صفحه ۳۲۰ مصحف شریف
سوره مبارکه طه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6024005929756788253.mp3
1.91M
🔸ترتیل صفحه 320 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 20
سوره مبارکه طه
صفحه 320
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ۖ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا (114)
114 - پس برتر است اللّه فرمانرواى حق و پيش از آن که وحى کردن قرآن به سوى تو پايان پذيرد در خواندن آن شتاب مکن و بگو: اى پروردگار من! علم مرا بيفزاى. (114)
وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا (115)
115 - و همانا پيش از [اين] به آدم توصيه کرديم [که به آن درخت نزديک نشود] پس فراموش کرد و اراده اى محکم براى او نيافتيم. (115)
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ (116)
116 - و [ياد کن آن] وقتى را که به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده کنيد، پس سجده کردند جز ابليس که سرپيچى نمود. (116)
فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَٰذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَىٰ (117)
117 - پس گفتيم: اى آدم! اين دشمنى است براى تو و براى همسرت، پس شما را از بهشت بيرون نکند که به زحمت مى افتى. (117)
إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَىٰ (118)
118 - همانا [اين امتياز] براى تو است که در آن جا نه گرسنه شوى و نه برهنه گردى. (118)
وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَىٰ (119)
119 - و اين که تو در آن جا نه تشنه شوى و نه آفتاب زده. (119)
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَىٰ (120)
120 - پس شيطان او را وسوسه کرد و گفت: اى آدم! آيا [مى خواهى] تو را به درخت <خلود> و حاکميتى که کهنه نمى شود راهنمايى کنم؟ (120)
فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ ۚ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ (121)
121 - پس از آن [درخت] خوردند و عورت هايشان بر آنان آشکار شد و شروع کردند از برگ هاى بهشت بر خود بچسبانند و آدم دستور پروردگارش را ناديده گرفت و به مقصود نرسيد. (121)
ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَىٰ (122)
122 - سپس پروردگارش او را برگزيد و هدايتش کرد، آن گاه توبه او را قبول نمود. (122)
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا ۖ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ (123)
123 - [خدا] فرمود: همگى از آن فرود آييد در حالى که بعضى از شما دشمن برخى ديگرند; پس اگر از جانب من هدايتى براى شما آمد، هر کس از هدايت من پيروى کند نه گمراه مى شود و نه تيره بخت. (123)
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ (124)
124 - و هر کس از ياد من روى برتابد حتماً زندگى سختى خواهد داشت و روز قيامت او را نابينا محشور مى کنيم. (124)
قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (125)
125 - مى گويد: پروردگارا! براى چه مرا نابينا محشور کردى در حالى که بينا بودم؟ (125)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۲۰🌷
پروردگارا، بر دانش من بیفزای:
یکی از ویژگی های دین اسلام، دستور اکید به فراگیری علم و دانش است. از نظر اسلام، هر مسلمان در هر سنّ و سالی وظیفه دارد در جست وجوی علم باشد. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام می خوانیم: «طلب علم بر هر مسلمانی واجب است؛ آگاه باشید که خدا جویندگان علم را دوست دارد.» کسب علم و دانش، مکان مشخّصی ندارد و مسلمانان باید به هر جا که دانش مفیدی در آن باشد، سفر کنند و آن را به دست آورند. در حدیث دیگری از پیامبر گرامی مان می خوانیم: «در جست وجوی علم باشید؛ هرچند که در کشور چین باشد؛ زیرا طلب علم بر هر مسلمانی واجب است.» همچنین از نظر اسلام، علم آموزی هیچ حدّ و مرزی نمی شناسد؛ جایی که پیامبر با آن علم سرشار و جان پر از دانش خویش مأمور باشد که تا پایان عمر از خدا بخواهد که بر دانشش بیفزاید، وظیفه ی دیگران کاملاً روشن است. در منطق اسلام، کلمهی «فارغ التحصیل»، واژه ای بی معناست و تحصیل علم برای یک مسلمان راستین، هیچ گاه پایان نمی پذیرد؛ هرچند که خود برترین استاد باشد.
در روایات فراوانی که از پیشوایان دین به ما رسیده، می خوانیم که پیوسته بر علم و دانش ایشان افزوده می شود. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «ما در هر شب جمعه، شادی خاصّی داریم.» آن شخص عرض کرد: خداوند آن را افزون کند؛ این شادی برای چیست؟ حـضرت فرمود: «هنگامی که شب جمعه می شود، روح پاک پیامبر (ص) و ارواح ائمه به عرش خدا می رود و روح ما نیز همراه آنان می رود و ارواح ما به بدن¬هایمان باز نمی گردد مگر با علم و دانشی تازه ای، و اگر چنین نبود، علوم ما پایان می یافت.» در روایت دیگری از پیامبر گرامی اسلام می خوانیم: «اگر روزی بر من بگذرد که در آن علمی به من اضافه نشود که مرا به خدا نزدیک کند، خداوند طلوع خورشید آن روز را برای من مبارک قرار نداده است.» در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم: «داناترین مردم، کسی است که دانش مردم را بر دانش خود بیفزاید، و ارزشمندترین مردم، دانشمندترین آنان است، و بی ارزش ترین مردم، کم دانش ترین آنان است.» آری، این ها همه نشان دهنده ی ارزش علم از دیدگاه تعلیمات اسلام است . البتّه روشن است که از نظر دین اسلام، علم و دانشی باارزش است که در سعادت حقیقی انسان ها در زندگی دنیا و آخرتشان اثر داشته باشد؛ دانشی که انسان را با خدا، پیام ها و دستورها و نشانه های او در جهان آفرینش آشنا کند؛ دانشی که به زندگی فردی و اجتماعی انسان¬ها به گونه ای سامان دهد که با صلح و صفا و امنیّت و سلامت در کنار هم زندگی کنند و راهی را که پروردگار برایشان تعیین کرده، با آرامش بپویند. آری، بدون تردید، طلب چنین دانشی، بر هر انسان مسلمان و آزاده ای لازم است؛ وگرنه دانشی که بر غرور و دنیاپرستی انسان بیفزاید و او را در راه جنگ و فساد و فحشا قرار دهد، هیچ گاه مورد تأیید دین نیست و اصلاً علم شمرده نمی شود. در روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) می خوانیم: «دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است.»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💠 درس شانزدهم : مد و قصر
در این درس به مبحث مد و قصر
و انواع آن پرداخته شده است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
1⃣6⃣
در این درس به مبحث مد و قصر
و انواع مد و انواع سکون و ...
پرداخته شده است.
.
⭕️ چه کسانی به مرگ طبیعی میمیرند؟
مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند!
✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد.
بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود.
✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود.
♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست.
▪️اجل های معلّق!
در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند!
✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد.
🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم ، اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند.
مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند.
📚 منابع و مآخذ:
پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر
عدل الهی- شهید مطهری
💠 استاد محمدی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd