🤔❓میدونستی اینا رو؟!
بعضی از مردم فکر میکنن که باید حتماً نیت نماز رو به زبون بیارن و مثلاً بگن«دو رکعت نماز صبح میخوانم قربة الی الله»
🚫 درحالی که این درست نیست.
بله،نیت کردن در عبادات واجبه؛اما این واجب بودن هرگز به این معنی نیست که قبل از شروع عمل،نیت و قصد رو به زبون بیاریم.بنابراین،این که بین مؤمنین رسم شده که قبل از انجام اعمال،تمرکز میکنن و نیت رو به زبون میآرن یا حتماً خودشون رو مقید میدونن که از دل و ذهنشون نیت رو عبور بدن، هیچ کدوم لازم نیست.
🌱نیت،یعنی قصد انجام عمل و عبادت.
بنابراین کسی که مثلاً در مسافرته،همین که پا میشه،دو رکعت نماز شکسته ظهر رو میخونه و میدونه که میخواد نماز شکسته بخونه،کافیه و لازم نیست هیچ کار دیگهای بکنه.حتی اگه اشتباهی بگه چهار رکعت نماز ظهر میخونم یا بگه چهار رکعت نماز عصر میخونم هم،مشکلی پیش نمیآد؛چون به قصد خوندن دو رکعت نماز شکسته ظهر پاشده و ایستاده به نماز
#حکماللّٰھ
#فرهنگیانزهراےاطهر
#احڪام بہ زبان سادہ
46.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
تکه هایی از کتاب عصرهای کریسکان
«چون زبانم کردی است و راحت میتوانم در خاک عراق تردّد کنم تا تحرک ضد انقلاب را شناسایی کنم، مدتی است آموزش مأموریتهای برون مرزی میبینم. حوزه مأموریتم عراق تعیین میشود. با جوش خوردن با عوامل ضد انقلاب زمینه حضورم در عراق بیشتر میشود. در عملیات مرصاد با جعفر آقا مسئول عملیات شمال غرب منافقین، در پادگان اشرف ملاقاتی انجام میدهم. لیست مایحتاج آنها را برای مسئولم میفرستم تا تصمیمات لازم را بگیرند .عراق با کمبود آذوقه مواجه شده و منافقین میخواهند احتیاجاتشان را از کردستان ایران تأمین کنند. من هم وارد تشکیلاتشان میشوم و قول میدهم نیازهایشان را برآورده کنم. همانجا متوجه تحرکات نظامی منافقین میشوم و میبینم درمحوطه وسیعی از پادگان اشرف، ماکت هواپیماهای نظامی چیدهاند که واقعی نیستند. یکی از هواپیماهای ایرانی هم گول خورده و به این ماکتها حمله کرده و متأسفانه سقوط کرده بود. سراسر پادگان لبریز از ادوات نظامی و توپ و تانک و خودروهای مجهز به سیستمهای راداری است.منافقین با رفتارهای خشک نظامی بایکدیگر برخوردمیکنند. گزارشات لازم رابرای سرپلم میفرستم و تحرکات نظامی رادرعملیات مرصادرصد کرده وگزارش میدهم.»
نام کتاب: عصر های کریسکان
نویسنده:کیانوش گلزار راغب
انتشارات:سوره مهر
همــیــن الان بــــخـونـــــ👇🏻
«عصرهای کریسکان: خاطرات امیر سعیدزاده» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/10509
#کلینیڪدانش
#فرهنگیانزهراےاطهر
╰❁━═━⊰✼❆•❆✼⊱━═━❁╯
《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ》
°• سلسله جلسات انسان شناسی در قرآن •°
• ویژگی های انسان در قرآن
۱- برخوردار بودن از روح الهی
۲- برخوردار بودن از قوه ی عقل و اندیشه
۳- دل و قلب از استعدادهای روحی انسان "ابعاد روح الهی"
۴- برخوردار بودن از آزادی
۵- آزادی اندیشه و رأی انسان
۶- آزادی عقیده انسان
۷- آزادی اراده ، عمل و اختیار انسان
• انسان صاحب اراده است و مدد الهی در جهت خواست انسان است.
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا ﴿١٨﴾
هر کس متاع عاجل و زودگذر دنیا را طالب است متاع دنیا را به او میدهیم (لیکن باز) به هر که خواهیم و هر چه مشیّت ازلی ما باشد ، سپس (در عالم آخرت به کیفر کردارش) دوزخ را نصیب او کنیم که با نکوهش و مردودی به جهنم درآید.
وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا ﴿١٩﴾
و کسانی که آخرت را در حالی که مؤمن هستند بخواهند و با تلاشی کامل [و خالصانه] برای [به دست آوردن] آن تلاش کنند، پس تلاششان به نیکی مقبول افتد [و به آن پاداششان دهند.]
كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ﴿٢٠﴾
هر یک از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را [در این دنیا] از عطای پروردگارت یاری دهیم، وعطای پروردگارت [در این دنیا از کسی] ممنوع شدنی نیست.
{سوره إسراء / آیات ۱۸ الی ۲۰}
• اسلام ، آزادی و حکومت دین
اسلام ، آزادی انسان را نقطه قوت آفرینش انسان می شناسد و انسان بدان سبب که آزاد و آگاه آفریده شده است ، گوهر تابناک هستی است.
اسلام به انسانِ آزاد و آگاه ، زمینه و توان شکوفایی و پیدا کردن راه را داده است و انسان را دعوت می کند تا ابتدا در پرتو نور فروزان پیامبر باطن "عقل و خرد" حرکت کند و عقل و اندیشه را راهبر خود قرار دهد.
انسان اگر به کمک اندیشه تحلیل گر و خرد روشن گر به درستی حرکت کند ، به سرچشمه بزرگ و رفیع پر ارج شناخت و معرفت "وحی خدا ، نبوت انبیاء و سیره آنان" می رسد و با همان عقلش در می یابد که انسان تنها انسان عقل و خرد نیست.
اسلام ، انسان را در جامعه موجودی آزاد می شناسد و حتی به این موجود آزاد نهیب می زند که در شرائط اجتماعی مختلفی که هست ایستادگی کند و اگر نمی تواند هجرت کند.
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿٩٧﴾
قطعاً کسانی که [با ترک هجرت از دیار کفر ، و ماندن زیر سلطه کافران و مشرکان] بر خویش ستم کردند [هنگامی که] فرشتگان آنان را قبض روح می کنند ، به آنان می گویند : [از نظر دین داری و زندگی] در چه حالی بودید؟ می گویند : ما در زمین ، مستضعف بودیم. فرشتگان می گویند : آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرک به دیار ایمان] مهاجرت کنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهی است.
{سوره نساء / آیه ۹۷}
در اسلام آزادی های فردی محدودیت های اجتماعی نیز دارد. انسان آزاد است اما در حدودی که خداوند برای او تعیین کرده است. "چهارچوب قوانین الهی"
در جمهوری اسلامی با کمک قانون و با اعمال قوه قهریه جلوی بسیاری از فسادها ، ظلم و ستم ها و تجاوزها گرفته می شود و جلوگیری از ظلم ، فساد و تباهی صرفاً به وجدان و ایمان افراد واگذار نمی شود ؛ زیرا در این صورت بسیاری از آزادی های مشروح افراد جامعه به سبب هوسرانی و فساد گروه معدودی به مخاطره می افتد.
در عین حال محور نظام در حکومت دینی و جمهوری اسلامی در درجه اول ، ایمان و وجدان دینی و انسانی است و در درجه دوم نظام مقتدر حکومتی نه بالعکس. از این رو تکیه حکومت اسلامی بر فرهنگ سازی و تلاش فرهنگی سالم است.
انسان مسلمان در برابر همه جلوه های ظلم و فساد حساس است و هرگز بی اعتنا و خونسرد نیست و جامعه اسلامی ، جامعه ای مجاهد و حساس است.
شناسایی حدود الله و احکام خدا مسئولیت خطیری است که در نظام اسلامی بر عهده ولی فقیه و مجتهد شجاع ، عادل و آگاه به زمان است نه غیر متخصص. البته هرکس در اظهار نط خود آزاد است اما در جامعه اسلامی نظر کسی تعیین کننده است که فقیه ، مجتهد ، عادل ، باتقوا ، شجاع و آگاه به زمان باشد.
{منبع : پنج گفتار شهید آیت الله بهشتی "نگین هستی - آیه های هستی" جلد ۴}
• آزادی عمل در منظر خدا "عمل فردی"
• اختیار انسان
- نیروی اختیار انسان هم منشأ سعادت و هم منشأ شقاوت اوست.
وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا ﴿٢٩﴾
و بگو : [سخن] حق [که قرآن است] فقط از سوی پروردگار شماست ؛ پس هر که خواست ایمان بیاورد ، و هر که خواست کافر شود ، به یقین ما برای ستمکاران آتشی آماده کرده ایم که سراپرده هایش بر آنان احاطه دارد ، و اگر [از شدت تشنگی] استغاثه کنند با آبی چون مس گداخته که چهره ها را بریان می کند [به استغاثه آنان] جواب گویند ، بد آشامیدنی و بد جایگاهی است.
- اختیار در انسان به این معناست که انسان دارای جاذبه های درونی مختلفی است که می تواند یکی را بر دیگری ترجیح دهد. به همین دلیل است که می گوئیم انسان دارای تکلیف است ؛ زیرا ملاک تکلیف ، برخورداری از نیروی اختیار است.
- اوامر و نواهی الهی که بر عهده انسان گذاشته شده است ، دلیل بر مختار بودن انسان است.
╰❁━═━⊰✼❆•❆✼⊱━═━❁╯