eitaa logo
خانه راهبران دینی جوان
325 دنبال‌کننده
168 عکس
6 ویدیو
2 فایل
ما بر پایهٔ تجربه‌های رهبران دینی معاصر می‌کوشیم تا طلاب جوان را در ساحت اندیشه، مهارت و نقش‌آفرینی به تراز راهبری دینی ارتقا دهیم. ادمین: @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی» 1️⃣ سبک رهبری با نوع انسان شناسی ارتباط وثیقی دارد؛ در صورت اعتقاد به کرامت ذاتی انسان نحوه رهبری و تعامل با او «کریمانه»، و در صورت تصور او به منزله موجودی لئیم و پست، شیوه رهبری، «مستبدانه و خوار کننده» خواهد بود. بنابراین، قبل از هر چیز، مشخص کردن نوع نگاه به انسان ضروری است. 2️⃣ نهج‌البلاغه بلاغه/ نامه ۴۶: نامه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به جناب مالك اشتر در اصول اخلاقی رهبر اسلامی: «فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ عَلَى مَا أَهَمَّكَ وَ اِخْلِطِ اَلشِّدَّةَ بِضِغْثٍ مِنَ اَللِّينِ وَ اُرْفُقْ مَا كَانَ اَلرِّفْقُ أَرْفَقَ وَ اِعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لاَ تُغْنِي عَنْكَ إِلاَّ اَلشِّدَّةُ ...» « پس در مشكلات از خدا يارى جوى، و درشت‌خويى را با اندك نرمى بياميز. در آنجا كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن، و در جايى كه جز با درشتى كار انجام نگيرد، درشتى كن. ...» 3️⃣ رهبری کریمانه بر کرامت ذاتی انسان‌ها استوار است و در تعامل با افراد، نرمش را اصل اولی می‌داند و عدول از نرمش را جز در موارد ضرور، مجاز نمی‌شمارد. همان گونه که خدای متعال نیز در راهبری انسان‌ها، هم از تبشیر و هم از انذار استفاده می‌کند که البته رحمت او بر غضبش پیشی دارد، سیره انبیا و اولیا نیز چنین بوده، آنان هرگز گوهر وجودی انسان را تحقیر نکرده، بلکه با کرامت با او رفتار نموده‌اند. 📚 منبع: کتاب مدیریت در اسلام، دکتر علی آقاپیروز و دیگران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دهم، ویراست سوم، 1394، قم؛ صص 142 تا 153 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 ایمانِ زندگی‌بخش 💠 🔸 ایمان زنده، ایمان حرکت‌آفرین است؛ ایمان آگاهانه است؛ ایمانی است که این احساس را در انسان پدید آورد که موجودیت او در دوست داشتن، دشمنی کردن، در زندگی، در رفتار، در خانه و در بیرون خانه است. باید این ایمان را احساس کنیم. آیا ایمان چنین تأثیر اعجازآمیزی دارد که بتواند همه ما را بدون هیچ تردید و هراسی و بدون هیچ گونه دورویی و دروغ، گرد هم آورد؟ آیا ایمان به خدا چنین اثر شگرفی دارد؟ آری! 🔸 📖 از کتاب «به کیمیای ایمان» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 اعراب و اسلام 💠 🔸 قومیت‌گراییِ عربی به معنای مثبت آن، یعنی اینکه قومیت عربی را خاستگاه حرکت بدانیم. برخی تأکید می‌کنند که اعراب، اصل و اساس اسلامند و اگر اعراب به عزت برسند، اسلام به عزت خواهد رسید. حقیقت این است که اعراب با توجه به قرآن و زبان عربی و شعارهای اسلامی، نقش متمایزی در اسلام داشته‌اند؛ هرچند نمی‌توان گفت که اعراب برتر از غیر اعرابند. اعتقاد به برتریِ عرب، همان نازیسم است. نقش عرب در اسلام، در این است که آنها این امانت را بر دوش داشتند. 🔸 📖 از کتاب «به کیمیای ایمان» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
📖 کتاب برای زندگی گفتارهای تفسیری ترجمه: مهدی فرخیان شماره 4 از مجموعه در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر 🔹 دربارۀ کتاب: یکی از راههای مطالعۀ قرآن کریم، خواندن سوره‌های کوتاه آن است؛ سوره‌هایی که خداوند متعال در آن‌ها، اعجاز خود را در اختصار مفاهیم بلند، به رخ کشیده است. آشنایی با قرآن، آن‌گونه که سیدموسی صدر فهمیده و برای مجاهدان جنبش أمل، به میدان عمل در لبنان رسانیده، عمق دیگری دارد... 🔹 برشی از کتاب: عمل مثبت، عملی است که برای خداوند و در راه او انجام گرفته باشد، متناسب با جهان است و با جاودانگی جهان، جاودانه می‌شود و همراه با کاروان هستی به راه خود ادامه می‌دهد. اما عمل شر این‌گونه نیست، زیرا جهان، عمل شر را برنمی‌تابد، چه بسا یک سال، دو سال، پنجاه سال باقی باشد و فزونی یابد؛ اما هم شر و هم یادِ ایجادکنندۀ شر، از میان خواهد رفت. صفحه 86، بخشی از تفسیر سورۀ کوثر 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 میهن غربی 💠 🔸 میهن گرایی در مفهوم غربی آن، که استعمار برایمان ساخته، به گونه‌ای است که چرچیل یا نیکسون بر اساس آن به خود اجازه می‌دهند که برای امنیت ملی خود، دیگران را به قتل برسانند. این یعنی پرستش میهن، یعنی خدا بودنِ میهن. از نظر نیکسون، این نگاهْ حق است. در اسرائیل، وقتی جایی را اشغال می‌کنند و انسان‌ها را می‌کشند و بمب بر سر مردم می‌ریزند و مردم را آواره می‌کنند، به میهنشان خدمت می‌کنند؛ اینطور نیست؟ این میهن پرستی به ضرر دیگران است. 🔸 📖 از کتاب «به کیمیای ایمان» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 زن اسلام، زن فعال جامعه 💠 🔸 حجاب در اسلام، برای پاسداشت انسانیتِ زن است. اسلام نمی‌خواهد که زن، تنها موجودی مؤنث باشد. اسلام نمی‌خواهد که زن، تنها تابلوی هنری باشد. تمدن جدید به دروغ و گمراه‌گرانه می‌کوشد که آزادی زن را ادعا کند؛ ولی به طور غیر مستقیم زن را در چهارچوب معین در بند می‌کند. حجاب شرعی مانع هیچ فعالیت اجتماعی نیست؛ برخی زنان، قهرمانانه در عرصه اجتماعی فعالیت دارند، بدون آنکه هیچگونه کاستی یا ناتوانی داشته باشند. 🔸 📖 از کتاب «به کیمیای ایمان» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
📖 كتاب سفر شهادت گفتارهایی دربارۀ واقعۀ عاشورا سید موسی صدر ترجمه: مهدی فرخیان/احمد ناظم شماره 7 از مجموعه در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر 🔹 دربارۀ قیام عاشورا آثار زیادی از اندیشمندان دینی منتشر شده است که هركدام در جای خود، ارزشمند و غنی هستند؛ اما در این میان، قابی که یک عالم دینی در جایگاه رهبری اجتماعی به تصویر می‌کشد، گویاییِ دیگری دارد. امام موسی صدر که یک پای در میدان خدمت به مردم و محرومین دارد و پای دیگرش در میدان تعلیم و تبیین است، حادثه عاشورا را با جامعیت و تطبیقی کم‌نظیر، به تشنگان اندیشه و اصلاح و حماسه، ارائه می‌کند... 🔹 برشی از کتاب: «برادران عزیز! رسالت مرد بدون مشارکت زن به انجام نمی‌رسد و نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. هیچ مرد باعظمتی در دنیا نیست مگر آنکه پشت او زنی ایستاده باشد. اگر زن تربیت نشود، جامعه نمی‌تواند به موفقیت برسد. وقتی به ایمان زینب می‌نگریم، درمی‌یابیم این انسانی که در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگرچه پیشامدهای ناگوار مرا به سخن گفتن با تو کشانده؛ [اما] من تو را کوچک و بی‌ارزش می‌شمارم.» چنین انسانی، شاخه‌ای از شاخه‌های درخت ایمان است!» صفحه 61 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
🔰 باشگاه میدان: بخش 3️⃣ ✔️ سازوکار فعالیت هسته‌های اقامه: 🔹 مدل راهبری و کنش‌گری در هر عرصه و موضوع به فراخور ماهیت آن موضوع و عرصه متفاوت خواهد بود؛ ولی به صورت کلی می‌توان گفت، نقطه ی شروع از شناخت عرصه و بازیگران صحنه خواهد بود؛ و بعد از تعریف فعالیت متناسب و اجرای آن با مشخص شدن خلاءها و منقّح‌ترشدن مساله و چالش‌ها، گروه برای شکل‌دادن به یک چرخه‌ی رفت و برگشتی بین عرصه‌ی عمل و نظر آماده می‌شود؛ و این چرخه، رشد تدریجی گروه را رقم خواهد زد. 🔸 در حقیقت می‌توان گفت گروه پس از دریافت پیش‌نیازهای اولیه در باشگاه‌های اندیشه و مهارت، از یک «مسأله» شروع می‌کند و دست‌وپنجه‌نرم‌کردن طبیعی با آن مساله، ادامه‌ی سیر رشد آن گروه را رقم خواهد زد. 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 بالندگی زن به مثابه انسان کامل 💠 🔸 زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل میکند و جهاد او را به اتمام میرساند. برای آن که زن بتواند این رسالت را به دوش بگیرد و برای تحمل سنگینی آن آماده شود، باید او را پرورش داد. ما نمی توانیم با زن آن گونه که برخی از مردم برخورد میکنند ، مواجه شویم. فی المثل نباید زن را در خانه خوار و ذلیل کرد یا نباید برادر را بر خواهر مسلط کرد. ما نیازمند زنانی هستیم که اراده ها را قوی کنند و محکم بایستند . این امر نیازمند آموزش و پرورش کامل است. 🔸 📖 از کتاب «دین و جامعه» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 حکمرانی، همچون پزشکی 💠 🔸 ما خاستگاه قدرت را خدا می‌دانیم؛ نه مردم. قدرت به مثابه یکی از شئون دنیا، به امانت در اختیار انسان قرار داده شده است. حاکم نیز مانند پزشک است؛ همانطور که پزشک، شما را در پزشکی راهنمایی می‌کند، حاکم نیز در ادارهٔ جامعه، راهنمایی می‌کند. 🔸 📖 از کتاب «به کیمیای ایمان» 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
🔰 باشگاه میدان: بخش 4️⃣ ✔️ رهیار هسته‌های اقامه: 🔹 نقش رهیار و مشاور در طول مسیر تبدیل‌شدن هسته‌ی اقامه به یکی از کنش‌گران فعال آن عرصه‌ی خاص، نقشی بی‌بدیل و حیاتی خواهد بود. 🔸 افرادی که رهیاری هسته‌های اقامه را به عهده می‌گیرند، باید از برجستگی‌های ویژه‌ی علمی و عملی متناسب با آن عرصه بهره‌مند باشند؛ و گروه را در مسیر رشد و بالندگی خود یاری دهند. 🔹 البته رهیاران جزو افراد هسته نیستند و صرفا شأن مشورتی و تسهیلگرانه دارند. 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir
💠 «رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی» ✳️ بخش دوم: 4️⃣ رهبری کریمانه را می‌توان اقتضایی دانست؛ زیرا بسته به شرایط و موقعیت‌ها، سبک رهبری مشخص می‌شود. اما این اقتضا مشکلات نظریه‌های اقتضایی (جدید) را ندارد. ... دو نکته در رهبری کریمانه اهمیت دارد: تشخیص موارد شدت عمل از مواقع نرمش که محتاج دقت و هوشمندی رهبر است؛ و سرعت عمل در رفتار. چرا که در صورت نیاز به شدت عمل باید سریع و متناسب با نوع رفتار خاطی اقدام کرد. تشخیص دقیق و تسریع در اقدام نشان دهنده هنر رهبری است. 5️⃣ رهبر سازمان در صورتی می‌تواند به اهداف و نتایج مطلوب دست یابد که رفتار او با کارکنان سازمان و زیردستان، خردمندانه و توأم با نرمش و رفق باشد؛ چرا که در این صورت، آنان را تحت تاثیر قرار داده، در آنان انگیزه لازم برای همکاری و همیاری با رهبر به وجود می‌آید. ص۱۵۱ 6️⃣ استفاده از نرمش و رفق، هیچگاه به صورت مطلق توصیه نمی‌شود؛ بلکه با توجه به شرایط و موقعیت‌ها باید روشی متناسب به کار گرفته شود. اساساً تکریم انسان به این نیست که همیشه مورد لطف و مرحمت واقع شود، بلکه در مواردی به صلاح او یا مجموعه انسانی است که با تندی و شدت با او رفتار شود. 7️⃣ منظور از مبادی عملی، صفات و ویژگی‌هایی است که برای اعمال رهبری کریمانه لازم است. ... از این صفات با عنوان «مبادی عملی رهبری کریمانه» یاد می‌کنیم که مهمترین آنها عبارتند از: سعه صدر، صداقت و تقوا. 📚 منبع: کتاب مدیریت در اسلام، دکتر علی آقاپیروز و دیگران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دهم، ویراست سوم، 1394، قم؛ صص 142 تا 153 🔰 خانه‌راهبران‌دینی‌جوان 💠 @youngleaders 🌐 www.ylhouse.ir