🔰تاملاتی در راستای ارتقای فعالیت فرهنگی
🔖قسمت دوم
🤝 #مسئولیت_سپاری
🔸 متربی جز از طریق مسئولیتپذیری و خدمت به دیگران به کمال دست نمییابد. ازاینرو، مربیان میبایست بستری را فراهم کنند تا متربی مسئولیتی را به عهده بگیرد و برای ادای مسئولیت خویش دست به ابتکار عمل و خلاقیت بزند.
برخی از قابلیتهای این قالب را با هم مرور کنیم...
🔻 تقویت روحیهی مدیریت زمان و مدیریت امور:
مسئولدوره میتواند از مسئولین اجرایی، علمی یا فرهنگی بخواهد که در بازههای زمانی مشخص، کارهایی را به دانشآموزان دوره محول کنند و پس از اتمام کار، گزارش مبسوطی از روند انجام کارها به مسئولدوره ارائه دهند. البته باید به دانشآموزان یادآور شد که مهمتر از انجام اینگونه مسئولیتها این است که درس خود را به نحو احسن بخوانند.
🔻 ایجاد تواضع:
یکی از قابلیتهای ارگانهایی مثل نظافت ایجاد تواضع در متربی است. مسئولدوره میتواند دانشآموزانی را که در آنان احساس تکبر و غرور میکند برای این کار برگزیند. نکته: معمولاً دانشآموزان به مسئولیتهای علمی و فرهنگی علاقهی زیادی نشان میدهند، ولی نسبت به کارهای اجرایی ابراز بیمیلی میکنند. به همین جهت، خوب است مسئولدوره از ماهها قبل برای ایجاد اشتیاق در متربیان نسبت به این قبیل کارها برنامهریزی کند. مربی میتواند با بیان نمونههایی از سیره شهدا و پیشقدمبودن بزرگترهای مجموعه در انجام چنین اموری، کاری کند که متربیان اهمیت خدمت به دیگران و انجام این قبیل کارها را درک کرده و برای پذیرفتن چنین مسئولیتهایی با هم رقابت کنند.
🔻 ایجاد اعتماد به نفس:
مسئولدوره و مسئول اجرایی باید نقاط مثبت کار این افراد را پر رنگ جلوه دهند و دائماً در آنان ایجاد انگیزه کنند. دیدن نقاط مثبت کار متربی و بیان به موقع آن هنری است که مربی را تبدیل به یک مربی خبره می کند
همچنین مسئولدوره در انتخاب مسئولیت برای متربیان نباید تنها به هدفی که از محولکردن مسئولیت دارد توجه کند، بلکه باید ببیند آیا متربی نیز استعدادی در آن مسئولیت دارد یا خیر. چنانچه مسئولدوره احساس کند که متربی هیچ توانایی و استعدادی برای انجام مسئولیت اجراییِ مورد نظر ندارد، بهتر است مسئولیت دیگری را برای متربی انتخاب کند و الاّ ممکن است متربی وارد کار شود و چون توانایی و اشتیاق لازم را ندارد، هم کار مجموعه را معطل بگذارد و هم خودش دچار یأس و ناامیدی شود.
🔻 بالارفتن دقت در کار:
مسئولین اجرایی و فرهنگی و علمی میتوانند با بررسی هر ارگان در بازهی زمانی خاص، مسائل جزئی و درعینحال اثرگذار را که از دید متربیِ مسئول مغفول مانده، پیدا کنند و در یکی از جلسات به بیان این جزییات بپردازند و اهمیت آنها را متذکر شوند. برای مثال فرض کنید که لامپ یکی از کلاسها خراب شده و به همین دلیل کلاسهایی که بنا بوده در آنجا برگزار شود معطل مانده است. مسئول اجرایی با بیان تأثیر این مسئله بر روند علمی مجموعه و عقبافتادن دانشآموزان به دلیل برگزار نشدن کلاس میتواند به متربیان بیاموزد که حتی غفلت از امور جزئی نیز میتواند تأثیراتی جدی بر روند مجموعه بگذارد و لذا متربیِ مسئول باید با دقت تمام به کار خود بپردازد.
🔻 منطقیشدن متربی از طریق کار در مجموعه:
اغلب متربیانی که به کارهای عملیاتی وارد نشدهاند همهچیز را بهصورت ذهنی و تئوریک مورد بررسی قرار میدهند و به همین جهت، معمولاً نظرات غیرمنطقی و یا اعتراضات بیموردی را ابراز میکنند. در اینگونه موارد، مسئولدوره باید به متربی مسئولیتی را محول کند. این کار باعث میشود تا متربی بفهمد که فاصلهی میان حرف و عمل خیلی زیاد است و اینطور نیست که همواره آنچه به حرف میآید را بتوان به عمل آورد. این امر باعث میشود که متربی منطقیتر شده و واقعیتر به مسائل نظر کند.
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان.👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
بچه های ایران | باکلام - www.mplib.ir.mp3
4.89M
🌹 سرود «بچه های ایران»
مناسب ایام #انتخابات
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💠توصیههای عملیاتی کلاسداری یا جلسهداری
🔷 لازم است با تشویق به پرسیدن، کلید تفکر دانشآموزان را فعال کنیم. آیات و روایات زیادی به ضرورت به کارگیری این شیوه دلالت دارد. یکی از این روایات از وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله به شرح زیر است:
«وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مَفَاتِيحُهُ اَلسُّؤَالُ فَاسْأَلُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ أَرْبَعَةٌ اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُتَكَلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُمْ»
دانش گنجينههاست كه كليدهایش پرسش است. خدا شما را رحمت كند بپرسيد زيرا كه در سؤال چهار نفر پاداش داده مىشود: 1- پرسشكننده 2- متکلم (پاسخدهنده).3-شنونده 4-كسى كه اينها را دوست دارد.
🔶 دقت کنید لازم نیست به همه سوالات دانشآموزان فوری پاسخ دهید. اغلب پاسخ ندادن به سؤالات و بيان کدهایی که کمک کند خود دانشآموزان به پاسخ برسند بهتر است.
🔷 در برخی موارد لازم است معلم با پرسیدن سوالات بجا و دقیق، فرصت تفکر دانشآموزان را فراهم کند. برای این منظور سؤال خود را طورى طرح كنيد كه فكر شاگردان را به كار اندازد و آنها را در حل مسئله كمك كند، نه اينكه فقط نادانى آنها را ظاهر سازد.
البته اینکه از چه چیزهایی بپرسیم نیاز به تامل بیشتر دارد!
🔶 در هنگام سؤال كردن، درس را از افراد متفاوت كلاس بپرسيد نه از افراد خاص.
گاهى میتوانيم با طرح سؤال يا لحظاتى سكوت به كلاس تمركز بدهيم، اين روش از چند بار گچ روى تخته يا ميز زدن بهتر است.
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان.👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬👌 ابتکاری جالب برای ملموس کردن و عینی کردن نکات تربیتی برای متربیان
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⁉چگونه به سوالات و شبهات معرفتی متربیان پاسخ دهیم؟
👌چند نکته مهم در پاسخ به این پرسش مبتلابه مربیان وجود دارد:
1⃣ در بسیاری مواقع، متربیان با پرسیدن میخواهند با مربی ارتباط برقرار کنند. بنابراین چه بسا نحوه تعامل و ارتباط شما، مهم تر از محتوای پاسخ باشد. متربی حس کند شما خوب به سوال و حرفهای او گوش میدهید. سوال پرسیدن را ارزشمند نشان میدهید و او را تحقیر نمیکنید. خود او را صاحب فکر میدانید و از خود او در پاسخگویی کمک میگیرید. اگر پاسخ را بلد هستید ذوق نمیکنید و فخرفروشی نمیکنید. اگر پاسخ را بلد نیستید بر خودتان مسلط هستید و متربی را نمیپیچانید. هر چند در برخی موارد گفتن "نمیدانم" اشکالی دارد اما در عین حال نباید ابراز ضعف کنید بلکه میتوانید با طرح پرسشهایی و کمی گفتگو، از متربی بخواهید بیشتر فکر کند و پاسخ کامل را به جلسه بعد موکول کنید.
2⃣ به نوع پرسش مخاطب توجه کنید. چرا که پرسش انواع مختلفی دارد. در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام به دو نوع پرسش اشاره شده است: امیر مومنان(ع) به ابن الکواء فرمود: «وَیْلَکَ! سَلْ تَفَقُّهاً وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً، وَیْلَکَ! سَلْ عَمَّا یَعْنِیکَ وَ دَعْ مَا لاَ یَعْنِیکَ؛[41] وای بر تو، برای برای فهمیدن مطلب سؤال کن؛ نه برای اذیت کردن، و ای بر تو، از چیزی سؤال کن که تو را راهنمایی کند و آنچه را که رهنمائیت نمیکند رها کن!»
🔰برخی از انواع پرسش:
الف) پرسش تفقّهی: برای فهم بیشتر میپرسد.
ب) پرسش تعنتی: برای آزار و اذیت و به منظور تمسخر شما میپرسد
ج) پرسش ارتباطی: جواب پرسش مطلوب مخاطب نیست بلکه فقط قصد ارتباط و مطرح کردن خود را دارد.
د) سوالات بیهوده: پرسشهای بیهوده به پرسشهایی گفته میشود که دانستن پاسخ آن هیچ فایدهای ندارد.
ه) پرسشهای ممنوع: پرسشهایی که برای مخاطب در این سن و یا کلا ممنوع است.
از بین این انواع پرسش، نوع اول (تفقّهی) لازم است وقتی برای پاسخ منطقی و صحیح صرف شود. و برای باقی پرسشها باید مواجهه دیگری کرد.
3⃣ در پرسش ها زود سراغ پاسخگویی نرویم. اگر کمک کنیم خود متربی مطلبى را بیابد برای او ماندگار میشود ولی مباحثی که ما ارائه میکنیم ماندگاری زیادی نخواهد داشت. بدین منظور میتوانیم پرسش را با پرسش پاسخ دهیم تا جایی که خود متربی پاسخ دهد.
به این منظور باید ببینیم پس ذهن خود متربی چه میگذرد. به چه چیزهایی یقین دارد که بتوانیم همان یقینیات را برای رسیدن به پاسخش پایه قرار دهیم.
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان.👇
http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_1.mp3
10.88M
#ارتباط_موفق ۱
🗣 هر ارتباطی ، سنگ بنایی دارد؛
همان خشت اول که اگر کج گذاشته شود؛ دیوار آن ارتباط، تا ثریا کج بالا رفته، و بالاخره فروخواهد ریخت.
▪️خشت اول در #ارتباط_مؤثر و تحکیم روابط دوستی، چیست؟
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_حورایی
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
🌪 دردی ،سرطانی که از #داخل به جان ایران افتاده ، و مردم را از کشور، #دلسرد نموده !
💥 آخــــرش تا کِـــی ؟
#انتخابات_1400
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ خاطره انگیز:
🌷"ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته..."🌷
🏝امام خمینی (قدس سره):
فتح خرمشهر ، فتح خاک نبود
بلکه فتح ارزشهای اسلامی بود.🏝
⚘یاد و نام تمامی شهدای والامقام بهویژه شهدای گرانقدر فتح خرمشهر را گرامی میداریم
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_2.mp3
10.88M
#ارتباط_موفق ۲
💬 قدم دوم در هر ارتباط موفقی ؛ #صداقت است!
- راستش رو بگو !
- گولش نزن!
- باورش کن!
- از حق غافلش نکن!
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_انوشه
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_3.mp3
9.83M
#ارتباط_موفق ۳
🔺بعضیها شبیه مگسند !
میگردند دنبال عیب و نقطهضعف این و آن ، تا بنشینند روی این ضعفها .. و نقدشان کنند!
⚡️چنین کسانی هرگز به حریم ارتباطی موفق وارد نمیشوند، و هرگز در حفظ محبت و جذب قلوب دیگران موفق نخواهند بود.
#استاد_شجاعی 🎤
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از 🦋 فروشگاه یک مربی 🦋
📗 کتاب دَکَل
🔸گفتگوی #جنجالی بین یک روحانی و دانشآموزان دبیرستانی است که در قالب #داستان زیبا با محوریّت #بیانیهی_گام_دوم_انقلاب به تصویر کشیده شده است.
🔸مستند داستانیِ جذّاب که برای پاسخگویی به #شبهات_سیاسی جوانان و یادگیری تکنیکهای دفاع از انقلاب بسیار مفید است.
📕 مشخصات: قطع رقعی،۳۴۰ صفحه، جلد شومیز ( نرم) ، متنِ دو رنگ
قیمت کتاب 70هزارتومان
قیمت باتخفیف59هزار تومان
بمدت محدود!
✅ #کتاب_دکل یکی از بهترین کتاب ها برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ومناسب انتخابات
✅جهت خرید پیام دهید👇
@admin_morabbi
🌺کانال فروشگاه محصولات فرهنگی باتخفیف ویژه👇
http://eitaa.com/joinchat/3174825997Ce007dc3081
عضوشوید☝️☝️
ارتباط موفق_4.mp3
11.76M
#ارتباط_موفق ۴
🌤کسانی در ارتباط، موفقند،
و جذب بیشتری از مهر دیگران دارند که؛
در کرامت و بخشندگی، جلوتر از دیگرانند.
البته انسان به این کرامت نمیرسد مگر آنکه .....
#استاد_شجاعی 🎤
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بهترین خیرات برای اموات
حجه الاسلام حسینی قمی
🌹جهت شادی روح اموات واهل قبور بخوانیم🌹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(۱)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (۲)
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(۳)
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ(۴)
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (۵)
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (۶)
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ(۷)
صدق الله العلی العظیم
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_5.mp3
11.49M
#ارتباط_موفق ۵
برداشتن بار از شانههای این و آن،
یکی از فرمولهای مؤثر در ارتباطات موفق است.
محبت کسی که تلاش میکند
بقدر وسع خود به کمک دیگران بشتابد،
تا عمق قلوب آنها نفوذ میکند.
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_اسلامی
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | « مدرسه امام حسین ع »
تقدیم به مادران شهدای دانش آموز تروریستی کشور افغانستان 🌷
🎤 اجرا: گروه سرود رایت الهدی و ولایت قم
📝 شاعر: سید علی نقیب
🎼 موسیقی: علی کاظمی حبیب
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_6.mp3
10.88M
#ارتباط_موفق ۶
🔥 حسادت در محبت ، و تمایل به پیشتاز بودن در نگاه کسی،
ارتباط انسان را با بقیهی اطرافیان به نجاست میکشاند.
☆ کسانی در ارتباطات خود و جذب محبت دیگران موفقند که؛
میتوانند برای محبوبیت دیگران ، راه باز کنند؛
حتی در قلب کسی که برایشان بسیار مهم است.
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_انوشه
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
ارتباط موفق_7.mp3
11.36M
#ارتباط_موفق ۷
👌باید راهِ دفع افکار منفی، شنیدههای منفی، قضاوتهای منفی،
و یا تمام حملههای شیطان نسبت به کسانی که با آنها در ارتباط هستی را، بیاموزی!
در غیر اینصورت، حتماً ارتباطاتت در میانهی راه به شکست خواهد انجامید.✘
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_عالی
🌸یک مربی مرجع محتوایی مربیان ومبلغان👇
@yekmorabbi
برای دوستان خودفورواردکنید🙏
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از ماه البرز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔦 راه روشن
💡 تا خوشبختی راهی نیست فقط کافیه تو روشنایی بری...
🎬 قسمت 2⃣
🌐 ویژه برنامه سیاسی-انتخاباتی #راه_روشن
📆یکشنبه ها ساعت ۱۸
#کلیپ_تصویری
🇮🇷 کاری از مرکز آفرینش های فرهنگی هنری و حوزه هنری استان البرز
🆔 @mahealborz118
🌐 www.mahealborz.ir