eitaa logo
کانال مداح اهل بیت علیهم السلام حاج یوسف ارجونی
481 دنبال‌کننده
939 عکس
944 ویدیو
23 فایل
لینک های کانال های مداح دلسوخته کانال مداح اهل بیت (ع) حاج یوسف ارجونی http://eitaa.com/yousofarjonei مولودی و عروسی @MadahanKhoorshed نوحه و روضه @Arsheyan_Eshgh روضه دفتری @Taranom_Noor ختم خوانی https://eitaa.com/joinchat/4272554106C86c6a6b80a
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 گریه پیامبر (ص) برای خانواده خود امام علی(ع) فرموده است: روزی من، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) نزد رسول خدا(ص) بودیم. حضرت نگاهی به ما کرد و گریه کرد. عرض کردم چرا گریه می‌کنی؟ فرمود: «بخاطر آنچه پس از من بر سر شما می‌آید.» عرض کردم: بر سر ما چه می‌آید؟ فرمود: «من بخاطر شمشیری که بر سر تو می‌خورد، ضربه سیلی که به صورت فاطمه(س) اصابت می‌کند، خنجری که بر ران پای حسن(ع) می‌خورد و زهری که به او می‌نوشانند و کشته شدن حسین(ع) گریه می‌کنم.» با شنیدن این حرف خانوادگی باهم گریه کردیم. به آن حضرت عرض کردم: ای پیامبر! انگار خدا ما را فقط برای بلا آفریده. فرمود: «ای علی! تو را بشارت می‌دهم به این که خداوند به عهده‌ی خود گرفته است که تو را جز مومن دوست نداشته باشد و جز منافق کینه‌ی تو را به دل نگیرد.»(۱) 📚منبع الدمعة الساكبة، بهبهانی، گریه برای یک خانواده، ص ۱۰۰ (۱) امالی، شیخ صدوق؛ ص ۱۹۷
🔳 روضه حضرت زهرا (س) از زبان رسول خدا (ص) عمران نخعی از نوفلی، از حسن بن علی بن ابی حمزه، از پدرش از سعید بن جبیر از ابن عباس که گفت: رسول خدا(ص) نشسته بود که حسن آمد. پیامبر(ص) چون او را دید گریست .سپس فرمود: «پسرم! نزد من بیا.» سپس حسین آمد… سپس فاطمه… آنگاه امیر المؤمنین(ع)… اصحاب، علت را پرسیدند. پیغمبر(ص) به آنان پاسخ داد. ازجمله فرمود: «اما دخترم فاطمه، او سرور زنان عالمیان است. وقتی او را دیدم به یاد آوردم که پس از من با او چه خواهند کرد. گویی می‌بینم که خواری وارد خانه‌اش شده، حرمتش شکسته شده، حقش غصب شده، ارثش منع، پهلویش شکسته، جنینش سقط شده و فریاد می‌زند: یا محمد! اما پاسخ نمی‌شنود، فریاد استغاثه سر می‌دهد اما کسی به یاری‌اش نمی‌رود. او همچنان محزون،غمگین و گریان است.» «او پس از آن که در روزگار پدرش عزیز و گرامی بود، خودش را خوار می‌بیند. او اولین فرد اهل بیت من است که به من ملحق می‌شود. او محزون، اندوهگین، مغموم ، مغصوب و مقتول به نزد من می‌آید.» در این هنگام رسول خدا(ص) می‌گوید: «خداوندا! کسی را که بر او ستم کرد لعنت کن و کسی را که حقش را غصب کرد عقوبت فرما و کسی را که او را خوار کرد خوار و ذلیل نما و کسی که به پهلویش زد تا فرزندش را سقط کرد برای همیشه در آتش جهنم مخلد کن در این هنگام ملائکه می‌گویند: آمین.» —————————- علامه مجلسی به هنگام نقل این حدیث می گوید: صدوق در امالی به اسناد معتبر از ابن عباس روایت کرده… برخی در وصف این سند گفته اند: گویا موثق است. زیرا در توثیق و تضعیف عبدالله بن عبدالرحمن اصمّ اختلاف دارند. 📚منبع فرائد السمطین، ابراهیم جوینی، ج۲، ص۳۴ امالی، شیخ صدوق، ص۱۰۹_۱۰۱ اثباة الهداة، شیخ حر عاملی، ج ، ۱ص۲۸۰ رنج های حضرت زهرا(س)، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
📣 اهمیت فدک ابن ابى الحدید مى‌گوید: من به یکى از متکلمان امامیه، به نام «على بن نقى» گفتم: دهکده فدک آن چنان وسعت نداشت و سرزمین به این کوچکى که جز چند نخل بیشتر در آن جا نبود، این قدر ارزش نداشت که مخالفان فاطمه در آن طمع ورزند! او در پاسخ من گفت: تو در این عقیده اشتباه مى‌کنى. شماره نخل‌هاى آن جا از نخل‌هاى کنونى کوفه کمتر نبود. بطور مسلم، ممنوع ساختن خاندان پیامبر(ص) از این سرزمین حاصل‌خیز، براى این بود که مبادا امیرمؤمنان(ع) از درآمد آنجا براى مبارزه با دستگاه خلافت کمک بگیرد. از این رو، نه تنها فاطمه(س) را از فدک محروم ساختند، بلکه کلیه بنى‌هاشم و فرزندان عبدالمطلب را از حقوق مشروع خود، یعنى خمس غنائمى که سپاهیان اسلام در زمان خلفاء به دست مى‌آوردند، هم بى نصیب نمودند 📚منبع شرح نهج البلاغهُ ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۳۶
📌 چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟ توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشمندان دینی توان فهم اعجاز قرآن را ندارند. پس چگونه می‌توان برای یک نامسلمان اعجاز قرآن را اثبات کرد؟ یک. قرآن کریم، یک کتاب است که در خود ادعای الهی بودن را مطرح و مخالفان را به مبارزه فراخوانده است. گاهی گفته مثل کل قرآن را بیاورید و گاهی گفته ده سوره و گاهی نیز گفته یک سوره بیاورید. دو. دقت کنید که صاحب این کتاب، چقدر باید از ادعای خود مطمئن باشد که با قاطعیت انسان‌ها و جنیان را در طول تاریخ به مبارزه فراطلبیده و درخواست کرده که اگر میتوانید یک سوره مثل قرآن بیاورید. روشن است که چنین مبارزه طلبی از یک انسان قابل تصور نیست، مگر آنکه پشتوانه الهی داشته باشد. انسانها اگر چیزی را کشف کنند، هرگز ادعا نمی‌کنند که بهتر از آن در آینده قابل آوردن نیست. سه. برای اثبات اعجاز آن، باید وجه اعجاز را دانست. یعنی آن ویژگی خاص قرآن کریم که انسانها نمی‌توانند در آن ویژگی حتی یک سوره مانند قرآن را بیاورند. آن ویژگی یا ویژگی‌های خاص کدامند؟ تأکید میکنم این ویژگی باید چنان باشد که بشر نتواند حتی یک سوره مانند قرآن را در آن ویژگی بیاورد. چهار. یک متن اساساً در چه اموری می‌تواند خاص باشد؟ به نظر می‌رسد که یا باید در محتوا خاص باشد یا در نوع بیان(یعنی همان فصاحت و بلاغت). پنج. قرآن کریم به لحاظ محتوا چنان خاص نیست که نتوان یک سوره مثل آن آورد؛ برای نمونه، محتوای سوره توحید (فارغ از نوع بیان)، از سوی بشر کاملاً قابل آوردن است و معارف این سوره پیش از آنکه قرآن نازل شود، از سوی بشر قابل اثبات و بیان است. شش. بنابراین وجه اعجاز آن، دست کم همان وجه ادبی یا همان نوع بیان و فصاحت و بلاغت است. هفت. بررسی تاریخی نیز تأییدکننده همین وجه اعجاز است. چراکه قرآن کریم که ابتدا باید بتواند مخاطبان اولیه خود را نسبت به اعجاز خود قانع کند، در زمان و محیطی نازل شد که فصاحت و بلاغت ویژگی شاخص آنها به شمار می‌رفت. هشت. در طول تاریخ نیز کسانی که کوشیدند مثل قرآن را بیاورند، همین وجه اعجاز مدنظرشان بود، ازاین‌رو در صدد آوردن مثل قرآن از نظر فصاحت و بلاغت بودند. نه. ولی سوال اینجاست که این وجه اعجاز برای مخاطب عوام چگونه قابل اثبات است؟ ادامه در قسمت دوم ...
کانال مداح اهل بیت علیهم السلام حاج یوسف ارجونی
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟ توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشم
📌 چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟ 👈قسمت دوم 1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دانشمندان دینی با مراجعه به قرآن کریم، متوجه اعجاز آن در امر فصاحت و بلاغت نمی‌شوند، ولی اساساً معجزه بودن یک معجزه مشروط به فهم همگانی از آن نیست، بلکه گاه تنها به درک متخصص و اهل فن، در می آید تا آنجا که گفته می‌شود، تشخیص اعجاز از سحر در داستان موسی و ساحران هم به وسیله ساحران که اهل فن بودند، صورت گرفت. 2⃣ تصور کنید که مدعی پیامبری کار خارق‌العاده ای ارایه و ادعای اعجاز و پیامبری می‌کند، ولی تنها نخبگان قادر به تشخیص غیربشری بودن آن می‌شوند. وظیفه‌ی انسان‌های عادی در این موقعیت چیست؟ آیا می‌توانند بگویند چون به درک ما در نمی‌آید، پس وظیفه ای نداریم؟ روشن است که موظفند به نخبگان و متخصصان مورد اعتماد مراجعه کنند، به ویژه آنکه در این مورد پای سعادت و رستگاری حقیقی و ابدی انسان در میان است. 3⃣اینک قرآن کریم آشکارا مخالفان را به مبارزه فراطلبیده، روشن است که مخالفان باید بکوشند ادعای قرآن را پاسخ دهند ولی نتوانسته اند. کسانی نیز که کوشیدند مانند قرآن را بیاورند آنچه آوردند، هرگز نتوانست ادعای قرآن را نقض کند، که اگر نقض می‌کرد، مخالفان روی آن سرمایه‌گذاری فراوان می‌کردند و جنگ رسانه‌ای بزرگی راه می‌انداختند. 4⃣ این همه، نشان می‌دهد که مخالفان توان هماوردی با قرآن را نداشته‌اند که اگر داشتند به قرآن سوزی رو نمی‌آوردند. 5⃣از سوی دیگر، قرآن ادعا می‌کند که از سوی خداوند متعال است و می‌گوید اگر بشر می‌تواند یک سوره مانند آن بیاورد. به نظر شما اگر قرآن از سوی بشر بود، آیا آن بشر می‌توانست با قاطعیت اینگونه مبارزه‌طلبی کند؟ این ادعا پس از ۱۴۰۰ سال نقض نشده و اگر حقیقتا یک ادعای دروغین بود، حکمت الهی اقتضا می‌کرد که خود به نوعی این ادعا را باطل سازد. بنابراین سکوت او نشان دهنده‌ی تأیید ادعای قرآن کریم است. 6⃣ همچنین در تأیید موارد پیش‌گفته، می‌توان به آموزه‌های علمی قرآن اشاره کرد که یکی پس از دیگری، حقانیت آنها از سوی علم روز تأیید می‌شود. اخبار غیبی آن، محقق می‌گردد. فصاحت و بلاغت فوق‌العاده ی آن موجب شگفتی نامسلمانان می‌شود تا آن‌جا که دانشمندانی مانند موریس بوکای فرانسوی، جان دیون پورت انگلیسی و ... به دین اسلام روی آوردند (در مورد اخیر، ر.ک: مقاله اعجاز قرآن و مستشرقان) 7⃣ به موارد فوق، این نکته را نیز اضافه کنید که این کتاب از سوی یک فرد درس نخوانده آورده شده. آیا می‌توان تصور کرد که کتابی با این عظمت از سوی چنین فردی باشد؟؟ در متن آینده به مواردی از آموزه‌های علمی قرآنی اشاره می‌کنیم که مورد تایید دانشمندان علوم تجربی قرار گرفته است. ادامه دارد ...
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 پرســـ❓ــش ⁉️ به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را ام‌ابیها خطاب می‌کردند؟ 🛑مقدمه عرب‌ها در نامگذاري سه چيز دارند: 〽️اسم: مانند فاطمه 〽️لقب: مانند زهرا 〽️كنيه‌: مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهره‌مند بودند، انتخاب كنيه‌ها ممكن است به جهت خاصي باشد. یکی از القاب حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ام‌ابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به آن حضرت مي‌فرمودند ام‌ابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد. 📚مقاتل‌الطالبين و كشف‌الغمه 1⃣ ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي‌گويد: مادرم و نسبت به پسرش مي‌گويد: باباي‌ِمن، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان می‌فرمودند: تو مادر پدرت هستي. شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند 📚سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40 پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقه‌مند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر دست حضرت فاطمه را مي‌بوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي مي‌كردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا می‌رفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش مي‌گرفتند و از ایشان نگهداري مي‌كردند، زخم‌هايشان را مرهم مي‌گذاشتند و با این کار رنج‌ها و دردهای پیامبر را كاهش مي‌دادند و ابراز عواطف‌شان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود 2⃣ ریشه‌ی درخت رسالت مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت‌اند، چنان كه در روايت آمده است: "شجره‌ی طيبه پيامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- است، ساقه‌اش علي -علیه‌السلام- و ريشه‌اش فاطمه سلام‌الله‌علیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي‌باشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي‌گردد و طراوت خود را از دست مي‌دهد. حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي‌داد. 3⃣ بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهم‌ترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسه‌ها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزله‌ی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 )
🩸سخت ترین درد، برای یک مرد... در نَقلی آمده است: روزی از امیرالمومنین "صلوات الله علیه" درباره سخت ترین چیزی که یک مرد ممکن است با آن مواجه شود چیست، سؤال کردند؟ مولا علی"صلوات الله علیه" فرمودند: 📋 اَصعَبُ شَیٍ عَلَی الرَجُلِ هُوَ اَنْ تُضرَبَ حَلیلتُهُ اَمامَهُ و هُوَ مأمورٌ بالسُّکوت ▪️سخت ترین درد، برای یک مرد آن است که همسر او را مقابل او بزنند و او مامور باشد به سکوت. 📚حسین سیدالشهداء علیه‌السلام حقیقت بِلاانتهاء، ص ٣٩٢ ✍ نخلی که که شکسته ثمرش را نزنید مرغی که زمین خورده پرش را نزنید دیدید اگر که دست مردی بسته است دیگر درِ خانه همسرش را نزنید ...
خطاب به 🏴 امان از دل زینب کوکب روشن من! ای مه منظومه‌ی من! آه ای دخترک خسته و مظلومه‌ی من! مدتی می‌گذرد خواب نداری بنشین به روی پای خودت تاب نداری بنشین ازچه بَر دیده‌ی من دیده‌ی خود دوخته‌ای؟! تو چه‌دیدی به رخ من که چنین سوخته‌ای؟! گرچه روز محن من شب یلدای شماست این کبودی سند غربت بابای شماست سعی کن غم به دلت این‌همه غالب نشود دخترم چون‌تو کسی اُم مصائب نشود آنقدر داغ ببینی که دلت داغ شود لاله‌های جگرت زینت هر باغ شود چهره‌ی غرق به خونی زپدر می‌بینی آه ازآن لحظه که در تشت جگر می‌بینی دل شرر دارد و چشمان ترم می‌سوزد تا تو را می نگرم من، جگرم می‌سوزد شد سرشته غم و اندوه، به آب و گِل تو همه فریاد برآرند امان از دل تو گل یاس چمنم، ای گل دردانه‌ی من! گوش کن بر سخنم، روشنی خانه‌ی من! دل تو چون دل من همدم اندوه و بلاست پیش روی تو عزیزم سفر کرب‌وبلاست باخبر باش که من پیرهنی دوخته‌ام پیرهن که چه بگویم، کفنی دوخته‌ام گرچه دربین مصیبات و بلا تنهایی تو درآن وادی طف، نایبة الزهرایی روشنی بخش دلم! دل زغمت تاریک است دخترم گریه مکن! روز دهم نزدیک است صحبت از قتلگه و سینه‌ی افروخته است لب فروبند «وفایی» جگرم سوخته است ✍
. گیرم آتش به جفا، در که نباید می سوخت آشیان سوخت ، کبوتر که نباید می سوخت آتش اینبار گلستان نشد انگار ولی باغ و بستان پبمبر که نباید می سوخت کینه دارند اگر مردم شهر از پدرم وسط حادثه مادر که نباید می سوخت آتش افتاد در این مزرعه، گندمها سوخت همه ی حاصل حیدر که نباید می سوخت زیر خاکستر در شعله گرفت آتش باز خیمه ها سوخته ،معجر که نباید می سوخت ظهر اگر سوخت برادر وسط معرکه ، عصر چادر خاکی خواهر که نباید می سوخت . از تنور آمده بابا وسط تشت ، ولی اینقدر هم دل دختر که نباید می سوخت نه فقط شمع نه پروانه که در این آتش سوخت از غصه دل هرکه نباید می سوخت .
. شعله‌ها از در گذشت و معجری آتش گرفت پشت در ششماهه با یک مادری آتش گرفت جای مادر فضه آمد در کنار فاطمه مرتضی از پا فتاد و کوثری آتش گرفت ✍ .
صاحب عزای حضرت خیر النسا، بیا ای بانی شکسته دل روضه ها، بیا درد فراق تو به خدا می کشد مرا رحمی نما به حال دل این گدا، بیا از بس به هجر روی تو عادت نموده ایم دل می رود به سمت گناه و خطا، بیا ما در میان بحر گنه غوطه می خوریم آقا نجاتمان بده از این بلا، بیا مشغول خویش و بندۀ دینار و درهمیم فکری به حال نوکر زهرا نما، بیا لطف تو بوده گریه کن مادرت شدیم ای سفره دار واسعۀ هل اتا، بیا ای آخرین نگار دل آرای فاطمه آقای من! برای رضای خدا، بیا آقا به حقّ چادر خاکی مادرت آقا به حقّ داغ دل مرتضی، بیا
به نام خداوند بینا سلام 🌹 علیه السلام نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود؛ درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد. اول من جعل له النعش فاطمة ابنة رسول الله، صلوات الله علیها وعلی ابیها وبعلها وبنیها؛ (📚بحارالانوار،ج78،ص249) این تابوت به درخواست خود بی بی و به منظور حفظ اندام بدن مبارکشان در کفن از دید نامحرمان ساخته شد. حفظ عفت و حجاب حتی بعد از مرگی که دیگر تکلیف ساقط است اهمیت بیش از پیش حجاب و عفت را گوشزد میکند.ای کاش عبرت میگرفتیم. •خدایا همه ما را در حفظ عفت و وقار انسانی و اسلامی موفق بدار🤲🏻 -شاد و خرم و عاقبت بخیر باشید.