*⭕ابطال اصل «قانون، عطف به ما سبق نمى كند»*
*♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(3)*
*🔻مى دانيم كه عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام امور را به دست گرفت.*
*🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى آيد،*
*🔹اما او جواب مى داد كه: الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْءٌ.(قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :*
*حق كهن به هيچ وجه باطل نمى شود.*
*🔻نمى گفت بر گذشته ها صلوات، مى گفت به گذشته ها هم كار دارم، گذشته است كه سازنده حال و استقبال است،*
*بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى توان ساخت.*
*🔻فرمود به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى گردانم.*
*🔻-ابن ابی الحدید در شرح این بخش از سخنان امام مى گويد-:*
*همان طورى كه گفته بود همه اموال را ضبط كرد مگر آنهايى كه حاضر نبودند و فرار كرده بودند و از تحت اختيارش خارج شده بودند.*
*🔻اصل «قانون ، عطف به ما سبق نمى كند» را در زمينه حقوق اجتماعى با اين جمله كه مى گفت: انَّ الْحَقَّ الْقَديمَ لا يُبْطِلُهُ شَىْءٌ (حق قديم را هيچ چيزى از بين نمى برد؛ حقِ مسلّمِ ثابت، مشمول مرور زمان نمى شود) باطل خواند.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 438-437 و ج25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش جزئی -*
*⭕دنیای وسیع عدالت و دنیای تنگ ظلم*
*♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(4)*
*🔻از نظر على عليه السلام آن اصلى كه مى تواند تعادل اجتماع را حفظ كند و همه را راضى نگه دارد، به پيكر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است.*
*🔻ظلم و جور و تبعيض قادر نيست حتى روح خود ستمگر و روح آن كسى كه به نفع او ستمگرى مى شود، راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به ستمديدگان و پايمال شدگان.*
*🔻عدالت بزرگراهى است عمومى كه همه را مى تواند در خود بگنجاند و بدون مشكلى عبور دهد،*
*اما ظلم و جور ، كوره راهى است كه حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى رساند.*
*🔻امام علی علیه السلام فرمود :*
*🔸« انَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أضْيَقُ» ( قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :*
*عدالت بيش از هر چيز ديگر گنجايش دارد كه همه را راضى كند؛*
*اگر كسى در اثر انحراف طبيعت و در اثر حرص و آز، به حق خود و حد خود قانع نباشد و قناعت به حق بر او فشار بياورد، جور و ظلم به او بيشتر فشار خواهد آورد.*
*🔻زيرا دو نوع فشار به روح آدمى وارد مى شود :*
*يكى فشار و ضغطه اى است كه عوامل محيط و اجتماع وارد مى آورند،*
*تنه اى است كه ديگرى به انسان مى زند،*
*ضربه و شلّاقى است كه ديگرى وارد مى آورد،*
*حبس و زندانى است كه ديگرى او را گرفتار كرده است؛*
*🔻يك نوع ديگر فشارها و ضغطه هايى است كه از داخل روح بر آدمى وارد مى آيد،*
*مثل فشار حسد، فشار كينه، فشار انتقامجويى، فشار حرص و آز و طمع.*
*🔻اگر عدالت اجتماعى برقرار شود، از لحاظ عوامل خارجى تأمين پديد مى آيد،*
*زيرا در آن صورت كسى نمى تواند به حق ديگرى تجاوز كند،*
*ازاينجهت كسى نمى تواند روح او را در تنگى و فشار قرار دهد.*
*🔻اما اگر عدالت برقرار نشد و ميدان، ميدان زور و ظلم و غارت و چپاول شد،*
*آنها كه تحت فشار عوامل روحى حرص و طمع هستند مطامع شان بيشتر تحريك مى شود*
*و بيشتر تحت فشار قوى اين عاملها قرار مى گيرند و رنج مى برند.*
*🔻پس كسى كه محيط عدالت بر او فشار آورد، محيط ظلم بيشتر او را مى فشارد.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 438-437 و ج25، ص: 232-231 (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، - با تلخیص و ویرایش جزئی
#امام_زمان #مناجات_با_امام_زمان
با غصه های آل عبا گریه می کنی
در اوج روضه های عزا گریه می کنی
ما با گناه اشک تو را در می آوریم
از سوز بی وفایی ما گریه می کنی
ای صاحب عزا، تو به این روضه های ما
می آیی و بدون صدا گریه می کنی
«گاهی نجف، مدینه، گهی کربلا و گاه»
در مشهد امام رضا گریه می کنی
بر کشته ی فتاده به هامونِ کربلا
بر داغ سید الشهدا گریه می کنی
این روزها به حال دل زینب اسیر
در ماجرای شام بلا گریه می کنی
بر رأس های رفته به بالای نیزه ها
با خیزران و طشت طلا گریه می کنی
حالا دوباره چشم تو را خون گرفته است
با غصه های آل عبا گریه می کنی
🔸شاعر:
#وحید_محمدی
*🔴منطق امام حسین(ع)، منطق شهید است*
*🔻 در قضاياى امام حسين(ع)، عوامل زيادى مؤثر است كه اين عوامل سبب شده است كه نهضت امام حسين يك نهضت چندماهيتى باشد نه تك ماهيتى.*
*-یکی از این عوامل تقاضای حکومت از او مبنی بر بیعت با یزید بود ؛ عامل دوم دعوت کوفیان و عامل سوم اصلاح امت و امر بمعروف و نهی از منکر می باشد -*
*🔻 در عامل اول -تقاضای بیعت با یزید - ، امام حسين مدافع است. به او مى گويند: بيعت كن، مىگويد: نمى كنم؛ از خودش دفاع مى كند.*
*🔻 در عامل دوم- دعوت کوفیان - ، امام حسين متعاون است. او را به همكارى دعوت كرده اند، جواب مثبت داده است.*
*🔻در عامل سوم - اصلاح امت امر به معروف و نهی از منکر - ، امام حسين مهاجم است. در اينجا او به حكومت وقت هجوم كرده است. به حسب اين عامل، امام حسين يك مرد انقلابى است، يك ثائر است، مى خواهد انقلاب كند.*
*🔻 از نظر اينكه امام مهاجم و ثائر و انقلابى بود، منطقش با منطق مدافع و با منطق متعاون فرق مى كند.*
*🔻منطق مدافع ، منطق آدمى است كه يك شيء گرانبها دارد، دزد مى خواهد آن را از او بگيرد. بسا هست كه اگر كشتى هم بگيرد، دزد را به زمين مى زند. ولى به اين مسائل فكر نمى كند؛ آن را محكم گرفته، در مى رود كه دزد از او نگيرد. كارى ندارد كه حالا زورش كمتر است يا بيشتر. حساب اين است كه مى خواهد آن را از دزد نگه دارد.*
*🔻ولى يك آدم مهاجم نمى خواهد فقط خودش را حفظ كند، مى خواهد او را از بين ببرد و لو به قيمت شهادتش باشد.*
*🔻منطق امر به معروف و نهى از منكر، منطق حسين را منطق شهيد كرد. منطق شهيد ماوراى اين منطقهاست.*
*🔻منطق شهيد يعنى منطق كسى كه براى جامعه خودش پيامى دارد و اين پيام را جز با خون با چيز ديگرى نمى خواهد بنويسد.*
*🔻امام حسين پيام خونين خودش را روى صفحه لرزان هوا ثبت كرد، ولى چون توأم با خون و رنگ قرمز بود، در دلها حك شد.*
*🔻امروز شما ميليونها افراد از عرب و عجم را مى بينيد كه پيام امام حسين را مى دانند: «انّى لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ الّا بَرَماً»*
*: آنجا كه انسان مى خواهد زندگى كند ننگين، آنجا كه مى خواهد زندگى كند با ظالم و ستمگر، آنجا كه مى خواهد زندگى فقط برايش نان خوردن و آب نوشيدن و خوابيدن و زير بار ذلتها رفتن باشد،*
*مرگ هزاران بار بر اين زندگى ترجيح دارد. اين پيام شهيد است.*
*▪️(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 148-140- و ص 109-110-با تلخیص و ویرایش جزئی
🌿 رایگان شدن دسترسی به مقالات ISC تا پایان شهریور
🌐لینک: https://ricest.ac.ir
اداره کل تبلیغ حوزههای علمیه خواهران برگزار میکند:
دوره آموزش مجازی
موشن گرافیک با نرم افزار پاورپوینت
ویژه بانوان طلبه و مبلغ سراسر کشور
علاقهمندان جهت شرکت در این دوره آموزشی میتوانند از طریق نشانی زیر اقدام نمایند.
http://poll.whc.ir/822729
آغاز دوره: مهرماه 1400
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی از کاروان #پارالمپیک ایران قدردانی کردند
💠حضرت آیت الله خامنه ای: از کاروان سرافراز پارالمپیک که بار دیگر با مدال آوری خود ملت ایران را خوشحال کردند صمیمانه تشکر می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚فراخوان ارسال مقالات به هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع «انتظار، گام اول طرح کلی حرکت رهبران الهی» از سوی دبیرخانه دائمی این همایش اعلام شد.
🔶طرح کلی حرکت رهبران الهی(انبیاء و ائمه) «انتظار، تقیه، جهاد و حکومت» است. گام نخست این طرح «انتظار» است. پس از گفتگو از طرح کلی در همایش شانزدهم، جا دارد اجزای این طرح مورد واکاوی قرار گیرد.
🔸گام اول «انتظار» است و حقیقت آن آمادگی و زمینهسازی و به عبارت روشنتر نیروسازی جهت حاکمیت امام معصوم است. حاکمیت دینی با تحول در بینش انسانها و پیوند آنها، به جامعه دینی و حکومت دینی و قدرتی میرسد.
دبیرخانه علمی همایش دکترین مهدویت، جهت تسهیل و راهنمایی بیشتر، در فراخوان تفصیلی(سایت همایش) ذیل محورها؛ برخی سرفصلها، توضیحات، نکات و منابع را پیشنهاد و ارائه داده است:
🔸محور اول: انتظار و نیروسازی
۱-انتظار و فرایند شکلگیری قدرت در تقابل با جریان باطل
۲-جایگاه نیروسازی در حرکت انبیاء و امامان و رابطه آن با انتظار
۳-رابطه انتظار و احیاء امر
۴-آثار انتظار (نیروسازی) در آیات و روایات
۵-بررسی روایات عدم قیام ائمه: و رابطه آن با نیروسازی
۶- رابطه فرج و گشایش با نیروسازی
۷- گام اول رهبران سیاسی و اجتماعی در تغییر و تحول بنیادین جامعه
۸-نقش کمبود یاران در غیبت امام دوازدهم
۹_انتظار (نیروسازی) در سیره علما
۱۰_نقش انتظار و نیروسازی در استمرار انقلاب
۱۱_جایگاه انقلاب اسلامی در زمینهسازی ظهور
۱۲-جایگاه حرکت سیاسی و قیام فقیهان در زمینه سازی حکومت معصوم
🔸محور دوم: ویژگی نیروها (متناسب با حرکت انبیاء و ائمه)
۱-ویژگیهای نیروهای متناسب با اهداف انبیاء و ائمه
۲- ویژگیهای نیروهای متناسب با مسیر حرکت انبیا و ائمه با توجه به نیازها، مشکلات و شرائط آنها
۳- ویژگیهای نیروهای تراز حرکت انبیاء از منظر قرآن
۴- ویژگی نیروها از منظر روایات و تحلیل آنها(براساس اهداف، مشکلات، نیازها، شرائط)
۵- بررسی ویژگی یاران خاص اهلبیت
۶-ویژگی علما و فقهاء تراز در عصر غیبت(شیخ طوسی، میرزای شیرازی، امام خمینی; و...)
🔸محور سوم: روش انبیاء و ائمه در نیروسازی
۱-اصول کلی هدایت و نیروسازی در سیره انبیاء از منظر قرآن
۲- روش نیروسازی جریان کفر از منظر قرآن
۳-روش نیروسازی براساس اهداف انبیاء
۴-روش نیروسازی در کلام و سیره ائمه
۵-مقایسه روش نیروسازی انبیاء و ائمه با دیگر مکاتب تربیتی
🔸محور چهارم: ساماندهی و مدیریت نیروها
۱-تشکل در حرکت انبیاء و ائمه از منظر آیات و روایات
۲-ویژگیهای تشکل اسلامی
۳-مقایسه تشکل اسلامی با تشکلهای دیگر
۴-ویژگیهای مدیریت اسلامی
۵-مقایسه مدیریت اسلامی با مدیریت مکاتب بشری
گفتنی است؛ هفدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اسفند ۱۴۰۰ همزمان با ماه شعبان المعظم ۱۴۴۳ برگزار میشود.
📚مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ دی است و از تمامی علاقه مندان، طلاب ودانش آموختگان برای شرکت دراین همایش بین المللی دعوت می شود.