✍حدیث روز
خشوع و حضور قلب
قرائت قرآن خشوع انسان را زیاد می کند.
👈پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: قرائت #دویست_آیه از قرآن در شب سبب #خشوع انسان می شود.
«مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِي لَيْلَةٍ، لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ ... وَ مَنْ قَرَأَ مِائَتَيْ آيَةٍ، كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ»
📚 (كافي؛ ج4؛ ص 623)
🌳یاوران قرآن @yavaranQoran
#قرآن 🌱
#بسم_الله
سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
سبقت بگیرید از همدیگر برای رسیدن به #آمرزش #خدا و بهشتی که بهپهنای آسمان و زمین است و برای کسانی آمادهاش ساختهاند که خدا و پیامبرانش را باور کردهاند. این #لطف خداست که به هرکس شایسته بداند، میدهد؛ زیرا #خدا لطفِ بسیار دارد.
#حدید ۲۱
🌲یاوران قرآن @yavaranQoran
✍معارف قرانی
🌷۱۲ آیه درفضائل اهل بیت علیهم السلام
🌷۱.آیه تطهیر.................۳۳احزاب
🌷۲.سبقت دردین...................۱۰و۱۱واقعه
🌷۳.آیه فضیلت مجاهدین...........۹۵ نساء
🌷۴.یطعمون الطعام.اطعام......۸و۹ انسان
🌷۵.آیه مباهله.......................۶۱ آل عمران
🌷۶.آیه فضیلت شهدا..........۱۶۹آل عمران
🌷۷.آیه تبلیغ ولایت.بلغ ماانزل.۶۷مائده
🌷۸.آیه اکمال دین.......................۳ مائده
🌷۹.آیه ولایت.خاتم بخشی.......۵۵مائده
🌷۱۰.لیلة المبیت...........................۲۰۷بقره
🌷۱۱.مودت.وجوب دوستی شان.۲۳شورا
🌷۱۲.من عنده علم الکتاب.آیه آخررعد.
که میگه حضرت علی کل علم قرآن رادارد
💠یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍تفسیر سوره قیامت(۷)
نکته ها:
* «ناضِرَهٌ» شادابی ناشی از دریافت نعمت های فراوان است.چنانکه در جای دیگر فرمود:
«نَضْرَهَ النَّعِیمِ»
* شاید مراد از «ناظِرَهٌ» انتظار دریافت نعمت باشد.چنانکه در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است:«مشرقه تنتظر ثواب ربها»[19]آنان در انتظار پاداش پروردگارشان هستند.
* گرچه این آیه می فرماید: «إِلی رَبِّها ناظِرَهٌ» مردم به سوی پروردگارشان نظر می کنند.امّا بر اساس آیه ای که می فرماید: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ»[20]دیدگان تو را در نیابند،خداوند با چشم سر دیده نمی شود و در قیامت مردم به لطف پروردگار نظر دارند.
* «باسِرَهٌ» به معنای گرفتگی چهره است.
* «فاقِرَهٌ» از«فقار»به معنای ستون فقرات است.فقیر نیز از همین ریشه و به معنای کسی است که به خاطر ناداری گویا ستون فقراتش شکسته است.مراد از فاقره کمرشکن است.
پیام ها:
1- سؤال و پرسش روانکاوی لازم دارد؛زیر سؤال بردن قیامت به خاطر دلبستگی به دنیاست. یَسْئَلُ أَیّانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ ... کَلاّ بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ
2- علاقه به دنیا زمانی بد و قابل سرزنش است که یا شدید باشد: «لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ» [21]و یا ملازم رها کردن قیامت باشد. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»
3- علاقه به دنیا بستری برای انکار معاد است. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»
4- دنیا زودگذر است.گویا دنیا برای به آخر رسیدن عجله دارد و به سرعت سپری می شود. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ»
5-یک دل،دو دوستی برنمی دارد. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَهَ»
6- انسان از عَجَل آفریده شده: «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ[22]،اگر با عقل و وحی خود را مهار نکند،تنها به فکر دنیای عاجل است. «تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ»
7- یکی از شیوه های تربیت مقایسه بین کفر و پاداش است: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ - وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ»
8-مسایل روحی و روانی در چهره انسان اثر می گذارند.رنگ رخساره خبرمی دهد از سّر ضمیر. «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ - وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ»
9- کسانی که در دنیا تنها خداوند را عبادت کردند: «فَادْعُوا اللّهَ مُخْلِصِینَ»[23]،تنها به او توکّل کردند: «عَلَیْهِ تَوَکَّلْنا»[24]،تنها نسبت به او خاشع بودند و از احدی نهراسیدند: «لا یَخْشَوْنَ أَحَداً»[25]،تنها از او کمک خواستند: «إِیّاکَ نَسْتَعِینُ» و...، در آن روز نیز تنها به او نظر دارند. «إِلی رَبِّها ناظِرَهٌ»
10- دلبستگی به دنیا و رها کردن آخرت سبب اندوه و گرفتگی چهره در قیامت است. تُحِبُّونَ الْعاجِلَهَ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَهٌ
کَلاّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِیَ«26» وَ قِیلَ مَنْ راقٍ«27» وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ«28» وَ الْتَفَّتِ السّاقُ بِالسّاقِ«29» إِلی رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَساقُ«30» فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلّی«31» وَ لکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلّی«32» ثُمَّ ذَهَبَ إِلی أَهْلِهِ یَتَمَطّی«33» أَوْلی لَکَ فَأَوْلی«34» ثُمَّ أَوْلی لَکَ فَأَوْلی«35»
چنین نیست(که انسان می پندارد)آنگاه که(در آستانه مرگ)جان به گلوگاه رسد.
و گفته شود:چه کسی شفادهنده است؟ و(محتضر)بداند که هنگام جدایی است.و ساق پا به ساق دیگر بچسبد(و دیگر حرکتی نکند)در آن روز به سوی پروردگارت سوق داده شود.او که نه حق را تصدیق کرد و نه نماز گزارد.بلکه تکذیب کرد و روی گردانید.و سپس با کبر و غرور به سوی اهلش رفت.(عذاب الهی)برای تو شایسته تر است،شایسته تر.باز هم شایسته تر است،شایسته تر.
🔰یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✨﷽✨
🔴چشم زخم از نگاه قرآن
✍چشم زخم نیروی مرموزی است که در چشم برخی انسانها وجود دارد که ممکن است با یک نگاه مخصوص، طرف مقابل را بیمار یا هلاک کند.(۱)
👈به نظر میرسد در قرآن، آیهای که به صراحت از «چشم زخم» سخن گفته باشد وجود ندارد اما در قرآن آیاتی وجود دارد که در مورد «چشم زخم» به آن استناد شده است از جمله:
1⃣ قرآن کریم در سورهی قلم آیهی۵۱ میفرماید:
«وَ إِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» و مسلماً نزدیک بود کسانی که کفر ورزیدند هنگامی که آگاه کننده (= قرآن) را شنیدند با چشمانشان تو را بلغزانند و میگویند: «قطعاً او دیوانه است.»
📜در برخی روایات از امام صادق(ع) نقل شده که برای جلوگیری از چشم زخم (توسط خود انسان) یا چشم خوردن سه مرتبه بگویند: «ما شاء الله لاقوة الا بالله العلی العظیم»(۲)
برخی مفسران در شأن نزول این آیه نقل کردهاند که در مورد گفتار برخی مخالفان ولایت علی(ع) در روز غدیر خُم بود که به پیامبر(ص) (در هنگامی که دست علی(ع) را برای امامت بالا برد) نگاه کردند و گفتند: به چشمان او نگاه کنید مثل چشم دیوانگان میچرخد. پس جبرئیل آمد و آیهی فوق نازل شد. بعضی مفسران نقل کردهاند که در قبیلهی بنی اسد افرادی بودند که قدرت چشم زخم داشتند و برخی از آنها میخواستند پیامبر(ص) را چشم زخم بزنند که آیهی فوق به این مناسبت نازل شد.(۳)
📚 منابع:
۱- تفسیر نمونه، ج۲۴، ص ۴۲۴
۲-دررالأخبار با ترجمه فارسی ص ۴۴۱
۳- تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج۵، ص۲۲۵
🔰یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✅ نعمت حافظه
✍حاج آقا قرائتی: مغز ما گرانترین و با ارزش ترین حافظه در اختیار ما است. ما مراقب حافظه گوشیمان هستیم تا بیخودی، از غیر ضرور پر نشود. آنوقت روی مغزمان حساس نیستیم هر صدایی، هر تصویری ضبط می کنیم. به ما گفتند در جلسات وقتی می بینید حرف های پرت و بلا است، یا جلویش را بگیرید و یا اگر نمی توانید بلند شوید بروید.