✍معارف قرانی
💟⇦با آنكه قرآن براى هدايتِ همه است؛ ولى تنها كسانى از اين نور بهره مىبرند كه پنجرهى روح خود را به سوى آن باز كنند و لجاجت و عناد را كنار گذاشته، با روحى سالم به سراغ قرآن روند؛ و لذا لجوجانِ بيماردل را جز خسارت نمىافزايد. مانند باران كه وقتى بر مردارى ببارد، بوى تعفّن برخيزد، هر چند باران زلال و پاك است.
♦️#استدلال_قرآن،
⇦ركود فكرى را شفا مىدهد؛
♦️ #موعظهى_قرآن،
⇦قساوت را درمان مىكند؛
♦️ #تاريخ_قرآن
⇦تحيّر را برطرف مىسازد؛
♦️ #زيبايى_آهنگ و #فصاحتش
⇦روح فرارى را جذب مىكند؛
♦️ #قوانين و #احكامش
⇦عادات خرافى را ريشه كن مىسازد؛
♦️ #تلاوت و تدبر در آن،
⇦بيمارى غفلت را شفا مىبخشد؛
♦️ #تبرّك به آن،
⇦امراض جسمى را شفا مىدهد
♦️و #رهنمودهاى آن،
⇦تاريكىها را روشن مىكند
#معارف_قرآن
@yavaranQoran
📂تفسیر سوره همزه
«الَّذی جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ»
می دانید چرا مسخره می کند؟چون مالش زیاد شده است زبان درازیش باعث جمع کرد ک سکه شده است؟ مالش را جمع کرده و هی میشمارد سکه چند است؟ زمین چنده؟ دلار چی؟ پیکان چنده؟ مثل بچهها هی قلکاش را تکان میدهد. قرآن به اینها میفرماید بشر چته؟ تو میدانی چه بودی؟ تو خلیفه خدا هستی دلات به چی خوش است «أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ» توبه/38 آیا به این دنیا راضی شدی؟ «أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ» اعراف/176 به زمین چسبیدی؟ «رَضُوا بِأَنْ یَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ» توبه/87 با تن پرورها همساز شدی دیگران چه کردند؟ ببین خدیجه(علیها السلام) را ببین سلیمان(علیه السلام) را ببین رزمندهها. او از جان گذشت تو از پول نگذشتی «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ» سجده/16 او از رختخواب گرم خودش را کَند برای نماز مستحبی تو بیدار بودی نماز واجبات را هم نخواندی.
دلیل نیشها مال هاست. «جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ» چون پول جمع کرده به هر کسی میرسد نیش میزند سوار یک ماشین شیک شده یک ژیان قراضه هم جلو است بکش کنار چه خبره؟ ! تو هم تا دیروز سوار خر میشدی این ژیان قراضهاش از خودش است اما تو برای ماشینات با 16 بانک قرارداد بستهای. این خانه خشتیاش از خودش است تو خانهات با سنگ مرمر به هزار وام بدهکار هستی این روی نمد نشسته و بله قربان به احدی نگفته تو روی قالی نشستهای و به هر کس و ناکسی بله قربان گفتهای. چه خبرته؟ «جَمَعَ مالاً» به خاطر مالات نیش میزنی.
📚درسهایی از قرآن
@yavaranQoran
🌺🌸 #هدیه_به_اموات
☘️ از امام صادق (علیه السلام) :
💐 «هر ڪس سوره #ملک را برای میّتی بخواند از عذابی ڪہ در آن است تخفیف داده میشود و اگر قرائت ڪننده بہ اموات هدیہ ڪند ثواب آن با سرعت رعد بہ آنـها میرسد.»
🌷حاج آقا مجتبی تهرانی:
آخرین پیامبری که به بهشت میرود
حضرت سلیمان (ع) خَدَم و حَشَم بسیاری داشت، اما قلبش تعلقی به دنیا نداشت. در روایت آمده است که حضرت سلیمان(سلامالله علیه) سلطنت و حکومت در اختیارش بود و با اینکه به این دنیا تعلق نداشت، ولی خداوند در یک مورد حظ او را کم میکند. امام صادق (ع) میفرمایند: «آخِرُ نَبِیٍّ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ وَ ذَلِکَ لِمَا أُعْطِیَ فِی الدُّنْیَا»؛ آخرین پیغمبری که به بهشت میرود، سلیمان بنداود است؛ به خاطر خَدَم و حَشَمی که داشت.
در اینجا بحث تعلق قلبی است و مردم به طور غالب اینگونه هستند که اُنسشان با دنیا موجب تعلق قلبی ایشان نسبت به دنیا میگردد؛ هرچه اُنس بیشتر شود، تعلق بیشتر میشود. یکی از آثار سوئی که انسان باید در دعاهایش در نظر بگیرد، مسئله تعلق قلبی است.
#آخرین_پیامبر
#بهشت
@yavarannamaz
#معارف قرآنی
✍دنیا از منظر قران
در قرآن مجید، از دنیا و زندگانی دنیا تعبیرهای مختلفی یاد شده و انسانها را از اقبال به آن و اغفال در برابر آن بر حذر داشته است، از جمله:
* دنیا عارضی است؛ آیه 94 سوره مبارکه «نساء»: «عَرَضَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»
* دنیا بازیچه است؛ آیه 32 سوره مبارکه «انعام»: «وَ مَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»
* دنیا اندک و ناچیز است؛ آیه 38 سوره مبارکه «توبه»: «فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِیلٌ»
* زندگی دنیا مایه غروز و اغفال است؛ آیه 185 سوره مبارکه «آلعمران»: «وَ ما الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ»
* زندگی دنیا برای کفار جلوه دارد؛ آیه 212 سوره مبارکه «بقره»: «زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا»
* مال و فرزند جلوههای دنیا هستند؛ آیه 46 سوره مبارکه «کهف»: «الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»
* دنیا غنچهای است که برای هیچکس گل نمیکند؛ آیه 131 سوره مبارکه «طه»: «زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنیَا»
* چرا آخرت را به دنیا میفروشید؟؛ آیه 86 سوره مبارکه «بقره»: «اشْتَرَوُاْ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالآَخِرَةِ»
* چرا به دنیای فانی و محدود راضی میشوید؟؛ آیه 38 سوره مبارکه «توبه»: «أَرَضِیتُم بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا»
* چرا به دنیای کوچک و زودگذر شاد میشوید؟؛ آیه 26 سوره مبارکه «رعد»: «وَ فَرِحُواْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا»
* چرا دنیا را به آخرت ترجیح میدهید؟؛ آیه 3 سوره مبارکه «ابراهیم»: «یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الآخِرَةِ»
* چرا به دنیاداران خیره میشوید؟؛ آیه 88 سوره مبارکه «حجر»: «لاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ»
* چرا فقط به دنیا فکر میکنید؟؛ آیه 29 سوره مبارکه «نجم»: «لَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا»
* آیا دنیاگرایان نمیدانند که جایگاهشان دوزخ است؟؛ آیه 38 و 39 سوره مبارکه «نازعات»: «وَ آثَرَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا؛ فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِیَ الْمَأْوَى»
@yavaranQoran
📂 ادامه تفسیر سوره همزه
«یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ» همزه/3 یحسب یعنی کج فکر است پولدار کج فکر است پول دار بی دین «یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ» یعنی خیال میکند پولها به دردش میخورد «أَخْلَدَهُ» یعنی حفظاش میکند نه خیر حفظاش نمیکند اگر خدا بخواهد در وسط همان پولها بدبخت میشوی «كَلاَّ لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَةِ» همزه/4 به انحرافها پاسخ روشن بدهید «كَلاَّ» یعنی نه اینطور که تو فکر میکنی پول داری به هر کسی نیش بزنی نه. یک کسی که سواد ندارد وارد جلسه چند تحصیلکرده شد هِهِ! ! پروفسور آمد چرا مسخرهاش کردی؟ بسیاری از آدمهایی که سوادشان کم است فهمشان از باسوادها بیشتر است من بی سوادی را میشناسم کلمهای را گفته که 25 سال مرا میسوزاند 25 سال پیش جلسهای داشتم برای جوانهای سوپردولوکس کاشان. یک جلسهای هم برای بچه کوچولوها داشتم وقتی جلسهام تمام شد توی خیابان راه میرفتم جوانها که با من راه میرفتند پُز میدادم بچهها که عقبام میدویدند ناراحت بودم چون بچه کوچولوها یا عقب دیوانهها میدوند یا عقب سگ تولهها من راه میرفتم این بچه کوچولوها عقب من میدویدند من ناراحت بودم میگفتم بچهها بروید سر کلاس من میآیم میگفتند آقا اجازه میخواهیم با تو بیائیم هرچه میگفتم بروید، عقب من میآمدند من زجر میکشیدم. یک بی سواد 80 ساله به من رسید گفت آقای قرائتی میخواهم چیزی به شما بگویم گفتم بفرما گفت تو برای خدا سخنرانی میکنی؟ گفتم بله چون من پولی از اینها نمیگیرم گفت اگر برای خدا سخنرانی میکنی خدای بچهها و خدای جوانها یکی است اگر عارت شد با بچهها راه بروی پیداست برای پُز است برای خدا نیست چنان من را ضربه فنی کرد کلافه شدم.
یکی از مسئولین مملکتی میگفت توی ماشین نشسته بودم شعری خواندم و گفتم الهی جسم و جانم خسته گشته / در رحمت به رویم بسته گشته. میگفت یک بیسوادی بغل من بود و گفت آقا جسم و جانت خسته گشته 2 ساعت بخواب درِ رحمت خدا هم روی هیچ کسی بسته نیست. میگفت من یک شخصیت مملکتی به او نگاه کردم اینقدر خجالت کشیدم. نیش نزنید گاهی بیسوادها یک حرفهایی میزنند که مایهاش از حرف 400 دکتر و آیت الله بیشتر است آخر بعضی بچهها همین که دیپلم گرفتند میگویند مادر من دیپلم گرفتم خیلی خوب مادرات نان مفت به تو داد دیپلم گرفتی تازه دیپلم هم سواد نیست مثل پیراهن میماند نداشتناش آبروریزی است. مثل عمروعاص میشود من پیراهن دارم داری که داری اصلاً دیپلم که هیچی تمام لیسانسها و بنده حجة الاسلام کل کتابهایی که خواندهایم 200 الی 500 تا است آخر آدم با 500 کتاب دانشمند میشود؟ اینکه میگویند آقای قرائتی دانشمند است استاد است از بی کسی است اگر مملکت ما 2سه هزار علامه طباطبایی داشت من میزدم گاراژ چون آنها نیستند من گل کردم و گرنه اگر الان بوعلی سینا زنده بشود استاد دانشگاه رویش میشود بگوید من دانشمندام اگر شیخ مفید زنده بشود حجةالاسلامها رویشان میشود بگویند من ملا هستم.
📚 درسهایی از قرآن
@yavaranQoran
#قرآن
#کنترل ذهن
کنترل ذهن و خطورات گناه آلود، یکى از مراتب مشکل خودسازى است. اما ذهن واردات خویش را از چشم و گوش مى گیرد. بنابراین این صادرات و واردات، باید کنترل شود. پس بهترین راه این است که آنچه را به ذهن منتقل مى کنیم، از فیلتر عبور دهیم.
وساوس شیطان و خواطر نفسانی از جمله اموری است که باعث تیرگی و ظلمت و کدورت نفس و مانع وصول به سعادت و ضایع کننده روزگار و اوقات است زیرا سرمایه انسان یعنی عمر را صرف امور باطل و بیهوده می کند که درنتیجه سیاهی دل و نابودی دین و دنیای انسان را به دنبال دارد.
سیاه مى کند... گرچه فکر بد، مجازات و عقوبتى ثابت ندارد؛ اما محاسبه دارد؛ چنان که در قرآن آمده است: اوتخفوه یحاسبکم به اللّه ...(بقره، آیه ۲۸۴). شاید سرّ تدبّر و تفکر بزرگان در حقایق، عبرت ها و... جایگزین عمل بوده است؛ زیرا که روح و ذهن آدمى ظرفى است که اگر با مثبت ها پر نشود، منفى ها را جذب مى کند
🔹 برخی از معصیتهای نابودکننده، مثل «ریا» و «عُجب»-که موجب حبط عمل میشود- در واقع یک اتفاق ذهنی است. اگر به ذهن کسی خطور کند که «من آدم خوبی هستم» همۀ اعمالش به فنا میرود.
🔹 یکی دیگر از گناهان ذهنی، سوءظنّ به خداست، یعنی انسان در ذهن خودش به خدا شک کند؛ البته نه شکِ اعتقادی، بلکه شکهای اخلاقی! مثلاً اینکه خدا را زیاد به «مهربانبودن» قبول نداشته باشد و با تردید بگوید: «یعنی خدا واقعاً هوای من را دارد؟!»
وسوسۀ ابلیس هم که روی ذهن انسان کار میکند؛ لذا کسی که در مقابل ابلیس، قدرت کنترل ذهن ندارد (و عادت به استعاذه هم ندارد) افکار بد و منفی به ذهنش خطور میکند.
🔹 خیلی از نیتها و افکار بد تا وقتی به عمل نرسد، گناه محسوب نمیشود اما در همان مرحلۀ ذهن، تأثیر روحیِ مخرّب دارد و روحیۀ آدم را خراب میکند. که با استمداد از آیات نورانی قرآن باید ذهن را کنترل کرد تا دچار گناهان مخصوصا گناهان ذهنی نشویم
@yavaranQoran