eitaa logo
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
215 دنبال‌کننده
718 عکس
155 ویدیو
47 فایل
⚫ یاد و خاطره شهیدِ جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی گرامی باد. 💠 هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. ″مقام معظم رهبری″ ارتباط با ما: @yazd_mardomi زی‌لینک: https://zil.ink/yazd_university_mardomi
مشاهده در ایتا
دانلود
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات 🔹 این که در حرکت جریان حق، اساساً باید ترکیب طلایی «امام - امت» شکل بگیرد تا جبهه حق بتواند رو به جلو حرکت کند. 🔹 در این ترکیب نکات ظریفی هست: 🔻 مثلاً در مورد نوع رابطه امام با امت، نوع مدیریت ولایی امام ظرافت‌هایی وجود دارد که باید به آن مفصل پرداخت. مثلاً اینکه امامی که باید اطاعت شود، در اطاعت از خودش، اصلاً اجبار به کار نمی‌برد. 🔻 یکی دیگر از ظرافت‌های ترکیب «امام - امت» مسئولیت‌های امت است. اجمالاً عرض کنم که از دل این ارتباط بین امام و امت، یک نوع امامت، یک نوع ولایت برای امت ایجاد می‌شود. یعنی امتی که پای امامش بیاید، در یک لایه خودش تبدیل به امام می‌شود. امت امام، امتی است که امامت می‌کند. 🔹 آنقدر در مورد اهمیت ولایت به ما گفته شده که ما تصور می‌کنیم که بار اصلی حرکت جریان حق، بر دوش انبیاء و اولیاء و ائمه (ع) است. 🔻 مثال بارز این تفکر که ما گمان داریم بار اصلی حرکت جریان حق بر روی دوش امام است، نگاهی است که در عمق نگرش ما نسبت به مسئله ظهور وجود دارد: ▫ ما در مورد ظهور چه می‌گوییم: تا نیایی گره از کار بشر وا نشود. برخی دیگر اگر شاهکار کرده باشند، در مورد نقش‌آفرینی دوران ظهور و محدوده وظایف‌شان را در حد اینکه کمکی بکنیم و... گفته یا نوشته باشند! نه عزیز من! سرداران سپاه حجت ابن الحسن (عج) خودشان تا آخر همه چیز را فهمیده‌اند. آقا صدایش می‌کند و می‌گوید فلانی بیا و اروپا با تو... هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد... 🔹 دقیقاً بر خلاف نگاه ما نسبت به مأموریت و حیطه مسئولیت ولی خدا، قرآن یک نگاه دیگری دارد. در آیات قرآن می‌بینید که خداوند متعال می‌فرماید: یا رسول الله وظیفه تو فقط ابلاغ دین است. 🔅 ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ 🔅 فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ آن جایی هم که دستور می‌دهد به اطاعت از رسول خدا (ص)، انگار اصلاً زوری در میان نیست! 🔅 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ این موضوع فقط مختص پیامبر اسلام هم نیست❗ 🔹 در سوره اعراف داستان‌های انبیاء مختلف را بیان می‌کند؛ تقریبا در همه این داستان‌ها این عبارت با الفاظ مختلف، هست. زمانی که دشمنان انبیاء پیام انبیاء را قبول نمی‌کنند، انتهای جواب انبیاء و نهایت اقدام آن‌ها چیست؟ 🔅 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‏ عَلى‏ قَوْمٍ كافِرينَ برای‌مان سوال پیش می‌آید که یعنی هیچ اقدام دیگری نمی‌خواهید بکنید؟ فقط ابلاغ؟؟؟ خب اینگونه که کاری نمی‌شود انجام داد؟ خب نشود❗ مگه وظیفه امام و ولی خدا این است که حتماً کاری بشود انجام داد؟ خب اینگونه که ایمان نمی‌آروند؟ خب نیاروند! اینگونه که طاغوت و جریان باطل برچیده نمی‌شود؟ خب نشود! 🔹 سوال پیش می‌آید که مگر توحید، عدالت، قسط و... جز اهداف انبیاء نیست؟ مظلومان عالم چه می‌شوند؟ پیاده سازی دین چه می‌شود؟ یعنی پیغمبر نباید دین را پیاده‌سازی کند؟ 🔹 چرا حرف در دهان خدا می‌اندازید؟ پس نقش من و شما چه می‌شود؟ اصلا تو باید بروی و امام را بیاری که کار بشود! 🔹 این نشان می‌دهد که هنوز معرفت‌مان خیلی با ادبیات قرآن فاصله دارد. متاسفانه سازوکار تحقق اهداف حق را در قرآن جستجو نکرده‌ایم. اگه بخواهیم ترکیب طلایی امام - امت را به خوبی در یک آیه نشان بدیم باید به آیه 25 سوره حدید اشاره کنیم. آیه در مورد مراحل اقدام رسولان الهی است. 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ هر چیزی که برای ابلاغ پیام و تمام شدن حجت پیام هدایت خدا لازم است دست انبیاء داده شد: 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ 🔻بینات یعنی ادله روشن؛ آنقدر روشن که اگر یک نفر در عالم به پیام پیامبران ایمان بیاورد، بقیه حق ندارند بگویند که دلیل کافی نداشتیم. (در سوره شوری به آن اشاره شده است) 🔻 کتاب یعنی برنامه منسجم؛ پاسخ همه سوالات شما در آن وجود دارد. 🔻 میزان یعنی شاخص سنجش حق و باطل، خوب و بد، صحیح و ناصحیح. 🔹 خب هدف ارسال انبیاء چیست؟ اینکه در این دنیا قسط و عدالت برقرار باشد و ظلم نشود. 🔻 برای اجرایی شدن این هدف، انبیاء چه کار می‌کنند؟ قرآن می‌فرماید که انبیاء برای اجرایی شدن این هدف، تقریبا هیچ کار خاصی وظیفه‌شان نیست، جز ابلاغ❗ ادامه دارد... 👇
🔅 لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ تا مردم برای قسط قیام کنند. یا بر اساس ترجمه‌های دیگر، مردم بر اساس قسط قیام کنند. 💠 خلاصه اینکه مردم باید قیام کنند. 🔹 خب، رسول خدا (ص) چه کاری باید انجام دهد؟ ابلاغ کند، توصیه کند، موعظه کند قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى رسول باید تشویق کند 🔅 فَقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنين‏ 🔹 اگر مردم برای جهاد نیامدند؟ خب نیایند! اینگونه که ولی خدا به اهدافش نمی‌رسد و حکومتی برایش باقی نمی‌ماند؟! جواب مشخص است! چرا پیامبر (ص) باه اهدافش نرسید؟ 🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّين... خدای متعال می‌فرماید که برای مسلمون‌ها شریعتی تشریع شده که جامع شریعت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی است؛ که همه‌ی این‌ها ریشه در «الدین» دارد. خدا یک دین دارد و چندین شریعت. محور اصلی شریعت پیامبر آخرالزمان و محور پیام همه انبیای اولوالعزم در این آیه چیست؟ 🔅 أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ 🔹 مردم باید دین را اقامه کنند قرآن می فرماید: 🔅 أَقِيمُوا الصَّلاةَ 🔻 شما باید نماز را برپا بدارید 🔻 شما باید روزه را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید حجاب را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید همه خوبی‌ها را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید جلوی همه زشتی‌ها و خطاها را را در جامعه بگیرید. 💠 یک اشتباه در ذهن ما هست که فکر می‌کنیم در حاکمیت اسلام، یک حاکمانی هستند و یک مردمی هستند. این حاکمان حکومت می‌کنند و مردم هم زیر چتر حکومت عدل این‌ها زندگی‌شان را پی می‌گیرند. 🔹 در فقه ما مسئول اجرای حدود شرعی چه کسی است؟ 🔻 بالاتفاق همه علماء بر اساس اتفاق روایات می‌فرمایند که مسئول اجرای حدود حاکم شرع است. 🔻 دست دزد را حاکم باید قطع کند 🔻 کسی که مرتکب عمل خلاف عفت شد، شما حق ندارید مستقل وارد بشوید، باید حاکم اجازه و حکم بدهد حالا قرآن را ببینید: 🔅 وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما 🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ قرآن می‌فرماید مسئول بریدن دست دزد و کوتاه کردن دست دزد و اختلاس‌گر، مردم هستند نه حاکمیت❗ 🔸 یعنی مردم باید کاری کنند که امکان قطع کردن دست دزد پدید بیاید برای آن که این بحث بهتر جا بیفتد، آیه 33 سوره مائده را نگاه کنید 🔅 إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ... 🔹 این حکم است که حاکم باید معاند و محارب با حاکمیت دین را بکشد! 🔻 اما چرا امیرالمؤمنین (ع) نمی‌کشت ؟ چرا پیامبر (ص) کسانی را که می‌خواستید پیغمبر را ترور کنند، می‌شناخت ولی دستوری در موردشان نداد؟ 🔻 در آیات قرآن پر است از دستور به برخورد شدید با منافق، ولی چرا پیامبر این کار را نکرد؟ 💠 چون حکم برای مردم است امت باید فضا را به گونه برای رهبر جامعه باز کند و به او بسط ید بدهد تا بتواند قانون خدا را اجرا کند. بتواند دین را اجرا کند. ادامه دارد... 👇
🔹 نه تنها اجرای دستورات دینی توسط حاکم و رهبر و ولی خدا، نیازمند خواست و اراده و حضور در صحنه مردم است. حتی اصل حکومت ولی خدا نیازمند خواست و حضور امت است. 🔅 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها 🔹 شما باید امانت ولایت و حاکمیت و مدیریت جامعه را بدهید به دست ولی خدا. 🔻 چه کسی از علی (ع) در عدل، در فهم، در رشادت، در تقوا، در مردم‌داری و... برتر است؟ 🔻 خب چرا باید علی (ع) سکوت کند؟ رازش این است که باید حضور حاضر باشد. 🔸 لذا بعد 25 سال مولا فرمود: لولا حضور الحاضر ... اگر مردم بعد ماجرای خلیفه سوم نمی‌آمدند، امیرالمؤمنین (ع) چه کار می‌کردند؟ هیچ❗ 🔹 نقش مردم در حاکمیت اسلام به گونه‌ای است که اگر کسی جایگاه ولایت را نداند، تصور می‌کند که مردم حاکمند و حاکم محکوم❗ 🔸 حضرت امام (ره) می‌فرماید: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش می‌کنم که هوشیار و مراقب باشید.» (جلد 21، صفحه 93) این یعنی این که، شما هستید که انقلاب را به دست این و آن می‌دهید. 🔹 در برخی آیات خداوند می‌فرماید امت اسلام در جایگاهی است که عذاب هم به دست شماست❗ یعنی کاری که قبلا خداوند خودش با عذاب استیصال برای کفار رقم می‌زد، این هم به دست مردم است. 🔅 قَتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُم‏ 🔻 خب اگر امت اسلام در مقابل کفر قتال نکند، خدا با کفر چه می‌کند؟ مشخص است! هیــــــچ. 🔻 یعنی خدا آمریکا و اسرائیل را نابود نمی‌کند؟ نه❗ 🔹 خداوند متعال وقتی می‌خواهد پیامبرش را یاری کند، می‌فرمایند یا رسول الله یاری من این است: یک عده امت مؤمن می‌آیند و به تو کمک می‌کنند. 🔅 وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ 🔻 اگر دشمنان خواستند به تو خدعه بزنند، خدا برای تو کافی است. 🔻 کفایت خدا به چه صورت است؟ بالمؤمنین. این همان ترکیب طلایی امام - امت است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
💠 استاندار یزد مطرح کرد؛ مردمی سازی امور، یکی از رویکردهای ارزشمند و مورد پیگیری در کشور/ بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه صاحب نظران در فرآیندهای تصمیم‌سازی استان/مدل «اندیشکده‌ها»، بهترین سازوکار ساماندهی و استفاده از ایده‌ها و طرح های نخبگانی/ ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی نخبگان و صاحبان علم و تجربه در اندیشکده‌های استان/ توسعه اندیشکده‌ها؛ رویکرد مدیریت استان جهت نقش آفرینی نخبگان و صاحب‌نظران در تصمیم گیری‌ها 💠 استاندار یزد با اشاره به لزوم استفاده از ایده‌های نخبگان و صاحب نظران در نظام تصمیم‌گیری استان، گفت: بر این اساس، توسعه اندیشکده‌ها جهت ارائه راهکارهای عملیاتی از سوی نخبگان و افراد صاحب علم و تجربه در بخش‌های تخصصی، در دستور کار استان قرار دارد. 💠 مردمی‌سازی دولت _ یزد @mardom_yazd
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
💠 فراخوان ایده‌های مردمی‌سازی ویژه‌ی دانشجویان دانشگاه یزد با سلام و احترام 🔸 هدف از مردمی‌سازی، ح
💠 شما می‌توانید پیشنهادات، نظرات و ایده‌هایتان در رابطه با فعالیت‌هایی که امکان مشارکت هرچه بیشتر شما در دانشگاه دارند را تا ۱۵ مرداد ماه برای ما ارسال نمایید. شایسته است نظرات، در قالب فایل ورد ارسال شود. ❇️ برای نظرات، پیشنهادات و ایده‌های برتر که قابلیت اجرایی شدن دارند، جوایز ارزنده‌ای در نظر گرفته شده است💐💐 💠 راه ارتباطی با ما: @yazd_uni_mardomi هنوز اولشه...✌️🏻🌷 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
🔲 برای هدف، زنده بمانید ▪️حسین موفق شد درس عقیده و جهاد را نه تنها برای زمان خودش بلکه تا ابد برای جامعه بشریت زنده و تازه نگهدارد. آیا جز این است؟ بگذرید از اینکه ما در محافل و مجالسی که در این ایام، به‌پا می‌کنیم کمتر به این حقایق توجه می‌کنیم و جز نوحه سرایی و گاه اعمالی که چندان پسندیده نیست، کار دیگری انجام نمی‌دهیم، اما واقع مطلب غیر از این است. ▪️حسین آمده است تا این درس همواره جاویدان گفته، شنیده و عمل شود و همینطور هم شد. بنابراین حسین آمد تا بار دیگر، عملا به گوش همگان بخواند ای زنان و ای مردان! مبادا برای هوس یا مقام زنده بمانید. برای هدف زنده بمانید و در راه آن تا پای جان بایستید. أن الحياه عقیده و جهاد. 📓مبارزه پیروز، ص ۴۹ و ۵۰ 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi
💠 کانال مردمی سازی دولت_ استان یزد راه‌اندازی شد. در اینجا مصادیق، الگوها، اخبار و محتواهای مرتبط با مردمی‌سازی به اشتراک گذاشته می‌شود. 💠 لینک گروه به توان مردم: https://eitaa.com/joinchat/1673855106Cf484a4027c 💠 لینک کانال مردمی‌سازی دولت _ یزد @mardom_yazd @mardom_yazd
جلسه هفتم: امامتِ امت
حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
جلسه هفتم: امامتِ امت
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه هفتم: امامتِ امت 🔹 زمانی که در مورد نقش مردم در حاکمیت حق و حرکت جریان توحید صحبت می‌کنیم، باید این ذهنیت ناصحیح در اندیشه ما اصلاح بشود که تحقق جریان توحید، منوط به ولی خداست. این تصویر باید در ذهن‌مان جا بیفتد که برای حرکت جریان توحید باید ترکیب طلایی امام - امت رقم بخورد. اینکه امام در جایگاه امامت خودش مستقر بشود و بتواند کار امامت را به طور کامل انجام بدهد، این منوط به حضور امت و خواست امت هست❗ 🔹 به همین ترتیب، اگر در یک حاکمیت دینی، نقش مردم و امت کم‌رنگ شود و امت از سازوکار حاکمیت کنار گذاشته شود، این حاکمیت از دینی بودنش فاصله می‌گیرد. حتی اگر نماز جماعت‌ها شلوغ باشد، همه روزه بگیرند، همه با حجاب باشند و غیرتی و...، این جامعه ابداً دینی نیست! و در نگاه دقیق‌تر، این یک جامعه غیر الهی است. ▫ مثال: امام می‌خواهد در جامعه عدالت ایجاد کند: 🔻 یک نگاه این است که امام، حاکم است و حکومت دارد، ابزار اقتصادی، نظامی، سیاسی، رسانه ای و... در اختیار و قدرت اوست. او می‌تواند با این ابزارها مردم را به گونه‌ای اداره کند که عدالت ایجاد شود. دزدی نباشد، فساد اداری نباشد و... • اما این مدل ابداً اسلامی نیست ، ان شاء الله جلسات بعد عرض می کنم ، این مدل ، رویه طاغوتی است و توحید حقیقی از دل این شیوه حاکمیت بیرون نمیاد. 🔻 مدل دیگر اجرای عدالت این است که امام دستش را برای اجرای عدالت جلوی مردم دراز کند. برای اجرای عدالت، مردم به امام و حاکم کمک کنند. اگر مردم کمک نکنند عدالت هم ایجاد نشود. نه اینکه امام توانش را وسط بگذارد ولی عدالت ایجاد نمی‌شود؛ نه. امام زورش را هم نمی‌زند. چون امام با امت حرکت می‌کند❗ نه اینکه امام ظرفیت حرکت رو به جلو را در عدالت ندارد، نه؛ بلکه دارد ولی حرکت نمی‌کند❗ 🔅 أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ كَارِها 🔹 علی (ع) رشادت که دارد، سیاست هم دارد، اوج بصیرت و عدل و زهد و کمالات است. اما در اجرای عدالت از مردم کمک می‌خواهد. نه اینکه او شخصاً نیازمند به کسی باشد؛ نه. سازوکار حاکمیت دین، این اقتضا را دارد. در نگاه دین مردم جزو بدنه حاکمیت هستند. مردم خودشان حاکم هستند. حاکمیت باید مردمی بشود، یک شعار نیست که جذب حداکثری شود یا رأی جمع کنیم❗ یک واقعیت قرآنی است که اگه محقق نشود، حاکمیت دینی نخواهیم داشت❗ 🔹 مردمی شدن حاکمیت یعنی مردم خود را جزو بدنه حاکمیت بدانند. حتی وظایف ظاهری حاکمیت را متوجه خودشان بدانند. دیگر نباید در حاکمیت دین، به زور قانون و تبصره و مشوقات مردم بیان پای کار حاکمیت بیایند. 🔻 اگر حاکم اعلام کرده است که ما مشکل تحدید نسل داریم، این دغدغه، در نگاه اسلام، دغدغه خود مردم است، نه اینکه یک حاکمیتی هست و به مشکلی برخورده و حالا میخواهد با زور قانون و تصبره و مشوق‌ها مشکلش را حل کند. 🔻 مسئله حاکم و والی و امام در حاکمیت دینی، مسئله مردم است. ادامه دارد... 👇
🔹 وقتی در مورد حرکت جریان حق و گسترش توحید سخن می‌گوییم شاید اولین گام تحقق یک حاکمیت دینی باشد. 🔻 یک پایگاهی که بشود از آنجا توحید را از آنجا گسترش داد. 🔻 باید یک حاکمیتی باشد که زیر سیطره طاغوت نباشد و بتواند با بسط ید به گسترش توحید بپردازد. ▫ یکی از اقدامات مهم حضرت ابراهیم (ع) زمانی که هجرت می‌کند، ایجاد پایه‌های یک پایگاه توحیدی در مکه است. 🔅 رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ 🔅 رَبَّنا إِنِّي أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ 🔅 رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ این کلیدواژه پایگاه دین است 🔅 الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ اینجا تبدیل به پایگاه توحید بشود تا به دنبال آن 🔅 فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ 🔹 اولین اقدام اساسی پیامبر بعد از هجرت حاکمیت دینی است. در گام بعد این پایگاه توحید (ام القری) باید منتشر شود. شعارهایش، آرمانهایش، اندیشه‌اش و حتی جغرافیایش. 🔻 سؤال این است که بسط توحید در سایر امت‌ها بر عهده کیست؟ آیا حاکمیت؟ آیا ولی خدا؟ در نگاه اول ممکن است کسی به این نتیجه برسد که برای گسترش این مسائل نیاز به ابزارهای وسیع است. ابزار اقتصادی، رسانه‌ای‌، نظامی و... است و این‌ها در اختیار حاکمیت است و مردم ندارند؛ پس ابتدائا وظیفه حاکمیت است. اما مسئله آن است که در نگاه قرآن آن عنصر اصلی در بسط توحید، امت توحیدی است و نه امام توحید❗ 🔹 تعبیر قرآن از امتی که پای امامش بایستد و قیام لله کند و برای بسط توحید اقدام کند، «امتِ امام» است. 🔅 وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيداً 🔹 خداوند خطاب به جامعه دور و بر پیغمبر می‌فرماید که شما یک امت وسط هستید، یک امت میانه. حالا میانه‌ی چه چیزی؟ ادامه آیه توضیح می‌دهد. میانه رسول الهی و سایر بشریت. 🔻 پیامبر چه نسبتی برای شما دارد؟ همان نسبت را شما با سایر امت‌ها دارید. 🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 ای امت اسلام در راه خدا جهاد کنید، حق جهاده، جهاد ویژه! چرا، چون شما امت برگزیده‌ای هستید. برگزیده برای یک مأموریت! در ادامه می‌فرماید این مأموریت و این جهاد ، آیین ابراهیمی است. خوب نتیجه جهاد چیست؟ 🔅 لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 هدف چیست؟ مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «هدف عبارت است از ساختن کشوری که بتواند در دنیا الگو باشد؛ لتکونوا شهداء علی النّاس. آن چنان بالا قرار گیرید که بتوانید ناظر بر همه‌ی عالم باشید؛ بر همه‌ی روش‌ها، بر همه‌ی تمدّن‌ها و مدنیّت‌ها» 🔹 امّت اسلامی باید امروز در دنیا به برکت اسلام آن‌چنان باشد که مثل مشعلی راه بشریت را روشن کند؛ مثل خورشیدی بر بشریت بتابد و به آنها خیر برساند؛ آنها را گرما ببخشد، آنها را نورانیّت ببخشد، به آنها حرکت ببخشد، به آنها حیات بدهد. آن جامعه‌ی اسلامی که باید «لتکونوا شهداء علی النّاس» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید «یدعون الی الخیر» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید پیشرو بشریت در همه‌ی خیرات باشد، این‌گونه است. 🔹 امت پای کار امام، وظیفه اصلی‌اش، گسترش دین است. این امت است که باید برای انتشار پیام انقلاب کار کند و نه امام و حاکمیت❗ 🔅 قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي هم من دعوت می‌کنم و هدایت می‌کنم، هم من اتبعنی. این آیه را که بارها شنیده‌اید: 🔅 وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّة 🔸 امت بشود امام. اوج نقش‌آفرینی یک امت در جریان حق است که می‌شود امام. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi