eitaa logo
🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
2.3هزار دنبال‌کننده
40 عکس
67 ویدیو
30 فایل
در این کانال مطالب مربوط به مدیریت کلاس،روش های تدریس،روانشناسی تربیتی،نکات اموزشی برای والدین و معلمان قرار داده میشه
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و درود✋ یک شب؛ یک تجربه🧗‍♀ 🗣«کودک آزاری» در آموزش های کلاس اول؛  ممنوع!! ⛔️ معلمان و اولیای کلاس اول این روزها با مشکلات عدیده ای در آموزش خواندن و نوشتن روبرو هستند. ریشه ی یکی از این چالش ها مدل یا الگوی نامناسب آموزشی یاران آموزشی است!  بسیاری از همکاران و اولیا باشتباه فکر می کنند در تدریس ها بعد از آموزش نگارش( نوشتن)  هر نشانه،  می بایست سریعا بلافاصله به آموزش «تمام» ترکیبات صامت مورد آموزش پرداخت و سپس خیلی سریع و در مقیاس زیاد و به شکلی افراطی وارد مرحله ی واژه سازی شد. گویا نقش «کلمات کلید» یا «کلید واژه ها» را از یاد برده ایم! می دانیم که ترکیباتی مانند: «تـَ»،  «سـَ »، «سا»، «دا»، «زا»، «رو»،  «مـَ» و...  عموما معنای خاصی ندارند لذا بچه ها به سختی می توانند آنها را با «تجارب قبلی» خود پیوند بزنند و یا بهتر بگوییم نمی توانند بین آنها و تجارب قبلی شان، ارتباط و پیوند معنا دار برقرار نمایند لذا معلم هر چه بیشتر روی «یاددهی» آنها فشار وارد می کند بسیاری از بچه ها بیشتر گیج شده و دچار استرس و اضطراب بیشتری می شوند و هرچه بیشتر تلاش می کنند کمتر می آموزند. 🙇‍♂🙇‍♂ 🌿✅برای بهبود یادگیری بچه ها باید به خود یاد آوری کنیم این سخن ارزشمند «دیوید آزوبل»(پدر روانشناسی یادگیری) را که گفته است:  اگر بخواهم کل روانشناسی یادگیری را در جمله ای خلاصه کنم می گفتم: «پیوند زدن تجارب فعلی به تجارب قبلی»! 🧬🧬 🤷‍♂حال چه کنیم که فرصت این پیوند درست و منطقی فراهم نماییم؟! نکته اول 1⃣بله معلم می بایست بعد از آموزش نشانه ها دقیقا عین کتاب درسی وارد فاز «ترکیب» ها شود ولی بصورت محدود(و نه افراطی و رادیکال) و در حد کتاب نگارش! پس از آن با ترکیب یا ترکیب های مورد نظر درج شده در کتاب نگارش شایسته است معلم صرفا «کلمات کلید» درس را به بچه ها آموزش دهد!  و تاکید می شود تا زمانیکه بچه ها ابتدا «خواندن »و ثانیا «نوشتن» کلمات کلید کتاب را نیاموخته اند از آموزش کلمات خارج از کتاب به آنها اکیدا خودداری نماید! عموما کلمات کلید ویژگیهایی ممتازی دارند مثلا اینکه روی لب و دندان براحتی قابل مشاهده هستند و مهمتر انکه عینی و ملموسند مثل: آب،  بابا، مادر، امام،  بادام،  اسب،  سبد و... بنابراین پس از آموزش ترکیب همکاران ارجمند باید روی آموزش کلمات کلید🔑 متمرکز شوند،  تمرین خوانداری دهیم (میگوییم ده بار روخوانی و یک رونویسی)، پرسش از روخوانی انجام دهیم مخصوصا نشانه، ترکیب و کلمات و جملات کتاب نگارش،  تمرین رونویسی دهیم،  فعالیت پای تابلو انجام دهیم،  وصل کردن کلمه به تصویر کار کنند، کلمات ناقص راکامل کنید؛ کارکنیم،  صداگذاری کار کنیم و.... برای تصاویر کلمات کلید، املای تصویری را کار کنیم  تا این کلمات کلید بعنوان بِیس و پایه برای بچه ها تثبیت شوند و جا بیافتند به نحویکه وقتی گفتیم آب یا بابا آب!  یا....  بچه ها براحتی بنویسند بدون استرس بدون صداکشی های افراطی مادر یا ما!! اگر کلمات کلید یا کلید واژه ها به درستی اموزش داد ما می توانیم حتی بعدا نشانه ها و ترکیبات را در آنها به بچه ها بشناسانیم و ان پیوند(پیوند اطلاعات فعلی به قبلی) را برقرار نماییم. 2⃣نکته دوم: از دادن ترکیبات در املا به شدت پرهیز کنیم حتی المقدور کلمه هم ندهیم بلکه جملات موجود در کتاب را با بچه هاکار کنیم: باد آمد. بابا بادام داد. سام با اسب آمد. و اولین املای ارزشیابی را طوری طراحی و اجرا کنیم که یک تجربه ی موفق آموزشی برای دانش آموز شکل بگیرد!! املایی بدون ترکیبات بی معنا و املایی بدون کلمات خارج از کتاب!🧨 ⛔️همه ی عزیزان و یاران آموزشی را ارجاع می دهم به بند ده مقدمه ی کتاب فارسی اول دبستان که تاکید کرده است....... از تحمیل کتب کمک درسی به دانش آموزان عزیز خودداری کنید. 👮‍♀تحمیل کتب کمک درسی به بچه ی کلاس اولی *حتی*بانیات  احتمالا خیرخواهانه مصداق بارز «کودک آزاری» است.🙇‍♂ ✍🧏قرار و شایسته نیست ما کلمات کلاس دوم، سوم و... را به بچه کلاس اولی بیاموزیم بلکه قرار است۷۲۰کلمه کلاس اول را به زیبایی به آنها بیاموزیم! 🕺شب های اول آموزش هر نشانه جدید بچه ها را وادار به املا نویسی نکنیم بلکه با ترغیب به املا گویی دانش آموز برای مادر یا اولیا، خواندن آنها راتقویت و تجارب مناسب تمرینی به قصد تثبیت را ترویج نماییم. 🌸زینلی؛ مدرس فارسی کلاس اول، به یاد دبستان زنده یاد حاج حسن حدادزاده، بیست و یکمین نفس آذر ماه ۱۴۰۰🌸 کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3 کانال اصلیمون(معلم یار)👇 https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
✅افزایش دامنه توجه در کودکان📚👌 👌بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند 👌بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد👇👇 ۱- بازی ماز (مارپیچ) یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز. ۲- استفاده از پازل های مختلف. ۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید. ۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود. ۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در  تصاویر . ۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر. ۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرنومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید. ۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اضافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول. ۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند. ۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان  متذکر شوید به عنوان مثال؛ پلاک منزل مان ۱۲ است اگر  ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟ ۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده! ۱۲- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد؛ مانند بازی دارت، تیله بازی ، ….برای این کودکان در نظر گرفته شود. کانال اصلیمون(معلم یار)👇 https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208 کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
4_506661799962083357.pdf
565.1K
❇️چگونگی طراحی درس آزاد ┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄ 🌸🍃 کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
⁉️ چرایی اصرار بر آموزش های حضوری 📝 فاصله گرفتن از آموزش های حضوری بچه‌ها را با آسیب‌ها و خطراتی مواجه نموده است. در تعامل با اولیا و برای متقاعد سازی می‌توانیم به این آسیب ها اشاره کنیم ⭕️از جمله آسیب های آموزش های غیر حضوری 🔰آموزش‌های غیرحضوری در بهترین حالت خود هرگز نمی‌تواند جای آموزشهای حضوری را بگیرد. 🔰 افت آشکار و پنهان تحصیلی دانش آموزان 🔰 ورود دانش آموزان به فضای ناامن 🔰 به هم خوردن ساعت خواب و بیداری بچه ها 🔰کم تحرکی و چاقی 🔰 آسیب بر مهارت‌های اجتماعی 🔰بیماری های مرتبط با بینایی به دلیل چشم دوختن افراطی به گوشی ها 🔰تغییر سبک زندگی بچه ها 🔰 کاهش میزان تمرکز حواس ( تحقیقات نشان می‌دهد زیاده‌روی در چشم دوختن به رسانه‌هایی مانند تلویزیون و گوشی تمرکز حواس را پایین می‌آورد. 🔰به خطر افتادن سلامت روانی بچه ها 🔰 اعتیاد اینترنتی 🔰ناهنجاری های قامتی 🔰 امکان دسترسی آسان به محتوا های ناسالم 🔰 ایجاد خستگی مفرط و تندخویی 🔰 عدم تخلیه انرژی که به سبب کم تحرکی در منزل، بچه ها را به سمت پرخاشگری و سوء رفتار سوق داده و رابطه فرزند و اولیا را مخدوش می نماید و........ کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3 کانال مشاوره تحصیلیمون👇 https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
25.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس چوپان درست کار بصورت نمایش. تلفیق فارسی و هنر کلاس دوم آموزگار: رقیه قنبری خوزستان. شهرستان گتوند. مدرسه مسلم بن عقیل روش تدریس ایفای نقش
پرسش و پاسخ.mp3
12M
روش پرسش و پاسخ معلم شاگردان را با پرسش های متوالی به تفکر درباره ی مفهومی تازه تشویق میکند. معلم فکر و نظر خود را به شاگردان دیکته نمیکند،بلکه با ارائه ی نظرات منطقی،به مسیر فعلیت های فکری دانش آموزان جهت می دهد. اگر شاگردی در پاسخ دادن دچار مشکل شود معلم از توضیح دادن مستقیم باید اجتناب کند و با ارائه ی راهبردهای مناسب شاگرد را هدایت کند تا او شخصا به مفاهیم دست پیدا کند. 3اصل مهم پرسش و پاسخ:1-وجود سوا یا مسئله ای که کنجکاوی شاگردان را برانگیزد2-طرح سوال های متوالی برای تداوم فعالیت های ذهنی3-هدایت تلاش های ذهنی دانش آموزان برای کشف مستقلانه و آگاهانه مسائل و رسیدن به خلاقیت فکری. مزایا و معایب ایجاد انگیزه و علاقه در شاگردان،پژوهش و مشارکت در بحث کلاسی،تقویت تفکر خلاق و اعتماد به نفس(مزایا) نامناسب بودن برای کاس های پرجمعیت،صرف وقت زیاد،نیازمند معلمانی ماهر و مسلط(معایب) کانال مشاوره تحصیلیمون👇 https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
نظر شما؟👇👇 @moallemyaar
اینا همش اصول و روش پرسش و پاسخه👆👆
1.68M
موضوع:خانواده(قسمت دوم) اعتماد به نفس استرس عزت نفس انگیزه خانواده نقش مهمی در همه ی این موارد داره،پس ویس بالارو خوب گوش بده و بفرست برای هر کسی که بچه داره و آینده ی فرزندش براش مهمه🌺🌹 مشاوره ی تحصیلی👇 https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
بارش فکری دادن کلید واژه های مربوط به فایل صوتی یا متن شنیداری و دانش آموزان هر آنچه درباره موضوع مورد نظر می دانند بیان می کنند. به منظور تقویت مهارت ارتباطی یک گزارش یک مسابقه ورزشی یا یک مصاحبه شغلی را پخش نماید قبل از پخش فایل موضوع گزارش و مصاحبه را مطرح کند و از بچه ها بخواهد هر آنچه درباره نتیجه مسابقه یا مصاحبه به ذهنشان می‌رسد مطرح نمایند . آموزگار قبل از پخش کردن فایل صوتی موضوع متن شنیداری را برای دانش آموزان مشخص کند و از آنها بخواهد هر تعداد سوالی که فکر می کنند پاسخ آنها را در متن خواهند یافت بنویسند. در روش دیگر ایجاد بارش فکری در کلاس درس آموزگار می تواند قبل از پخش متن شنیداری عکس یا فیلم مرتبط با موضوع را به نمایش بگذارد و از بچه ها بخواهد نظرات خود را درباره آنچه می بینند بیان کنند. آموزگار می تواند موضوع متن را برای دانش آموزان مشخص کند و از آنها بخواهد ایده‌های خود را درباره متنی که خواهند شنید بر روی تابلو بنویسند و در مورد آن به بحث و تبادل نظر بپردازند. در روش دیگر میتوان قبل از پخش متن شنیداری آموزگار موضوع محتوای شنیداری را به دانش آموزان بگوید و از آنها بخواهد حدس بزنند که چه کلید واژه هایی را در محتوای شنیداری خواهند شنید. اینها راهکار هایی هستند که ما می توانیم با بارش فکری طرحواره ذهنی به دانش آموزان در مورد موضوع محتوای شنیداری بدهیم. کانال روش تدریسمون👇 https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3 کانال مشاوره تحصیلی👇 https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc