eitaa logo
نوࢪالھدے﴿زهراے‌اطهر﴾
260 دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
652 فایل
💌ـ ﷽♡ * مدرسه علمیه زهرای اطهر سلام الله علیها 🌸 🏢 آدرس: خیابان وحدت اسلامی، کوچه پهلوان حسن، پلاک۲۵ تلفن : ☎️ ۰۲۱ ۵۵۶۰۰۶۹۶ بیسیمچی. saei13a@
مشاهده در ایتا
دانلود
╰❁━═━⊰✼❆•❆✼⊱━═━❁╯ 《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ》 °• سلسله جلسات انسان شناسی در قرآن •° • ویژگی های انسان در قرآن ۱- برخوردار بودن از روح الهی ۲- برخوردار بودن از قوه ی عقل و اندیشه ۳- دل و قلب از استعدادهای روحی انسان "ابعاد روح الهی" ۴- برخوردار بودن از آزادی ۵- آزادی اندیشه و رأی انسان ۶- آزادی عقیده انسان ۷- آزادی اراده ، عمل و اختیار انسان • انسان صاحب اراده است و مدد الهی در جهت خواست انسان است. مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا ﴿١٨﴾ هر کس متاع عاجل و زودگذر دنیا را طالب است متاع دنیا را به او می‌دهیم (لیکن باز) به هر که خواهیم و هر چه مشیّت ازلی ما باشد ، سپس (در عالم آخرت به کیفر کردارش) دوزخ را نصیب او کنیم که با نکوهش و مردودی به جهنم درآید. وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا ﴿١٩﴾ و کسانی که آخرت را در حالی که مؤمن هستند بخواهند و با تلاشی کامل [و خالصانه] برای [به دست آوردن] آن تلاش کنند، پس تلاششان به نیکی مقبول افتد [و به آن پاداششان دهند.] كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ﴿٢٠﴾ هر یک از دو گروه دنیا طلب و آخرت خواه را [در این دنیا] از عطای پروردگارت یاری دهیم، وعطای پروردگارت [در این دنیا از کسی] ممنوع شدنی نیست. {سوره إسراء / آیات ۱۸ الی ۲۰} • اسلام ، آزادی و حکومت دین اسلام ، آزادی انسان را نقطه قوت آفرینش انسان می شناسد و انسان بدان سبب که آزاد و آگاه آفریده شده است ، گوهر تابناک هستی است. اسلام به انسانِ آزاد و آگاه ، زمینه و توان شکوفایی و پیدا کردن راه را داده است و انسان را دعوت می کند تا ابتدا در پرتو نور فروزان پیامبر باطن "عقل و خرد" حرکت کند و عقل و اندیشه را راهبر خود قرار دهد. انسان اگر به کمک اندیشه تحلیل گر و خرد روشن گر به درستی حرکت کند ، به سرچشمه بزرگ و رفیع پر ارج شناخت و معرفت "وحی خدا ، نبوت انبیاء و سیره آنان" می رسد و با همان عقلش در می یابد که انسان تنها انسان عقل و خرد نیست. اسلام ، انسان را در جامعه موجودی آزاد می شناسد و حتی به این موجود آزاد نهیب می زند که در شرائط اجتماعی مختلفی که هست ایستادگی کند و اگر نمی تواند هجرت کند. إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿٩٧﴾ قطعاً کسانی که [با ترک هجرت از دیار کفر ، و ماندن زیر سلطه کافران و مشرکان] بر خویش ستم کردند [هنگامی که] فرشتگان آنان را قبض روح می کنند ، به آنان می گویند : [از نظر دین داری و زندگی] در چه حالی بودید؟ می گویند : ما در زمین ، مستضعف بودیم. فرشتگان می گویند : آیا زمین خدا وسیع و پهناور نبود تا در آن [از محیط شرک به دیار ایمان] مهاجرت کنید؟! پس جایگاهشان دوزخ است و آن بد بازگشت گاهی است. {سوره نساء / آیه ۹۷} در اسلام آزادی های فردی محدودیت های اجتماعی نیز دارد. انسان آزاد است اما در حدودی که خداوند برای او تعیین کرده است. "چهارچوب قوانین الهی" در جمهوری اسلامی با کمک قانون و با اعمال قوه قهریه جلوی بسیاری از فسادها ، ظلم و ستم ها و تجاوزها گرفته می شود و جلوگیری از ظلم ، فساد و تباهی صرفاً به وجدان و ایمان افراد واگذار نمی شود ؛ زیرا در این صورت بسیاری از آزادی های مشروح افراد جامعه به سبب هوسرانی و فساد گروه معدودی به مخاطره می افتد. در عین حال محور نظام در حکومت دینی و جمهوری اسلامی در درجه اول ، ایمان و وجدان دینی و انسانی است و در درجه دوم نظام مقتدر حکومتی نه بالعکس. از این رو تکیه حکومت اسلامی بر فرهنگ سازی و تلاش فرهنگی سالم است. انسان مسلمان در برابر همه جلوه های ظلم و فساد حساس است و هرگز بی اعتنا و خونسرد نیست و جامعه اسلامی ، جامعه ای مجاهد و حساس است. شناسایی حدود الله و احکام خدا مسئولیت خطیری است که در نظام اسلامی بر عهده ولی فقیه و مجتهد شجاع ، عادل و آگاه به زمان است نه غیر متخصص. البته هرکس در اظهار نط خود آزاد است اما در جامعه اسلامی نظر کسی تعیین کننده است که فقیه ، مجتهد ، عادل ، باتقوا ، شجاع و آگاه به زمان باشد. {منبع : پنج گفتار شهید آیت الله بهشتی "نگین هستی - آیه های هستی" جلد ۴} • آزادی عمل در منظر خدا "عمل فردی"
• اختیار انسان - نیروی اختیار انسان هم منشأ سعادت و هم منشأ شقاوت اوست. وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا ﴿٢٩﴾ و بگو : [سخن] حق [که قرآن است] فقط از سوی پروردگار شماست ؛ پس هر که خواست ایمان بیاورد ، و هر که خواست کافر شود ، به یقین ما برای ستمکاران آتشی آماده کرده ایم که سراپرده هایش بر آنان احاطه دارد ، و اگر [از شدت تشنگی] استغاثه کنند با آبی چون مس گداخته که چهره ها را بریان می کند [به استغاثه آنان] جواب گویند ، بد آشامیدنی و بد جایگاهی است. - اختیار در انسان به این معناست که انسان دارای جاذبه های درونی مختلفی است که می تواند یکی را بر دیگری ترجیح دهد. به همین دلیل است که می گوئیم انسان دارای تکلیف است ؛ زیرا ملاک تکلیف ، برخورداری از نیروی اختیار است. - اوامر و نواهی الهی که بر عهده انسان گذاشته شده است ، دلیل بر مختار بودن انسان است. ╰❁━═━⊰✼❆•❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼«ترويج نام مقدس امام زمان ارواحنافداه و زمينه سازی ظهور ايشان واجب است» ما كاری برای معرفی امام زمان نكرديم‌، برای توجه‌ مردم‌ به‌ حضرت‌ بقية ‌الله كاری نكرديم‌. انسان‌ بايد كار كند‌، آقايش‌ را ياری كند، آن‌ هم‌ آقایی كه‌ مايه‌ افتخار همه‌ عالم‌ بشريت است‌؛ مسيحی ها به او‌ افتخار میكنند، زرتشتی ها به او‌ افتخار میكنند، يهودی ها به او‌ افتخار می كنند؛ آن‌ وقت‌ اين‌ آقا متعلق به ما شده‌است، پس كوتاهی نكنيم. هر جای اين‌ مملكت‌ اسلامی هستيم ترويج‌ نام‌ مقدس‌ امام‌ عصر را بر خود واجب بدانيم و مردم‌ را برای ظهور مهيا كنيم. 🔰استاد بزرگ اخلاق، حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمت الله علیه 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
🌹🌹 هر صبح سلامٺ مےڪنم و این قلب پاره پاره با شمیم حیاٺ بخش پاسُخَٺ آرام مےشود و جان مےگیرد. دردهاے بےشمارم جز دم مسیحایے تو درمانے ندارد. تو باز خواهے آمد و از رنج و بیمارے افسانہ اے بیش نخواهد ماند...
تولیدی طلبه عزیز خانم حاتمی 👆
تولیدی طلبه عزیز مهدیه اسدی مقدم 👆 خلاصه ای از صحبت های استاد اسکندری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طلبه جوانِ شوخ طبع و زود جذبِ اهل مراغه، بیش از آنکه تحت تربیت مادر باشد، با دوستانی در نقش استاد مراوده داشته،بوده است. از همان نوجوانی تحت جذبه امام زمان (عج) قرار می گیرد و در دفعات مختلف به ملاقات امام زمان(عج) نائل می شود. این ملاقات ها به حدی زیاد بوده که گاهی ایشان واسطه ارسال پیام هایی به آیت الله شهید اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه نیز بوده است.
اما امام زمان (عج) در عالم رویا، ایشان را دعوت به مشهد و مژده به شفای پا به شرط برگشت به جبهه می کند. بعد از شفای پا وارد حوزه می شود و جمعا جسته و گریخته سه سال در حوزه درس می خواند. شاید به همین علت بوده که چند مدرسه را عوض می کند. چون مدیران مدارس چنین طلبه ای را که مدام به جبهه اعزام می شود و دیگران را هم با خود می برد، را باعث تعطیلی حوزه می دیدند. او معتقد بود که انسان باید به آموخته هایش عمل کند. اگر در حوزه می خواند ضرب ضربا ضربوا، مرحله اول خودش باید به جبهه رفته و با دشمن بجنگد.
اما شما ای خواهران! خوشا به حالتان كه همچون حضرت زهرا و زینب (سلام الله علیهما) معلم دارید… خوشا به حالتان اگر خود را شناختید و فهمیدید كه پیامبر خون شهدایید و درك كردید كه زینب‌های زمانید، چقدر لذتبخش است همچون حضرت زهرا (سلام الله علیها) مصائب را تحمل كردن، زهرایی كه در قرآن از او به «كوثر» یاد شده و چشمه‌ای كه حضرت زینب (سلام الله علیها) ، حسن و حسین (علیهم السلام) و ائمه معصومین از آن جوشیدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا