eitaa logo
✒یادداشـت‌های‌تـاریخی
95 دنبال‌کننده
67 عکس
0 ویدیو
3 فایل
سیدمحمدحسین جلال‌‌زاده میبدی ☫ استاد حوزه علمیه قم، ✍ مولف ۱۲ عنوان کتاب: 📓مـــوسس شهیـــــد 📕سیره سیاسی امام حسین 📙نوع دوم مکاسب محرمــــه 📒گستره موضوعی ادله احتکــار 📗قواعد برداشت معنا از متون دینی 📘ام‌المومنین خدیجه از ولادت تا شهادت 📚و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🕸نقدی بر تفکر «الباطل يموت بترك ذكره» 🕋«و اتقوا فتنة لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصة و اعلموا ان الله شدید العقاب » (سوره انفال - آیه ۲۵) پروا کنید از فتنه‌ای که چون درگیرد، تنها به ستمکارانتان نمی‌رسد (بلکه به خاطر سکوت، دامنگیر همگان می‌شود) و بدانید که خداوند سخت کیفر است. 🔰در باب نوع و روش مقابله با جریان‌های انحرافی دو دیدگاه وجود دارد: ⛔️نخست نادیده‌انگاشتن، خاموشی و سکوت برای محو تدریجی آن. این دیدگاه، دیدگاه برخی از اهل‌سنت و به استناد گفته عمربن‌خطاب است (أميتوا الباطل بالسّكوتِ عنه) ✅دوم مقابله با جریان تا میراندن آن و سپس به انزوا کشاندن آن که دیدگاه شیعه است. ✔️این دیدگاه موافق با فطرت انسانی، عقل سلیم، کتاب، سنت، سیره انبیا و معصومین ع است و قیام حضرت صدیقه طاهره ع در برابر غصب خلافت، جنگ‌های سه‌گانه امیرمؤمنان ع با معاویه و قیام حسینی ع به همین دلیل بوده است. 📒آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی مدظله: «هرگز شايسته نيست جمله «الباطل يموت بترك ذكره; اهل باطل با فراموش كردن و بى اعتنايى از ميان مى روند» سند خاموشى و بى‌عنايتى گردد. هرگز خونسردى و مسامحه جايز نيست؛ زيرا نتيجه مسامحه، توسعه و سرايت است و گاهى گسترش به حدّى مى‌رسد كه ديگر قابل جلوگيرى نمى‌شود. ... ولى وقتى كه دشمن معرفى و رسوا شد برنامه و طريق ديگرى پيش مى‌آيد و آن همان بى‌اعتنايى و بى‌ارزش شمردن طرف، در محافل بزرگ و رسمى و سخن به ميان نياوردن از او و موجوديتى براى او قائل نشدن است. جعفر سبحانی، تفسير سوره توبه، بوستان کتاب، ج۱، ص۲۸۳. 📕در سیره علما منطق سکوت برای محو تدریجی در مواردی است که مواضع یک شخص باعث تردید مردم نشود. در زمان مرجعیت آیت‌الله العظمی حاج سید محمدحجت کوه کمری عده‌ای از طلاب خدمت ایشان رسیدند و عرض کردند بعضی از روحانی‌ها پشت سر شما حرف‌هایی می‌زنند بهتر است حضرت‌عالی اعلامیه‌ای صادر کنید و یا در آخر درس خارج این حرف‌ها را تکذیب کنید. ایشان نگاهی کردند و فرمودند: این حرف‌هایی که می‌زنند درست است؟ شما این حرف‌ها را باور می‌کنید؟ عرض کردند خیر هیچ کس باور نمی‌کند. آیت‌الله حجت (ره) لبخندی زده و فرمودند: پس الباطل یموت بترک ذکره (مرگ باطل به ترک ذکر آن است.) 📣بنابراین باید گفت که از دیدگاه شیعه سکوت در برابر جریانات انحرافی در جایی رواست که: 1⃣اولا انحراف آن جریان برای خواص و عوام روشن باشد و ادعای آنان باعث تردید نشود. 🔥بنابراین اگر انحراف شخص یا جریان برای مردم روشن نشده باید آن را برای مردم آشکار کرد تا به سنت بدل نشود. سیره امام خامنه‌ای در باب فتنه 88 که باعث تردید برخی شده بود میراندن آن و جلوگیری از تبدیل آن به یک سنت بود. اساسا تاکیدات ایشان در مورد فتنه‌ها مربوط به همین موارد است. 🎙علامه مصباح یزدی ره: خواص به خاطر موقعیت‌های اجتماعی و ویژگی‌هایی که دارند و چون خدا نعمت بیشتری به آنها داده است و می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند، باید این وظایف را بیشتر رعایت کنند. در مورد شناختن حق تنها مسئله این نیست که خودشان مبتلا به شک نشوند؛ بلکه باید سعی کنند زمینه رشد فرهنگ دینی در جامعه بالا برود. ... منظور ما از نخبگان و خواص، مسئولین رسمی نیستند؛ بلکه منظور قشرهای مختلف اعم از اساتید دانشگاه، علمای حوزه، و شخصیت‌های مورد اعتماد مردم می‌باشد که فهم، علم و توانایی اثرگذاری بیشتری در جامعه دارند. 2⃣ثانیا جریان انحرافی کاملا رسوا شده و مجالی برای جولان نداشته باشد و به اصطلاح توسط عموم مردم بایکوت شود. 🦂تصمیم بزرگان نظام برای منع تصویر سران فتنه پس از رسوایی آنان بود نه پیش از آن. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسس شهید (۱) آیت الله حایری پیش از بازگشت به ایران، دارای جایگاه رفیع و بلندی در حوزه نجف اشرف بود. ایشان شانزده سال پیش از تأسیس حوره قم و در هنگام اقامت در شهر نجف اشرف، از اعضای مجلس فتوای آخوند خراسانی بود. پس از رحلت مرحوم آخوند نیز مرجع احتیاطات میرزا محمدتقی شیرازی بود. در حالی که نام حائرى به عنوان مرجع تقلید پس از میرزاى دوم بر سر زبان‌ها بود، با سفر به ایران، خود را کنار مى‌کشد. ایشان پیش از حرکت به ایران، با دوستان خود از رسالتی که بر دوش احساس می‌کرده سخن گفته بود. آقاجمال گلپایگانی می‌گوید: «با آقای حاج شیخ عبدالکریم، در ترن سامرا همراه بودم که ایشان می‌خواست به ایران برود. من به ایشان گفتم: شما از کسانی هستید که بعد از آقای شیرازی مشار بالبنان می باشید، چرا می‌خواهید به ایران بروید؟ ایشان گفتند: من نمی‌خواهم مرجع بشوم، می‌خواهم بروم ایران، اگر از دستم برآید، خدمتی به اسلام و مسلمانان بکنم.» حائری به دنبال ایجاد یک پایگاه برای مقابله با غربگرایی در دوران پسامشروطه بود. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسس شهید (۲) در دوره مشروطه جریان فكری نزدیک به وهابیت قدرت گرفت. این جریان در پوشش مبارزه با خرافات به جنگ باورهای مسلم شیعه رفت. این گروه خود را《تشيع علوی》 معرفی و مواردی چون عزاداری برای معصومین، شفاعت، رجعت و برخی مقامات معصومین را غلو و خرافه و《تشیع صفوی》لقب داد. یکی از مواردی که تشیع علوی بر آن تاکید داشت، تشکیک در نسبت طهارت به صدیقه طاهره سلام الله علیها بود. از این رو دفاع از طهارت صدیقه طاهره، افزون بر یک مسئله کلامی از ديدگاه امامیه، به نمادی از دفاع از هویت شیعه و یک تفکر سیاسی ضدبيگانه مبدل شد. شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، نخستین کسی بود که در این زمینه به دفاع پرداخته و برای اولین بار مجالس روضه ایام فاطمیه را در ایران و تهران به طور رسمی و برای دفاع از مذهب تشیع دایر کرد. اما مجلس روضه فاطمیه تهران، با فشار سید محمد طباطبایی از سران مشروطه تهران، تعطیل شد. آیت الله حایری پس از تاسیس حوزه علمیه قم، نسبت به حفظ قداست حضرت صدیقه طاهره به عنوان نماد حقانیت تشیع، عنایت ویژه‌ای داشت و سنت استاد شهیدش را احیا کرده و از سخنرانانی چون محدث قمی در این مراسم دعوت می‌کرد. @yasmhj
موسس شهید (۳) آیت‌الله حایری معتقد بود که منابر سیدالشهدا ع مستحبی است که هزاران واجب در آن نهفته است. به همین دلیل پس از هجرت به قم، مجالس تعزیه را به روضه‌خوانی تبدیل کرد. منش ایشان نشان می‌دهد که مبارزه با طاغوت و بیگانه را یکی از آن واجبات روضه می‌دانسته و سخنرانان خاصی را به قم دعوت کرده و پای سخنرانی آنان می‌نشسته است. یکی از سخنرانان مورد احترام آیت‌الله حایری، شیخ احمد شیرازى بود که از مخالفان سرسخت انگلیس بود و همواره نام انگلیس را با پسوند ابلیس پرتلبیس به زبان مى‌آورد. او پس از جهاد با انگلیسی‌ها سال‌ها توسط آن‌ها تبعید شده بود و مورد تعقیب رضاخان بود. آیت‌الله حایری از منبر میرزا محمدتقى اشراقى، تجلیل مى کرد که در سخنرانی‌هایش پافشارى زیادی بر عزت اسلامى و خودکفایى کشورهاى مسلمان داشت. او پس از یک سخنرانی جنجالی علیه بیگانگان، مسموم شد. مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس قمی یکی از سخنرانان بیت آیت‌الله حایری در ایام فاطمیه بود که مخالف فعالیت‌های آمریکایی‌ها در ایران بود و توسط مزدوران آمریکایی به مرگ تهدید شده بود. آیت‌الله سید یحیی واعظ احمدآبادی به دعوت آیت‌الله حایری به قم آمد. موسس حوزه درس خود را برای شرکت طلاب در محفل سخنرانی ایشان و فراگرفتن شیوه سخنرانی تعطیل کرد. سید یحیی علنا بر علیه بهاییان و رضاخان فعالیت می‌کرد. سید یحیی حاکم نظامی یزد را دشنام داده و به قیام بر علیه رضاخان تهدید کرده بود و مدتی به کرمانشاه تبعید شد که با وساطت آیت‌الله حایری آزاد شد. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسس شهید (۴) فضای علمی حوزه علمیه قم، آمیخته با سیاست بود. آیت‌الله حایری هر روز در ابتدای درس از شاگردان خود می‌خواستند اگر خبری از اوضاع کشور دارند، بیان کنند. آیت‌الله بافقی که بازوی آیت‌الله حایری در اداره حوزه و پی‌گیری معیشت طلاب به شمار می‌آمد، همواره نامه هشدارآمیز خطاب به رضاخان نوشته و با اقدامات ضددینی او مخالفت می‌کرد. به دعوت آیت‌الله بافقی تجمعی بر علیه تصویب ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر، در شهر مقدس قم برگزار شد. پس از تبعید آیت‌الله بافقی به دلیل اعتراض به کشف حجاب خانواده رضاخان، در درس اخلاق امام خمينی ره که در مدرسه فیضیه و با حضور آیت‌الله حایری برگزار می‌شد، از رواج فساد در حکومت رضاخان انتقاد و حرکت غیرت‌مندانه آیت‌الله بافقی علیه رضاخان ستایش و طلاب برای رفتن به شهرری برای دیدار این مرد بزرگ تشویق می‌شدند. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙امام کاظم ع، الگوی جهاد تبیین 📚امام موسی کاظم ع انبوهی از روایات دروغین که به پیامبر ص نسبت داده شده بود و در حال تبدیل شدن به باورهای مسلم شده بود را به چالش کشید و با تفکرات جبریه، مرجئه، صوفیه مبارزه کرد. 💎آن حضرت، جایگاه عقل در معارف، شرایع و اخلاق را در زوایای مختلف آن به درستی بیان کرده و آن را به عنوان پیامبر درون، در کنار پیامبران الهی ع به عنوان یکی از دو حجت پروردگار معرفی کرد. 🌿مهیمن بودن فقه شیعه را در مناظرات خود با قاضی ابویوسف و دیگران و با استناد به نصوص و ظواهر قرآن کریم به اثبات رساند. ✡اما مهم‌ترین بعد روشنگری حضرت، در باب نفی صلاحیت فرزندان عباس ـ عموخوانده پیامبر ـ برای جانشینی پیامبر ص بود. آن هم در دورانی که در فقه عامه عمو و دختر که از دو طبقه متفاوت و طولی از طبقات ارث بودند، به طور برابر و عرضی از ارث بهره می‌بردند. امام با استناد به آیات قرآن، ضرورت‌های فقهی شریعت، اولویت فرزندان فاطمه س را بر فرزندان عباس اثبات کرد. امام بی‌محابا عباس را از طلقا و محروم از میراث پیامبر معرفی کرد. [البته ائمه ع پس از دوران امام هفتم، با فراهم شدن شرایط، به تدریج یهودی‌تبار بودن عباس را برملا ساختند] ⛔️امام کاظم، حسین بن علی ع رهبر قیام فخ را که برای سرنگونی حکومت عباسیان اقدام کرده و به شهادت رسید را می‌ستود؛ مانع کرایه دادن شتر به هارون برای سفر حج ‌شد و در زمانی که هارون، زیارت امام حسین ع را ممنوع کرده بود، تمام هدایای هارون را در مقابل چشم همگان، به پای شاعرِ شعری در رثای حسین ع ریخت. 🌍زمانی که هارون پیشنهاد بازگرداندن فدک را مطرح کرد، امام تمام قلمرو هارون را مرزهای فدک معرفی و او به نحو تلویحی غاصب جایگاه خود معرفی فرمود. 🌷روشنگری‌ها و محبوبت فوق‌العاده امام از گیلان و مازنداران تا شمال آفریقا باعث شد تا پنج یا هشت سال از عمر امام در زندان‌های هارون سپری کند و سرانجام در زندان سندی بن شاهک یهودی به شهادت برسد. @yasmhj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا