6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔 چطوری یک شعر خوب پیدا کنیم؟
⭕️ این سوالی هست که خیلی از مداحان باهاش درگیر هستن..
🔹پاسخ این سوال رو از زبان
🔸استاد سید محمد جواد شرافت
#آموزش_مداحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشعاری که یزیدی هستند❗️
👌🏻 یک نکته مهم برای انتخاب شعر
🔹این نکته رو از زبان
🔸استاد سید محمد جواد شرافت
#آموزش_مداحی
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹با چه شعری یک جلسه روضه را شروع کنیم؟
🔸اون شعر چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
🔹آیا مبنعی رو میتونید برای پیدا کردن این اشعار معرفی کنید؟
🔸حجت الاسلام فرحناک
#آموزش_مداحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ یک نمونه از انتخاب شعر صحیح برای مقدمه روضه
🔸حجت الاسلام فرحناک
#آموزش_مداحی
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استفاده از شعر اخلاقی برای مقدمه روضه
✅ گاهی اوقات میتونیم برای ورود به روضه از اشعار اخلاقی استفاده کنیم
همچنین برای به دست آوردن یک شعر خوب، میتونیم از سایت هیئت استفاده کنیم.
#آموزش_مداحی
#آیین_روضه_خوانی
#تعریف_روضه
#تاريخچه_روضه
#اقسام_روضه
🔶تعريف روضه و تاريخچه آن
#روضه
روضه از جهت لغوی به معنای باغ و گلستان ميباشد و از جهت اصطلاحی به معنای مرثيه و ذكر مصيبت رواج پيدا كرده است.
📚تاريخچه روضه
كتابی است به نام روضة الشهدا كه مشتمل بر مصائب انبياء و ذكر فجايعی از ناحيه كافران و منكران و مشركان بر اولياء خدا و اهل بيت (ع) بزرگوار پيامبر اكرم (ص) ميباشد.
كمال الدين حسين بن علی واعظ كاشفی، عالم و مؤلف عصر تيموری (قرن نهم ه.ق) كه اصالتاً از مردم سبزوار بود و در هرات زندگی ميكرد، اين كتاب را در سالهای آخر عمر خود تأليف كرد و اهل منبر و وعاظ از همان آغاز به خواندن كتاب روضة الشهدا در مجالس پرداختند تا به مرور زمان اين مجالس را «مجلس روضه خوانی» ناميدند و به همين اسم تا به امروز باقی مانده است. افرادی كه كتاب روضه الشهدا را ميخواندند به نام روضه خوان ناميده شدند و به مرور زمان كلمه روضه خوان به معناي مرثيه خوان مصطلح شد.
💠اقسام روضه
با توجه به اينکه بايد روضه به تناسب مجلس و مستمع انتخاب شود بهتر است تفکيکی بين اقسام روضه قائل شويم تا مشخص شود كه چه روضه ای را در چه مكاني و چه زمانی، براي چه كسانی و با چه بيانی بايد خواند.
تقسيم بندی کلی
در يک تقسيم بندی کلی روضه به دو قسم تقسيم مي شود:
1⃣احساسي.
2⃣سخت و سنگين.
#آموزش_مداحی_رایگان
-1290592510_1008651511.mp3
4.89M
#آیین_روضه_خوانی
#اقسام_روضه
#روضه_احساسی
💠اقسام روضه
با توجه به اينکه بايد روضه به تناسب مجلس و مستمع انتخاب شود بهتر است تفکيکي بين اقسام روضه قائل شويم تا مشخص شود كه چه روضهاي را در چه مكاني و چه زماني، براي چه كساني و با چه بياني بايد خواند.
🔶تقسيم بندي کلي
در يک تقسيم بندي کلي روضه به دو قسم تقسيم مي شود:
1⃣احساسي.
2⃣سخت و سنگين.
☑️ روضه احساسي
روضه اي است كه از جهت لفظ و محتوا بيشتر با احساسات و عواطف سرو كار دارد و در آن سخن از عشق و سوز و فراق است و سخناني كه بين عناصر روضه رد و بدل ميشود، سخناني احساسي است.
در اين نوع روضه از مطالبي چون: سيلي زدن، پهلو شكستن، زمين خوردن، سر از بدن جدا شدن، پاره پاره شدن بدن و از اين قبيل سخني در ميان نيست، بلكه مطالبي چون: تنها شدن، غريب ماندن، اشك فراق، وداع و سخنان عاشقانه به كار ميرود.
#آموزش_مداحی_رایگان
#نمونه 1⃣
#آیین_روضه_خوانی
#اقسام_روضه
#روضه_احساسی
💠روضه حضرت علي اكبر(ع)
علي اكبر از پدر اجازه ميدان گرفت. (شيخ جعفر شوشتري ميگويد امام بر خلاف آنكه براي اجازه دادن به اصحاب قدري معطل ميكرد، به علي اكبر بلافاصله اجازه ميدان داد) پس امام نگاه مأيوسانه اي به او كرد و چشمان خود را به زير انداخت و اشك ريخت و سپس فرمود:
« بارالها گواه باش جواني كه در صورت و سيرت و گفتار شبيه ترين مردم به پيامبر بود به جنگ اين مردم رفت. که هرگاه به ديدن پيامبرت مشتاق ميشديم به اين جوان نگاه ميكرديم.»
سپس به فرياد بلند صدا زد: « اي پسر سعد، خدا نسل تو را قطع كند كه نسل مرا قطع كردي.»
پس از شهادت علي اكبر (ع) امام آمد تا به بالينش نشست، صورت به صورت علي گذاشت و فرمود: «خدا بكشد گروهي كه تو را كشتند بعد تو خاك بر سر دنيا باد.»
«لَقَدِ اسْتَرَحْتَ مِنْ هَمِّ الدُّنْيَا وَ غَمِّهَا وَ بَقِيَ اَبُوكَ فَريِداً وَحيداً»
علي جان، از غم و غصه دنيا راحت شدي ولي پدرت را تنها گذاشتي
#آموزش_مداحی_رایگان
#نمونه 2⃣
#آیین_روضه_خوانی
#اقسام_روضه
#روضه_احساسی
🔶روضه وداع
امام حسين (ع) نگاهي به قتلگاه كرد و پيكر ياران و اهل بيت خود را به روي خاك ديد. در اين حالت صدا زد: «يا سكينه، يا فاطمه، يا زينب و يا ام كلثوم، آخرين سلام من بر شما باد، اكنون آخرين ديدار من با شماست.»
امام شروع كرد به گريه كردن، زينب عرض كرد: چرا گريه ميكني امام فرمود: چگونه گريه نكنم با اينكه به زودي شما را به صورت اسير در ميان دشمنان حركت ميدهند، گريهام براي خودم نيست بلكه براي اسارت شماست.
بانوان حرم باشنيدن اين سخن امام صدابه گريه بلندكردندوفرياد ميزدند:
«اَلْوِدَاع اَلْوِدَاع اَلْفِرَاق اَلْفِرَاق»
دراين هنگام سكينه نزدپدرآمدوصدازد: «اي پدرآياتسليم مرگ شدهاي؟ بعدازتوبه چه كسي پناه ببريم؟»
امام حسين(ع) به او فرمود: «اي نور چشم من، چگونه كسي كه يار و ياوري ندارد، تسليم مرگ نشود؟»
سكينه گفت: ما را به حرم جدمان برگردان.امام فرمود:
«لَوْ تُرِكَ الْقَطَا لَغَفَا وَ نَام»
اگر پرنده قطا را بگذارند در جايگاه خود قرار ميگيرد و آرام ميشود و استراحت ميكند.
سكينه گريه كرد. امام حسين (ع) سكينه را به سينهاش چسباند و اشك چشمان او را پاك كرد و اين اشعار را خواند.
لاتُحْرِقيِ قِلْبيِ بِدَمْعِكَ حَسْرَةً مَا دَامَ مِنيِّ الرُّوحُ فيِ جُثْمَانِي
«سكينه جانم، تا جان در بدن دارم دل مرا با افسوس به سرشك خود مسوزان »
هلال بن نافع ميگويد: «در ميان دو صف لشگر ايستاده بودم، ديدم كودكي از حرم امام حسين (ع) بيرون آمد، امام به سوي ميدان ميآمد. كودك با گامي لرزان، دوان دوان خود را به امام رسانيد، دامن آن حضرت را گرفت و گفت:
«يَا اَبَه! اُنْظُرْ اِلَيَّ فَاِنِّي عَطْشَان»
اي پدر به من بنگر و ببين تشنهام
اين تقاضاي جگر سوز از آن كودك شيرين زبان مانند نمكي بود كه بر زخمهاي قلب امام پاشيده شد، به طوري كه اشك از ديدگان امام جاري شد و فرمود: دخترم ميدانم كه تشنهاي، خداوند تو را سيراب كند که او وكيل و پناه من است.
هلال ميگويد: پرسيدم اين دختر چه كسي بود؟ گفتند: او رقيه دختر سه ساله امام حسين (ع) است.»
چنانچه که ملاحظه نموديد در اين دو نمونه محتواي مطروحه با احساسات سر و کار دارد و سخني از روضه هاي سنگين و واژه هاي مرتبط با آن نيست.
#آموزش_مداحی_رایگان
ادامه دارد...