❇️آیتالله حائرے شیرازے:
🔘امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یڪ جور سخن گفت و در روز عاشورا یڪ جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمےخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا مےگوید: «بیائید به من ڪمڪ ڪنید، آیا یاور و مددکارے هست؟ هل من ناصر ینصرنے؟»
◼️شب صحبت مےڪند تا مبادا خبیثے در بین طیّبها باشد، و روز سخن مےگوید تا مبادا طیّبے در بین خبیثها مانده باشد.
◽️شب غربال مےڪند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
#پند_علما
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
وقت باران داغ چشم تر عذابم میدهد
آب مینوشم غم حنجر عذابم میدهد
شیرخواره سیر باشد زود خوابش میبرد
از عطش بی خوابی اصغر عذابم میدهد
مجلس ختم جوان رفتم دلم آتش گرفت
یاد تشییع تن اکبر عذابم میدهد
غیرتم را شعله ور کرده! چهل سالست که
ماجرای غارت معجر عذابم میدهد
ذبح را وقتی که میبینم کسی سر میبرد
خاطرات کندی خنجر عذابم میدهد
روی دست من اثر از حلقه های آهن است
این کبودی های بر پیکر عذابم میدهد
موی بابایم به روی نیزه ها آشفته بود
شانه را تا میزنم برسر عذابم میدهد
کاش غارت میشد از روی سرم عمامه ام
برسرم جامانده خاکستر عذابم میدهد
از دم دروازه تا بازار ساعت ها گذشت
این شلوغی های هر معبر عذابم میدهد
شامیان در پیش من حرف از کنیزی میزدند
التماس چشم آن دختر عذابم میدهد
داغ چوب خیزران و مجلس شوم شراب
از تمام داغ ها بدتر عذابم میدهد
خطبه را با لعن بر جدم علی آغاز کرد
چون به مسجد میروم منبر عذابم میدهد
هرچه آمد برسر ما از بلای شام بود
قتلگاه اصلی ما کوچه های شام بود
شاعر : سید پوریا هاشمی
وجوب تمرینی عبادات برای کودکان (تا برای سن تکلیف عادت کنند
🔰🔰🔰🔰
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
مُرُوا صِبْیانکم بالصّلاة اذا بَلَغوُا سَبْعاً[1]
کودکانتان را از هفت سالگی به نماز امر کنید.
امام صادق علیه السلام فرمود:
🔰🔰🔰
انّا نَأمر صِبیاننا بالصلاة اذا کانوا بنی خمس سنین فمروا صبیانکم بالصلاة اذا کان بنی سبع سنین[2]
ما کودکانمان را در پنج سالگی به نماز وا می داریم شما هم کودکان خود را در هفت سالگی ترغیب کنید که نماز بگذارند.
۱مستدرك، ج 14، ص 356؛ كودك فلسفى، ج 2، ص 198.
۲وسائل الشيعه، ج 3، ص 13
#نکات_قرانی
*♦️دو صفحه در تاريخ كربلا (1)*
*🔻حادثه عاشورا و تاريخچه كربلا دو صفحه دارد: يك صفحه سفيد و نورانى، و يك صفحه تاريك، سياه و ظلمانى كه هر دو صفحه اش يا بى نظير است و يا كم نظير.*
*🔻اما صفحه سياه و تاريكش از آن نظر سياه و تاريك است كه در آن فقط جنايت بى نظير و يا كم نظير مى بينيم.*
*يك وقت حساب كردم و ظاهراً در حدود بيست و يك نوع پستى و لئامت در اين جنايت ديدم، و خيال هم نمى كنم در دنيا چنين جنايتى پيدا بشود كه تا اين اندازه تنوّع داشته باشد.*
*🔻از اين نظر ، حادثه كربلا يك جنايت و يك تراژدى است، يك مصيبت است، يك رثاء است. اين صفحه را كه نگاه مىكنيم، در آن كشتن بىگناه مى بينيم، كشتن جوان مى بينيم، كشتن شيرخوار مى بينيم، اسب بر بدن مرده تاختن مى بينيم، آب ندادن به يك انسان مى بينيم، زن و بچه را شلّاق زدن مى بينيم، اسير را بر شتر بى جهاز سوار كردن مى بينيم.*
*🔻از اين نظر قهرمان حادثه كيست؟ واضح است، وقتى كه حادثه را از جنبه جنايى نگاه كنيم . قهرمان حادثه در اين نگاه يزيد بن معاويه است، عبيد الله بن زياد است، عمر سعد است، شمر بن ذى الجوشن است، خولى است و يك عده ديگر.*
*لذا وقتى كه صفحه سياه اين تاريخ را مطالعه مى كنيم، فقط جنايت و رثاء بشريت را مى بينيم.*
*پس اگر بخواهيم شعر بگوييم چه بايد بگوييم؟ بايد مرثيه بگوييم و غير از مرثيه چيز ديگرى نيست كه بگوييم. بايد بگوييم:*
*زان تشنگان هنوز به عيّوق مىرسد*
*فرياد العطش ز بيابان كربلا*
*🔻 اما آيا تاريخچه عاشورا فقط همين يك صفحه است؟ آيا فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟*
*🔻اشتباه ما همين است. اين تاريخچه يك صفحه ديگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، ديگر پسر معاويه نيست، پسر زياد نيست، پسر سعد نيست، شمر نيست.*
*🔻در آنجا قهرمان ، حسين است. در آن صفحه، ديگر جنايت نيست، تراژدى نيست، بلكه حماسه است، افتخار و نورانيت است، تجلى حقيقت و انسانيت است، تجلى حق پرستى است.*
*🔻آن صفحه را كه نگاه كنيم، مى گوييم بشريت حق دارد به خودش ببالد.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش جزئی -*
*♦️دو صفحه در تاريخ كربلا (2)*
*🔻 آيا تاريخچه عاشورا... فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟*
*🔻اشتباه ما همين است. اين تاريخچه يك صفحه ديگر هم دارد كه قهرمان آن صفحه، ديگر پسر معاويه نيست، پسر زياد نيست، پسر سعد نيست، شمر نيست.*
*🔻در آنجا قهرمان ، حسين است. در آن صفحه، ديگر جنايت نيست، تراژدى نيست، بلكه حماسه است، افتخار و نورانيت است، تجلى حقيقت و انسانيت است، تجلى حق پرستى است.*
*🔻آن صفحه را كه نگاه كنيم، مى گوييم بشريت حق دارد به خودش ببالد.*
*🔻 اما وقتى صفحه سياهش را مطالعه مى كنيم مى بينيم كه بشريت سرافكنده است و خودش را مصداق آن آيه مى بيند كه مى فرمايد:*
*«قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ» .*
*🔻مسلّماً جبرئيل امين در مقابل اعلام خدا كه فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» سؤالى نمى كند،*
*بلكه آن دسته از فرشتگان كه فقط صفحه سياه بشريت را مى ديدند و صفحه ديگر آن را نمى ديدند،*
*از خدا اين سؤال را كردند كه آيا مى خواهى كسانى را در زمين قرار دهى كه فساد كنند و خونها بريزند؟*
*و خدا در جواب آنها فرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» من چيزى را مى دانم كه شما نمى دانيد.*
*🔻آن صفحه ، صفحه اى است كه ملك اعتراض مىكند، بشر سرافكنده است، و اين صفحه صفحه اى است كه بشريت به آن افتخار مى كند.*
*🔻چرا بايد حادثه كربلا را هميشه از نظر صفحه سياهش مطالعه كنيم و چرا بايد هميشه جنايتهاى كربلا گفته شود؟ چرا هميشه بايد حسين بن على از آن جنبه اى كه مورد جنايت جانيان است مورد مطالعه ما قرار بگيرد؟*
*🔻 چرا شعارهايى كه به نام حسين بن على مى دهيم و مى نويسيم، از صفحه تاريك عاشورا گرفته شود؟ چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه مى كنيم،*
*🔻درحالىكه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن مى چربد و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى مى چربد.*
*🔻پس بايد اعتراف كنيم كه يكى از جانيهاى(ناخواسته و ناخودآگاه) بر حسين بن على ما هستيم كه از اين تاريخچه فقط يك صفحه اش را مى خوانيم و صفحه ديگرش را نمى خوانيم.*
*جانيهاى بر امام حسين آنهايى هستند كه اين تاريخچه را از نظر هدف منحرف كرده و مى كنند.*
*🔻حسين را يك روز كشتند و سر او را از بدن جدا كردند، اما حسين كه فقط اين تن نيست، حسين كه مثل من و شما نيست؛ حسين يك مكتب است و بعد از مرگش زنده تر مى شود.*
*دستگاه بنى اميه خيال كرد كه حسين را كشت و تمام شد، ولى بعد فهميد كه مرده حسين از زنده حسين مزاحمتر است،*
*🔻تربت حسين ، كعبه صاحبدلان است. زينب هم به يزيد همين را گفت، گفت: اشتباه كردى، «كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ، ناصِبْ جَهْدَكَ، فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِكْرَنَا وَ لا تُميتُ وَحْيَنا»*
*«هر نقشه اى كه دارى به كار ببر ولى مطمئن باش تو نمى توانى برادر مرا بكشى و بميرانى؛ برادر من زندگى اش طور ديگر است، او نمرد بلكه زنده تر شد.»*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش جزئی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ #هشدار | ثمره ي تكيه بر غرب را ببينيد.لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا ﴿۱۴۱﴾نساء
⚠️ بسیار مهم تا انتها ببینید
🔺گورباچوف یک غرب گرا بود و باعث عقب ماندگی شوروی شد، «بوریس یلتسین» بعد از او رئیس جمهور شد
🔺یلتسین با اینکه مخالف گورباچوف بود اما از او هم به آمریکا و مذاکره با غرب بیشتر اهمیت میداد و روسیه را به ویرانی کشاند
❇️ اما مسیر موفقیت روسیه بعد از یلتسین از مسیر دیگری گذشت ...
📽 برشی از مستند «پرزیدنت آکتور سینما»
#نکات_قرانی
🌎 #بین_الملل
🔹تحلیل فوکویاما از تحولات افغانستان: دوران آمریکا تمام شد
🔸«فرانسیس فوکویاما»، فیلسوف سیاسی و استاد دانشگاه «جانز هاپکینز» در مقالهای، افول هژمونی آمریکا را با نگاهی به تراژدی این روزهای افغانستان بررسی کرده، اما در عین حال تأکید کرده که این روند سالها پیش از این آغاز شده و منشأ اصلی آن نیز مسائل داخلی است.
«این هفته تصاویر هولناک افغانهای مأیوس که سعی داشتند پس از سقوط دولت مورد حمایت ایالات متحده از کابل خارج شوند، به موازات رویگردانی آمریکا از جهان، نقطه عطفی بزرگ در تاریخ جهان ایجاد کرد. اما حقیقت امر این است که پایان دوران آمریکا خیلی زودتر فرا رسیده بود و ریشههای دیرپای ضعف و افول آمریکا بیشتر داخلی هستند تا بینالمللی. اوج کبر و غرور آمریکایی حمله به عراق در سال 2003 بود، زمانی که امیدوار بود بتواند نه تنها افغانستان (با حمله دو سال قبل) و عراق، بلکه کل خاورمیانه را بازآفرینی کند». این بخشی از مقاله «فرانسیس فوکویاما»، نظریه پرداز مشهور آمریکایی از اوضاعی است که آمریکا در آن قرار دارد.
*تحريف هدف امام حسين عليه السلام*❗
*♦️دو صفحه در تاريخ كربلا (3)*
*🔻در آن وقت-عصرائمه علیهم السلام- مرثيه گوها مثل مرثيه گوهاى حالا نبودند. كُمَيت مرثيه گو بود، دِعبل خُزاعى مرثيه گو بود؛*
*همان دعبل خزاعى كه گفت: پنجاه سال است كه من دار خودم را به دوش كشيده ام.*
*🔻او طورى مرثيه مى گفت كه تخت خلفاى اموى و عباسى را متزلزل مى كرد. او كه محتشم نبود.*
*شعراى ما چرخ و فلك را مسئول شهادت حسين دانسته اند. كميت كه اينجور نبوده؛ يك قصيده كه مى گفت دنيا را متزلزل مى كرد، ولى با تاريخچه حسين، با نام حسين، با مرثيه حسين.*
*🔻ديدند عجب! قبر حسين هم مصيبتى براى ما شده است. تصميم گرفتند كه قبرش را از بين ببرند. قبرش را خراب كردند، تمام آثار آن را محو كردند، پستى و بلنديهاى زمين را يكسان كردند، به محل قبر آب انداختند به طورى كه احدى در آن سرزمين نفهمد كه قبر حسين در كدام نقطه بوده است.*
*اما مگر شد؟ حتى روى آوردن مردم به آن بيشتر هم شد.*
*🔻من نمى دانم كدام جانى يا جانيهايى جنايت را به شكل ديگرى بر حسين بن على وارد كردند و آن اينكه هدف حسين بن على را مورد تحريف قرار دادند و همان چرندى را كه مسيحيها در مورد مسيح گفتند درباره حسين گفتند كه حسين كشته شد براى آنكه بار گناه امّت را به دوش بگيرد،*
*براى اينكه ما گناه بكنيم و خيالمان راحت باشد، حسين كشته شد براى اينكه گنهكار تا آن زمان كم بود، بيشتر بشود.*
*🔻لذا بعد از اين انحراف، چاره اى نبود جز اينكه ما فقط صفحه سياه و تاريك اين حادثه را بخوانيم، فقط رثاء و مرثيه ببينيم.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 33-3.-با تلخیص و ویرایش جزئی
#رهبر_معظم_انقلاب
🔹 شهید سیّدعلى اندرزگو، چریک مبارز مسلمان، فرزند على بود، همنام على بود، همراه و همگام على هم بود. من لازم مىدانم به امت مسلمان سفارش بکنم سعى کنید این چهرههاى عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید. این مرد مسلمان مبارز در طول چهارده سال که مشغول مبارزه بود، چهارده سال زندگى مخفى با نهایت شدّت، دستگاه جهنّمى ساواکِ شاه بدبخت را آنچنان حیران و سرگشته کرده بود که کارش معجزآسا مىنمود. براى خدا مبارزه کرد، براى خدا از پیوستن به گروههاى مدّعى سر باز زد، براى خدا خطر ساواک و خطر بعضى از گروههایى که مایل بودند او را به طرف خود جذب کنند و حاضر نمىشد به آنها جذب بشود، این خطرها را براى خدا تحمل کرد و براى خدا هم شهید شد.
۱۳۵۹/۰۵/۱۰
#شهادت_سیدعلی_اندرزگو
اداره رسانه و فضای مجازی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند
نخستین دوره از سلسله دوره های آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی
🔸#دوره_مقدماتی_فضای_مجازی 🔸
ویژه طلاب خواهر سراسر کشور
📆زمان ثبت نام : ۲۶ مرداد تا ۴ شهریور ماه ۱۴۰۰
💻زمان دوره : ۷ تا ۲۱ شهریور ماه
(به مدت ۱۰ ساعت )
❇️استاد دوره : مدرس برجسته کشوری مهندس مصطفی ضابط ( رزومه استاد )
💠ویژگی های دوره :
◽️پشتیبانی آنلاین
◽️صدور گواهینامه
◽️ارتباط مستقیم با استاد
◽️ایجاد شبکه ارتباطی بین فراگیران
🔴جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://poll.whc.ir/853197
🔷کسب اطلاعات بیشتر : @resanehsho
🌸کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
🆔 @kowsarnews