هدایت شده از یک آیه در روز
.
1️⃣ «فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ وَ جَنَّةُ نَعیمٍ»
دنیا زندان مومن است؛ و هر که در این دار مقربتر است، جام بلا بیشترش میدهند.
اما مرگ برای او نقطه عطفی است که این وضعیت را بلافاصله زیر و رو میکند.
💢به حرف «ف» دقت کنید:
این شخصی که نفْسش به حلقوم رسیده، اگر از مقربان باشد، بلافاصله در روح و ریحان و جنت نعیم خواهد بود؛ یعنی در گشایش، راحتی، رحمت، رائحهای خوش.
جالب است که این مقطع چنان بلافاصله برای انسان حاصل میشود که در برخی روایات «روح و ریحان» را «در دنیا» معرفی کردهاند (حدیث۱) و در برخی «در قبر» (حدیث۲). چرا که این لحظه دقیقا لحظه ورود انسان از عالم دنیا به عالم قبر است؛ و چون دقیقا بین این دو موقعیت است به هر دو طرف میتواند منسوب شود. [البته دو روایت مذکور را به نحو دیگری هم میتوان جمع کرد که در تدبر 6.ب خواهد آمد؛ و بر مبنای استعمال لفظ در بیش از یک معنا هردو میتواند مد نظر بوده باشد.]
📜 روایات تاریخی از اولیای خدا در هنگام جدایی روحشان از بدن که بلافاصله در معرض روح و ریحان قرار گرفتهاند فراوان است؛
و شاید معروفترین مصادیق آن، لحظات شهادت اصحاب و اهل بیت امام حسین ع در روز عاشورا باشد؛
چنانکه در مقاتل نوشتهاند وقتی جان حضرت علی اکبر به لب رسید رو به امام حسین ع خطاب کرد: پدرم! این جدم رسول الله ص است که مرا از پیالهای پر و پیمان سیراب کرد که بعد از آن هرگز تشنه نشوم و خطاب به تو میفرماید: عجله کن! عجله کن! که همانا پیالهای هم برای تو آماده است که اکنون از او بنوشی.
📚تسلية المجالس (مقتل الحسين عليه السلام)، ج2، ص313؛ بحار الأنوار، ج45، ص44
فلمّا بلغت الروح التراقي قال رافعا صوته: يا أبتاه، هذا جدّي رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله قد سقاني بكأسه الأوفى شربة لا أظمأ بعدها أبدا، و هو يقول [لك]: العجل العجل، فإنّ لك كأسا مذخورة حتى تشربها الساعة.
📚قریب به این مضمون در مقاتل الطالبيين، ص 85 (بحار الأنوار، ج45، ص45) نیز آمده است.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣ «فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ وَ جَنَّةُ نَعیمٍ»
نفرمود «فله روح و ...» بلکه فرمود «فروح و ...». چرا؟
🍃الف. شاید میخواهد اشاره کند که این نعمتها بروز، حقیقتِ پاکِ خود اوست! یعنی اغلب اهل تفسیر «روح» را مبتدا، و خبر آن را «له»ی محذوف دانستهاند اما چهبسا «روح» خبر باشد و «هو» مبتدای محذوف باشد.
🍃ب. ...
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
4️⃣ «... وَ جَنَّةُ نَعیمٍ»
چرا در اوایل سوره در وصف مقربین بهشت را با تعبیر جمع (فی جنات النعیم؛ واقعه/۱۲) آورد، اما در اینجا به صورت مفرد؟
🍃الف. هر مقربی یک جنت نعمی دارد؛ منتها در ابتدای سوره بحث درباره کل مقربان بود، پس برای هریک جنت نعیمی در کار است و مجموعش جنات نعیم میشود، اما در اینجا بحث درباره هریک از مقربان است چنانکه فرمود: «إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ» (المیزان، ج19، ص121 )
🍃ب . در اول سوره با تعبیر «فی» آورد؛ اما اینجا به صورت مرفوع آورد که شاید این تفاوت حاوی نکتهای باشد:
🌱ب.۱. بر مبنای تفسیر مشهور که اینجا «له» در تقدیر است: سهم هر مقربی یک جنت نعیم است؛ اما آنها در بیش از جنت خودشان اجازه حضور و رفت و آمد دارند. پس: برای هریک از مقربان جنت نعیم است اما مقربان در جنات نعمی هستند. (که این به همان معنای الف بسیار نزدیک است)
🌱ب.۲. بر مبنای اینکه آنچه در تقدیر است مبتدای محذوف است (هو) آنگاه در اینجا میخواهد بفرماید هر مقربی خودش یک جنت نعیم است و البته آنان در جنات نعیم هم بسر میبرند؛یعنی این آیه اشاره به حقیقت باطنی خود آنهاست و آن آیه اشاره به منزلگاه آنان.
🍃ج. ...
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
6️⃣ «فَرَوْحٌ وَ رَیحانٌ وَ جَنَّةُ نَعیمٍ»
در این آیه برای مقربان سه چیز ذکر کرد: روح و ریحان و جنت نعیم. آیا در این سه تا موضوعیتی هست؛ و اگر هست چیست؟
🍃الف. چهبسا اینها به ازای سه ساحت وجودی هرکس است که در باور و اخلاق و رفتار بروز میکند؛ که میتواند اینها به همین ترتیب ناظر به حقیقتی متناسب با این ساحت وجودی انسان باشد.
🍃ب. چه بسا اینها ناظر به سه مرتبه زندگی آنها در دنیا و برزخ و آخرت است؛ موید این نکته آن است که در دو روایت نخست (حدیث۱و۲) هردو «جنة نعیم» را اشاره به آخرت دانستند؛ و در روایت اول «روح» را ناظر به دنیا معرفی کرد و در روایت دوم بعد از کلمه «ریحان» اشاره به قبر کرد. [در تدبر ۱ دو روایت مذکور به نحو دیگری با هم جمع شده بود که بر مبنای استعمال لفظ در بیش از یک معنا، هردو میتواند مد نظر بوده باشد.]
🍃ج. چهبسا این سه مرتبه به یک نحوی منطبق بر سه مرتبهای شود که در آیات۲۰-۲۱ سوره توبه که درباره کسانی که اجرشان از همه بیشتر است منطبق شود: «الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُون يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيم» که در اینجا از رحمت و رضوان و جناتی که در آن برایشان نعیم مقیم است، سخن گفت؛ که هر مطلبی که درباره سهگانه آنجا بیان شود در اینجا نیز قابل تطبیق خواهد بود؛ از جمله اینکه در آنجا از سه وضعیت ایمان و هجرت و جهاد سخن گفت که شاید اینها ما به ازای آن سه باشد.
🍃د. ...
@yekaye
☀️۱) در ذیل آیه88 حدیثی از امام باقر ع روایت شد که دربارهی آیه: «فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ المقرّبینَ» فرمودند: «او کسی است که منزلش در کنار امام ع باشد» [یا: منزلتی نزد امام ع دارد]. در ادامهاش سوال کننده از امام ع میپرسد: «وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنْ أَصْحابِ الْیمینِ: و اما اگر از یاران دست راست بود»؟
فرمود: آن کسی است که به این امر [= به امامت امامان اهل بیت ع] باور دارد.
📚تأويل الآيات الظاهرة، ص630
🔖ادامه روایت ان شاء الله ذیل آیه 92 خواهد آمد.
@yekaye
☀️۲) زراه از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که ایشان فرمودند:
اگر مردم بدانند آغاز خلق [=خلایق؛ انسانها] چگونه بوده، دو تن با یکدیگر اختلاف نکنند [درگیر نشوند]. همانا خدای عزّوجلّ پیش از آنکه خلق [=خلایق؛ انسانها] را بیافریند، فرمود: آبی گوارا پدید آی، تا از تو بهشت و اهل طاعت خود را بیافرینم؛ و آبی شور و تلخ پدید آی تا از تو دوزخ و اهل معصیتم را بیافرینم.
سپس به آن دو دستور فرمود تا آمیخته شدند، ازاینجهت است که مؤمن کافر زاید و کافر مؤمن. آنگاه گِلی را از صفحهی زمین برگرفت و آن را بهشدّت مالش داد، به ناگاه مانند مور به جنب و جوش درآمدند.
سپس به اصحاب یمین فرمود: به سلامت بهسوی بهشت! و به اصحاب شمال فرمود: بهسوی دوزخ! و باکی هم ندارم.
آنگاه امر فرمود تا آتشی افروخته گشت و به اصحاب شمال فرمود: «در آن داخل شوید»، اما از آن فرار کردند.
سپس به اصحاب یمین فرمود: «در آن داخل شوید»! و آنان داخل شدند. پس فرمود: «سرد و سلامت باش» (انبیاء/۶۹) پس آتش سرد و سلامت شد.
اصحاب شمال گفتند: پروردگارا از لغزش ما درگذر و به ما مهلتی بده.
فرمود: به شماه مهلتی دادم، پس در آن داخل شوید.
ایشان برفتند و باز ترسیدند. آنجا بود که طاعت و معصیت تثبیت گشت. پس نه اینان توانند از آنان باشند و نه آنها توانند از اینها باشند.
📚الكافی، ج2، ص6؛
📚 المحاسن، ج1، ص282؛
📚 مختصر البصائر، ص381-382
@yekaye