*⭕ عصر اضطراب ، بحران و تردید در مسائل دینی !*
*🔻عصر ما از نظر دينى و مذهبى- خصوصا براى طبقه جوان- عصر اضطراب و دودلى و بحران است.*
*مقتضيات عصر و زمان، يك سلسله ترديدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات كهنه و فراموش شده را نيز از نو مطرح ساخته است.*
*🔻آيا بايد از اين شك و ترديدها و پرس و جوها- كه گاهى به حد افراط مى رسد- متأسف و ناراحت بود؟*
*🔻به عقيده من هيچگونه ناراحتى ندارد؛ شك، مقدمه يقين؛ پرسش، مقدمه وصول؛ و اضطراب، مقدمه آرامش است.*
*شك، معبر خوب و لازمى است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبى است.*
*🔻اسلام كه اينهمه دعوت به تفكر و ايقان مى كند، بطور ضمنى مى فهماند كه حالت اوليه بشر، جهل و شك و ترديد است*
*و با تفكر و انديشه صحيح بايد به سرمنزل ايقان و اطمينان برسد.*
*🔻يكى از حكما مى گويد:*
*«فائده گفتار ما را همين بس كه تو را به شك و ترديد مى اندازد تا در جستجوى تحقيق و ايقان برآئى».*
*🔻شك، ناآرامى است، اما هر آرامشى بر اين ناآرامى ترجيح ندارد.*
*حيوان شك نمى كند، ولى آيا به مرحله ايمان و ايقان رسيده است؟!*
*آن نوع آرامش، آرامش پائين شك است، برخلاف آرامش اهل ايقان –یقین - كه بالاى شك است.*
*🔻بگذريم از افراد معدود مؤيّد من عند اللّه، ديگر اهل ايقان، از منزل شك و ترديد گذشته اند تا به مقصد ايمان و ايقان رسيده اند.*
*پس صرف اينكه عصر ما عصر شك است نبايد دليل بر انحطاط و انحراف زمان ما تلقى شود.*
*مسلّما اين نوع از شك، از آرامش هاى ساده لوهایى كه بسيار ديده مى شود پائينتر نيست.*
*🔻آنچه مى تواند مايه تأسف باشد اين است كه شك يك فرد، او را به سوى تحقيق نراند؛*
*و يا شكوك اجتماعى، افرادى را برنيانگيزد كه پاسخگوى نيازهاى اجتماع در اين زمينه بوده باشند.(ادامه دارد)*
*▪️مجموعه آثار استادشهيدمطهرى(عدل الهی ) ، ج1، ص: 38-37-*
سلسله نشست های تخصصی را با محوریت خانواده و به صورت برخط، با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید ابوالفضل موسوی فاضل خراسانی،کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی
به¬منظور بهره¬مندی طلاب و اساتید محترم از این نشست ها، اطلاع¬رسانی لازم صورت گیرد.
زمان جلسات: 12 الی 14 آذرماه جاری
لینک ورود: https://www.skyroom.online/ch/masirjan/kargahmajazi
*🔴 لطیفه ای از شاهکارهای سیاسی سید حسن مدرس«رحمة الله علیه»*
*(به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه اش در دهم آذر 1316)*
*♦️از آن شاهكارهاى سياسى مرحوم سيد حسن مدرس نقل مى كنند كه :*
*🔻در همان دوره تقريباً چهل و پنج سال پيش (نسبت به زمان کنونی حدود صد سال قبل ) يك موجى پيدا شده بود- كه هر چند وقت يك بار هم پيدا مىشود و آن وقت اين موج شديدتر از امروز بود- كه :*
*ما باید لغات بیگانه را(به قول اينها) از زبان فارسى بيرون بريزيم و اصلًا نبايد هيچ لغت عربى در زبان ما وجود داشته باشد.*
*🔻اين موج در مجلس هم راه پيدا كرده بود*
*و می خواستند آن را به صورت يك قانون در بياورند.*
*🔻مرحوم مدرس با اين فكر مبارزه مى كرد.*
*(گاهی یک شوخي يك متلك، يك هو كردن اثرش از چند برهان بيشتر است.)*
*🔻گفته بود بسيار خوب، حالا ببينيم چى مىشِد! (به قول خودش؛ اصفهانى بود)، چه از آب در مى آيد!*
*🔻رو كرده بود به رئيس مجلس و گفته بود آقاى رئيس مجلس!*
*اسم من حسنِس،*
*اسم جنابعالى هم حسينِس،*
*حالا اين اسمها را مى خواهند تبديل كنند به فارسى،*
*🔻 پس من مى شوم «نيك»،*
*حسين هم كه تصغير حسن است مى شود نيكچه،*
*🔻پس بعد از اين من نيكم، شما نيكچه،*
*مثل ديگ، ديگچه؛*
*🔻يك چند تا از اينها را با همديگر جور كرد،*
*مجلس خنديد،*
*🔻 لايحه به همين [شوخى] از بين رفت.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص: 177- با ویرایش جزئی
🍃تحصیل و تقوا باید با هم باشد.
❇️استاد حسن زاده آملی یک تعبیری داشتند و همیشه هم در درسها میفرمودند. آن تعبیر این بود که:
«ره چنان رو که رهروان رفتند.»
🌾تأکید میکردند که اینگونه نباشید که طلبه بگوید من مسیر علمی را طی نمیکنم و درس نمیخوانم، بعد میروم دنبال مسائل سلوک. این راه نیست. طلبه باید درسش را بخواند. این بزرگان مثل مرحوم قاضی و علامه طباطبایی را نگاه کنید. اینها همین ضَرَبَ ضَرَبا را خواندهاند. همه راه را طی کنید، اما دو چیز باشد: تحصیل و تقوا.
گاهی تعبیر میکردند به کار علمی و طهارت. این دو باید در کنار هم باشند. لذا خودشان عملا این شکلی بودند. ما میدیدیم همیشه مسئله تهذیب برایشان جدی است و درسهایشان با مسائل اخلاقی آمیخته میشد و هیچ فاصلهای هم نداشت. یعنی به راحتی میتوانستند در حالیکه بحث علمی میکنند، گریزی به مسائل معنوی بزنند و به درسشان برگردند، و به این ملتزم بودند و توصیه هم میکردند.
همیشه به شاگردان تحصیل و طهارت و در کنار آنها تهذیب را توصیه میکردند.
گاهی میفرمودند:
شخصی آمده میگوید من میخواهم به این جا برسم، هیچ چیز هم نخوانده است. ایشان تعبیر میکردند: با حلوا حلوا کردن که دهان شیرین نمیشود!
#پند_علما
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
❇️بیانات آیت الله جوادی آملی:
"...داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است، داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن همحجره خوب و رفیق خوب نعمت است﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾
مگر می شود انسان یك رفیق خوبی، هم بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و #فیض_الهی نباشد؟!"
۹۳/۲/۹۳
#پند_علما
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
♦️ نسخه جدید «اجوبة الإستفتائات» از رهبر انقلاب منتشر شد.
📌 ویرایش جدید کتاب پاسخ به پرسشهای شرعی مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «اجوبة الإستفتائات» مشتمل بر پرسش و پاسخهای شرعی است که بر اساس فتاوای فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) تنظیم و تدوین گردیده است.
این کتاب حاوی ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگونی از جملهتقلید، طهارت نماز، روزه خمس، معاملات، موسیقی وقف و بسیاری از موضوعات روز و مبتلابه دیگر تنظیم گردیده است.
از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف میتوان این اثر را کاملترین کتاب فقهی معظّم له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی برشمرد.
چاپ ۱۳ ام این کتاب علاوه بر بروزرسانی فتاوا و اعمال برخی اصلاحات محتوایی، با قطع طرح جلد و صفحه آرایی جدید به زیور طبع آراسته گردیده است.
#معرفی_کتاب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
سلام عزیزان 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
انشالله روزهای شنبه و دوشنبه ورزش صبحگاهی داریم و یک شنبه ها هیات هفتگی
قابل توجه کسانی که میخان با نشاط سرکلاس حاضر شوند
🚨راس ساعت ۷:۳۰منتظرتون هستیم
#سلام_امام_زمانم❤
تو بیایـے ،
همہ ےِ
زمینُ و زمانُ
و تمامِ جهان ؛
بهانہ مے شود ...
براے لبخندِ مُدام !
الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج||•
#ماه
♥️
🌹همیشه،هر لحظه به امام زمان ارواحنافداه اظهار علاقه و محبت کنیم.
🌹نصف شب پا شدی، دیدی خوابت نمی برد، پاشو دو زانو رو به قبله بنشین، حوصله وضو گرفتن هم نداری، اشکال نداره...
🌹بگو: قربانت بشوم آقا که تو بیداری و من خوابم.
🌹بگو آقاجان الان کمتر مردم با تو سر و کار دارند. آقاجان خیلی دوستت دارم. دو سه تا کلمه بگو و بخواب.
◀️قبل از خواب اعمالمان را محاسبه کنیم.
أللَّھُـمَ عجِّلْ لِوَلـیِـڪَ ألفَـرَج||•
#ماه