18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی دو شغل
کشاورزی و معلمی ❤️❤️
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس بیاموز و بگو درس هفتم فارسی ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان ❤️
22.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی دو شغل نانوایی و بنایی
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
24.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس هفتم فارسی ❤️
معرفی سه شغل
باغبانی . راهنمایی رانندگی. رفتگری ❤️
با نمایش دختران قشنگم ❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس واژه آموزی درس هفتم فارسی ❤️
همراه با نمایش معرفی دو شغل کتابفروشی و
لباس فروشی ❤️❤️
نام معلم: مژگان خورسندی رضائیان
نگاه کنید نمونه هایی از ایفای نقش توعم با نمایش علمی که همکارمون خانم رضائیان فرستادند🌺
خدا قوت بهشون👆👆
بقیه ی روش ها داخل کانال
روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
❇️ اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم:
🌿 بدخطی یا نارسانویسی✏️
اختلال یادگیری شکلهای گوناگونی دارد و بر اساس آن با علائم متفاوتی تظاهر پیدا میکند.
یکی از علائم اختلال نوشتن است. دانشآموز مبتلا توان نوشتاری و دستخط خوبی ندارد، املای او پر از غلط است و نقطهگذاری و دستور زبان او مشکل دارد. توانایی برقراری ارتباط با جملاتی که مینویسد، ندارد چون نمیتواند کلمات و جملات را درست به هم مرتبط کند.
ساختار نوشتار این کودکان ضعیف است و نمیتوانند آنچه در ذهنشان است را با نوشته به دیگران انتقال دهند.
نوشتههای این گروه افراد پراکنده و گسسته است و خواننده توانایی درک مطلب را نخواهد داشت.
🌿 فاصلهنویسی بین حروف و کلمات✏️
از جمله علل بروز این حالت سرعت زیاد قلم هنگام نوشتن، حرکت بیش از حد و سریع جانبی و بیتوجهی به هماهنگی لازم برای نوشتن است. برای رفع این مشکل والدین یا معلم باید کلمههای یک جمله را بهصورت کمرنگ یا نقطهچین بنویسند تا دانشآموز ضمن کامل کردن به فاصلهها هم توجه داشته باشد. همچنین میتوان از چوب کبریت به شکل عمودی بهعنوان حد فاصل استفاده کرد تا دانشآموز پس از نوشتن یک کلمه چوب کبریت را قرار دهد سپس کلمه بعدی را بنویسد
🌿 اختلال در گذاشتن سرکش و نقطه✏️
بچههایی که نقطه و سرکش کم و زیاد میگذارند، نیاز به تقویت دقت دیداری و دقت و تمرکز دارند. اگر در سال اول دقت دانشآموز را افزایش ندهید در سالهای بعد مشکل او بیشتر به چشم میآید و بیدقتی او به سایر دروسش منتقل خواهد شد.
تمریناتی مانند اختلاف تصویر را پیدا کن، بگرد و پیدا کن، کارهای نقطهچین، شباهت را پیدا کن، بازیهای دقتی و... میتواند دقت دانشآموز را افزایش دهد.
🌿 کجنویسی✏️
از جمله علل بروز این اختلال سفت در دست گرفتن مداد و فشار زیاد انگشت شست به آن یا در جهت درست قرار ندادن دفتر یا کاغذ و قرار نگرفتن درست مداد بین انگشتان است. برای درمان کافی است از کودک بخواهید هنگام نوشتن بازو را به بدن بچسباند تا دست انعطاف زیادی نداشته باشد.
🌿 نامرتبنویسی✏️
علت نامرتبنویسی حرکت بسیار کند دست، محکم گرفتن مداد بین انگشتان و نبودن آزادی حرکت و انعطاف پایین دست، همچنین نادرست بودن وضعیت نشستن و قرار دادن کاغذ است. برای درمان ابتدا قوانینی را در نظر میگیریم، مثلا از ابتدای خط شروع به نوشتن میکنیم. از خط منحرف نمیشویم. از پاککن استفاده نمیکنیم. نوک مداد هنگام نوشتن باید تیز باشد و... همچنین میتوانید از کپی کردن استفاده کنید.
🌿 پررنگنویسی✏️
وقتی دانشآموز روی دفتر یا کتاب مینویسد، بیش از حد مداد را فشار میدهد پس به جای دفتر یا کتاب از یک کاغذ استفاده کنید و آن را روی فرش یا بالش قرار دهید تا بنویسد، به شرط اینکه به اندازهای فشار دهد که کاغذ سوراخ نشود.
بعد از مدتی تمرین مشاهده میکنید مداد را زیاد فشار نمیدهد یا از مداد رسم که نوک آن زود میشکند استفادهکنید تا مجبور شود زیاد مداد را فشار ندهد.
کانال روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
سلام شبتون خوش🌺
داشتم کتاب قورباغه ات را قورت بده از برایان تریسی رو میخوندم با این جمله از گالیله مواجه شدم👇👇
شما نمی توانید چیزی را به کسی بیاموزید که از قبل نمیداند،فقط میتوانید او را از آنچه که می داند آگاه کنید
اگه منظورشو متوجه شدی برام بفرست👇👇
@moallemyaar
همکارانی که سرکلاس با _دانش_آموزان_ناآرام_و_شلوغ
مواجه هستند و دنبال راهکار برای داشتن یه کلاس آروم میگردن نکات زیر رو حتما با دقت بخونند 👇👇👇👇
🌟ترفند ۱🌟
📝 شعر بخوانید)
این ترفند خصوصا برای بچههای ،دبستانی خیلی خوب جواب میدهد.
یک شعری را انتخاب کنید با حرکات و اشاره انگشتان شروع به خواندن کنید و بچههای کلاس باید جواب بدهند.
شعری را انتخاب کنید که بچهها هم بتوانند همراهی کنند.
هدف از این شعر خواندن این هست که بچهها با شما همراه شوند و صحبت کردنشان قطع شود.
فقط یکبار شعر بخوانید و نه بیشتر و بعد از تمام شدن شعر فعالیتی که قصد شروع آنرا داشتید، شروع کنید.
🌟ترفند ۲🌟
📞 استفاده از آهنگ گوشی موبایل)
اگر موقعیتی برای شعر خوانی نیست از آهنگهای موجود روی گوشی یا کامپیوتر استفاده کنید.
حتی شعرهایی که خود شاگردان قبلا خواندند و شما ضبط کردید و یا موسیقی مورد علاقهشان یا موزیک مرتبط با مطلب درسی و جشنهای مدرسه را انتخاب و پخش کنید.
میتوانید اجرای موسیقی را بصورت یک دستورالعمل در آورید، یعنی در هفته های متوالی موقع ساکت کردن بچهها آنرا پخش کنید تا متوجه شوند که بعد از اتمام موسیقی باید ساکت شوند و ادامه مطالب درسی کلاس توجه کنند.
🌟ترفند ۳🌟
🌹استفاده از یک صدای خاص)
ایدههای مختلفی برای استفاده از یک “صدا” برای ساکت کردن کلاس هست.
میتوانید از یک زنگوله استفاده کنید.
هر وقت خواستید کلاس را ساکت کنید زنگ بزنید و از بچهها بخواهید وقتی صدای زنگ قطع شد، همه دستهایشان را بالا ببرند.
این شبیه یک بازی میشود.
بچهها به زنگ خوب گوش میدهند و منتظر هستند تا صدا قطع شود و دستها را بالا کنند.
همه ساکت هستند و هیچ صدایی از کسی در نمیآید تا حواسها به تمام شدن صدای زنگ باشد
🌟ترفند ۴🌟
👏👏با ریتم مشخصی دست بزنید
در این همهمه و شلوغی کلاس خیلی آرام و خونسرد بسمت میز چندتا از شاگردها بروید و از آنها بخواهید اگر صدای شما را میشنوند ۲ بار دست بزنند و بعد دوباره تکرار کنید.
دفعه دوم تعداد بیشتری از شاگردها ساکت میشوند و به شما توجه میکنند و شما را همراهی میکنند( تعدا دفعات دست زدن را تغییر دهید).
آنقدر انجام دهید تا همه کلاس متوجه شما شوند .
در این روش ۲۰ ثانیه اول کلاس ساکت میشود حتی در اجتماعات زیاد با صدها شرکت کننده هم در عرض یک دقیقه این روش جواب میدهد و همه توجهها به شما جلب می شود
🌟ترفند ۵🌟
👯♂️ بخواهید حرکتی انجام دهند
از همه شاگردها بخواهید با هم دسته جمعی حرکتی انجام دهند.مثلا هر چه در دستشان هست را بیاندازند، زیپ دهان را ببندند( حرکتی شبیه دوختن لب)، نگاهها به جای خاصی خیره شود( همه با هم به نقطهای خیره شوند)…
🌟ترفند ۶🌟
💢شمارش معکوس تا ساکت شدن
از شاگردها بخواهید وقتی به شماره صفر رسیدید همه باید ساکت شده باشند. از ۱۰ شروع کنید ۹، ۸، ۷، ۶… وقتی به صفر رسیدید فعالیت بعدی را بدون وقفه شروع و ادامه دهید.
🌟ترفند ۷🌟
👆استفاده از اشاره دست
این روش برای کلاس بالاییها جواب میدهد. ابتدای سال برای هر انگشتی یک تعریفی را توضیح دهید. مثلا توضیح دهید که وقتی دستهایتان را بالا میبرید انگشت اول سکوت، انگشت دوم نگاه، انگشت سوم گوش دادن هست…. و وقتی همه آماده شدند موضوع فعالیتان را شروع کنید.
🌟ترفند ۸ 🌟
🙅♂️استفاده از زبان بدن
یک حرکت مشخصی را مثلا ( بشین و پاشو) ، (دستها به جلو) … مشخص کنید.
دیگه بجای اینکه کلی انرژی صرف کنید برای ساکت کردن کلاس درس از ابتدای سال مشخص کنید که هر وقت اسم این حرکت را گفتید همه باید با هم انجا بدهند و بعد از آن دیگه سکوت کنند. مثلا بگویید ” بشین و پاشو” بچهها از جاشون بلند میشوند و دوباره مینشینند و دیگه همه ساکت آماده برای درس……
🌟 ترفند ۹🌟
🌈 پخش کردن کاغذهای رنگی
یک ظرفی پر از کاغذهای رنگی و زرق وبرق دار ریز کنید و اسم ظرف را شیشه جادویی بگذارید.
به بچهها بگویید هر وقت این کاغذها را روی سرشان ریختید همه باید فریز و بیحرکت بشوند.
امتحان کنید، این روش جواب میدهد. بازی فریز و یخ شدن از بازیهای محبوب کودکان هست.
البته این روش بیشتر از یکی یا دوبار تاثیر گذار نیست و برای دفعههای بعد که خواستید کلاس را ساکت کنید باید روش دیگهای امتحان کنید ولی خوب این هم یک راه کار شادی برای عوض کردن فضای کلاس و جلب توجه بچهها هست.
🌟ترفند ۱۰🌟
🎾بازی کردن
بطور کلی با سیستم آموزشی که ما داریم زمان زیادی برای ایجاد فرصت بازی کردن در کلاسهای درسی وجود ندارد برای همین بازی کردن یک راهکار شاد و خلاقانهای برای ساکت کردن کلاس درس هست.
کانال اصلیمون(معلم یار)👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
کانال روش تدریسمون👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
سلام شبتون خوش🌺 داشتم کتاب قورباغه ات را قورت بده از برایان تریسی رو میخوندم با این جمله از گالیله م
از بین پاسخ ها این تقریبا بهترینش بود.
دارید کم کاری میکنیدا،هر نظری داری بده،الان دارم یه روش تدریس رو بهتون آموزش میدم خودتون خبر ندارید😅
اینجا بهم بگید👇👇
@moallemyaar
سلام و درود✋
یک شب؛ یک تجربه🧗♀
🗣«کودک آزاری» در آموزش های کلاس اول؛ ممنوع!! ⛔️
معلمان و اولیای کلاس اول این روزها با مشکلات عدیده ای در آموزش خواندن و نوشتن روبرو هستند. ریشه ی یکی از این چالش ها مدل یا الگوی نامناسب آموزشی یاران آموزشی است! بسیاری از همکاران و اولیا باشتباه فکر می کنند در تدریس ها بعد از آموزش نگارش( نوشتن) هر نشانه، می بایست سریعا بلافاصله به آموزش «تمام» ترکیبات صامت مورد آموزش پرداخت و سپس خیلی سریع و در مقیاس زیاد و به شکلی افراطی وارد مرحله ی واژه سازی شد. گویا نقش «کلمات کلید» یا «کلید واژه ها» را از یاد برده ایم!
می دانیم که ترکیباتی مانند: «تـَ»، «سـَ »، «سا»، «دا»، «زا»، «رو»، «مـَ» و... عموما معنای خاصی ندارند لذا بچه ها به سختی می توانند آنها را با «تجارب قبلی» خود پیوند بزنند و یا بهتر بگوییم نمی توانند بین آنها و تجارب قبلی شان، ارتباط و پیوند معنا دار برقرار نمایند لذا معلم هر چه بیشتر روی «یاددهی» آنها فشار وارد می کند بسیاری از بچه ها بیشتر گیج شده و دچار استرس و اضطراب بیشتری می شوند و هرچه بیشتر تلاش می کنند کمتر می آموزند. 🙇♂🙇♂
🌿✅برای بهبود یادگیری بچه ها باید به خود یاد آوری کنیم این سخن ارزشمند «دیوید آزوبل»(پدر روانشناسی یادگیری) را که گفته است: اگر بخواهم کل روانشناسی یادگیری را در جمله ای خلاصه کنم می گفتم: «پیوند زدن تجارب فعلی به تجارب قبلی»! 🧬🧬
🤷♂حال چه کنیم که فرصت این پیوند درست و منطقی فراهم نماییم؟!
نکته اول
1⃣بله معلم می بایست بعد از آموزش نشانه ها دقیقا عین کتاب درسی وارد فاز «ترکیب» ها شود ولی بصورت محدود(و نه افراطی و رادیکال) و در حد کتاب نگارش!
پس از آن با ترکیب یا ترکیب های مورد نظر درج شده در کتاب نگارش شایسته است معلم صرفا «کلمات کلید» درس را به بچه ها آموزش دهد! و تاکید می شود تا زمانیکه بچه ها ابتدا «خواندن »و ثانیا «نوشتن» کلمات کلید کتاب را نیاموخته اند از آموزش کلمات خارج از کتاب به آنها اکیدا خودداری نماید!
عموما کلمات کلید ویژگیهایی ممتازی دارند مثلا اینکه روی لب و دندان براحتی قابل مشاهده هستند و مهمتر انکه عینی و ملموسند مثل: آب، بابا، مادر، امام، بادام، اسب، سبد و...
بنابراین پس از آموزش ترکیب همکاران ارجمند باید روی آموزش کلمات کلید🔑 متمرکز شوند، تمرین خوانداری دهیم (میگوییم ده بار روخوانی و یک رونویسی)، پرسش از روخوانی انجام دهیم مخصوصا نشانه، ترکیب و کلمات و جملات کتاب نگارش، تمرین رونویسی دهیم، فعالیت پای تابلو انجام دهیم، وصل کردن کلمه به تصویر کار کنند، کلمات ناقص راکامل کنید؛ کارکنیم، صداگذاری کار کنیم و.... برای تصاویر کلمات کلید، املای تصویری را کار کنیم تا این کلمات کلید بعنوان بِیس و پایه برای بچه ها تثبیت شوند و جا بیافتند به نحویکه وقتی گفتیم آب یا بابا آب! یا.... بچه ها براحتی بنویسند بدون استرس بدون صداکشی های افراطی مادر یا ما!!
اگر کلمات کلید یا کلید واژه ها به درستی اموزش داد ما می توانیم حتی بعدا نشانه ها و ترکیبات را در آنها به بچه ها بشناسانیم و ان پیوند(پیوند اطلاعات فعلی به قبلی) را برقرار نماییم.
2⃣نکته دوم:
از دادن ترکیبات در املا به شدت پرهیز کنیم حتی المقدور کلمه هم ندهیم بلکه جملات موجود در کتاب را با بچه هاکار کنیم:
باد آمد. بابا بادام داد. سام با اسب آمد.
و اولین املای ارزشیابی را طوری طراحی و اجرا کنیم که یک تجربه ی موفق آموزشی برای دانش آموز شکل بگیرد!!
املایی بدون ترکیبات بی معنا و املایی بدون کلمات خارج از کتاب!🧨
⛔️همه ی عزیزان و یاران آموزشی را ارجاع می دهم به بند ده مقدمه ی کتاب فارسی اول دبستان که تاکید کرده است....... از تحمیل کتب کمک درسی به دانش آموزان عزیز خودداری کنید.
👮♀تحمیل کتب کمک درسی به بچه ی کلاس اولی *حتی*بانیات احتمالا خیرخواهانه مصداق بارز «کودک آزاری» است.🙇♂
✍🧏قرار و شایسته نیست ما کلمات کلاس دوم، سوم و... را به بچه کلاس اولی بیاموزیم بلکه قرار است۷۲۰کلمه کلاس اول را به زیبایی به آنها بیاموزیم!
🕺شب های اول آموزش هر نشانه جدید بچه ها را وادار به املا نویسی نکنیم بلکه با ترغیب به املا گویی دانش آموز برای مادر یا اولیا، خواندن آنها راتقویت و تجارب مناسب تمرینی به قصد تثبیت را ترویج نماییم.
🌸زینلی؛ مدرس فارسی کلاس اول، به یاد دبستان زنده یاد حاج حسن حدادزاده، بیست و یکمین نفس آذر ماه ۱۴۰۰🌸
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال اصلیمون(معلم یار)👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208