✅افزایش دامنه توجه در کودکان📚👌
👌بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند
👌بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد👇👇
۱- بازی ماز (مارپیچ) یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز.
۲- استفاده از پازل های مختلف.
۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.
۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.
۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در تصاویر .
۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.
۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرنومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.
۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اضافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.
۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.
۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان متذکر شوید به عنوان مثال؛ پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟
۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!
۱۲- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد؛ مانند بازی دارت، تیله بازی ، ….برای این کودکان در نظر گرفته شود.
کانال اصلیمون(معلم یار)👇
https://eitaa.com/joinchat/2184249544Cd8bf339208
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
4_506661799962083357.pdf
565.1K
❇️چگونگی طراحی درس آزاد
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
⁉️ چرایی اصرار بر آموزش های حضوری
📝 فاصله گرفتن از آموزش های حضوری بچهها را با آسیبها و خطراتی مواجه نموده است. در تعامل با اولیا و برای متقاعد سازی میتوانیم به این آسیب ها اشاره کنیم
⭕️از جمله آسیب های آموزش های غیر حضوری
🔰آموزشهای غیرحضوری در بهترین حالت خود هرگز نمیتواند جای آموزشهای حضوری را بگیرد.
🔰 افت آشکار و پنهان تحصیلی دانش آموزان
🔰 ورود دانش آموزان به فضای ناامن
🔰 به هم خوردن ساعت خواب و بیداری بچه ها
🔰کم تحرکی و چاقی
🔰 آسیب بر مهارتهای اجتماعی
🔰بیماری های مرتبط با بینایی به دلیل چشم دوختن افراطی به گوشی ها
🔰تغییر سبک زندگی بچه ها
🔰 کاهش میزان تمرکز حواس ( تحقیقات نشان میدهد زیادهروی در چشم دوختن به رسانههایی مانند تلویزیون و گوشی تمرکز حواس را پایین میآورد.
🔰به خطر افتادن سلامت روانی بچه ها
🔰 اعتیاد اینترنتی
🔰ناهنجاری های قامتی
🔰 امکان دسترسی آسان به محتوا های ناسالم
🔰 ایجاد خستگی مفرط و تندخویی
🔰 عدم تخلیه انرژی که به سبب کم تحرکی در منزل، بچه ها را به سمت پرخاشگری و سوء رفتار سوق داده و رابطه فرزند و اولیا را مخدوش می نماید
و........
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال مشاوره تحصیلیمون👇
https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
25.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تدریس درس چوپان درست کار بصورت نمایش.
تلفیق فارسی و هنر
کلاس دوم
آموزگار: رقیه قنبری
خوزستان. شهرستان گتوند. مدرسه مسلم بن عقیل
روش تدریس ایفای نقش
پرسش و پاسخ.mp3
12M
روش پرسش و پاسخ
معلم شاگردان را با پرسش های متوالی به تفکر درباره ی مفهومی تازه تشویق میکند.
معلم فکر و نظر خود را به شاگردان دیکته نمیکند،بلکه با ارائه ی نظرات منطقی،به مسیر فعلیت های فکری دانش آموزان جهت می دهد.
اگر شاگردی در پاسخ دادن دچار مشکل شود معلم از توضیح دادن مستقیم باید اجتناب کند و با ارائه ی راهبردهای مناسب شاگرد را هدایت کند تا او شخصا به مفاهیم دست پیدا کند.
3اصل مهم پرسش و پاسخ:1-وجود سوا یا مسئله ای که کنجکاوی شاگردان را برانگیزد2-طرح سوال های متوالی برای تداوم فعالیت های ذهنی3-هدایت تلاش های ذهنی دانش آموزان برای کشف مستقلانه و آگاهانه مسائل و رسیدن به خلاقیت فکری.
مزایا و معایب
ایجاد انگیزه و علاقه در شاگردان،پژوهش و مشارکت در بحث کلاسی،تقویت تفکر خلاق و اعتماد به نفس(مزایا)
نامناسب بودن برای کاس های پرجمعیت،صرف وقت زیاد،نیازمند معلمانی ماهر و مسلط(معایب)
کانال مشاوره تحصیلیمون👇
https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
نظر شما؟👇👇 @moallemyaar
اینا همش اصول و روش پرسش و پاسخه👆👆
هدایت شده از مشاوره تحصیلی نمونه ی کشور😍👩🏻🏫
1.68M
موضوع:خانواده(قسمت دوم)
اعتماد به نفس
استرس
عزت نفس
انگیزه
خانواده نقش مهمی در همه ی این موارد داره،پس ویس بالارو خوب گوش بده و بفرست برای هر کسی که بچه داره و آینده ی فرزندش براش مهمه🌺🌹
مشاوره ی تحصیلی👇
https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
بارش فکری
دادن کلید واژه های مربوط به فایل صوتی یا متن شنیداری و دانش آموزان هر آنچه درباره موضوع مورد نظر می دانند بیان می کنند.
به منظور تقویت مهارت ارتباطی یک گزارش یک مسابقه ورزشی یا یک مصاحبه شغلی را پخش نماید قبل از پخش فایل موضوع گزارش و مصاحبه را مطرح کند و از بچه ها بخواهد هر آنچه درباره نتیجه مسابقه یا مصاحبه به ذهنشان میرسد مطرح نمایند .
آموزگار قبل از پخش کردن فایل صوتی موضوع متن شنیداری را برای دانش آموزان مشخص کند و از آنها بخواهد هر تعداد سوالی که فکر می کنند پاسخ آنها را در متن خواهند یافت بنویسند.
در روش دیگر ایجاد بارش فکری در کلاس درس آموزگار می تواند قبل از پخش متن شنیداری عکس یا فیلم مرتبط با موضوع را به نمایش بگذارد و از بچه ها بخواهد نظرات خود را درباره آنچه می بینند بیان کنند.
آموزگار می تواند موضوع متن را برای دانش آموزان مشخص کند و از آنها بخواهد ایدههای خود را درباره متنی که خواهند شنید بر روی تابلو بنویسند و در مورد آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.
در روش دیگر میتوان قبل از پخش متن شنیداری آموزگار موضوع محتوای شنیداری را به دانش آموزان بگوید و از آنها بخواهد حدس بزنند که چه کلید واژه هایی را در محتوای شنیداری خواهند شنید.
اینها راهکار هایی هستند که ما می توانیم با بارش فکری طرحواره ذهنی به دانش آموزان در مورد موضوع محتوای شنیداری بدهیم.
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال مشاوره تحصیلی👇
https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc
قابل توجه مدیران، معاونین و آموزگاران محترم
نکات مهم در طراحی سوالات آزمون های مداد و کاغذی :👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
1- در طراحی سوالات ، ابتدا اهداف آموزشی امتحان مدنظراست.
الف ) درج اهداف و محتوا در جدول
ب ) درج طبقات حیطه شناختی در جدول
ج ) مشخص نمودن انواع سوالات آزمون
د ) مشخص نمودن تعداد سوالات
2- طراحی باید بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت گیرد .
3- در طراحی سوالات ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها ، استعداد ها ، پایه تحصیلی و ... در نظر گرفته می شود .
4- سوالات از آسان به مشکل طراحی می شوند .
5- سئوالات امتحانی میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی می کند .
6- صورت سوال روشن ، واضح و شیوا خواهد بود .
7- سوال ، مختصر ، ساده و سلیس نوشته می شود .
8- سوال طوری طرح و تهیه می شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد .
9- سوالات موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار می دهد .
10- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید می شود .
11- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و روشن می باشد و علائم دستوری و نقطه گذاری در آن دقیقاً رعایت می گردد .
12- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخگویی و بارم بازبینی می شود تا خطا به حد اقل برسد .
13- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا می کند تا همه بتوانند پاسخ مشخص و واحدی ارائه کنند .
14- حتی المقدور از بکار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری می شود و در صورت ضرورت ، کلمات منفی مشخص می گردند.___
15- در طراحی سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا ، متوسط پایین و دشوار ) مد نظر قرار می گیرد .
* سوال دشوار ، سوالی که حدود% 25 دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ بدهند .
* سوال متوسط بالا بین 25 تا %50 دانش اموزان و متوسط پایین 50 تا% 75 پاسخ صحیح بدهند .
* سوالی آسان محسوب می شود که بیش از% 75 بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند .
16- مقیاس هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال می باشد .
17- مقیاس هر سوال بسته به اهداف سوال می باشد .
18- سوالات بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش گذاری خواهند شد.
19- اگر در پاسخ به سوالی بین معلمان اختلاف نظر موجود باشد از طرح آن خودداری می شود .
20- سوالات از نظر علمی ، صحیح طرح می شوند .
21- سوالات از روایی برخوردار می باشند ، سوال درس علوم ، ریاضی یا جغرافی را نمی نسنجد .
22- سوالات از پایایی لازم برخوردار می باشند . تادرصورت تکرار آزمون نتایج نسبتاً مشابهی حاصل گردد .
23- سوالات فقط از پایان دروس طرح نمی شودو از متن دروس کمک گرفته می شود .
24- سوالات مستقل از هم طرح می شوند .
25- در متن یک سوال پاسخ سوال دیگری دیده نخواهد شد .
26- سوالات چند قسمتی طوری طرح می شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ بدهد ، از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد .
27- در سوالاتی که پاسخ کوتاه دارند ( بلی-خیر ) با کلماتی مانند چرا ؟ و چگونه ؟ تکمیل نخواهد شد .
28- به فضای کافی جهت پاسخگویی توجه خواهد شد.
29- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی ، تراکم سوال ها ، خط نگارش ، وضوح اعداد ، اشکال و ... ) توجه می شود .
30- سوالات حتما تایپی خواهند بود.
31- به ترتیب و چینش سوالات در برگه امتحانی دقت می شود .
🍃 گروه بندی انواع سوالات👇🏼
👈🏻آسان به دشوار
👈🏻 به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی
👈🏻 به ترتیب سطوح حیطه شناختی
👈🏻 به ترتیب بارم سوالات
32- در طراحی از کاربرد عبارات و واژه های نامفهوم و غیر مصطلح و مبهم پرهیز می شود .
33- سوالات از محتوای کتاب درسی بوده و از پاورقی ها ، حذفیات ، بخش های مطاله آزاد سوال طرح نمی شود .
34- زمان پاسخ گویی به هر سوال متناسب با قدرت متوسط دانش آموزان تعیین می گردد .
35- در سوالات صحیح-غلط طول هر نوع سوال هم اندازه خواهند بود .
36- در سوالات جور کردنی ، پاسخ ها یک مورد بیشتر از سوالات در نظر گرفته خواهد شد .
37- جای خالی سوالات کامل کردنی تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار می گیرد .
38- در سوال کامل کردنی بیش از دو جای خالی در نظر گرفته نمی شود .
39- قبل از طرح سوالات به راهنمایی ها و دستورالعمل های موجود دقت خواهد شد .
40- قبل از طرح سوال جدول ارزیابی سوالات امتحانی مدنظر خواهد بود .
کانال روش تدریسمون👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
کانال مشاوره تحصیلی👇
https://eitaa.com/joinchat/3856597270C41ef6658bc