3) ☀️ الف. از امام صادق ع روایت شده است:
همانا خداوند عز و جل با مردم بر اساس آنچه بدانها داده و به آنها شناسانده احتجاج میکند.
☀️ب. و همچنین از ایشان ع روایت شده است:
در مورد آنچه که خداوند علمش را از بندگان پوشیده داشته، از آنان رفع تکلیف شده است.
📚التوحيد (للصدوق)، ص411 و 413
https://eitaa.com/yekaye/1042
یک آیه در روز. گزیده
☀️5) از امام باقر ع روایت شده است: و [اما مساله شهادت اعضاء که گفتهاند] این گونه نیست که اعضا و جو
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ»
💠سوال
مگر نه این است که خداوند میفرماید در هر امتی انذاردهنده ای فرستادیم (وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ؛ فاطر/24)؟
پس چرا در این آیه میفرماید که به پدران اینها انذاری داده نشد؟ و اگر مورد انذار قرار نگرفتهاند چرا خداوند آنان را مواخذه میکند؟
📝پاسخ:
🍃الف. فرستادن انذاردهنده در هر امت، به معنای فرستادن پیامبر برای تمامی افراد و در تمامی شهرها و روستاها نیست، چنانکه در آیهای دیگر با لحن سوالی میفرماید «و به فرض اگر میخواستیم حتماً در هر مجتمعی انذاردهندهای برمیانگیختیم» (فرقان/51) که ظهورش در این است که در هر قریهای انذاردهنده مبعوث نشده است.
🔖توضیح این آیه در http://yekaye.ir/al-furqan-025-51/
آنگاه مقصود از اینکه اینان انذاردهندهای نداشتهاند این است که:
🌱الف.1 بین بعثت حضرت عیسی ع و پیامبر اسلام ص دوره «فترت» بوده و پیامبری مبعوث نشده است (قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُل؛ مائده/19) و این آیه هم اشاره دارد به همین دورهای که فاصله افتاده بوده است؛ یعنی حضرت عیسی ع حجت بر تمام این امتهای تا قبل از ظهور پیامبر اکرم ص بوده است و از این رو، برای امت آنان هم انذاردهندهای بوده است، اما پدران آنها در این فاصلهای که رخ داده، آن انذاردهنده را به فراموشی سپرده و دچار غفلت شدهاند.
📚قتاده، به نقل مجمع البيان، ج8، ص650؛ أمالي المرتضى، ج2، ص324
🌱الف.2. اینکه کسی آنان را انذار نکرد به معنای این است که «کسی که از آنان باشد آنان را انذار نکرد» (حسن بصری، به نقل مجمع البيان، ج8، ص650) چنانکه در مورد پیامبر ص فرمود که وی از خود آنان است (لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؛ توبة/128).
📚أمالي المرتضى، ج2، ص324
🌱الف.3. با توجه به اینکه بر اساس برخی روایات قوم عرب هم پیامبرانی داشت مانند خالد بن سنان و قس بن ساعدة و این گونه نبود که انذاردهندهای از میان خودشان نبوده باشد، منظور این است که پیامبری که صاحب کتاب آسمانی باشد برایشان فرستاده نشد.
📚عکرمه، به نقل مجمع البيان، ج8، ص650
🍃ب. چنانکه در نکات ادبی اشاره شد، «ما» میتواند مای موصوله باشد، نه «ما» نافیه؛ و معنای آیه این است که «تا انذار دهی قومی را که به پدرانشان انذار داده شد،» و چیزی که موید این دیدگاه است این است که در ادامه آنان را به خاطر غفلتشان مورد مواخذه قرار داد، و مواخذه زمانی معنا دارد که انذاردهندهای در میانشان آمده باشد.
📚أمالي المرتضى، ج2، ص324
🍃ج. چنانکه در نکات ادبی اشاره شد، «ما» میتواند «ما»ی تنکیر باشد نه نفی؛ که معنای آیه شبیه حالت قبل میشود.
📚أمالي المرتضى، ج2، ص320-324
🍃د. ...
@yekaye
یک آیه در روز. گزیده
☀️5) از امام باقر ع روایت شده است: و [اما مساله شهادت اعضاء که گفتهاند] این گونه نیست که اعضا و جو
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6⃣ «لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ»
پیامبر اکرم ص در حالی که رسالتش جهانی بوده، در عین حال در درجه اول موظف به انذار قوم خویش بوده است؛ و این دو با هم منافاتی ندارند.
📝نکته تخصصی #دینشناسی📝
🔹از طرفی میدانیم که هر پیامبری به زبان قومش مبعوث میشود
وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم؛ ابراهیم/4
🔹و از طرف دیگر پیامبر اکرم ص برای کل جهانیان مبعوث شده است:
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين؛ انبیاء/107
🔷این دو امر هریک در پیامی که پیامبر اسلام ص آورده اقتضائاتی را موجب میشود که عدم توجه به این دو حیثیت و خلط اینها زمینهساز برخی از شبهات شده و
دو جریان افراط و تفریط را در دینداری رقم زده است:
🔹از آن جهت که وظیفه اولیه او انذار قوم خویش بود و به زبان قوم باید سخن میگفت، قرآن به زبان عربی نازل شد و بسیاری از احکام اسلام متناسب با حال و هوای جامعه عرب آن زمان ارائه گردید؛
🔹اما از آن جهت که خداوندی که عالم به همه زمانهاست او را برای همه زمانها و مکانها فرستاد، در تمامی این شریعت، اقتضائات جهانشمولی قرار داده شده است و آنچه موقت و نسخشدنی بود نسخ شده؛ و آنچه از حلال و حرام و تکالیف در آن تثبیت گردیده، اموری است که با ملاحظات جهانشمول الهی ارائه شده و قالب تغییر نیست؛ چنانکه فرمودهاند «حلال محمد ص حلال است همواره تا روز قیامت؛ و حرامش هم حرام است همواره تا روز قیامت؛ غیر از این نخواهد بود غیرش نخواهد آمد»📚(کافی، ج1، ص58)
♦️وجود امامانی بعد از پیامبر ص به مدت بیش از 200 سال و مواجهه آنها با فراز و فرودهای مختلف زندگی، عملا راه و رسم تفکیک اقتضائات خاص آن زمان و امور جهانشمول را در اختیار قرار داد؛
و شاید یکی از عللی که این اندازه در احادیث نبوی بر ولایت امامان تاکید میشود و دینداری بدون اذعان به ولایت ایشان ناکارآمد معرفی میگردد این است که انسان
🔻نه دچار جمود و ظاهرگرایی و سلفیگری شود که بخواهد وضعیت زندگی امروز را صرفا مطابق با اقتضائات فرهنگی زمان پیامبر و اصحابش قرار دهد؛
🔻و نه اینکه چنان در وادی روشنفکرمآبی بغلطد که همچون ابوحنیفه گمان کند که قرآن و سنت برای زندگی کافی نیست و باید از روشهای غیرمعتبری همچون قیاس (حکم دادن صرفا بر اساس مشابهت ظاهری) و استحسان (گمانهزنیهای بیپشتوانه شریعت) و ... مدد جست.
@yekaye
754) 🌺 لقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ 🌺
💐 ترجمه
قطعا آن گفته در مورد بیشتر آنان محقق شده است، که آنان ایمان نمیآورند.
سوره یس (36) آیه7
1397/3/2
7 رمضان 1439
@yekAaye
☀️1) در جلسه 751 (آیه4) در حدیث1 روایتی از امام صادق ع گذشت.
🔖 https://eitaa.com/yekaye/993
در ادامه آن روایت آمده است:
«قطعا آن گفته در مورد بیشتر آنان محقق شد» یعنی عذاب بر آنان نازل شد.
📚تفسير القمي، ج2، ص
✅ ادامه روایت ذیل آیه بعد خواهد آمد، انشاءالله.
https://eitaa.com/yekaye/1058
☀️2) ذیل آیه قبل حدیثی از امام صادق ع گذشت:
🔖 https://eitaa.com/yekaye/1040
در ادامه آن روایت در تاویل این آیه آمده است:
«قطعا محقق شده است آن گفته در مورد بیشترشان» از آن کسانی که به ولایت امیرالمومنین ع و امامان پس از ایشان اقرار نمیکنند «که آنان ایمان نمیآورند» به امامت امیرالمومنین ع و جانشینان پس از وی؛ ...
📚الكافي، ج1، ص432؛ تأويل الآيات الظاهرة، ص476
✅ادامه روایت ذیل آیه بعد خواهد آمد، انشاءالله.
https://eitaa.com/yekaye/1060
☀️ 3) اباصلت حکایت میکند که یکبار مامون در مجلس امام رضا ع سوالاتی پرسید.
از جمله اینکه گفت:
منظور خداوند عز و جل از اینکه میفرماید «و اگر پروردگار تو مىخواست، قطعاً هر كه در زمين است همه آنها يكسر ايمان مىآوردند. پس آيا تو مردم را ناگزير مىكنى كه ایمان بیاورند؛ و هیچکس را نرسد که ایمان آورد مگر به اذن خدا» (یونس/99-100) چیست؟
امام رضا ع فرمود: پدرم امام کاظم از پدرشان امام صادق ع از پدرشان امام باقر ع از پدرشان امام سجاد از پدرشان امام حسن ع از پدرشان امام علی ع روایت کردهاند که:
مسلمانان به رسول الله ص گفتند ای کاش مردمی را که بر آنان قدرت مییابی به اسلام آوردن مجبور کنی تا جمعیتمان زیاد شود و بر دشمن قوی شویم.
رسول الله ص فرمود: من حاضر نیستم در پیشگاه خداوند با بدعتی حاضر شوم که در آن زمینه سخنی به من گفته نشده است؛ و «من از متکلفین نیستم [= از كسانى نيستم كه چيزى از خود بسازم و به خدا نسبت دهم]» (ص/86).
پس خداوند بر او را نازل فرمود که: ای محمد! «و اگر پروردگار تو مىخواست، قطعاً هر كه در زمين است ايمان مىآوردند همه آنها يكسر» بناچار و با اجبار در دنیا؛ همان گونه که ایمان میآورند هنگام دیدن [مرگ] و هنگام دیدن شدتهای در آخرت.
و اگر با آنان چنین میکردم دیگر از جانب من سزاوار پاداش و ستودن نبودند؛
ولکن من از آنان میخواهم که با اختیار و بدون اجبار ایمان آورند تا از جانب من سزاوار نزدیک شدن و کرامت و سرای جاودان در بهشت جاوید شوند «پس آيا تو مردم را ناگزير مىكنى كه ایمان بیاورند» اما اینکه فرمود «و هیچکس را نرسد که ایمان آورد مگر به اذن خدا» این به نحو حرام کردن ایمان بر آنان نیست بلکه بدان معناست که چنین نیست که کسی ایمان آورده باشد مگر اینکه خدا اذن داده باشد؛ و اذن او، امر کردن او به هرکس است به ایمان به چیزی که بدان مکلف و متعبد باید باشد؛ و واداشتن او به ایمان هنگامی که تکلیف و تعبد نسبت بدان از او برداشته شد.
مامون گفت: گِرِهی را بر من گشودی خداوند برایت گشایش حاصل کند.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص135؛ التوحيد (للصدوق)، ص342؛ الإحتجاج (للطبرسي)، ج2، ص413
https://eitaa.com/yekaye/1061