☀️2) از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده است که
از رسول الله ص پرسیدند: تو کجا بودی وقتی آدم در بهشت بود؟
فرمود: من در صُلب او بودم؛
و در حالی که در صلب او بودم با او به زمین هبوط کردم؛
و در صلب نوح در کشتی سوار شدم؛
و مرا در صلب ابراهیم همراه او به درون آتش پرتاب کردند؛
در سلسله من هیچ پدر و مادری مرا به زنا منتقل نکردند؛
و همواره خداوند مرا در صُلبهای پاک به رَحِمهای پاک منتقل کرد، هدایتکننده و هدایتشده تا اینکه خداوند از من عهد بر نبوت و میثاق بر اسلام گرفت؛
و هر چه در توصیف [= معرفی] من بود بیان فرمود و در تورات و انجیل حکایت من و عروج من به آسمانش را ثابت فرمود؛
و اسم مرا از اسمای نیکوی خود منشق کرد:
امت من حمدگویاناند؛ [خداوند] صاحب عرض محمود است و من محمدم.
📚الأمالي( للصدوق)، ص624
https://eitaa.com/yekaye/976
☀️3) با اسناد متعدد از امام رضا ع از پدرانشان روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:
همانا حضرت موسی ع درخواست کرد که پروردگارا ! مرا از امت حضرت محمد ص قرار بده!
و خداوند عز و جل به او وحی کرد: ای موسی! تو بدان نمیرسی!
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 32
https://eitaa.com/yekaye/978
یک آیه در روز. گزیده
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلينَ»
در نکات ادبی اشاره شد که در کلمه «مُرسَل» تاکیدی هست بر اینکه کسی او را فرستاده است؛
🔖https://eitaa.com/yekaye/973
این آیه بعد از یک سوگند، با تاکیدات متعدد بیان میکند که حضرت محمد ص فرستادهای از جانب خداست، نه اینکه صرفاً مکاشفاتی برایش رخ داده باشد و از طرف خود تصمیم گرفته باشد که آن مکاشفات را با مردم در میان بگذارد.
📝نکته تخصصی #فلسفه_دین
آنچه در تلقی جدید از #تجربه_دینی بیان میشود تفاوت جدیای با #وحی در ادبیات قرآنی دارد؛
و تطبیق این دو بر هم رهزن فهم صحیح مساله وحی است.
🔻در تلقی مسیحیت تحریفشده،
وقتی درباره حضرت عیسی ع سخن گفته میشود پیامبریای در کار نیست؛ بلکه او تجسم خداست ❗️
و بدین ترتیب، مفهوم «وحی» به تجربه دینی فروکاسته میشود؛ یعنی تجربهای که افراد (بویژه حواریون) از مواجهه با خدا [= مسیح) دارند‼️
از این رو، هرکس «عهد جدید» (= کتاب مقدس مسیحیان) را ببیند بوضوح درمییابد که اناجیل آن، نه کلمات خداوند، بلکه گزارشهای حواریون است از کارها و گفتههای حضرت عیسی ع❗️
در این تلقی،
دیگر نه فرستادهای در کار است و نه پیامی؛ - نعوذ بالله - خود خداست که مستقیم وارد زندگی اجتماعی مردم شده است‼️
🔺در حالی که ما در اسلام – و بلکه در مسیحیت راستین و خود حضرت عیسی ع – با رسالت مواجهیم؛
یعنی یک انسان از جانب خداوند ماموریت یافته است که پیامی را از جانب خداوند برای انسانها بیاورد.
🔻در تلقی «تجربه دینی» از وحی، ابتکار عمل با خود شخص است،
قرار نیست خداوند مطلب خاصی بگوید؛ بلکه خود شخص است که تجربهای از مواجهه با خدا دارد و این تجربهاش را به زبان خویش برای دیگران بازگو میکند؛
🔺اما در تلقی «وحی» و «رسالت»، ابتکار عمل با خداست؛ خداوند است که تصمیم گرفته که پیام خاصی را از طریق برخی از انسانها به گوش همگان برساند؛
و اگرچه در اینجا نیز بین پیامبر ص و خداوند مواجههای – مستقیم یا غیرمستقیم و با واسطه فرشته وحی – رخ میدهد؛ اما عین الفاظ و عبارات تنظیم شده از جانب خداوند است که در اختیار او قرار می گیرد و او موظف است آنها را بیکم و کاست به مردم برساند.
🚫تاکید بر «فرستاده شده بودن» پیامبر ص جلوی بسیاری از کجفهمیها در خصوص نبوت؛ و ادعاهایی همانند «بسط تجربه نبوی» را میگیرد.⛔️
@yekaye
751) 🌺 على صِراطٍ مُسْتَقيمٍ 🌺
💐 ترجمه
بر صراطی مستقیم؛
سوره یس (36) آیه4
1397/2/30
4 رمضان 1439
@yekAaye
☀️ 1) از امام صادق ع روایتی در تفسیر آیات ابتدایی سوره یس آمده که قسمتی از آن در جلسه 748، حدیث1 گذشت.
https://eitaa.com/yekaye/942
در ادامه میفرمایند:
«بر صراطی مستقیم» یعنی بر راهی واضح؛
«فروفرستاده [از جانب خداوند] شکستناپذیر مهربان» یعنی قرآن.
📚تفسير القمي، ج2، ص211
https://eitaa.com/yekaye/993
☀️2) از امام باقر ع روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:
علی جان!
هنگامی که روز قیامت شود من و تو جبرئیل بر صراط می نشینیم، پس احدی از آن عبور نمیکند مگر اینکه همراهش برائتنامهای [از آتش] به خاطر ولایت تو باشد.
📚معاني الأخبار، ص36
https://eitaa.com/yekaye/994
☀️ 3) از امام رضا ع روایت شده است:
هرکس متشابهات قرآن را به محکماتش برگرداند به صراط مستقیم هدایت شده است.
سپس فرمودند: همانا در احادیث ما نیز متشابهاتی هست همانند متشابهات قرآن؛ و محکماتی هست هماند محکمات قرآن؛ پس متشابهاتش را به محکماتش برگردانید و از متشابهاتش بدون محکماتش پیروی نکنید که گمراه خواهید شد.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص290
https://eitaa.com/yekaye/995
هدایت شده از یک آیه در روز
✅ احادیث [و بعضاً تدبرهای] جلسات زیر هم به بحث «صراط مستقیم» مربوط است که مجددا تکرار نمیشود:
🔖جلسه 108 http://yekaye.ir/fateha-alketab-1-6/
🔖جلسه 109 http://yekaye.ir/al-fatihah-001-7/
🔖جلسه 211 http://yekaye.ir/al-muminoon-023-073/
جلسه 280 http://yekaye.ir/al-hegr-15-41/
@yekaye
یک آیه در روز. گزیده
810 ) 🌺 و أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ 🌺 💐ترجمه و اینکه مرا بپرستید؛ این صراط مستقیم است
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «الْمُرْسَلينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»
خداوند هر پیامبری را که بفرستد، او را بر صراط مستقیمی قرار میدهد.
💠ثمره #اخلاقی 💠
چون هر پیامبری بر صراط مستقیم زندگی و عمل میکند، نهتنها سخنانی که از جانب خدا آوردهاند، بلکه تمامی کارها و اعمالشان برای مردم اسوه و الگوست.
📝 نکته تخصصی #اعتقادی
با توجه به توضیح فوق، این آیه را میتوان یکی از شواهد عصمت عمومی انبیاء دانست؛
یعنی انبیاء فقط در نقل کلام خدا معصوم نیستند بلکه در تمامی اعمالشان مبرا از گناهاند زیرا تمام اعمال آنان اسوه پیروانشان قرار داده شده است.
@yekaye
یک آیه در روز. گزیده
810 ) 🌺 و أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ 🌺 💐ترجمه و اینکه مرا بپرستید؛ این صراط مستقیم است
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»
راه قرآن، صراطی مستقیم است؛ راهی واضح و آشکار است
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/993
و اگر آیات به صورت محکم و متشابه عرضه شده است، کسی که متشابهات را به محکمات برگرداند، در صراط مستقیم قدم برمیدارد و کجراهه نخواهد رفت.
📝 نکته #انسانشناسی
درباره اینکه چرا اساساً خداوند آیات متشابهی قرار داد، علامه طباطبایی به تفصیل توضیح دادهاند که:
چون مراتب درک و فهم انسانها متفاوت است، و هر حقیقتی را نمیتوان به گونهای گفت که همگان یکسان بفهمند؛
پس کلامی که بخواهد همه انسانها را مخاطب خود قرار دهد باید ظرفیتی داشته باشد که هرکس به فراخور خود از آن استفاده کند؛
و چارهای نیست جز اینکه برخی از مطالب متشابه باشد، که متشابه بودن آیات، متناسب با ظرفیتهای متنوع افراد، از این شخص تا شخص دیگر متفاوت خواهد بود.
📚 (المیزان، ج3، ص56-63)
🌐اما نکته مهم این است که این قرآن با همه آیات محکم و متشابهاش صراط مستقیم است؛
❌البته به شرطی که در فهم آن، محکمات را اصل قرار دهیم و متشابهات را به آن برگردانیم؛ نه اینکه محور را روی متشابهات قرار دهیم.
📝 نکته تخصصی #روششناسی
💢در یک نگاه عمیق، هر وادی معرفتیای وادی محکمات و متشابهات است؛ و
در هر زمینهای
هرکس بخواهد تحقیقی داشته باشد که تحقیق خود را در صراط مستقیمی به نتیجه برساند،
چارهای ندارد جز اینکه اصل را بر محکمات و اموری که در آن عرصه معرفتی کاملا واضح و مورد قبول است، قرار دهد
و آنگاه متشابهات و امور شبههناک و پیچیده را بر اساس آنها تفسیر کند.
به تعبیر دیگر،
برای موفق شدن در هر تحقیقی، ابتدا سزاوار است که محکمات بحث را جلوی خود ردیف کنیم و آنگاه با تکیه بر آنها به سراغ زوایای مخفی و مشتبه برویم
و هیچگاه به خاطر مواجهه با یک امر مشتبه دست از محکمات خود برنداریم؛
بلکه دقت کنیم که امر مشتبه، بر چه امور محکمی سوار شده که ذهن ما را درگیر نموده است؛
و آنگاه ببینیم آیا واقعا از آن محکمات، این تلقی ما نتیجه میشود یا برای اینکه از آن محکمات به این تلقی شبههناک برسیم اموری مخفیانه وارد شده که آنهایند که قابل مناقشهاند.
@yekaye
یک آیه در روز. گزیده
810 ) 🌺 و أَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیمٌ 🌺 💐ترجمه و اینکه مرا بپرستید؛ این صراط مستقیم است
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4⃣ «عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»
پیامبر بر صراط مستقیم است.
⁉️«صراط مستقیم» چیست❓
📖در قرآن کریم عبارت «صراط مستقیم» 5 مورد به صورت خبر آمده است که فلان چیز صراط مستقیم است.
🔹إنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (آلعمران/51)
🔹و إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (مریم/36)
🔹و أَنِ اعْبُدُوني هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (یس/61)
🔹إنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (زخرف/64)
🔹و إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ (زخرف/61)
🔹و أَنَّ هذا صِراطي مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (انعام/153)
🔹فمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُون؛ وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقيماً قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (انعام/125-126)
♦️اگر دقت کنیم
🔸 4 موردش خود پرستش خداست
🔸و مورد پنجم و ششم پیروی از خدا (در مورد پنجم دستور کلی به پیروی از خدا را «صراط مستقیم» معرفی کرده
🔸و در مورد ششم در آیات قبل دستورات متعددی را مطرح فرموده و سپس آنها را «صراط مستقیم» خوانده و به پیروی از آن دستور داده)؛
🔸و مورد آخر این است که شخص شرح صدری نسبت به اسلام پیدا کند [تا بتواند بسادگی از آن پیروی کند].
🔷اما چرا «صراط مستقیم» در عبودیت خدا خلاصه میشود؟
🍃الف. خداوند غایت واقعی همه ماست، و همه راهها نهایتا به سوی او ختم میشود (إِلَيْهِ الْمَصير، مائده/18 و غافر/3 و شوری/15 و تغابن/3؛ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون، بقره/156؛ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُون، بقره/42؛ كُلٌّ إِلَيْنا راجِعُون، انبیاء/93؛ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيه، انشقاق/6؛ و ...)
کسی که این را بداند که هرکس نهایتا کارش به خدا میافتد، مسیری را در پیش میگیرد که او را از راه نزدیک به خدا برساند؛ که همان راه عبودیت است، یعنی تسلیم دستورات خود خداوند شدن و راهی را که خود او معرفی میکند پیمودن.
کسی هم که مسیر کفر و ظلم و مناقشه در دستورات خدا را در پیش میگیرد، او نیز نهایتا به خدا برمیگردد، اما از راهی دور که از راه اصلی فاصله گرفته است؛
و از این رو، وقتی میرسد جز درد و عذاب بهرهای نمیبرد، چرا که او خود را خدای خویش قرار داده بود (أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْم؛ جاثیه/23) و به خیال خود نمیخواست راهی را بپیماید که به خدای واقعی ختم شود.
(إِنَّ الَّذينَ اخْتَلَفُوا فِي الْكِتابِ لَفي شِقاقٍ بَعيد، بقره/176؛ إِنَّ الظَّالِمينَ لَفي شِقاقٍ بَعيد، حج/53؛ َ قالُوا آمَنَّا بِهِ وَ أَنَّى لَهُمُ التَّناوُشُ مِنْ مَكانٍ بَعيد، سبأ/52؛ أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعيد، فصلت/44؛ ِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ في شِقاقٍ بَعيد، فصلت/52؛ و ...)
🍃ب. ...
@yekaye
752) 🌺 تنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ 🌺
💐 ترجمه
فروفرستادن [یا: فروفرستاده، از جانب خداوند] شکستناپذیر مهربان؛
سوره یس (36) آیه5
1397/2/31
5 رمضان 1439
@yekAaye
☀️1) امام باقر ع روایت میکنند که رسول الله ص فرمودند:
من اولین کسی هستم که روز قیامت بر خداوند عزیز جبار وارد میشوم و نیز کتابم و اهل بیتم؛ سپس امتم وارد میشوند و آنگاه از آنان میپرسم با کتاب خدا و اهل بیتم چه کردید؟
📚الكافي، ج2، ص600
https://eitaa.com/yekaye/1017
☀️2) ابنصلت میگوید:
به امام رضا ع عرض کردم» درباره قرآن چه میفرمایید؟
فرمود: کتاب خداست از آن عبور نکنید و هدایت را در غیر آن نجویید که گمراه خواهید شد.
📚التوحيد (للصدوق)، ص224
https://eitaa.com/yekaye/1019
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است که رسول الله ص فرمود:
پیکی از جانب خداوند نزد من آمد و گفت: همانا خداوند عز و جل به تو دستور میدهد که قرآن را بر حرف واحدی قرائت کنی.
گفتم: پروردگارا ! بر امتم گشایشی ده!
گفت: همانا خداوند عز و جل به تو دستور میدهد که قرآن را بر حرف واحدی قرائت کنی.
گفتم: پروردگارا ! بر امتم گشایشی ده!
گفت: همانا خداوند عز و جل به تو دستور میدهد که قرآن را بر حرف واحدی قرائت کنی.
گفتم: پروردگارا ! بر امتم گشایشی ده!
گفت: گفت: همانا خداوند عز و جل به تو دستور میدهد که قرآن را بر هفت حرف قرائت کنی.
📚الخصال، ج2، ص358
📖 در جلسات قبل بویژه در
🔖جلسه 280 http://yekaye.ir/al-hegr-15-41/ و
🔖جلسه 342 http://yekaye.ir/al-balad-90-13/
توضیحاتی درباره «هفت حرف» یا «هفت قرائت» و سوءتفاهمهایی که در این زمینه رخ داده گذشت.
https://eitaa.com/yekaye/1020
☀️4) الف. از امام صادق ع روایت شده است:
هیچ مطلبی نیست که دو نفر در آن اختلاف پیدا کنند مگر اینکه در کتاب خدا اصلی برای آن هست؛ ولیکن عقول بزرگان هم بدان قد نمی دهد!
☀️ب. و نیز در نامهای که در پاسخ برخی از شیعیان نوشته بودند فرمودند:
و اما اینکه درباره قرآن سوال کردی؛ آن هم از امور خطیر ذوابعادی بود که در آن وارد شدهای؛ و مطلب آن گونه که گفته بودی نیست؛ و آنچه در این زمینه شنیدهای غیر از آن تلقی و برداشتی است که به ذهنت خطور کرده است:
همانا قرآن حکایتهایی است برای کسانی که میدانند و نه غیر آنان؛ و نیز برای کسانی که حق تلاوت آن را انجام میدهند؛
و آنان کسانیاند که بدان ایمان میآورند و آن را میشناسند؛
اما غیرآنها، فهم قرآن چقدر بر آنان دشوار است و چقدر از آنجایی که دلهایشان بدان سو میرود دور است؛
☀️و به همین جهت است که رسول الله ص فرمودند: هیچ چیزی به اندازه تفسیر قرآن، از عقول بزرگان دور نیست!
و در این وادی است که خلایق همگی حیران شدند، مگر کسی که خدا بخواهد؛
و همانا خداوند با کور کردن آنان [از درک مراد عمیق قرآن] ،
خواسته است که به سوی دری که او قرار داده و به سوی صراط او بروند [= از صراطی که او معلوم کرده به سراغ فهم قرآن بروند] و اینکه او را بپرستند؛ و در [فهم] سخنش، نهایتِ کارشان را اطاعت از کسانی قرار دهند که قائم به کتاب اویند و از امر او سخن میگویند؛
و خواسته است که خلایق آنچه از قرآن را که بدان نیاز دارند، توسط آنان - و نه از جانب خودشان - به سخن درآورند؛
سپس این آیه را تلاوت فرمود «اگر آن را به رسول خدا و اولیالامرشان بازمىگرداندند به يقين كسانى از آنان كه اهل تحقيقاند، به حقيقت آن پى مىبردند» (نساء/83)؛
اما غیر آنان، نه ابدا آن را بدانند و نه چنین چیزی یافت شود؛
و تو قبلا دانستی که نمیشود که همه خلایق اولی الامر [= والیان امور] باشند، چرا که در این صورت کسی نمیماند که بخواهند امر را در مورد او پیاده کنند و امر و نهی خدا را به او برسانند؛ پس خداوند آن والیان را افراد خاصی قرار داد تا کسی که چنین اختصاصی نیافته، بدانان اقتدا کند؛
پس این را بفهم ان شاء الله؛
و هشدار و هشدار که مبادا قرآن را بر اساس نظر شخصیات تلاوت کنی که همانا مردم در علم بدان همسان نیستند آن گونه که در سایر امورشان مشترک و همسانند؛
و بر آن و بر تاویل آن توانا نیستند، مگر از حد آن، و از دری که خداوند برایش قرار داده است؛
پس ان شاء الله این را بفهم و مطلب را از جای خودش دنبال کن تا ان شاء الله آن را بیابی.
📚المحاسن، ج1، ص268
متن حدیث 👈
https://eitaa.com/yekaye/1022
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «تَنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ»
🔹قرآن «نازل شده» است؛ یعنی یک حقیقت متعالی در ماوراء دارد که هرچه دارد از آنجا فرو آمده است؛
آن هم نازل شده از محضر خداوند عزیز و رحیم.
🔹چون فرستندهاش عزیز و شکستناپذیر است، قرآن چنان متقن است که هیچکس نمیتواند در آن نقصی بیابد و بر آن غلبه کند؛
و
🔹چون فرستندهاش رحیم و دارای رحمتی همیشگی است، تا ابد برای انسانها رحمت به ارمغان میآورد.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «تَنْزيلَ الْعَزيزِ الرَّحيمِ»
سرچشمهى نزول قرآن، قدرت و رحمت است و كسى كه به آن تمسك كند به عزّت و رحمت مىرسد.
📚(تفسير نور، ج9، ص522)
@yekaye
753) 🌺 لتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ 🌺
💐ترجمه
تا انذار دهی قومی را که به پدرانشان انذار داده شد، چرا که آنان غافلاناند.
یا
تا انذار دهی قومی را که به پدرانشان انذار داده نشد؛ از این رو، آنان غافلاناند.
سوره یس (36) آیه6
1397/3/1
6 رمضان 1439
@yekAaye