#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۲۱۶ سوره بقره به بحث جهاد پرداخته است.
📌کلمه «کُره» به مشقّتى گفته مى شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کَره» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه ى «اتینا طَوعاً او کَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى آییم.
📌آیه قبل مربوط به مال دادن بود واین آیه مربوط به جان دادن است.
اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاه طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است.
🍃 قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیان هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
📌جنگ با همه ى سختى هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مى رود.
ب: دشمن جسور نمى شود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى شود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى گردد.
و: روحیّه ى استمداد از خدا پیدا مى شود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست می آید.
ح: روحیّه ى ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى آید.
جهاد در ادیان دیگر برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.
□در تورات مى خوانیم:
◇ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى.
◇ همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
◇ چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس.
◇ برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستى باشد.
◇موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت.
○در انجیل متى آمده است:
☆ گمان مبرید که آمده ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را.
☆ هرکه جان خود را دریابد (و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت.
○در انجیل لوقا مى خوانیم:
☆ دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.
☆ هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد.
در قرآن نیز در سوره هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.
📝پیام ها
۱- ملاک خیر و شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است و نباید به پیش داورى خود تکیه کنیم. «عسى ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم»
۲- کراهت و محبّت نفسانى، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تکرهوا... و هو خیر لکم... تحبوا... و هو شرّ لکم»
۳- جنگ و جهاد در راه دین، مایه ى خیر است. «کُتب علیکم القتال... و هو خیر لکم»
۴- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
💠 پیام صفحه ۳۴ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#استوری
امروز اگر گناهی دیدم امر به معروف و نهی از منکر انجام میدم و ثواب اون رو هدیه می کنم به امام حسین علیه السلام😍
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
تو امر به معروف و نهی از منکر کن تا خدا ببینه که بی تفاوت نیستی!
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۲۲۰ سوره بقره به بحث انفاق و مال یتیم پرداخته است.
📌جمله «فى الدنیا والاخرة»، یا مربوط به مسئله انفاق است که در آیه قبل آمده است، یعنى انفاق شما براى آسایش دنیا و آخرت باشد، نه همه مال را خرج کنید که باعث زحمت شما در دنیا شود، و نه بخل ورزید که مایه محرومیّت شما از ثواب آخرت باشد، و یا اینکه مربوط به تفکّر باشد که در پایان آیه قبل اشاره شد.
📌 یعنى انسان باید در مسائل دنیا و آخرت فکر کند و براى آخرت خود از همین دنیا چیزى را کسب کند و در مبدأ و معاد و اسرار هستى و آفریده ها و قوانین حاکم فکر کند و تا آنجا که مى تواند، مسائل را با تعقّل و اندیشه قبول کند هر چند شرط پذیرش مکتب، آگاهى بر همه اسرار نیست.
📌در تفاسیر آمده است: وقتى آیه دهم سوره نساء نازل شد، که خوردن مال یتیم، خوردن آتش است، افرادى که در منزل یتیمى داشتند به اضطراب افتادند. برخى یتیمان را از خانه بیرون کردند و بعضى ظرف و غذاى یتیم را جدا نمودند به طورى که براى یتیم و صاحبخانه مشکلاتى بوجود آمد.
📌 آنان به حضور پیامبر رسیده و از رفتار با یتیمان سؤال نمودند، پیامبر جواب داد: اصلاح امور یتیمان، از رها کردن آنها بهتر است، نباید به خاطر آمیخته شدن اموال آنان با اموال خودتان، ایتام را رها کرده و از مسئولیّت اداره آنها شانه خالى کنید، آنان برادران دینى شما هستند و مخلوط شدن اموال آنان با زندگى شما، در صورتى که هدف، حیف و میل اموال آنها نباشد مانعى ندارد و بدانید خداوند مفسد را از مصلح باز مى شناسد.
📝پیام ها
۱- دنیا وآخرت را سطحى ننگرید و در آن فکر کنید. «یتفکّرون فى الدنیا و الاخرة»
۲- رها کردن کار یتیمان، مصلحت نیست، بلکه به نیّت خیر و با چشم برادرى معاشرت نمودن با آنان مصلحت است. «قل اصلاح لهم خیر»
۳- هرگونه اصلاح در وضعیّت یتیمان، ارزش است. کلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه ى اصلاحات اعمّ از اصلاح مالى، علمى، عملى، تربیتى و دینى بشود. «اصلاح لهم خیر»
۴- یتیمان، نه برده و نه فرزند ما هستند، بلکه برادر کوچک ما و جزء خود ما هستند. «فاخوانکم»
۵ - نه افراط و نه تفریط، نه به نام اصلاح، اموال ایتام را بخورید و نه از ترس فساد، آنان را رها کنید که خداوند مصلح و مفسد را می شناسد. «واللّه یعلم المفسد من المصلح»
۶- اگر بدانیم خداوند افکار و نیات ما را می داند، فساد و خلاف نمی کنیم. «واللّه یعلم المفسد»
۷- تکلیفِ فوق طاقت در اسلام نیست. «لو شاء اللّه لاعنتکم»
۸ - آسان گیرى دستورات، کارى حکیمانه است. «لو شاء اللّه لاعنتکم انّ اللّه عزیز حکیم»
💠 پیام صفحه ۳۵ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیات ۲۲۶_۲۲۷ سوره بقره به بحث آداب و رسوم غلط جاهلی در طلاق زن پرداخته است.
📌کلمه ى «ایلاء» به معناى سوگند خوردن براى ترک آمیزش جنسى است.
👈 این کار را بعضى از مردان در زمان جاهلیّت براى در تنگنا قرار دادن همسران مى کردند و بدینوسیله آنان را در فشار روحى و غریزى قرار مى دادند. نه خود همسرِ مفیدى بودند و نه آنان را با طلاق دادن آزاد مى کردند.
📌 این آیه به مردان چهار ماه فرصت مى دهد که تکلیف همسران خود را روشن کنند، یا از سوگند خود برگشته و با همسر خویش زندگى کنند و یا رسماً او را طلاق دهند.
📌البتّه این مدّت چهار ماه، نه به خاطر احترام به سوگند نارواست، بلکه به جهت آن است که هر مردى در شرایط عادّى نیز تا چهار ماه بیشتر حقّ عدم آمیزش را ندارد.
📌آیه ى ۲۲۷، در عین اینکه طلاق را بلامانع مى داند، ولى در مفهوم آن، این هشدار و تهدید نیز وجود دارد که اگر مردان تصمیم بر طلاق گرفتند، دیگر وعده ى مغفرت و رحمت در کار نیست و خداوند نسبت به کردار آنان شنوا و آگاه است و می داند که آیا هواپرستى، شوهر را وادار کرده تا از قانون طلاق سوء استفاده کند و یا اینکه براستى وضعیّت خانوادگى چنان اقتضا مى کرد که از همدیگر جدا شوند؟
📝پیام ها
۱- اسلام، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم و تضییع حقوق قرار گرفته اند و قرآن بارها از آنها حمایت نموده است. « للذین یؤلون من نسائهم»
۲- مبارزه با بساط سنّتهاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون»
۳- انسان براى بدترین کارها، گاهى مقدّسترین نامها را دستاویز قرار مىدهد. «یؤلون»
۴- توجّه به حقوق و نیازهاى روحى و غریزى زن، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر»
۵ - براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر»
۶- به جاى دعوت به طلاق، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق کرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم»
💠 پیام صفحه ۳۶ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انیمیشن
🌺 زیباترین روش امر به معروف...😊
#حتما_ببینید
🇮🇷 خاطرهای از زندگی شهید قاسم گرجی
#شهیدگرجی
#امر_به_معروف
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#پروردگارا_یادت_آرامبخش_دلهاست
وَلاینکَشِفُمِنهاإَلاّماکَشَفتَ
وهیچاندوهیبرطرفنشود
مگرتوآنرااز دلبرانی
#صحیفه_سجادیه
با توکل به اسم اعظمت آغاز میکنیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی به امید تو ❤️
#حدیث_روز
امیرالمومنین علی علیه السلام:
«لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـه»
كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى كنند و خود آن را انجام نمى دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند.
)وسائل الشیعه ج١٦ص١٥١)
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۲۳۱ سوره بقره به بحث اخلاقی در زمان طلاق پرداخته است.
🔹هر کجا زمینه ى انحراف و ظلم و خطر بیشتر است، هشدارها و سفارش ها نیز باید بیشتر باشد. با آنکه در دو آیه ى قبل فرمود: «فامساک بمعروف او تسریح باحسان» بار دیگر در این آیه مى فرماید: «فامسکوهنّ بمعروف او سرّحوهنّ بمعروف»
👈زیرا شرایط روحى زن و مرد در موقع جدایى، عادّى نیست و زمینه ى انتقام و آزار رسانى بسیار وسیع و خطر ظلم و تعدّى فراوان است.
🔹در ظلم و تعدى به حقوق زن، خود مرد نیز زجر مى کشد. زن و مرد در نظام آفرینش جزء یک پیکرند و ظلم به عضوى، ظلم به تمام اعضا است. کسى که به زن ظلم کند به استقبال کیفر الهى رفته و لذا به خودش نیز ظلم کرده است.
📝پیام ها
۱- اسلام، زندگىِ همراه با صفا و محبّت را مى خواهد، نگاهدارى همسر به قصد آزار او حرام است. «ولاتمسکوهنّ ضراراً لتعتدوا»
۲- کسانى که با همسر خود بدرفتارى مى کنند، متجاوزند. «لتعتدوا»
۳- ظلم به زن، ظلم به خویشتن است. «فقد ظلم نفسه»
۴- ازدواج، یکى از آیات بزرگ الهى است و نباید با طلاق هاى بی مورد یا نگاهدارى همسر به قصد آزار او، این قانون مقدّس استهزا شود. «ولا تتخذوا آیات اللّه هزواً»
۵ - به جاى کینه ها و ضعف ها و تلخى ها از نعمت ها یاد کنید. مشکلات اندک خانوادگى را در کنار میلیون ها نعمت الهى چیزى نشمارید. «واذکروا نعمت اللّه علیکم»
۶- براى بهبود روابط زناشویى، توجّه به احکام و مواعظ کتاب آسمانى و تقوا لازم است. «واذکروا... ما انزل علیکم من الکتاب و الحکمة یعظکم به واتقوا اللّه»
۷- کسى که خود را در محضر خدا بداند، از گناه پرهیز مى کند. «واتقوا اللّه واعلموا ان اللّه بکل شىء علیم»
۸ - اگر هدفتان از طلاق، ظلم به همسر و سوء استفاده باشد، باید بدانید که خداوند آگاه است. «انّ اللّه بکل شىء علیم»
آنان که متجاوز به حدود و حقوق دیگران باشند، مورد مهر و محبّت خداوند قرار نمى گیرند. »انّ اللّه لایحّب المعتدین«
و من ایاته ان خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّة و رحمةً« از آیات الهى آن است که براى شما از خودتان،همسرانى آفرید تا وسیله آرامش شما باشند و بین شما و آنان موّدت و رحمت قرار داد.
💠 پیام صفحه ۳۷ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهی_به_سوی_آسمان ... راهیان نور و مناطق عملیاتی دفاع مقدس، معبری تنگ ولی آماده برای کسانی است که میخواهند مسیر شهدا را تا انتها بروند. روایتگری شهید لطفی نیاسر در منطقه عملیاتی فتح المبین ...
#شهیدراه_نابودی_اسرائیل
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a
#خدا_باهات_حرف_داره
🔅 آیه ۲۳۵ سوره بقره به بحث عده نگه داشتن زن در زمان طلاق یا فوت همسر پرداخته است.
🍃«عرّضتم» به معناى سخن همراه با تعریض و کنایه و «خطبة» به معناى خواستگارى است. در این آیه اظهار تمایل به ازدواج در مدّت عدّه، بلامانع شمرده شده است، مشروط به اینکه صریح نبوده و با کنایه باشد.
🍃 «قول معروف» در این موارد آن است که نحوه اظهار تمایل به خواستگارى، با ادب اجتماعى و با فراقى که زن داغدیده دارد، مناسبت داشته باشد، مثل اینکه بگوید: خداوند رحمت کند شوهرت را و به شما صبر عطا نماید، ولى دیگرانى که مانند شوهر سابق، شما را دوست بدارند پیدا مى شوند.
📝پیام ها
۱- اسلام، دین فطرى است و انسان فطرتاً متمایل به ازدواج است. لذا اسلام اجازه مى دهد این خواسته حتّى در زمان عدّه، به نحو کنایه که عواطف بستگان جریحه دار نگردد، طرح شود.
«لا جناح علیکم فیما عرّضتم»
۲- به غرائز و هیجان هاى نفسانى توجّه داشته باشید و به جاى سرکوب غرائز، جوانان را راهنمایى کرده و هشدار بدهید. «علم اللّه انّکم ستذکرونهنّ ولکن لاتواعدوهنّ سرّاً»
۳- توجّه به زمان و حالات، در طرح پیشنهادات، یک اصل است. خواستگارى زن داغدار در ایام عده و با صراحت، بى ادبى یا بى سلیقگى و نوعى گستاخى است. «عرّضتم... تقولوا قولا معروفا»
۴- کسى که بداند خداوند از درون او آگاه است، تقوا پیشه مى کند. «یعلم ما فى انفسکم فاحذروه»
۵ - سفارش به تقوا در هر حال، مخصوصاً در مسائل زناشوئى مورد نظر است. «فاحذروه»
۶- خداوند با حلم خود، کم صبرى شما را جبران مى کند. شما به قدرى عجله دارید که به سراغ زن داغدیده آن هم در ایام عدّه مى روید، ولى خداوند با حلم خود این کار را بر شما منع نکرده است. «انّ اللّه غفور حلیم»
۷- به دنبال هشدار، زمینه ى بازگشت را نیز فراهم کنید. «فاحذروه... غفور حلیم»
💠 پیام صفحه ۳۸ قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1220804622C852f66096a