✍ #تفسیر سوره شوری(۴۲)
نکته ها:
* از آنجا که اعراب جاهلی پسر را برتر از دختر می دانستند،خداوند در این آیه درباره آفرینش هر دو کلمه «یَهَبُ» را به کار برد تا بفهماند پسر و دختر،هر دو هدیه ی الهی هستند و کلمه «ذکور»را با حروف«ال»آورد تا بگوید:آن پسرانی که شما به آن دل خوشید،آنان نیز هدیه الهی هستند.
* مراد از «یُزَوِّجُهُمْ» آن است که خداوند گاهی پسر و دختر را توأم با یکدیگر عطا می کند. [66]
پیام ها:
1- کفر و ناسپاسی مردم،اثری در حاکمیّت خداوند ندارد. فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ ...
2- فرزند،هدیه ی الهی است. «یَهَبُ»
3- پسر یا دختر بودن فرزند را به او واگذار کنیم او بهتر می داند. یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً ... عَلِیمٌ قَدِیرٌ
4- نمونه فرمانروایی مطلق خداوند این است که به هر کس هر نوع فرزندی که بخواهد می دهد. لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ
5-ناخرسندی از داشتن فرزند دختر یا پسر،کفران نعمت الهی و هدیه اوست.
فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ ...
6- خداوند همواره در حال آفرینش است. یَهَبُ ... یَخْلُقُ ... یَشاءُ (فعل مضارع، نشانه ی استمرار است.)
7- فرزند دادن یا عقیم ساختن انسان،نمودی از علم و قدرت خداوند است.
یَهَبُ ... إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ
8-عقیم بودن،دلیل عدم قدرت خدا نیست. عَقِیماً ... قَدِیرٌ
وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ«51»
و هیچ بشری را نسزد که خداوند با او سخن گوید مگر از طریق وحی(که بر قلب او نازل می شود)یا از پس پرده و حجاب یا آنکه فرستاده ای(به نام فرشته)فرستد، پس به اذن او هر چه بخواهد وحی کند.همانا او والا مرتبه و با حکمت است.
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍سوال:
🔰آيا صحت دارد که ابليس و شياطين يکي نيستند؟بلکه ابليس فرمانده بزرگ و اعظم است ، و شياطين سربازان و فرمانبرداران اون هستند؟
✍️پاسخ:
✅ابليس يکي از شياطين است ؛ لذا هر شيطاني ابليس نيست. ابليس نام خاصّ همان جنّي است که در داستان خلقت حضرت آدم (ع) بر او سجد نکرد و با وسوسههاى خود او را از بهشت بيرون نمود. ولى «شيطان» يک واژه عمومى است که به معناى موجود شرور و موذى و وسوسهگر مي باشد ؛ که ابليس فرد بارز آن است ؛ چون از او هر موجود مضرّي زيانبارتر مي باشد. پس شيطان افراد ديگرى غير از ابليس هم دارد .
طبق آيات و روايات ، ابليس داراى ذريه و اعوان و انصاري از جنّهاست که به همه ي آنها شيطان يا شياطين گفته مىشود. همچنين از افراد انسان نيز به کسانى که شرور و موذى باشند و در مسير ابليس گام برداشته و دانسته يا نادانسته ، مجري خواستهاي او باشند ، شيطان گفته مىشود.
بنابر اين ابليس اسم شخص و شيطان اسم جنس است و ابليس جز به آن موجود معين که به آدم سجده نکرد به کس ديگرى اطلاق نمىشود. اما «شيطان» از مادّه «شطن» مشتق است که به معناى دور شدن است و به هر عصيانگر متمرّد و موذي از انس و جن و حيوانات «شيطان» گفته مىشود ؛ و «شاطن» به معناى خبيث است.
در برخي آيات نيز به انسانهاي تابع ابليس و شاطين جنّ ، شيطان گفته شده است.
« وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ و منافقان چون با شياطين خود خلوت مىکنند، مىگويند ما با شما هستيم. »(بقره/ 14)
« وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِي عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ ــــــ همچنين براى هر پيامبرى دشمنى قرار داديم از شيطانهاى انس و جن. » (انعام/112)
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۵۱۴
تقدیم به معصومین امروز امام سجاد امام باقر و امام صادق علیهم السلام
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ.(مؤمنون/۱۱۵)
................................................
ترجمه: آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریدهایم،و بسوی ما باز نمیگردید؟
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran