قرآن ترجمه المیزان
سوره 10
سوره مبارکه يونس
صفحه 210
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ ۙ قَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَٰذَا أَوْ بَدِّلْهُ ۚ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِي ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۖ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15)
و هرگاه آيه هاى ما که روشن است بر آنان خوانده شود کسانى که اميد (و انتظار) لقاى ما ندارند مى گويند: قرآنى غير از اين بياور يا آن را عوض کن بگو: مرا نرسد که آن را از پيش خود عوض کنم، پيروى نمى کنم جز آنچه را به من وحى مى شود به تحقيق من اگر پروردگارم را نافرمانى کنم از عذاب روزى بزرگ مى ترسم. (15)
قُلْ لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَلَا أَدْرَاكُمْ بِهِ ۖ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُرًا مِنْ قَبْلِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (16)
بگو: اگر خدا مى خواست آنرا بر شما نمى خواندم و خدا نيز شما را از آن آگاه نمى کرد هر آينه پيش از نزول آن عمرى در ميان شما به سر برده ام، پس آيا عقل خود را به کار نمى اندازيد؟ (16)
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ (17)
پس کيست ستمکارتر از کسى که بر خدا دروغ بندد يا آيات او را دروغ شمارد؟ بى شک مجرمان ظفرمند نمى شوند. (17)
وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ (18)
و غير از خدا چيزهايى را مى پرستند که نه زيان به آنان مى رساند و نه سود و مى گويند: اينان شفيعان ما هستند نزد خدا بگو: آيا شما خدا را از چيزى باخبر مى کنيد که نه در آسمانها و نه در زمين از آن خبر ندارد؟ منزّه است او و برتر از آنچه (براى او) شريک قرار مى دهند. (18)
وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (19)
و مردم (در آغاز) جز يک امّت نبودند پس اختلاف پيدا کردند و اگر نبود سخن قبلى از پروردگارت (تأخير قضاوت ميان مردم تا قيامت) حتماً ميان آنان درباره آنچه در آن اختلاف دارند قضاوت شده بود. (19)
وَيَقُولُونَ لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۖ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (20)
و مى گويند: چرا نشانه اى (معجزه اى که ما مى طلبيم) از پروردگارش بر او نازل نشده؟ در پاسخ بگو: عالَم غيب (منشأ معجزه) فقط از خداست پس منتظر باشيد که من نيز با شما از منتظرانم. (20)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه 210🌷
امور غیبی فقط به دست خداست:
هر پیامبری برای اثبات اینکه از سوی آفریدگار مأموریّت داشته، کار فوق العاده ای را برای مردم انجام داده تا آن ها سخن او را باور کنند. به این کار فوق العاده که دیگران از انجام آن عاجز و ناتوان اند، «معجزه» گفته می شود. همهی پیامبران و نیز پیامبر اسلام امّا معمولاً با مشکلی حل ناشدنی به نام «لجاجت» مواجه بودند. آری، بسیاری از مردم، با دیدن معجزهی پیامبرشان به حقانیّت او یقین می کردند؛ ولی گروهی که پیروی از دستورهای پیامبر خدا با منافعشان مخالف بود، بهانه می آوردند و معمولاً به او می گفتند که اگر راست می گویی، فلان معجزه را برایمان بیاور؛ یا بهمان عذابی را كه به ما وعده میدهی، بر سرمان نازل كن! گویی کلید معجزات غیبی و عذاب های آسمانی، در اختیار اوست و او باید بنا به درخواست ایشان، انواع و اقسام معجزات و عذاب های درخواستی را به نمایش گذارد؛ غافل از اینکه معجزات پیامبران و عذاب های آسمانی، امور خارق العاده ای هستند که تنها با صلاحدید خدای بزرگ، از پشت پردهی جهان هستی که از چشمان ما پنهان و به «عالم غیب» مشهور است، بیرون می آید و برای مردم آشکار می شود.
در قرآن و روایات، به نمونه های متعدّدی از پدیده های غیبی اشاره شده که کافران می-خواستند پیامبران آن امور غیبی را برایشان آشکار کنند: نازل شدن فرشتگان، فرود آمدن عذاب آسمانی یا آشکار شدن آخرین منجی بشـریّت که بنا بر وعدهی قطعی خدا، در پایان دنیا ظهور کرده، زمین را از ظلم و کفر پاک می کند. حقیقت امّا این است که هیچیک از پیامبران و حتّی پیامبر اسلام، خود نقشی در آوردن معجزه ندارند و نمی¬توانند با دلخواه خود، عذاب خدا را نازل کنند. از همین رو خداوند در این آیه، در پاسخ مشرکان نادانی که از پیامبر تقاضای انواع و اقسام معجزات عجیب و غریب را می-کردند، به او می فرماید: «بگو: غیب برای خداست، پس منتظر بمانید؛ من نیز با شما انتظار می کشم.» همچنین در آیهی 77 سورهی غافر در مورد نزول عذاب بر کافران و زمان آن به پیامبر می فرماید: «صبر کن؛ زیرا وعدهی خدا حق است. بنابراین اگر برخی از مجازات¬هایی را که به آن¬ها وعده داده ایم، در زمان زندگیات به تو نشان دهیم، یا قبل از آن، جان تو را بگیریم، در هر صورت، آن ها به پیشگاه ما باز می گردند و مجازات کارهایشان را خواهند چشید.» بدون شک یکی از مهم ترین حوادثی که در جهان رخ خواهد نمود، ظهور حضرت مهدی و لبریز شدن جهان از عدالت، توسّط آن امام است. این حادثهی بزرگ، یاری بزرگی برای مؤمنان و عذاب هولناکی برای کافران محسوب می شود؛ امّا بر اساس نکته ای که گفته شد، وقوع آن در اختیار هیچ کس جز خدا نیست و حتّی خود امام عصر هم از زمان ظهور خود آگاهی ندارد. در حدیثی می خوانیم که شخصی از امام رضا در مورد زمان ظهور سؤال کرد. آن حضرت در پاسخ او این آیه را تلاوت کرد و فرمود: «فَانتَظِروِّا إِنّی مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرین» ؛ یعنی: من نیز مانند شما انتظار آن حادثه را می کشم و از زمان آن اطّلاعی ندارم. به همین سبب، بزرگان دین به ما آموخته اند که در دوران غیبت از خدا چنین بخواهیم: «خدایا، مرا بر غیبت امام زمان شکیبا کن تا در برابر آنچه تو صلاح می دانی دیرتر انجام شود، ناشکیبایی نکنم و نخواهم که زودتر انجام شود؛ یا در باره ی آنچه تو می خواهی زودتر انجام شود، نخواهم که دیرتر به وقوع بپیوندد؛ و نخواهم از رازی که تو صلاح می¬دانی پوشیده باشد، پرده بردارم و دنبال یافتن مطلبی نباشم که تو صلاح می دانی فعلاً پوشیده بماند؛ و در تدبیر تو، با تو بحث و جدل نکنم و نگویم با این¬که زمین پر از ستم شده، چرا و چگونه ممکن است و چه شده که صاحب فرمان خدا آشکار نمی¬شود؛ و مرا به گونه ای صبور کن که تمام این امور را به تو واگذارم.» آری، مؤمنان حقیقی برای فرج امام زمان انتظار می¬کشند؛ ولی به سبب غیبت آن حضرت اعتراضی ندارند.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ درس چهارم: صدای ضمه
در این درس با صدای ضمه کوتاه
و کشیده و مثال های آن آشنا
خواهید شد. ☘
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
04.mp3
زمان:
حجم:
6.49M
🔹 صوت درس ۴: صدای ضمه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4⃣
در این درس با صدای ضمه کوتاه
و کشیده و نحوه ی تلفط هر کدام
با مثال های متعدد آشنا خواهید شد🔰
.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: امّت من [درباره نماز] چهار دسته اند:
دسته چهارم:
🔰و دسته اى هميشه نماز مى خوانند و در نمازشان نيز #فروتن اند.
خداوند- تبارك و تعالى- فرموده است:
✨«بى گمان، مؤمنان، رستگار شدند؛ آنان كه در نمازشان فروتن اند».
📚 المواعظ العددية ؛ ص 211.
⚠️ کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
⚠️ باما همراه باشید.
✨﷽✨
🌹ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺧﺪﺍ ﮐﺠﺎﺳﺖ
✍استاد محسن قرائتی:
💠ﭼﺮﺍ ﺑﻌﻀﯽ آدم ﻫﺎ ﺑﺎ ﮐﻮﭼﮏﺗﺮﯾﻦ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺗﻮ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﯽﺷﻦ ، ﺍﻣﺎ ﯾﻪ ﺳﺮﯼ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺩﻟﺸﻮﻥ ﻣﯽﺧﻮﺍﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻦ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ.ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺧﺪﺍ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟
✅ﺁدم ها ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪﺍﻧﺪ :
1⃣ﻋﯿﻨﮏ
2⃣ﻣﻠﺤﻔﻪ
3⃣ﻓﺮﺵ
ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻟﮑﻪ ﭼﺎﯾﯽ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻋﯿﻨﮑﺖ ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﮐﺎﻏﺬﯼ ﭘﺎﮎ ﻣﯽ ﮐﻨﯽ!ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ بنشیند ﺭﻭﯼ ﻣﻠﺤﻔﻪ ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﺮ ﻣﺎﻩ ﮐﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻠﺤﻔﻪ ﻫﺎ ﺟﻤﻊ ﺷﺪ ، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ "ﭼﻨﮓ” (مثل ﺯﻣﺎﻥ ﻗﺪﯾﻢ) ﻣﯽ ﺷﻮﯾﯽ !ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺵ ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ ﺳﺮ ﺳﺎل ، ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﯿﻞ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﻣﯿﺎﻓﺘﯽ!
💥ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ مؤﻣﻨﺶ ﻣﺜﻞ ﻋﯿﻨﮏ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺯﻻﻟﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﭼﺸﻢ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺎ ﺧﻄﺎ ﮐﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ. ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﺶ ﺗﻨﺒﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﭼﻨﮓ! ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻠﻔﺖﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﭼﺮﮎﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ ; (ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮐﻔﺮ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﯿﺎﻓﺰﺍﯾﻨﺪ)ﻭ ﺳﺮ ﺳﺎﻝ (ﯾﺎ ﻗﯿﺎﻣﺖ ، ﯾﺎ ﻫﻢ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻗﯿﺎﻣﺖ) ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظه پایان دنیا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#ادبستان_نماز
ماها، عموم مردم، آنچنان کہ باید و شاید،
قدر نماز را نمۍدانیم .
نماز به معناۍ واقعۍکلمہ عمود دین است؛
معناۍ عمود این است کہ اگر نبود، سقف
فرو مۍریزد؛ بنا شکل بناییِ خود را از دست
مۍدهد؛ نماز این است.