گمان میکند خیلی حال خوبی دارد!
✔️ در جامعه ما تقوای لسانی خیلی کم است؛ بعضی از متدیّنین، اهل مسجد، اهل هیئت، تقوای لسانی را از دست دادهاند! گویا غیبت واجب است و تهمت و افتراء مستحب! خدا میداند خیلی خطرناک است، توفیق سلب میشود، قلب تیره میشود، نشاط در عبادات موجود نیست.
✔️ بگذارید جملهای کامل شود بعد ایراد بگیرید. نمیدانم چرا اینطوری هستیم! در خواهر و برادری هم حاضر نیستیم حرف یکدیگر را تا آخر گوش کنیم. میگوییم وایسا، شکر تو کلامت! خب شکر به چه درد میخورد؟ یا اگر از جملهای خوشش نیاید میپرد وسط حرف! بابا جان صبر کن تا حرف اون آدم تمام شود.
✔️ خشم ما را بیچاره کرده است، نمیگذارد به جایی برسیم! هی دور خود میچرخیم، چرا که بداخلاقیم! امام صادق علیهالسلام فرمود: «آدم بد اخلاق، معارف را پیدا نمیکند.»
آقای طباطبایی اگر بداخلاق بود، المیزان نمیتوانست بنویسد. بد اخلاقی با معارف جور در نمیآید.
✔️ماها ولخرج نورانیت و نور هستیم؛ کاری میکنیم، نورانیتی حاصل میشود؛ راحت کاری میکنیم که میرود و جایش را به ظلمت میدهد. شب بلند میشویم چندتا استغفار میگوییم و مشمول آیه «ویستغفرون بالاسحار» میشویم اما صبح میگوییم «حالا غیبت فلانی نباشد ها…» هیچی تمام شد و رفت
✔️ تعجب میکنم از بعضیها! آقا یا خانم مؤمن ۲۰ بار عمره رفته، بار ۲۱ میگویند بیا پول عمره را بده برای جهیزیه دختر یتیم؛ میگوید نمیتوانم؛
دوستانم میروند، من نروم؟! حالا بگو شما این همه رفتی، اخلاق را رعایت میکنی؟ مگر دین مسخره است؟! هر سال عمره میروی؛ یک عیب را از خودت دور نکردی؟
✔️ فرد در حالی که تصور دارد خبری است وارد روز قیامت میشود اما ناگهان تعجب میکند؛پس نمازها و عمرهها چه شد؟میگویند دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی! جوان عزیز اگر میخواهی به جایی برسی از خانهتان شروع کن! اگر دل خواهرت را شکستی، دل مادروپدر را شکستی، برو درستش کن. از خانه شروع کنید.
✔️ اهل قسم نیستم ولی مجبورم،
دلم میسوزد. خانمها،آقایان! بشنوید! به حضرت زهرا سلاماللهعلیها قسم اگر لطیف نباشید چیزی گیرتان نمیآید، خودتان را معطل نکنید. هی اوقات تلخی راه میاندازد، عصبانی میشود، بعد هم میخواهد بشود زبدةالعارفین؛ یکبار این قسم را خوردم که تا لطیف نشوید چیزی گیرتان نمیآید.
✔️ خدا گناه «آبرو بردن» را سخت میبخشد. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «کسی که آبروی مردم را نریزد، خداوند از گناهان او صرفنظر خواهد كرد.» اغلب جهنمیها، جهنمی زبان هستند! فکرنکنید همه از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مقدس را میآورند جهنم به سبب اينكه آبرو میبردند! اسلام خواهان حفظ آبروی افراد است.
✔️ خبرهای بد را هیچ وقت در خانه نگویید؛ تا به خانه می رسد، میگوید تصادفی را دیدم! نمیخواهد بگویید. اصلا خبرهای منفی را در منزل نگویید. شما را به خدا قسم میدهم اینها را رعایت کنید؛ ضربههایی به خانواده زده میشود که جبران نمیشود. چیزهای پریشان کننده نگویید. به همسر و بچهها آرامش دهید.
✔️ مردم فکر می کنند اولیاء خدا روزی هزار رکعت نماز می خوانده اند که این طوری شدند. خیر؛ آنها فقط در اثر داشتن صفات عالیه به این جا رسیدند
✔️ صفات عالیه انسان را ده فرسخ ده فرسخ جلو می اندازد یک خشم فرو خوردن آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند، یک دل شاد کردن تو را خیلی زودتر می رساند، یک مادر خوشحال کردن زودتر می رساند. از اینجا باید شروع کنیم. اینجا را درست کن بعد هزار رکعت نماز خودش می آید، خودت مشتاق می شود
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
📿آیت الله فاطمی_نیا:
🔸 به نماز شب عادت کنیم، از آثارش قوی شدن، شاداب شدن است، حال و لذت انبیاء است، صحبت کردن با خداست. در نماز شب تو هستی و زمین، آسمان و خدا، این حالات انبیاء است.
🔻از آثار یکسره خوابیدن کسل شدن است.
🔺پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله می فرمایند :
یا علی نماز شب بخوان که ۱۰ خصلت دارد، یکی اش تندرستی است.
بندگان خدا شب کم می خوابند و سحرگاهان را استغفار می کنند.
پروردگارا توفیق نماز شب عنایت بفرما 🤲
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿درساخلاق
🎙آیت الله فاطمی_نیا رحمة الله
💢 توبه کننده محبوب خداست...
🔸کوتاه و شنیدنی👌
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
📿 سوال :
رو به قبله بودن ، در مواردی:
✅ واجب است همچون :
خواندن نماز، رو به قبله کردن محتضر ، دفن میت ، ذبح حیوانات و ...
✅ و در مواردی مستحب است همچون :
حال دعا ، قرائت قرآن، ذکر ، تعقیبات نماز، سجده شکر، (بلکه در حال نشستن مطلقا مستحب است انسان رو به قبله بنشیند)
✅ و در مواردی حرام است مانند :
رو به قبله بودن به هنگام تخلی و قضای حاجت و ...
🚨و بر مسلمانان لازم است حرمت #قبله را حفظ نمایند.
📚 کتاب : احکام دو دقیقه ای احکام، مناسبت های شمسی و قمری صفحه ۱۶۵
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
#حدیث_روز
امام على عليه السلام:
وَاجْعَلْ لِكُلِّ اِنْسانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلاً تَأْخُذُهُ بِهِ، فَاِنَّهُ اَحْرى اَلاّ يَتَوا كَلُوا فِى خِدْمَتِكَ
مسئوليت هر يك از زيردستان خود را مشخص نما و بعد بازخواست كن، كه اين بهتر است براى اينكه هريك مسئوليت را به گردن ديگرى نيندازد.
📚نهج البلاغه، از نامه 31
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
📿حکم سجده روی شصت دست در صورت نبود مهر
سجده روی شصت دست درست نیست، بلکه در صورت نبود وسیله ای برای سجده باید کارهای زیر را انجام داد؛
نظر مراجع عظام در این مورد 👇
امام خمینی، خامنه ای، فاضل لنکرانی، صافی، بهجت: در صورت نبود، چیزی که سجده بر آن صحیح است، باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است بر همان چیز سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست و چنانچه آن هم ممکن نباشد بر چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده نماید.
زنجانی ، گلپایگانی، اراکی، نوری:ابتدا بر لباسش که از جنس کتان یا پنبه است و در صورتی که لباسش از جنس کتان یا پنبه نیست بر پشت دست سجده کند.
سیستانی: ابتدا بر قیر و زَفت و در صورت نبود آنها بر لباسش یا هر چیز دیگری که در حال اختیار سجده بر آن صحیح نیست ، سجده کند و تا سجده بر لباس ممکن است بر چیز دیگری سجده نکند.
مکارم: بر لباس یا بر فرش و در مرحله بعد بر فلزات و اشیای معدنی و اگر مطلقا چیزی پیدا نمی کند بر پشت دست سجده کند.۱
📚توضیح المسائل مراجع، مساله ۱۰۸۴
📖@moogharrabon
هدایت شده از مستحبات و مکروهات
📿حکم انجام سجده زیارت عاشورا در حال حیض بر روی مهر تربت کربلا
از نظر همه مراجع عظام، در هنگام حیض سجده بر روی مهر تربت سید الشهداء اشکالی ندارد .
👌👌اما نکته ای که باید توجه کنید اگر اسم حضرت اباعبدالله الحسین یا اسماء متبرک بر روی مهر نوشته شده، بخاطر عدم طهارت دست و سر شما نباید با این اسماء برخورد داشته باشد.
تربت احکام خاص خود را دارد که چند حکم آن را ذکر می کنیم:
1⃣ بر هر مسلمان واجب است که حرمت تربت امام حسین علیه السلام را حفظ کند و هر نوع بی احترامی به آن مثل نجس کردن تربت، حرام است.[1]
2⃣سجده بر تربت امام حسین علیه السلام مستحب است .[2]
3⃣مستحب است کام طفل با تربت امام حسین علیه السلام باز شود . [3]
4⃣مستحب است هنگام دفن میت مقداری تربت همراه او گذاشته شود و با حنوط او نیز مخلوط کنند . [4]
5⃣ خوردن هر نوع خاک حرام است، به جز تربت سید الشهدا علیه السلام که خوردن اندکی از آن به نیت شفا جایز است .[5]
6⃣ هنگامی که کالایی مانند جهیزیه دختر را به جائی می فرستند، مستحب است مقداری تربت امام حسین علیه السلام هم همراه آن بگذارند .[6]
📚منابع:
۱.عروة الوثقی، ج 1، ص 90، م 25 .
۲ توضیح المسائل امام خمینی رحمه الله، م 1083 .
۳. تحریر الوسیله، ج 2، ص 310، م 2 .
۴. عروة الوثقی، ج 1، فصل 4، باب حنوط .
۵. توضیح المسائل، امام خمینی رحمه الله، م 2628; تحریر الوسیله، ج 2، ص 164، م 9 .
۶. وسائل الشیعة، ج 10، ص 210 .
📖@moogharrabon